-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:23

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 02-02-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:26

makkelijk is het niet omdat er meedere mensen op rijden
dus als het de ene keer wel moet maar de andere keer niet .is het voor het paard ook
heel erg onduidelijk , kan je niet aan de manege vragen als jij zelf de heele week erop mag rijden
anders heeft het weinig zin lijkt mij ;)
en 1 keer been geven als het paard dan nog niet doorloopt 2 keer tikje met je zweep dan gaan ze egt wel
anders is je paard wel heel erg dood aan het been. als hij daar niet op zou reageren

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:37

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 02-02-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:40

Larrisse schreef:
Haha, ik woon helaas best ver weg van de manege af. Het paard waar ik het over heb is redelijk dood aan het been. Ze word ook vaak gebruikt voor de beginnersles en voor kleine kinderen...

ja dan word het lastig , mischien op een ander paard .van de manege je wedstrijd rijden die wel aan je ijzen voldoet :)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:59

-

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:14

nou mijn paard is ook niet vooruit te branden ik rijd haar 4 a 5 dagen in de week, ik doe er ook vanalles aan been geven, geen reactie dan een flinke tik.. nou mijne gaat er echt niet op rennen..ik geef ook haver en allerlei soorten kruiden die hart en bloedvaten stimuleren.. allerlei controles heeft ze gehad was allemaal in orde..
maar goed ik ben nu een half jaar aan de gang het gaat al wel wat beter als voorheen..ik moet denk veel geduld hebben want mijn paard heeft jaren niks anders gedaan dan lopen sjokken...maar erg vermoeiend is het wel.. maar wat mijn instructrische vooral zegt is als je paard sloom is moet de ruiter juist scherp zijn met de hulpen.. dus geen reactie tets een tik met de zweep weer geen reactie weer been en een tets.. tot ze doorkrijgen pfff ik zal wel moeten.. plus veel overgangen rijden en schijn overgangen rijden.. dus vanuit de draf doen alsof je wil gaan stappen en als ze bijna weer stapt weer weg rijden..op een gegeven moment krijgen ze door dat dat sloom doen zo alleen maar vermoeiender is.. maar vooral consequent zijn met je hulpen geen reactie is een tik..
maar het is ergggg lastig.. en al helemaal als het niet je eiegen paard is dan word consequent zijn erg lastig als er vervolgens een ander opstapt die het niet is.. maar goed je kunt het proberen natuurlijk:) ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:30

donnie13 schreef:
makkelijk is het niet omdat er meedere mensen op rijden
dus als het de ene keer wel moet maar de andere keer niet .is het voor het paard ook
heel erg onduidelijk , kan je niet aan de manege vragen als jij zelf de heele week erop mag rijden
anders heeft het weinig zin lijkt mij ;)
en 1 keer been geven als het paard dan nog niet doorloopt 2 keer tikje met je zweep dan gaan ze egt wel
anders is je paard wel heel erg dood aan het been. als hij daar niet op zou reageren

Zoals donnie13 zegt inderdaad
1x normaal been geven, geen rectie, gelijk 2x een tik met de zweep geven, en dan blijven zitten(Dat is iets wat mij nog niet is gelukt :') )

_Isa

Re: Paard op eigen benen laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:20

idd zoals donnie13 en moelly zeggen.
Duidelijk zijn. alleen weet ik hoe moeilijk het is ik rijd ook wel eens op paarden die dat ook doen XD
ook veel overgangenrijden:-d

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:57

Als ze zwaar op de teugel hangt:

Ze kan alleen maar op d teugel hangen als jij haar genoeg druk op de teugel geeft om op te gaan hangen. Loslaten die teugels dus! Laat haar hoofd maar meteen 'vallen' als ze zwaar wordt. Dan leert ze snel dat hangen helemaal geen zin heeft.

En tja, dood aan t been... Ik denk dat ze gewoon helemaal geen zin heeft om zich in te spannen. Ze voelt je been heus wel, ze doet er alleen niks mee. En ik denk echt niet dat ze t leuker gaat vinden als je een zweep gebruikt. Ik zou ook niet echt willen als ik een manegepaard was... Probeer er begrip voor op te brengen, zou ik zeggen.
Als t nou je eigen paard of verzorgpaard was, had ik nog wel wat tips voor je klaar, maar met een manegepaard dat je nog een of twee keer rijdt voor je wedstrijd, gaat t m niet worden, ben ik bang... Maar ga haar nou niet meppen, ze heeft t waarschijnlijk al zwaar genoeg...

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:27

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 02-02-22 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:42

als de pony gaat hangen idd de teugels losgooien. dan leert die dat het geen zin heeft om te gaan hangen. slecht aan het been kun je alleen oplossen door heet consequent te zijn. als de pony ook maar een klein beetje langzamer gaat zonder dat jij het wil direct beengeven. maar loopt die goed, been goed stil houden. ook al is dat erg moeilijk. ook veel overgangen maken helpt erg goed.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:46

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 02-02-22 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:19

Idd teugels losgooien. Ik kreeg een keer als tip om de teugels eerst gewoon op maat te houden, en zodra m'n paard ging hangen ze in 1x los te gooien. Eerste paar keer leek m'n paard te struikelen, maar het gehang is nu wel over :)

Verder helpt het om heel veel overgangen en schijnovergangen/tempowisselingen te maken. Dat gebruik ik veel als m'n paardje een dagje niet zo voorwaarts is :P

MissDoosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:24

Al loopt ze geen beengeven tot ze terugvalt dan pas been gaan geven zo word ze scherper aan je been hulpen. ook opzij drukken/wijken kan helpen voor je been hulpen. Al wil je dat ze haar hoofd gaat dragen moet je met been komen en al werkt dat neit kan je heel snel je teugels losgooien en weer op pakken (hand naar voor steken kan ook) zodat ze niet op je hand kan hangen. om haar benen meer op te laten tillen kan je balkjes neer leggen op korte afstand en deze draven en evt. galoperen ja kan ook hele lage inuitjes gebruiken met laa bedoel ik dan ook echt niet hoger dan het 3e gaatje. en dan ervoor zorgen dat ze niet echt gaat springen maar echt alleen haar benen op gaat tillen ik hoop dat je hier wat aan heb. voor het voorwaartse hepen veel tempowisselingen ect. natuurlijk ook. en probeer goed ook met je zit en benen te rijden met je zit en been naar je hand toe

djaydakyra98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:40

Hoe oud is dat paard dan?

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:04

-

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:50

Overgangen rijden.. En vooral korte, je kan er wel 3 per lange zijde maken.
En tweede hoefslag rijden is vaak ook een goede oefening.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:17

-

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:23

Ewh, ik heb een vraagje heet die pony misschien Kayela?
Je woont dicht in de buurt bij mij en de manege,

Zo niet, als ze gaat hangen kun je de teugels laten vallen en gewoon lang houden, pony tilt vanzelf d'r hoofd wel weer op,
Paarden willen toch zien wat er om hen heen gebeurt.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:15

-

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:24

Je hebt het toch niet over Bram he? :P
Ik weet dat Naomi daar rijd :j

Wil handen naar voor duwen nog wel eens helpen?
Zodra je denkt dat ie terug valt been geven, maar manege pony's vallen altijd terug in tempo, het is ook elke dag hetzelfde, een paar rondjes lopen, klaar.
Beetje saai, maar dat is op elke manege daarom zijn die paarden zoieso minder actief ^^

Ik kijk nu effe op je tempo en ik weet al wie je bent ;)

GiuliaPao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:43

Zoals anderen schreven is het belangrijk om veel overgangen te maken. Maar ook schijnovergangen, veel schakelen. Bijvoorbeeld in draf naar bijna stap, paar pasjes en dan weer voorwaarts rijden naar arbeidsdraf of middendraf. Altijd maar een paar pasjes, anders wordt het te zwaar. Je zou op de lange zijde bijvoorbeeld 3 keren een overgang naar bijna stap kunnen maken, daar worden ze lekker alert van.

Ik zie dat ze ook al best op leeftijd is, is ze verder wel heel fit? Mijn eigen paarden zijn ook al wat ouder en ik rijd met hen toch anders dan met jongere paarden. Wat langer los stappen en wat vaker een stappauze. Beetje niveau als met Nederland in Beweging :-)

Veel succes op de wedstrijd!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:56

-