Vivaldi @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

me88

Vivaldi @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:10

Ik zal jullie eerst even voorstellen aan Vivaldi:
Afbeelding
Vivaldi is een ruin van 8 of 9 jaar (even vergeten)
Als afstamming heeft hij 00Seven.
Hij is 1.70 groot.
En bij zijn vorige eigenaar was hij Z1 start gerechtigd.
Vivaldi is niet mijn eigen paard. Maar rijd hem op dit moment 2 maal in de week bij dit wordt uiteindelijk uitgebreid naar 3 keer. Bij de eigenaar zelf gaat hij lekker op buitenrit.

Even iets over mijzelf:
Ik Rijd nu ongeveer 13 jaar waarvan ik al snel prive paarden ben gaan rijden. Hier heb ik een goede basis van gekregen maar ik wilde graag beter in de dressuur kunnen rijden. De paarden die ik reed waren hiervoor niet geschikt door wat mankementjes of een hoge leeftijd. Toen ben ik hard opzoek gegaan naar een paard waar ik zelf het een en ander van kan leren. Na een lange zoektocht ben ik bij Vivaldi uitgekomen. Dit paard heb ik mede door Riddikulus hier op bokt gevonden. Ik rijd hem nu ongeveer 2.5 maand.

Waar zijn we vooral aan het werken op dit moment.
Vivaldi is een erg slim paard en als ik hem niet goed motiveer om te werken dat doet hij dit ook niet. Ik heb 1 keer in de 2 weken 3 kwartier priveles. We zijn hierin veel bezig met actie-reactie. Ook moet hij activer worden in het rijden. En zijn we bezig om hem soepel door zijn lichaam te maken. Wat de valkuilen zijn tijdens het rijden is dat hij vaak gaat hangen en daardoor op de voorhand gaat lopen, dat hij in een overgang zich sterk maakt en zich eruit trekt en dat hij niet actief blijft .

Nou genoeg gepraat.
Hier zijn de foto's van afgelopen maandag van de les:
(foto's staan op volgorde)

Afbeelding
Stappen en actief houden.

Afbeelding
Geen actieve draf en teveel op de voorhand.

Afbeelding
Overgang terug naar stap. Hier zie je dat hij zich er iets uit duwt.

Afbeelding
betere draf

Afbeelding

Afbeelding
Fijne buiging

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pasje naar voor (weer even de beenhulpen controleren)

Afbeelding
Draf

Afbeelding
Galop

Afbeelding
Hier moeten we naar toe

Afbeelding
Cooling down

Afbeelding
Goed gedaan jongen!

Afbeelding
Moe maar voldaan:P

Zo dit was het weer.
Ik zou het leuk vinden als jullie een berichtje achter laten met wat tips.
Hou er wel rekening mee dat ik hem pas rijd en dat we nog aan het wennen zijn aan elkaar.

Tot ziens.
Afbeelding

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:43

Heey,,

Als eerste vind ik het een leuk paard jullie staan ook goed samen echt leuk!!

Ik vind het rijden er al netjes uitzien zeker nadat Jacq me wel eens vertelde dat hij flink protesteerde. Alleen wat ik op de foto's zie is dat eraan moet denken meer voor je uit te kijken je kijkt erg naar beneden. Daarmee samen laat je vaak je schouders naar voren zakken probeer je borstkast open te houden dus schouderbladen plat op je rug. Dit is ook iets waarmee je heb tegen kan houden in het voorwaarts gaan namelijk.
Foto 9 zie ik dat je je heupen niet helemaal opent je houdt ze in het licht rijden erg gesloten.. Dit helpt ook voor het voorwaartse.

Begrijp me niet verkeerd vind dat je hem netjes rijdt voor hoelang je hem nu rijdt maar als je toch verbeter punten wil horen dan laat ik je graag mijn idee horen. :9

En ohw ja, vaak valt hij nog op de voorhand maar daar ben je vast al aan het werken in de les en het rijden.

Succes!

Groetjes Lianne

Billie1

Re: Vivaldi @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:28

Woow, mooi groot aansprekend paard zeg!
Je hebt zelf een hele nette houding, behalve je handen(en armen)
Ik zou graag zien dat je de teugels een stuk verder naar voren vastpakt, dus je hand meer voor het zadel plaatsen met dezelfde verbinding die je nu hebt... zonde van het beeld en het inwerken aan de voorhand is niet correct op deze manier, er is geen rechte lijn van elleboog naar de mond van je paard. Plaats je handen dus iets lager en meer naar voren, zodat je polsen de scharnieren worden en niet je ellebogen :)

Verder valt ie inderdaad flink op de voorhand, erg lastig met zo'n groot paard, dus dat wordt trainen, trainen, trainen! De foto waarbij je als commentaar aangeeft: 'hier moeten we naartoe' ben je een end op weg maar nog niet helemaal daar waar je moet zijn, maar geef het tijd en jullie komen er wel :)
Succes!

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:14

Bedankt voor de tips ik zal er aan gaan werken.

Ja de voorhand dat komt uiteindelijk wel!
En over mijn houding ben zoveel met het paard bezig dat ik mezelf vaak vergeet maja daardoor ga ik hem natuurlijk ook weer belemeren:(

Er is weer werk aan de winkel

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:18

Liianne_Acie: Ik snap je commentaar en ook heel fijn maar hoe moet ik dat doen om mijn heupen open te houden??

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:27

Dit is bij Ploumen in Heerlen he?
Herkende meteen de bak en omgeving :D

Ik vind dat je een erg nette houding hebt!
Ziet er allemaal ook lekker rustig en ontspannen uit.

Wat me wel opvalt, is dat je paard erg op de voorhand duikt, daar zou ik proberen aan te werken.
Misschien door hem eerst van achter sterker te maken? Schijn overgangen terug rijden, overgangen naar voren rijden, hele overgangen rijden.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:35

AnneH_87: Dit is inderdaad bij ploemen haha.
Wat je zegt wat ik zou moeten doen zijn we precies mee bezig in de les haha dus komen we overeen in het rijden:P hoop dat ik over een tijdje foto's kan plaatsen waar weer wat vooruitgang te zien is.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:13

heey :)

leuk dat je nu een paardje rijd waar je weer verder mee kan komen *D

Bij Ratino hebk ook snel dat hij zwaar op de hand wordt en niet echt actief blijft!
Nu sta ik voor een paar weken bij Pol Jorissen en die gaf mij de tip door kleine ophoudingen te maken hem ligt in de mond te houden en veel overgangen maken vanuit draf en galop naar het halthouden. Dan weer zo actief mogelijk wegdraven/galoperen (met in het begin ook zeker de hulp van de zweep erbij) hij mag dan in het begin wel iets over het tempo lopen, maar je moet de achterhand steeds blijven actieveren.
Na 3 dagen dit gedaan te hebben liep Ratino al bijna uit zichzelf!! :D

Nog heel veel succes ermee :P

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:37

Heey anouk

Ik ben er ook echt heel blij mee! Ga zeker je tips eens proberen!

Groetjes

whisperer81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:44

Aardig paardje om te zien,al is er nog een hoop werk aan de winkel. Vooral wat je zit en houding betreft.Ten eerste moet de voorwaarts drijvende hulp thv de singel gegeven worden,en niet 20cm hoger,ten tweede zit je op je bovenbenen daardoor kom je met je gewichtshulpen niet door en is het achterhand gebruik zwak. Teugels wat korter en handen sluiten,nek is niet het hoogste punt!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:19

Bovenstaande herken ik helemaal niet, vind juist dat je een erg nette zit hebt!

Foto's doen je overigens geen recht aan, lijken veel op het verkeerde moment genomen, want actief lopen doet hij zeer zeker wel. Het zwaar in de hand zijn komt vanzelf wel goed, het is een manier om zich onder de arbeid uit te werken. Het is ook niet zo verwonderlijk, aangezien hij dressuurmatig toch al een tijdje niet meer gereden was en hij die kracht weer opnieuw moet gaan opbouwen. Ik denk in ieder geval dat je zeker op de goede weg bent (ook al is er nog veel werk aan de winkel) en dat je op een vriendelijke consequente manier bezig bent. In mijn ogen ook de enige manier om het correct te doen.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:29

Riddikulus: Dankje! Mama heeft foto's gemaakt en die heeft er natuurlijk geen verstand van:P

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:49

let op dat je wel rechtop blijft zitten, want je valt net iets te ver naar achter.

verder ziet het er netjes uit! ga zo door!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:53

Rij je er nog maar net op?
Het lijkt wel alsof jullie elkaar al jaren kennen. Je zit erg ontspannen op zijn rug. Hij loopt ook erg mooi!
Compliment!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:01

Ook ik herkende de rijbak direct..haha

Het valt op dat het paard op de voorhand valt, maar dat geef je zelf ook al aan als minpunt. Neem aan dat jullie daar ook aan werken in de les? Sommige foto's lijkt hij ook wat minder op de voorhand te vallen.
Veel oefenen met tempowisselingen en dan komen jullie al een eind verder.Jullie zijn een leuke combinatie, succes!

me88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:12

Bedankt voor de tips. We zijn er op dit moment erg hard aan het werken dat hij niet meer zo zwaar in de hand is.