Zarosa (M1) - Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dubbelblack

Zarosa (M1) - Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:20

Hee bok-mensen!

Mag ik jullie voorstellen aan mijn lieve pony Zarosa?

Afbeelding

Gister was het lekker weer dat ik maar besloot om wat foto's te maken. Vorige week had ik naald en draad gekocht om eens te proberen daarmee te vlechten. Ik dacht zelf dat het wel aardig gelukt was voor een eerste keer, en ga het ook zeker vaker doen!
Even wat informatie over Zarosa.

Zarosa W.
1.55 m
7 jaar
M1-dressuur
L-springen
Orame x Dutchboy

Ontzettend lief, eigenwijs paard. Heeft nogal een slechte start gehad met rijden, hierdoor gaat het allemaal niet zo soepeltjes soms. Verder zijn wij echt een springcombinatie, en vind ik het best verrassend dat we nog in het M1 terecht zijn gekomen. Dit omdat ze heel heet wordt op concours en ik dat tijdens een dressuurproef niet goed af kan laten vloeien.

Op de foto's vond ik mijn houding best confronterend. Op wedstrijd heb ik eigenlijk altijd wel 7ens op mijn houding, maar nu ik deze foto's zie snap ik dat nog niet echt, ik ga hier dan ook zeker aan werken!
Verder loopt Zarosa nog teveel op de voorhand, hier zijn we dan ook veel mee bezig door tempowisselingen en schijnovergangen. Dit vindt ze niet altijd even leuk, waardoor we er soms te snel weer spanning in krijgen.
Verder kantelt ze wat in de sbw, en heeft ze wat moeite om te verzamelen in de rechtergalop.
En ja, cap is eigen keus.

Beetje losstappen nog
Afbeelding

Hier kun je duidelijk zien dat ze wat op de voorhand loopt
Afbeelding

Sbw links (mag wel iets meer buiging lijkt mij)
Afbeelding

Sbw rechts, hier kantelt ze dus wat
Afbeelding

Gebroken lijntje in galop, mag ze iets ronder blijven
Afbeelding

Gebroken lijntje in de andere galop, dacht zelf wel redelijk fijn. (rijd in 20x60 baan, vandaar dat ik bij de E alweer bijna op de hoefslag was :P )
Afbeelding

Nog wel een redelijk drafje dacht ik zo
Afbeelding

Even halthouden, haha ik kijk in de schaduw hoe ze staat :P
Afbeelding

Middendrafje, sinds zondag gaat madame ineens een beetje strekken, best wel trots (A) Maar mijn handen zijn wel heel erg!
Afbeelding

Nog een leuk plaatje, kan je de knotjes misschien een beetje zien haha, let alleen niet op mijn gezicht (trouwens op alle foto's) :P
Afbeelding

Ik hoop op veel commentaar, maar wel leuk en waar ik het liefst iets aan heb :)

Capriootje

Re: Zarosa (M1) - Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:25

Gave pony! Jullie zijn ook een leuke combi zo.
Wat mij meteen opviel zijn je pianohandjes. Je hulpen komen anders door als je je handen plat hebt, dus probeer er steeds aan te denken dat je je handen netjes rechtop houd.
De pony mag van mij nog wel iets ronder ingesteld worden. Rijd je laag en rond los?
Anders is dat misschien iets om te proberen, dan kan je haar daarna wat meer oppakken en blijft ze wat ronder. Schouderbinnenwaarts mag nog met meer lengtebuiging en ze kantelt inderdaad iets.
Lekker door trainen en dan komen jullie er wel! :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:28

wat mij erg stoort is dat jij je hand zo 'vastzet' bij het zadel, ik wordt er een beetje naar van omdat het er opgekropt uitziet.

liever je hand iets meer naar voren zetten. en niet zo vasthouden maar juist mee geven.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:33

mooi hoor!!
je rijd heel netjes, alleen let er wel op dat je je schouders iets naar achteren doet, dan zit je wat rechter.
en meestal helpt het dan ook dat je je hoofd echt in je nek legt om het zo maar even te noemen, dus je moet heel erg verwaant gaan kijken.
dan zit je vaker ook wat sneller recht. het is heel moeilijk hoor om voor je uit te kijken, heb ik ook moeite mee. en heeeeeeeeeeeeel veel ruiters ook.
en met het strekken vind ik dat ze nog een beetje hoog is ingesteld, je mag haar wel wat lager instellen.
dan voel je ook dat ze meer achterbeen gebruik krijgt.
als ze dan sterk wordt, moet je je binnen hand naar je knie halen, en gewoon daar houden tot dat ze ontspannen is. zo belast je het mondje niet, maar ze zakt wel en geeft ook na zonder dat je er aan trekt.
verder vind ik het een mooi beeld hebben, ga zo door!! :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:34

Dan ben je zo netjes in set en dan heb je geen cap op. Zondezondezonde. Nu wordt het totaal beeld, los van rijtechnische punten helemaal verstoord.

Wat mij vooral opvalt is dat je inelkaaar duikt.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:39

Inderdaad je handen zijn wel heel erg! Niet alleen pianohandjes maar een vreemde plaatsing uberhaupt, probeer hier zeker aan te werken, je werkt je pony behoorlijk tegen aan de voorkant.
Ook zit je erg met een bolle rug en naar voren, vaak sta je zelfs een beetje... rug recht, voor je kijken en zitten! Foto 2 laat je houding overigens heel duidelijk zien... zonde

Ook ik vind het zonde dat je je cap niet opgedaan hebt, heb je zo'n mooi setje helemaal op elkaar afgestemd en geen cap (ja eigen keus, maar oh wat zonde van het beeld)

sharongentel schreef:
mooi hoor!!
en met het strekken vind ik dat ze nog een beetje hoog is ingesteld, je mag haar wel wat lager instellen.
dan voel je ook dat ze meer achterbeen gebruik krijgt.
als ze dan sterk wordt, moet je je binnen hand naar je knie halen, en gewoon daar houden tot dat ze ontspannen is. zo belast je het mondje niet, maar ze zakt wel en geeft ook na zonder dat je er aan trekt.

Zou je dit even verder willen toelichten? binnenhand naar je knie halen bij uitgestrekte draf, om haar lager in te stellen :? Leg uit
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-08-11 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:52

Ik vind dat je een ontzettend leuke pony hebt, jullie zjin een mooie combi!
Wel valt me op dat ze in het hele lijf beweeglijker mag. Zowel het rond worden over de bovenlijn als de lengtebuiging mis ik. Voordat je je gaat bezig houden met de zwaardere oefeningen, zou ik haar graag eerst meer over de bovenlijn zien en beter gebogen om je binnenbeen.

Heb je les?

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:57

Leuk setje! Ziet er op zich leuk uit. Zoals je zelf al aangeeft je houding. Als je zelf meer rechtop gaat zitten en je schouders naar achteren doet, ga je waarschijnlijk automatisch daarmee ook je paard meer van achter naar voren gaat rijden en valt ze wat minder op de voorhand zoals je zelf al aangeeft. En natuurlijk de pianohandjes.... die zijn zonde van het leuke plaatje!

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:41

Van mijn houding was ik zelf inderdaad ook wel geschrokken toen ik de foto's zag. Vooral denk ik omdat ik op mijn andere pony heel anders zit op een of andere manier. Nou ik ga hier in ieder geval zeker aan werken, want ik moet het beeld natuurlijk niet verpesten.

Het klopt ook dat ze wat fijner door haar lijf mag lopen, maar vooral als ik haar iets meer op achter wil zetten hoef ik maar iets verkeerd te doen en dan zet ze zich weer vaster. Daar zit het punt ook. Lang en laag losrijden wil ze zeker wel, ik rijd haar ook de eerste 10 minuten zo ongeveer tussen borst- en kniehoogte, en laat ik haar beide kanten veel inbuigen. Is allemaal geen probleem. Dat komt pas als ze wat meer naar die oprichting moet zegmaar, dan wordt de buiging ook iets moeilijker.
Ik denk dat ze daarin gewoon sterker moet worden, en veel afwisselen in lang en laag, en iets meer opgericht.

Op dit moment heb ik alleen springles. Als ik dan tegen een probleem aanloop kan hij me ook wel een beetje helpen. Ook nog een dressuurles zit er op het moment financieel helaas niet in, maar dat komt wel weer.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:48

Ik zie dat jij hetzelfde met je handen doet als ik (denk ik!). Ik merk soms bij mezelf dat m'n handen op het zadel steunen. Komt eigenlijk gewoon doordat de teugels te lang zijn. Zodra ik ze wat korter neem, kan ik het zadel ook niet meer raken. Verder ziet het er netjes uit hoor, lekker zo doorgaan!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:53

Ik zou de springles er voorlopig even af doen en meer gaan trainen op de dressuur :) dan zul je er ook meer aan hebben bij het hogere springwerk !

Vind het een erg leuke pony overigens !

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:49

Om mee te beginnen: Wat een super mooi paardje om te zien!

Positieve puntjes zijn er ook hoor, ik vind zeker dat je je benen op meerendeel van de foto's mooi lang maakt. Dit is een puntje wat de meeste mensen nog weleens vergeten (mezelf inbegrepen).

Verbeterpuntjes zijn denk ik vooral het meer betrekken van de achterhand. Paardje loopt veel op de voorhand. Ik zag als tip al: laag en rond proberen op te warmen, daarna die buiging gebruiken om hoger in te zetten. Probeer door middel van je zit (je leunt best ver naar voren, ga rechterop zitten) , activeren met je benen, en het sluiten van je handen het paard wat meer zijn achterbenen onder zijn lichaam te laten zetten.
Je handen sluiten, ietwat voor het zadel en je duimen bovenop houden.

Heel veel succes, leuke combinatie om ver mee te komen.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 13:40

Nonawen:
Voorlopig stoppen met springles gaat em niet worden. Het gaat net ontzettend lekker met springen, en anders kan ik daar straks weer een enorme stap op terug doen, terwijl ik kwa dressuur wel redelijk op hetzelfde niveau kan blijven.

WM_:
Dat klopt zeker. Mijn houding ben ik al enorm mee bezig. Zoals ik al zei, rijd ik de eerste 10 minuten ongeveer altijd lang en laag los, maar ik zal dit even proberen wat langer te doen.
Wat jij zegt moest ik ook altijd precies met mijn les doen. Ik probeer dit wel te blijven doen, maar zonder les wordt het op een of andere manier toch altijd iets minder. Zarosa ging er altijd van dansen, zo voelde het :P

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:48

De eerste foto vind ik er het fijnst uitzien :) , je pony is nog niet los genoeg om opgericht te lopen. Op de eerste foto loopt ze lekker door d'r lijf zover ik kan zien. Omdat je pony niet los is heb je bijv. veel te weinig lengtebuiging in je sb. Veel overgangen, kleine voltes, slangevoltes en tempowisselingen zullen je pony losser maken. Als ik jou was zou ik voorlopig even zoveel mogelijk lang laag diep rijden (dus echt rond vragen met veel stelling zodat ze echt moet buigen), oprichting zijn jullie imo nog niet aan toe, niet zoals het gaat op deze foto's. Gewoon lekker blijven oefenen, het is echt niet slecht hoor!!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:49

meid meid,ga eens trotser op je paard zitten.

en de handjes rechtop houden zodat hulpen fijner en nauwkeuriger bij het paard komen.
en dat kantelen kun je proberen op te vangen door je ppaard echt tussen je in te laten lopen.

Dubbelblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:02

Vandaag wedstrijd gehad. Er zijn wat foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien of mijn houding een beetje verbeterd is na ongeveer een week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:31

Ik heb het idee dat ze wel iets minder op de voorhand loopt al, het kan nog beter maar dat komt vast en zeker goed! Let alleen op je handen, vraag of mensen die jou zien rijden elke keer even roepen als ze zien dat je je handen niet goed houd. Probeer anders als geheugensteuntje in te bouwen dat bij elke oefening die je maakt je eeeerst even je houding controleerd; Rechtop zitten (niet alleen rug recht maar ook je schouders wat meer naar achter zetten) , handen niet kantelen => duimen bovenop!

Veel succes!