Voor het eerst @ work Domana (Sandreo x Cocktail)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyReining

Voor het eerst @ work Domana (Sandreo x Cocktail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:15

Eindelijk was het vorige week zo ver, ik ben begonnen met het inrijden van Domana.

Even kort wat over Domana,

Leeftijd: 3 jaar
Afstammeling: Sandreo x Cocktail
Stokmaat: 1.70m

Voor dat ik voor het eerst op Domana ben gaan rijden ben ik eerst gaan trainen aan de longeerlijn. Eerst met 1 longeerlijn leren dat ze rond moet lopen en op stem moet reageren. Daarna een longeersingel om en uiteindelijk twee longeerlijnen zodat ze leert dat er aan twee kanten druk op het bit staat en hiermee kan je een paard lekker loswerken. Wij kiezen er bewust voor om geen bijzet teugels of touwtjes te gebruiken omdat dat zo definitief is. Als een paard omhoog gaat (wat een jong paard weleens kan doen) zitten ze zo vast gebonden wat wij niet prettig vinden, vandaar twee longeerlijnen die wij langer of korter kunnen maken wanneer we dat zelf willen. Na een tijdje getraind te hebben met de dubbele longeerlijn ben ik er achter gaan lopen om het sturen te oefenen. Dus eigenlijk het zelfde idee als aan de lange leisels lopen. Ook de rem word op die manier al een beetje geleerd.
Uiteindelijk heb ik haar twee weken geleden voor het eerst een zadel op haar rug gelegd wat ze echt super deed. Ook de beugels die tegen haar buik klapperde vond ze niet eng. En twee dagen later zat ik al op haar rug :D

Hieronder de foto's van de training. Commentaar mag natuurlijk altijd maar denk eraan dit was de aller eerste keer dat ik echt op haar rug zat!

Afbeelding
Eerst even een foto van haar mooie hoofdje <3

Afbeelding
Aan de dubbele longeerlijn

Afbeelding
Nogmaals aan de dubbele longeerlijn; in een ontspannen draf

Afbeelding
Leren sturen

Afbeelding
Nog een keer leren sturen; Domana leert zo ook op eigen benen te lopen. Ik loop veel slangenvoltes met haar, van hand veranderen en ook op de binnenhoefslag lopen.

Afbeelding
Tsja en dan heb je voor het eerst een zadel op je rug! En dat is toch spannend! :?

Afbeelding
Hoe duf kan je kijken als mensen allerlei rare dingen op je rug leggen _O-
Afbeelding
En toen was het zo ver voor het eerst op haar rug. Ik steek mijn benen nog erg af omdat ze nog niet gewent is dat er benen tegen haar buik aan komen. Ik heb nu inmiddels drie keer gereden met haar en ik kan nu mijn benen netjes langs haar lichaam laten hangen.

Afbeelding
Ja ja ik zou wel iets vrolijker kunnen kijken maar ook voor mij was het even spannend haha.
Ik heb een touw om haar nek hangen zodat als ze zou gaan bokken ik het touw vast kon pakken en niet per ongeluk aan de teugels trek.

Afbeelding
Netjes aan de longeerlijn in een drafje

Nou ja zoals jullie hebben kunnen zien Domana was echt super braaf en wij gaan lekker verder trainen, leren wat beenhulpen zijn en balans opbouwen. Over een tijdje zal ik weer foto's plaatsen om te laten zien wat we dan allemaal al kunnen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:29

Jeetje wat een braverd heb jij zeg! :)
Je hebt het zadelmak maken precies hetzelfde aangepakt als ik, ook eerst dubbele lijnen en erachter lopen. Ik heb 2x aan de longeerlijn gereden en ben daarna gewoon gaan rijden door de hele bak heen. Stap, draf en galop en ik had zelfs al een beetje stuur in de draf, voorbereiding is alles! Helemaal top hoe je het hebt aangepakt! Complimenten.

Ze is niet echt onder de indruk van de nieuwe dingen zo te zien dus dat moet helemaal goed gaan komen als jullie wat meer gaan trainen. Hoe vaak ben je van plan te gaan rijden/longeren? :)

LuckyReining

Re: Voor het eerst @ work Domana (Sandreo x Cocktail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:53

Thx voor de leuke reacties :D

@ Capriootje:
Ik heb nu drie keer op haar gezeten, de eerste keer heb ik alleen een paar passen gestapt (ik had toen geen teugels en alleen een touw om haar nek.) En de keer erna heb ik gereden aan de longeerlijn (daar zijn de foto's van) en de derde keer heb ik eerst aan de longeerlijn gereden en daarna even los gereden.
Maar daarna ging het heel erg regenen en stond de rijbak onder water dus vanaf vorige week donderdag heb ik even niets kunnen doen, maar opzich is dat niet erg want ik wil haar ook niet over trainen.
Gisteren heb ik haar weer lekker gelongeert en aan de lange leidsels gestapt. En ik hoop dat ik vandaag weer iemand heb die mij kan helpen en dan ga ik weer rijden.
Ik wil haar ongeveer drie keer in de week rijden in het begin. En ik zit ongeveer een kwartier per keer op haar rug. Alles lekker op ons gemak, dat vind ik het belangrijkste.

En vorige week toen ik niet kon trainen in de rijbak ben ik aan de hand langs de weg gaan lopen zodat ze dat ook leert dus ik blijf lekker bezig :D
Maar het is echt een super dier dus ben echt kei trots op haar

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

saga schreef:
Thx voor de leuke reacties :D

@ Capriootje:
Ik heb nu drie keer op haar gezeten, de eerste keer heb ik alleen een paar passen gestapt (ik had toen geen teugels en alleen een touw om haar nek.) En de keer erna heb ik gereden aan de longeerlijn (daar zijn de foto's van) en de derde keer heb ik eerst aan de longeerlijn gereden en daarna even los gereden.
Maar daarna ging het heel erg regenen en stond de rijbak onder water dus vanaf vorige week donderdag heb ik even niets kunnen doen, maar opzich is dat niet erg want ik wil haar ook niet over trainen.
Gisteren heb ik haar weer lekker gelongeert en aan de lange leidsels gestapt. En ik hoop dat ik vandaag weer iemand heb die mij kan helpen en dan ga ik weer rijden.
Ik wil haar ongeveer drie keer in de week rijden in het begin. En ik zit ongeveer een kwartier per keer op haar rug. Alles lekker op ons gemak, dat vind ik het belangrijkste.

En vorige week toen ik niet kon trainen in de rijbak ben ik aan de hand langs de weg gaan lopen zodat ze dat ook leert dus ik blijf lekker bezig :D
Maar het is echt een super dier dus ben echt kei trots op haar

Helemaal top meis! Je pakt het echt goed aan!
Ik ben zelf ook begonnen met 20minuutjes, 3x in de week en voor de rest lekker wandelen, freestylen en tijd samen doorbrengen. Ik kende mijn paard nog amper toen ik hem zadelmak maakte.
Ga lekker zo door en ik ben zeker benieuwd naar een volgend topic!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:49

Gisteren weer gereden, nu los en ook dat ging super. Ze vond het ook niet erg dat ik been gaf en ze reageerde ook op de juiste manier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:47

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:45

Ziet er fijn ontspannen uit :) Leuk om ook andere jonkies te volgen!

Die van mij is op een zelfde manier zadelmak gemaakt, ik heb hem gisteren naar huis gehaald om thuis met hem verder te gaan.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:29

@ Elisa2; Ik heb meteen even gekeken op het Sandreo topic en ik ga het mee volgen. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:33

jee...die is braaf!Misschien ook omdat je het netjes en rustig doet :j

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:49

Ziet er netjes en relaxt uit, mijn complimenten! Goed dat je al het 'sturen' een beetje heb geoefend. Succes verder. Misschien een overbodige tip of je hebt t al vaak gehoord, maar ik zou laarzen of chaps dragen omdat je dan een stillere beenligging hebt, wat weer fijner is voor je paard :)

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:56

ja ze is echt mega braaf ik heb zaterdag alleen gereden, er was niemand om mij te helpen maar kon het niet laten om toch even te rijden. Ze snapte nog niet helemaal dat ze voorwaarts moest want beenhulpen snapt ze gewoon niet, maar met stemhulp lukte het toch.
@ Christel; normaal heb ik idd ook chaps om maar was ze die dag vergeten
Laatst bijgewerkt door Coby op 22-08-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:10

Hartstikke fijn dat het zo goed gaat. Ja beenhulpen snappen ze zeker nog niet, maar de combinatie van stemhulpen (die je al geoefend heb met longeren) en been komen ze een heel eind.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:04

Ik heb weer nieuwe foto's gemaakt vandaag, deze heb ik ook weer in een topic gezet, weet alleen niet hoe ik daar een link naar toe moet maken maar haar naam staat erbij, dus voor de mensen die het leuk vinden.....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:36

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:33

haha dankje :D