Even kort wat over Domana,
Leeftijd: 3 jaar
Afstammeling: Sandreo x Cocktail
Stokmaat: 1.70m
Voor dat ik voor het eerst op Domana ben gaan rijden ben ik eerst gaan trainen aan de longeerlijn. Eerst met 1 longeerlijn leren dat ze rond moet lopen en op stem moet reageren. Daarna een longeersingel om en uiteindelijk twee longeerlijnen zodat ze leert dat er aan twee kanten druk op het bit staat en hiermee kan je een paard lekker loswerken. Wij kiezen er bewust voor om geen bijzet teugels of touwtjes te gebruiken omdat dat zo definitief is. Als een paard omhoog gaat (wat een jong paard weleens kan doen) zitten ze zo vast gebonden wat wij niet prettig vinden, vandaar twee longeerlijnen die wij langer of korter kunnen maken wanneer we dat zelf willen. Na een tijdje getraind te hebben met de dubbele longeerlijn ben ik er achter gaan lopen om het sturen te oefenen. Dus eigenlijk het zelfde idee als aan de lange leisels lopen. Ook de rem word op die manier al een beetje geleerd.
Uiteindelijk heb ik haar twee weken geleden voor het eerst een zadel op haar rug gelegd wat ze echt super deed. Ook de beugels die tegen haar buik klapperde vond ze niet eng. En twee dagen later zat ik al op haar rug
Hieronder de foto's van de training. Commentaar mag natuurlijk altijd maar denk eraan dit was de aller eerste keer dat ik echt op haar rug zat!

Eerst even een foto van haar mooie hoofdje

Aan de dubbele longeerlijn

Nogmaals aan de dubbele longeerlijn; in een ontspannen draf

Leren sturen

Nog een keer leren sturen; Domana leert zo ook op eigen benen te lopen. Ik loop veel slangenvoltes met haar, van hand veranderen en ook op de binnenhoefslag lopen.

Tsja en dan heb je voor het eerst een zadel op je rug! En dat is toch spannend!

Hoe duf kan je kijken als mensen allerlei rare dingen op je rug leggen

En toen was het zo ver voor het eerst op haar rug. Ik steek mijn benen nog erg af omdat ze nog niet gewent is dat er benen tegen haar buik aan komen. Ik heb nu inmiddels drie keer gereden met haar en ik kan nu mijn benen netjes langs haar lichaam laten hangen.

Ja ja ik zou wel iets vrolijker kunnen kijken maar ook voor mij was het even spannend haha.
Ik heb een touw om haar nek hangen zodat als ze zou gaan bokken ik het touw vast kon pakken en niet per ongeluk aan de teugels trek.

Netjes aan de longeerlijn in een drafje
Nou ja zoals jullie hebben kunnen zien Domana was echt super braaf en wij gaan lekker verder trainen, leren wat beenhulpen zijn en balans opbouwen. Over een tijdje zal ik weer foto's plaatsen om te laten zien wat we dan allemaal al kunnen.