Meedoen met een demonstratie met een 4-jarige: doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Meedoen met een demonstratie met een 4-jarige: doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:19

Ik sta op een pensionstal die is gelegen op een landgoed. Nu is daar jaarlijks een landgoedfair, met kraampjes, demonstraties etc. het is altijd druk bezocht.
Nu is aan mij gevraagd om samen met een paar stalgenoten een demonstratie te geven. Twee rijden western en ik en nog iemand dressuur. Superleuk natuurlijk, alleen mijn paardje is pas 4 jaar..... Het lijkt me een geweldige ervaring, omdat ik ooit ook nog weleens een wedstrijd je wil gaan rijden. We gaan simpele dingen doen, ligt niet echt vast gewoon stap, draf en galop en wat figuren.
Onder tussen verteld iemand wat over de paarden. het is wel leuk want dan hebben we twee quarters, kwpn-er en mijn noordzweedje.
Wat zouden jullie doen?
Mijn paard heeft alleen ervaring met bakwerk en buitenritten..... geen idee hoe hij zou reageren op zoveel mensen.....
Laatst bijgewerkt door Elles op 15-08-11 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: zouden jullie het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:24

Wat een leuke kans! Is er geen mogelijkheid om eerst eens langs te gaan bij een wedstrijd in de buurt? Gewoon meerijden op het losrijterrein, zodat je kan zien wat je paard doet bij mensen, vlaggen, tentjes, muziek etc.

Ik vind niet dat je het risico moet nemen om er pas bij de demonstratie achter te komen wat hij doet. Het is niet alleen een risico voor jou, maar het maakt ook geen fijne indruk op de mensen die komen kijken. Je wilt toch reclame maken voor het paardrijden, en daar past geen onrustig en bang paard bij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:27

Het klinkt erg leuk.
Misschien idd een mogelijkheid vinden, van te voren, hoe je paard reageert op drukte?
Een keer met iemand naar het dorp stappen, waar veel mensen zijn?
Of een concours in de buurt, en daar met je paard heengaan, om te zien hoe hij reageert?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:29

Klinkt als een leuke ervaring hoor.
Als je een koele hebt en het publiek zit niet echt bovenop je paard zou ik het zeker proberen!
Als je bang bent dat je paard het eng of te spannend vind probeer dan met één of meerdere tegelijk in de baan te zijn, dan is het al weer een stuk minder eng.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:32

Wat zijn de omstandigheden rond die demonstratie? Ik begrijp dat die gehouden wordt op het landgoed waar je paard al staat? Als de demonstratie in jullie rijbak wordt gehouden zou je kunnen overwegen mee te doen. Als je paard gillend gek wordt van de omstandigheden kan je de demonstratie verlaten. Als de demonstratie niet in een afgesloten gedeelte, zoals de rijbak, wordt gegeven maar bijv. op een grasveld of zo, dan zou ik niet mee doen. De kans op ongelukken zou ik dan te groot vinden met een paard dat niks gewend is.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:33

Ik had vorig jaar ook een demo gedaan met mijn jonge fjord op een landbouwdag met veel herrie van motoren en tractoren enz en ik wist ook echt niet hoe hij zou reageren ik had zoiets van als hij niet rustig is stap ik niet op maar hij was zo braaf. Probeer je niks weet je niks en anders ben je toch weer een ervaring rijker.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 12:45

Hij is over het algemeen heel koel. We gaan met zijn vieren tegelijk rijden. Het is een hele grote ring, ik kan zelf bepalen hoe dicht ik bij het publiek wil komen. Het is omheind met dranghekken. Ik ga morgen kijken of ik er een lesje kan doen, maar ze zijn aan het opbouwen dus de kans is klein. Ik heb wel de afspraak als ik voordat we de ring ingaan geen goed gevoel heb, dat ik me dan alsnog terugtrek.
Dniez; ik deel wel een beetje jouw mening, eens moet de eerste keer zijn en de paardjes zijn vertrouwd.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 13:10

Aangezien het donderdag al is heb ik verder geen mogelijkheid eerst nog naar een concours of zo te gaan.
Ik rij wel met hem buiten, fietsers motors en auto,s, bokkende koeien ;) dat doet hem niets. Hij is met buiten rit nog nooit ergens van geschrokken, heb ook pas gegaloppeerd in een wei ergens onderwrg op buiten rit maar ook dan blijft hij braaf....
Pfffff moeilijk hoor, ergens denk ik zelf gewoon erheen gaan en ter plekke bekijken hoe hij reageert op de omgeving, kan ik altijd nog besluiten niet op te stappen........
ik hoor graag ervaringen :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:15

*schenkt een glaasje roosvice in....."komt wel goed schatje"...* :+

Je gaat er gewoon heen.....voel je je niet op je gemak haak je gewoon af.....no problemo ;)
Ik verwacht eerlijk gezegd dat die jongens van ons in het ergste geval bij het publiek gaan kijken of er iemand tussen staat met wat lekkers in de broekzak :')

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:19

quartel schreef:
*schenkt een glaasje roosvice in....."komt wel goed schatje"...* :+

Je gaat er gewoon heen.....voel je je niet op je gemak haak je gewoon af.....no problemo ;)
Ik verwacht eerlijk gezegd dat die jongens van ons in het ergste geval bij het publiek gaan kijken of er iemand tussen staat met wat lekkers in de broekzak :')

hihi, je hebt gelijk!
We gaan er lekker voor, ben al druk aan het sms-en over de kleding en dekjes, knotjes ect. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:23

heerlijk toch? <3
Gewoon met plezier er op af gaan en dan zie je vanzelf hoe of wat verder.
Het fijne is dat je niets verplicht bent!!!
Ik ken Sjaak ook nog niet in zo een situatie......maar wie niet waagt....

Ik weet wel dat ik voor de lol ga..... we gaan er gewoon een lekker dagje van maken

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:26

quartel schreef:
heerlijk toch? <3
Gewoon met plezier er op af gaan en dan zie je vanzelf hoe of wat verder.
Het fijne is dat je niets verplicht bent!!!
Ik ken Sjaak ook nog niet in zo een situatie......maar wie niet waagt....

Ik weet wel dat ik voor de lol ga..... we gaan er gewoon een lekker dagje van maken

Ja die instelling heb ik ook. Gewoon doen weten we gelijk hoe ze zijn op vreemd terrein en in drukte.
Ik heb er super veel zin in! Vind jou ook stoer hoor ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:31

stoer???

Als hij alleen al gaat snuiven sta ik er al naast hoor _O-

nah...komt vast goed

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:37

Maken we er een demonstratie grondwerk van :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:45

Paperboy schreef:
Maken we er een demonstratie grondwerk van :=

_O-

Zoe_97

Re: Meedoen met een demonstratie met een 4-jarige: doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:39

je kunt heel veel vrienden uitnodigen en muziek luid zetten enzo.
zo kun je zien hoe ze reageerd op grote drukte

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:30

gewoon doen, het is en leuke ervaring voor je paard.

En doe het met plezier, geen stress enz.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:41

Ik zou zeker ja zeggen! Het is een geweldige ervaring voor jou en je paard,en als ik het goed begrijp is het op vertrouwd terein toch? Helemaal ideaal! :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:13

maak je borst maar vast nat paperboy :(:)

Ik reed vanmorgen daar weg en het duurde even voor ik met de auto door alle drukte heen was :=
Complete file richting het landgoed :')
Ik ben bang dat we zeker een paar honderd toeschouwers hebben morgen _O-
En dan word het ook nog eens geweldig weer :j

Ga je voor mij ook ff duimen dat ik er niet af ga kletteren tijdens de voorstelling??? :')
Mocht dat toch gebeuren dan wil ik er wel fotos van hoor _O-
*-:)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:27

vilouma schreef:
Ik zou zeker ja zeggen! Het is een geweldige ervaring voor jou en je paard,en als ik het goed begrijp is het op vertrouwd terein toch? Helemaal ideaal! :D

Nou ik rij regelmatig buiten, maar dat terrein kent hij niet echt. En morgen ziet alles er heel anders uit, standjes en heel veel mensen. De paarden waar ik mee gaan zijn wel heel vertrouwd..
Ben wel blij met wat positieve berichten, want het lijkt me zo leuk.
En dit is niet echt oefenen, mijn man gaat mee en die kan zodra we het terrein opkomen naast mijn paard lopen voor een beetje extra support, ik heb dan snel genoeg in de gaten of het te doen is of niet.
Waar we moeten rijden is heel groot dus daar hebben we flink de ruimte.....
Ik ga het gewoon doen en gaandeweg zie ik wel hoe hij zich houd.
Soms moet je gewoon iets doen en wie weet omdat hij nog jong en geen enkele vervelende ervaring heeft met iets hij er wel heel normaal instapt. Het wordt in ieder geval een leerzame ervaring :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:28

Cathrine_s schreef:
gewoon doen, het is en leuke ervaring voor je paard.

En doe het met plezier, geen stress enz.

Ik ga ervoor, bedankt voor je leuke reactie!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:32

quartel schreef:
maak je borst maar vast nat paperboy :(:)

Ik reed vanmorgen daar weg en het duurde even voor ik met de auto door alle drukte heen was :=
Complete file richting het landgoed :')
Ik ben bang dat we zeker een paar honderd toeschouwers hebben morgen _O-
En dan word het ook nog eens geweldig weer :j

Ga je voor mij ook ff duimen dat ik er niet af ga kletteren tijdens de voorstelling??? :')
Mocht dat toch gebeuren dan wil ik er wel fotos van hoor _O-
*-:)

Zeg ga jij mij nu effe zenuwachtig lopen maken ;)
Nee hoor, ik kom er elk jaar kijken dus ik weet hoe enorm druk het kan zijn.
Ach we zien het wel, we zien snel genoeg als we bij het terrein zijn aangekomen hoe ze het doen.
Enne natuurlijk maken we foto's als jij de grond van dicht bij gaat bekijken :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:26

Je hebt er lekker weer bij........
En je rijd in een afgezet stuk.........lekker veilig ;)

gaat helemaal goed komen :j

Morgen om deze tijd ga je zooooooo trots zijn *\o/*

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 21:18

Net generale repetitie gehad voor ons proefje wat we morgen gaan laten zien. En raad eens ineens was alles aanleiding om te schrikken, iets wat hij nooit doet :')
Toen we klaar waren en aan het uitstappen kwam er een luchtballon over superlaag met veel lawaai van het gas, en daar keek hij naar met een blik van "ohh een ballonnetje" :D. Denk dat meneer dus onder het rijden een pubermomentje had ;)

Het paard waar ik naast rij is behoorlijk cool, en ouder met wedstrijdervaring dus dat is wel prettig.....

Nou morgen gaan we ervoor, ben heel benieuwd hoe mijn mannetje zich gaat houden!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:38

Veel succes morgen! Zal vast wel lukken