Wie kan mij de juiste tip geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mistral830

Wie kan mij de juiste tip geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:51

Hallo allemaal,

Ik rijd en longeer nu twee jaar intensief (met de nodige rust tussendoor natuurlijk) een inmiddels 8-jarige merrie.
We zijn van ver gekomen, ze had in het begin niet de juiste bespiering en haar achterhand was ontzettend zwak.
Haar hele lichaam was niet goed bespierd trouwens.
Dit zorgte er voor dat we niet eens normaal konden galopperen.
Ook had ze enorm tempo, zat er geen stuur op en nageeflijk krijgen kon ik ook wel vergeten.
Alleen in de stap lukte dit wel aardig.

We zijn nu twee jaar verder en haar bespiering is nu zo'n beetje wat het wezen moet in mijn optiek.
Haar achterhand is iets sterker, maar is er nog niet helemaal.
De nageeflijkheid is er wel, maar niet goed. Hier zit voor mij ook het probleem.
Ze loopt enorm achter en onder de loodlijn en ik heb er wat experimentjes mee gedaan:
Zodra ik haar teugel geef, gaat ze alleen maar dieper.

Haar tempo is een stuk beter dan voorheen, hoewel ze weer enorm onder me vandaan loopt zodra ik ga lichtrijden.
Zodra ik uit reflex mijn teugels korter neem, gaat ze weer versnellen.

Nu heb ik wat dingetjes opgezocht over rechtrichting en longeerwerk en ik denk dat ik het in die hoek ergens moet zoeken.
Ik denk dat ze niet recht is, gecombineerd met dat haar achterhand nog niet de juiste kracht heeft en ik denk ook dat ik me moet gaan richten op de spieren in haar rug.
Mijn concrete vragen zijn:
- Hoe kan ik haar rugspieren het beste trainen en is dit daadwerkelijk nodig voor de problemen?
- Waarom heeft ze altijd zoveel tempo?
- Waarom loopt ze achter en onder de loodlijn en hoe kan ik dit oplossen.

Zodra ze druk op teugels of touwtjes krijgt, gaat ze er in hangen. Ook Loopt ze graag op de voorhand (lekker makkelijk voor haar ivm bilspieren).
Ook loopt ze nog steeds niet altijd in een regelmatig tempo, dit was in het begin veel erger. Nu gaat het steeds beter, maar ook dat is nog niet correct.

Ik ben benieuwd naar wie deze puzzel duidelijk in elkaar ziet liggen, ik hoor het graag!

ps ook tips over verschillende manieren van longeren en longeerlijnen die hierbij van nut kunnen zijn, zijn van harte welkom

Supervixen

Re: Wie kan mij de juiste tip geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:24

Dat hoge tempo kan komen doordat ze zelf uit balans is. Heb je al les? Of is dat een optie? Dan zou ik daarvoor kiezen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:50

In principe zijn paarden op de voorhand gebouwd, daar zit het meeste gewicht. Als we dan erop gaan zitten wordt het eigenlijk alleen maar erger.
Bij jou paardje klint het of hij totaal uit balans is en gaat dan steun zoeken, door druk op de teugels heeft ze deze steun, maar vind ze dus nooit haar balans zelf, maar heeft ze die steun nodig, dat zal ze ook fijn vinden! Laat je los gaat ze dit opnieuw zoeken. Het tempo is daardoor ook verklaarbaar: Eigenlijk is hij zo op de voorhand gebouwd dat hij het idee heeft op zijn snuffert te vallen: Gevolg, steeds sneller gaan lopen om dat te voorkomen... Denk maar na wat jij zou doen als iemand op jou schouders zit die voorover gaat hangen: Jij doet een stap naar voren om te voorkomen dat jullie vallen!

Dat zijn eigenlijk de antwoorden op jou "waarom- vragen".
De oplossing duurt iets langer: Die kun je inderdaad zoeken in rechtrichten. Eerst aan de hand, vervolgens aan de longeerlijn en dan pas er op. Doormiddel van deze stappen kun je hem sterker maken en oefeningen doen om zelf balans te zoeken op het achterbeen.
Hoe je dit moet doen is lastig via internet uit te leggen, daarvoor zou je echt een goede instructeur moeten zoeken die deze kennis in handen heeft!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:02

Dit zijn problemen die je het beste samen met een goede instructeur kunt oplossen. Wat Leetje aangeeft; eerst aan de hand dan aan de longeerlijn en dan pas er op snijdt hout!

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:15

Ik kan het beste jouw rugspier oefeningen uitleggen... Rugspieren bouw je door het hoofd naar onderen te brengen. Met onze Frieschen laten wij ze een autoband aan een simpel tuigje trekken. Dit versterkt ook de achterhand. Deze oefeningen zijn het beste op de grond (niet op het paard) uitgeoefend.) Het versnellen kan veel redenen hebben. Pijn is een, mischien met de tanden. Let ook op dat je relaxed zit, en niet naar voren ga zitten. :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:22

Volgens mij is het meeste al gezegt, ga aan de gang met een instructeur die ook vanaf de grond werkt, leer je paard op eigen benen te lopen, weet niet of je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan? Vind ik altijd handig omdat ze dan veel stukken rechtuit lopen en geen steun hebben aan bakranden etc.

Verder over het "probleem" dat hij gaat hangen, ik vermoed dat jij te lang druk op je touw houd, want dat is het enige waarop hij kan hangen, oftewel, druk-snel los, als hij in je handen gaat hangen ophouding, maar dus ook zeker weer optijd loslaten.

Succes met het zoeken van een instructeur!

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:30

@ supervixen: ja dat heb ik, we zijn voornamelijk bezig geweest met het trainen van de achterhand en mijn houding. We zullen nu ook op andere dingen gaan richten.

@ Leetje: goed uitgelegd, mijn "waaroms" zijn beantwoord. Ik zal je tips meenemen!

@ AmandaArt: Dat met die band is een goede tip, die heb ik wel tot mijn beschikking. Ik zal dat ook zeker proberen.

@ Xjosee : geen bos/strand helaas, wel lange rechte einden in gemaaid land. Ik had er al aan zitten denken om deze stukken te gebruiken voor het rechtuit rijden. Heb ik ook al wat mee geoefend. Daar zal ik dus mee door gaan, want ik merk daardoor al vrij snel wel dat we de goede kant uit gaan.

Algemeen: Ik moest enorm wennen in het begin met het "los laten". Mijn instinctieve reactie was druk uitoefenen op de teugels. Met mijn instructrice als strenge oplettende heb ik mijn houding echt enorm kunnen veranderen. Ik heb geleerd om meer los te laten en dit werpt ook zeker vruchten af. Er zijn in die twee jaar dus een aantal dingen verbeterd, maar we zijn er nog niet helemaal. ik heb ook al even rondgekeken welke hulpteugels eventueel geschikt zouden kunnen zijn voor aan de longe. Mijn oog is daarbij gevallen op de chambon, iemand ervaringen mee?

In ieder geval super bedankt voor de opbouwende reacties en tips, heb er zeker wat aan!

Veratalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:41

Het tempo kan te maken hebben met haar balans (mijn pony is een draver en die had geen balans en ging dus steeds harder lopen) dit heb ik er uit gekregen door heel veel overgangen te rijden en ook door steeds terug te rijden bijvoorbeeld : stappen , bijna halthouden en dan toch weer voorwaarts dat ook in draf .. bijna stap en dan toch weer normaal draven. dan leren ze wel de achterhand er goed onderzetten en op 1 tempo draven.

als ze als je de teugels op pakt harder gaat lopen kun je een keer een hackmore gebruiken en kijken hoe ze daar op reageert (ook dat werkte bij mijn pony, die heb ik eerst met hackmore gereden daarna met hackmore en bit eerst veel hackmore en steeds meer over op bit dat werkt goed!)

met achter de teugel lopen kun je het beste proberen toch met wat lossere teugel te rijden veel wendingen zodat ze de spieren niet zo vasthoud tot ze zelf wat gaat strekken. Als je dan wel aan teugel wilt rijden probeer dat dan zoveel mogelijk te doen met je zit en je been.

ik hoop dat je er wat mee kunt!

Succes

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:50

Veratalen schreef:
Het tempo kan te maken hebben met haar balans (mijn pony is een draver en die had geen balans en ging dus steeds harder lopen) dit heb ik er uit gekregen door heel veel overgangen te rijden en ook door steeds terug te rijden bijvoorbeeld : stappen , bijna halthouden en dan toch weer voorwaarts dat ook in draf .. bijna stap en dan toch weer normaal draven. dan leren ze wel de achterhand er goed onderzetten en op 1 tempo draven.

als ze als je de teugels op pakt harder gaat lopen kun je een keer een hackmore gebruiken en kijken hoe ze daar op reageert (ook dat werkte bij mijn pony, die heb ik eerst met hackmore gereden daarna met hackmore en bit eerst veel hackmore en steeds meer over op bit dat werkt goed!)

met achter de teugel lopen kun je het beste proberen toch met wat lossere teugel te rijden veel wendingen zodat ze de spieren niet zo vasthoud tot ze zelf wat gaat strekken. Als je dan wel aan teugel wilt rijden probeer dat dan zoveel mogelijk te doen met je zit en je been.

ik hoop dat je er wat mee kunt!

Succes

kan ik zeker wat mee! Top! Dank je wel :D
Veel schijnovergangen en echte overgangen dus, ja dat is inderdaad goed voor de achterhand. Daar was ik inderdaad ook al vrij veel mee bezig bij het trainen van haar achterhand, ga er dus lekker mee door.
De hackmore is ook wel een goed idee, sta open voor experimenteren.
Nogmaals bedankt.