Lady @ work, Bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Lady @ work, Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:25

Hallo allemaal,

Sinds een week rijdt ik met een bitloos hoofdstel rond in de bak.
Ik wou het een keertje uit proberen, en het gaat super! Ik heb helemaal niks meer in mijn handen.

Wel merk ik dat ik de teugels meer moet geven als ze eenmaal loopt. (we rijden met kaak gekruist systeem)
Dit was de 2e keer dat ik met het hoofdstel reed, soms was ze nog wat onrustig in de aanleuning. Maar voor de 2e keer vind ik dat niet erg.

Even wat standaard informatie:

- Lady
- 1.47
- B + 10, starten volgende maand L1 tussen de paarden.
- Loopt van nature op de voorhand ( overbouwd )

Ik weet dat Lady een iel halsje heeft, maar dit komt omdat ze een halve draver is. Op of aanmerkingen hier over is niet nodig.

Ik heb nog moeite met de stand van m'n handen, waar ik ze moet houden, hoe lang de teugels ect. Misschien iemand tips hier voor?
Afbeelding
Rustig drafje, achterhand mag er veel meer bij.

Afbeelding
Idem, en ik val voor over.

Afbeelding
Mooi berg opwaarts. Ben blij met dit beeld.

Afbeelding
Idem, alleen nagevelijkheid even weg.

Afbeelding
Op de voorhand...

Afbeelding
Lekker actief beeld, maar haar achterhand mag er meer onder

Afbeelding
Oefenen met wijken.. Is nog niet bevestigd.

Afbeelding
En de laatste, een galopje.

Ben benieuwd naar jullie tips. Houdt er wel rekening mee dat dit hoofdstel voor ons beide nog erg wennen is! :)

jokenicky

Re: Lady @ work, Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:31

hoi,
allereerst, leuk dat je bitloos rijd, en dat het zo goed uitpakt :)
ik denk dat het probleem met je handen opgelost is, als je de teugels wat korter neemt, en op het moment dat ze in een goede aanleuning loopt, je handen een beetje meer naar voren te doen, en zo haar belonen door iets lengte te geven. want nu zitten je handen af en toe best hoog.verder niet te veel voorover buigen, en op de derde foto van onderen zit je een beetje scheef, maarja geeft niet echt denk ik, op de rest van de foto's doe je dit niet.ik vind het er leuk uitzien verder!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:39

@ jokenicky, bedankt voor je reactie! Ik zal het morgen eens proberen om de teugels wat korter te nemen. En precies wat je zegt lengte geven als ze goed loopt.

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:53

Het ziet er al leuk uit hoor! Bovenstaande staan al tips voor je handen daar ben ik het mee eens, denk dat als je, je teugels iets korter hebt het al veel beter gaat!
Wel vind ik dat je soms de achterhand wat activer mag hebben maar dit gaf je zelf al aan bij verschillende foto's.
Verder probeer wat meer voor je uit te kijken, je kijkt nog teveel naar je knappe paardje. :))

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:05

Ik vind het er super uitzien! Jullie pakken het goed op samen, en leuk dat je dit ook eens probeert :)
Op sommige foto's (Zoals de laatste) vind ik wel dat je tenen wat ver naar buiten gedraaid staan.
Maar dit kan ook komen door het aandrijven, want op sommige foto's heb je dit ook weer niet ...

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:03

jokenicky schreef:
hoi,
allereerst, leuk dat je bitloos rijd, en dat het zo goed uitpakt :)
ik denk dat het probleem met je handen opgelost is, als je de teugels wat korter neemt, en op het moment dat ze in een goede aanleuning loopt, je handen een beetje meer naar voren te doen, en zo haar belonen door iets lengte te geven. want nu zitten je handen af en toe best hoog.verder niet te veel voorover buigen, en op de derde foto van onderen zit je een beetje scheef, maarja geeft niet echt denk ik, op de rest van de foto's doe je dit niet.ik vind het er leuk uitzien verder!

Foto's zien er lekker ontspannen uit! Ik quote JokeNicky even, aangezien ik het normaal gesproken ook met haar eens zou zijn, maar nu ik rijd via de Antoine de Bodt methode anders heb geleerd. Handen moeten daar zelfs hoog op het moment dat je je paard niet in balans en niet recht heb. Je handen en armen moeten in een recht lijn zijn naar de mond. Ontspannen om te belonen helemaal mee eens. Vergeet ook niet dat een bitloos hoofdstel op druk werkt, dus constant teveel druk houdt je paard ook tegen waardoor ze kan gaan hangen, dan liever minder druk op de teugels en het tempo wat opvoeren, zodat ze op haar eigen benen gaat lopen. Dan is het voor je paard ook makkelijke om zich achter te dragen, waardoor ze minder op de voorhand valt.

Als je paard op de voorhand valt, dus zich niet draagt en niet recht loopt, is het zo slecht nog niet om iets naar voren te zitten. Als je nu je gewicht en je zit naar achteren brengt ga je precies op een gevoelige plek zitten, die niet draagt en kan je daardoor te veel druk uitoefenen op de lendenen met alle gevolgen van dien...

Als ik het zo zie zou ik denken veel tempowisselingen om de achterhand eronder te krijgen, ook slingerlijnen rijden waardoor ze zich wel moet gaan dragen op de achterhand om van links naar rechts te draaien waardoor je de achterhand dus traint en ze uiteindelijk een sterke achterhand krijgt zodat ze niet meer naar voren valt.

Lekker bezig!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:15

@ LindsyImmie, erg bedankt voor je reactie! Zal er mee aan de slag!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:09

paardje loopt teveel op de voorhand, omdat ze zelf haar evenwicht moet zoeken nu het bit wegvalt. geef haar hier de tijd voor, en hou er rekening mee dat je bitloos hoofdstel ook nog druk veroorzaakt. het is niet omdat je bitloos rijdt, dat je paard niks meer voelt. Integendeel, een mond kan verharden door de constante druk van het bit, kaken en neus niet.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:41

Leuk dat je bitloos aan het proberen bent en dat jullie er allebei plezier in hebben!

Ik ga mee met al het bovenstaande en ook zeker met jokenicky ..
Misschien nog n tip over de lengte van de teugels, als je een fijne lengte hebt gevonden kun je die misschien bewerken met n stukje tape zodat je voor je eigen n duidelijk punt hebt waar je je handen moet houden! (wel met n oude teugel doen zodat je met n onbewerkte op wedstrijd kan :) )
Succes in het L1!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:12

Ik vind dat het er echt goed uit ziet, paard is ontspannen denk ik :D
Juist zien dat je paard niet achter de loodlijn gaat lopen, en inderdaad wat meer oppakken !

Ziet er gooooed uit !

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:34

ziet er goed uit en leuk dat je bitloos rijd.

alleen ik ben van menig dat je niet continu druk moet hebben om de neus ..
niet fijn voor het paard :n

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 10:35

@ Naomimiracle,
Bedankt voor je reactie, Lady heeft geen druk op haar neus. En zeker niet continue. :)