Hoi allemaal!
Ik rij sinds een half jaar een draver merrie van nu 5 jaar bij. Ze is een jaar geleden mak gemaakt, en sinds dien dus verder opgeleid. We rijden met de methode van Antione de Bodt, en komen steeds meer 'probleempjes' tegen. Natuurlijk hebben we les en kunnen we alles altijd wel verhelpen. Dan komen er weer nieuwe streekjes voor in de plaats. Maar 2 dingen waar ik maar niet zonder instructie uit kan komen is dat ze enorm duikt als ik haar aan het werk wil zetten en dat ze niet wil aandraven. En het ergste is dat ik er enorm gefrustreerd van raak. Ze is natuurlijk nog jong en in de leer, en dus ook nog goed scheef. Ze pakt links beet. Mijn zadel hangt vrijwel altijd naar buiten. Dus dat heeft geen voorkeur. We rijden vierkantjes, daarna voltes. als dat goed gaat gaan we recht door en oefenen we ophoudingen. Daarna beginnen we met van hand veranderen. Daarbij slingert ze namelijk nog erg.
Het gaat in het begin gewoon goed, rustig van de schouder af halen en al briesend lijntjes lopen. maar eenmaal op de voltes wil ik na een paar rondjes links en rechts toch aandraven. Hierbij begint ze lelijk te trappen en happen naar mijn been. Ik kreeg de tip van mijn instructie op niet te kloppen, maar mijn kuiten aan te leggen en vast te houden. Als ze luisterd weer lossen. Dit is echter niet het geval, en het ziet er niet uit.. Wat ik gister gedaan heb werkte eigenlijk wel best, alleen viel ze terug. Ik ben achter in de bak, waar alles spannend is gaan stappen en naar voor gaan draven. Daar heb ik haar op de volte gezet. Ik ben na een paar rondjes gestopt om het goed af te sluiten. Dan komt probleem nummer 2, door de spanningen gaat ze ontzettend hangen. Haar neus komt gewoon helemaal op de grond! Uit frustratie en onmacht laat ik dan de teugels los. (heb ze wel vast, aan het eind). Dit is natuurlijk geen potje. Ook hier was een oplossing voor; los 'tikken' en been geven. Maar door het draf probleem reageerd ze niet meer op mijn been.
Extra bijzaken: Normaal is ze heel actief op de been, reageert ze echt overal op. Haar eigenaresse wilt eigenlijk niet dat ze met zweepje gereden word. Wat ik 1 keer gedaan heb, en eigenlijk wel beter werkte..
Ik neem dit altijd mee in mijn les, maar op een of andere manier wil het me dus niet zelf lukken.
Help!