Extreem stijf op 1 kant... Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Extreem stijf op 1 kant... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:55

Mijn 9-jarige warmbloedmerrie wordt nu weer opgepakt met rijden na een rustperiode (door spierbevangenheid). Ze heeft heel zeker geen last meer van haar spieren, is niet kreupel, buigproeven zijn goed... van de DA kregen we groen licht om weer te trainen.

Dit paard heeft altijd minder goed kunnen inbuigen op rechts. Met trainen kreeg ik er dat wel uit gereden en was ze lekker soepel in haar lijf.
Nu heeft ze een tijd stilgestaan en is het gewoon extreem! Ze kan op rechts nauwelijks nog een volte lopen, dan heef ze de neiging om over haar binnenschouder weg te vallen en met haar hoofd naar buiten door de bocht te denderen. Ik probeer haar te laten wijken voor mijn rechter been, en ze probeert dat ook wel maar je voelt dat het moeite kost. Ik neem een zweep in mijn rechter hand om die beenhulp kracht bij te zetten.

In draf gaat het nog enigzins, maar de rechter galop is niet om aan te zien. Zo stijf en hoekig.... |(

Wat kan ik hier best voor doen? Ik denk niet alleen aan rij-oefeningen maar ook aan manieren om haar van ernaast soepeler te maken zoals longeren of bepaalde gronwerkoefeningen. Alle tips zijn welkom!

FriesWytske

Re: Extreem stijf op 1 kant... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:57

Haar misschien een keer na laten kijken door een fysio of osteopaat? Puur om haar weer soepel te maken. En het voor haar en jou even een stukje makkelijker te maken om weer op gang te komen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:58

veel blijven oefenen en haar de tijd geven en geduld hebben.
Als ze al die tijd niets heeft gedaan zal ze in vrijheid altijd haar makkelijke kant gebuikt hebben.
Het is niet raar dat het na rust erger is geworden.
ieder klein stapje vooruit is er 1 ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:28

Ik heb toevallig precies hetzelfde met mijn paard. Ze valt over de schouder in de bocht, neemt buitenstelling aan en plaatst dus ook haar binnen achterbeen niet goed onder de massa.

Ik ben begonnen met rechtrichten aan de hand. Eerst een paar keer de halsspieren laten rekken links en rechtsom. (Dit per keer een paar mm vergroten) Hiervoor moet je het paard vierkant neerzetten. (niet pietje precies hoor)

Dan de hals lang en laag instellen en weg laten stappen met binnenstelling. Een hele kleine volte om je heen en dan dus de schouder naar buiten sturen. Zorg ervoor dat ze daarbij lang en laag blijven (alles in stapjes!). Dit doe je eerst linksom (je paard is linksgebogen) en dan rechtsom.

Als dat beter en soepeler gaat neem je de achterbenen mee. Deze zet mijn paard te ver naar binnen: op de volte zet ze haar achterbenen in het spoor van haar voorbenen. Dus de achterhand stuur ik dan ook iets naar buiten.

Eigenlijk is het een beetje knopjes duwen en voorkauwen hoe je paard moet lopen. En stoppen als ze het goed doen!
Vraag niet teveel in één keer, ze moeten immers rekken en strekken, als je teveel vraagt gaat dat pijn doen en zullen ze juist verkrampen.

Maarja, het is een beetje lastig uitleggen op de pc. Misschien les nemen à la Marijke de Jong?

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:40

De meeste paarden hebben een moeilijke kant. Het is goed dat je aan die kant werkt maar let op dat je dat niet te veel doet. En natuurlijk eerst uitsluiten dat het een medische oorzaak heeft.Heel veel wisselen van hand en makkelijk beginnen. Eerst lichte buiging vragen op gebroken lijnen bijvoorbeeld.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:31

Ik heb al goeie tips gezien... is er nog iemand die iets weet?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:40

Bij spierproblemen van bv een schouder willen op die kant geen gewicht nemen waardoor je vanzelf een scheef paard krijgt
Ga je toch door met trainen zal je paard misschien iets rechter worden
maar zal door het vele compenseren van andere spiergroepen steeds stijver/korter (vooral in stap kun je dit goed waarnemen)
Eerst los laten maken http://www.happy-athlete.nl en evt. daarna nog de wervels na laten kijken (los laten maken)
Succes

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:53

Zoals hierboven beschreven inderdaad eerst aan de hand en aan de longeerlijn los maken en dan overstap maken naar het rijden.
En als de galop nog zo moeilijk is, daar nog niet teveel doorvragen voordat ze in stap en draf verder bevestigd is en los is. Dan zal de galop vanzelf makkelijker gaan!

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:29

Met werken aan de hand kun je je paard lekker soepel maken. Een oefening die goed kan helpen is schouderbinnenwaarts op de volte. Ik zou wel willen aanbevelen om het het paard eerst na te laten kijken door een chiropractor om er zeker van te zijn dat het paard geen fysieke blokkades in het lijf heeft. Wanneer je weet dat hij geen blokkades heeft kun je lekker met hem aan de slag gaan om hem weer soepeler te maken. Eventueel kun je bij ons lessen werken aan de hand en longeren volgen. Zie onze website voor meer informatie www.stalvreedenburgh.nl.
Heel veel succes!