Zomer @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

Zomer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:47

Hallo,

Ik heb een tijdelijk kort bijrijdpaardje.
Hier even een kort paspoortje:

Naam: Zomer
Leeftijd: 7 jaar
Ras: KWPN
Geslacht: Ruin
Schofthoogte: 1.67
Niveau: recreatief rijden

Ik rijd zomer maar voor een tijdje in de vakantie. Op het begin was het even wennen voor ons beiden. Ik ben een pony van 1,48 gewend, dus ging opeens 20 cm omhoog en zomer maakt natuurlijk veel grotere passen dan een pony van 1.48. Zomer zet zich redelijk snel vast aan 1 kant. Dus als ik op de linkerhand rijd, dan buigt hij heel lastig naar rechts. Dit probeer ik een beetje los te maken door veel van hand te veranderen en 8-jes te rijden, maar meer tips zijn uiteraard welkom. En zelf moet ik heel erg opletten dat ik niet voorover val, dit komt mede doordat ik heel veel naar beneden kijk. Daar wordt aan gewerkt :)
Hier komen de foto's

1. even teugels goed pakken
Afbeelding

2. lekker loswerken
Afbeelding

3.Op de volte loswerken (ja, ik weet dat de bak een beetje modderig is, heb ook heel voorzichtig gereden, maar 1 klein rondje gegallopeerd, en er lag 1 plas, daar kon je gelukkig omheen rijden)
Afbeelding

4. Geld zoeken? :?
Afbeelding

5. drafje
Afbeelding

6. en ik zit alweeer naar voren |o
Afbeelding

7. niet naar beneden kijken :(
Afbeelding

8. en nog 1 foto van het korte galopje, deze is helaas wat wazig
Afbeelding

Ik sta open voor al het commentaar en alle tips die er gegeven worden, dus kom maar op :D

hpfan

Re: Zomer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:59

probeer je handen wat meer te dragen (nu komen ze vaak en dan vooral in draf streng over)
probeer volgende keer ook je beugels een gaatje langer te doen, ze zijn behoorlijk kort.
ziet er anders wel redelijk ontspannen uit
veel succes ermee ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:10

Moooi ! Mag ik vragen waarom je met sporen rijd ?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:12

Jaa, dat had ik ook al gezien, ik moet er nog een beetje mee leren omgaan want de pony waar ik op rijd is heel gevoelig en licht in de mond en dit paard is behoorlijk sterk en stroef in de mond, maar alsnog heb je gelijk hoor ;)
Okeee, volgende keer zal ik is kijken hoe het zit met een gaatje langer!
Bedankt!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:14

Je mag alles vragen :)

Hij is heel lastig voorwaarts te krijgen en de eigenaar rijdt hem daardoor altijd met spoortjes.
En anders lig ik de hele tijd in zijn buik te drukken en met spoortjes reageert hij een stuk beter op mijn been waardoor ik hem maar vrij weinig bij hoef te drijven. Dus dan zit ik veel minder te drukken in zijn buik, want dan is met een keer aandrukken al goed :)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:23

Een spoor is bedoeld als verfijning voor de hulp, maar niet om je paard voorwaarts mee te maken. Veel overgangen en schijnovergangen maken, been is voorwaarts anders wat harder aanpakken. Daar wordt je paard echt wel voorwaartser van. Ook niet fijn voor je paard als je steeds in z'n buik loopt te prikken.

Voor de rest vind ik dat je een leuk paardje rijdt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:28

Ik begrijp dat je dit paard maar voor een korte periode rijdt? Paar weken in de vakantie?

Wat je schrijft kan ik zien op de foto's, er mag veel meer activiteit komen. Ik zou even geen aandacht besteden aan de hoofd/halshouding, gewoon licht verbinding nemen, en het daarbij laten. Wat meer buiging in je armen, dus wat minder vastzetten onderin. Verder lekker actief aan het werk zetten, die motor moet aan aan de achterkant, en dan zal je vanzelf merken dat het paard met zijn hoofd/hals gaat zakken.
Met de beugels 1 of meerdere gaatjes langer, zal je wat prettiger in het zadel komen te zitten. Je valt nu af en toe wat voorover.

Leuk paard. Zou ik ook wel af en toe willen rijden :)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:51

Okee bedankt voor de tips, ik zal er zeker iets mee gaan doen..
Volgende keer laat ik mijn sporen uit en probeer ik hem dan voorwaarts te rijden.
Ik ga in ieder geval mijn best doen :)
Het is zeker een leuk paard :D

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:59

Leuk dat je dit paard bij kan rijden! Ik zou ook de beugels wat langer maken en de spoortjes af doen. Ik heb een manegepony overgenomen die dood was voor het been. En dit begint goed weg te trekken met een lange dressuurzweep. Been is reactie en anders bijtikken. Zo kun je bijna elk paard goed aan het been krijgen. Sporen zijn voor de verfijning bij dressuurwerk of springwerk bij paarden die al voorwaarts genoeg zijn op het been. In ieder geval succes! :D

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 22:03

Jaa, spoortjes ga ik afdoen!
Die hoeft ie de komende weken niet te voelen :)
en beugels gaan ook 2 gaten langer ofzo ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:25

Ik vind dat waneer je sporen gebruik, je minder moet duwen en kalmer moet zijn dat sporen ook beter zijn. Ik ben ook totaal niet voor een zweep, meer voor sporen dan !

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:01

Als ie niet aan het been is, zou ik een zweep erbij pakken zodat je bij kunt tikken als ie niet reageert;) Tis wel een heel leuk paardje!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:18

Leuk paard, erg leuk dat je er op mag rijden in de vakantie. Als tip wil ik je meegeven om je handen niet zo vast te zetten, daar kan ook het 'probleem' van het niet voorwaarts zijn liggen. Als je drijft en tegelijkertijd je handen vastzet, dan ben je aan het gas geven en remmen tegelijk. Misschien is het een idee om je sporen af te doen en te werken aan het 'aan het been' zijn van het paard (veel overgangen rijden). Veel succes en plezier met rijden!

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:44

Leuk paard, lekker wennen aan de combi en inderdaad veel oefenen. Je zit kun je helpen door te doen alsof je een staartje tussen je benen naar voren trekt (bekken kantelen). Probeer ook lang te blijven in beide heupen. Je knikt in op 1 kant wat je terug ziet in je schouder.
Succes!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:33

Bedankt voor de tips, zal er zeker mee gaan werken! :)

vinden jullie dit wel een goede lengte paard voor mij?
ik ben 1.71 en dit paard is 1.67

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:28

Ik vind dit een prima lengte voor jou. Ik denk dat dit 10 keer beter uit ziet als op de D-pony

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:29

Er zijn al goede reacties gegeven. Het voorwaarts maken is voor de eerste 10 minuten belangrijk. Ben duidelijk tegen hem. Maar denk er wel aan dat je eerlijk blijft rijden, dat je hem ook een kans geeft.
bijvoorbeeld; je wilt aan draven.
drijft met gevoel je kuit er tegenaan.
luistert hij niet of reageert hij sloom, hup tik of met je spoor laten weten dat je aan wilt draven.( niet allebei.)
door dit op een kort stuk vaak te herhalen, heb je je paard zo voorwaarts.

ook belangrijk is dat je hem niet hindert in zijn lopen.
-
Dat shirtje wat je daar aan hebt vind ik echt leuk.

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:34

Mooi paard, maar je moet aan jezelf werken. Meer recht zitten, buig je ellebogen en handen recht voor je.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:43

Bedankt voor de tips!
Jaa, inderdaad ik moet echt aan mijn zit werken, maar dat was 1 van de eerste keren dat ik er op reed dus ik moest even aan het ritme werken enzo. Maar je hebt verder volkomen gelijk.

me88, op de d-pony zal ik ook nooit meer rijden, helaas wordt m'n meisje verkocht. Ze heeft nogal een reputatie als zenuwachtige pony op de manege opgebouwd, dus niemand wil erop rijden, behalve ik en een ander meisje. Dus ze is veel beter af bij een eigen baasje.. daar krijgt ze tenminste wel genoeg beweging. Maar voor mij is het toch wel heel erg, na 2 jaar ;( (even offtopic)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:53

Hoi,
Er zijn al aardig goede reactie's gegeven maar toch ;).
Ook heel veel sterkte dat je leuke manege-pony weggaat dat zal niet makkelijk zijn voor je!

Je mag je handen wat meer dragen en schouders naar achter. Verder denk ik dat je je beugels een gaatje langer mag doen dan ga ik beter recht op zitten misschien jij ook wel? Veel plezier met je bijrijdpaardje!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:57

Dankje voor je tips :)

Het is zeker heel moeilijk, na 2 jaar ;(

friespaard12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:24

zoals velen al zeggen niet te streng zijn met je handen en sporen zijn eigenlijk niet bedoeld om het paard voorwaards te laten rijden.
sporen zijn bedoeld om de hulpenwat duidelijker aan te geven.
voor voorwaards rijden is veel overgangen rijden juist weer goedd.
succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:37

Ik zou pas contrastelling vragen als het paard meer nageeft. Zeker als hij vast zit, werkt dat averechts en zal hij nog vaster komen te zitten in zijn hals.
Eerst vw nw en daar je ' normale' stelling vragen, als hij daar los laat kan je heel voorzichtig eens contra gaan vragen. Dat zeker in het begin niet een volte lang door blijven rijden, maar zodra hij loslaat weer recht maken en weinig stelling ragen.
Nu zie ik een paard dat niet echt fijn over de rug loopt en vast pakt aan de voorkant.
Nu was het ook jou eerste keer op dit paard, dus een goed beeld geeft dit niet natuurlijk.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:54

Bedankt voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken :)