Bokken linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Bokken linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 14:48

Hm. Even kijken of ik het hier goed plaats.. Hoe leer ik mijn paard af dat hij bokt met aanspringen in de linker galop? zoveel mogelijk aanspringen en gewoon geduld hebben? Of zijn er trucjes? :=

upendo

Re: Bokken linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:48

Zit er niks mis in zijn lijf?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:15

Nee, ik denk niet dat dat het is.. eerder lui-igheid oid... dat die aan het werk moet zeg maar..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:19

Maar waarom zou ze dat wel linksom doen en niet rechtsom?

Dan zou het mijn inziens toch op beide zijdes moeten zijn en niet enkel op links :)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:32

Nouja je merkt dat ze moeite heeft op links.. ook moeite met de rechter galop, maar links bokt ze dan zeg maar.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:34

Misschien toch verstandig om eerst eens uit te sluiten of er nergens een blokkade zit bij je paard. Dat hoeft niets ernstigs te zijn, maar hij kan ergens last van hebben wat het bokken verklaart. Past je zadel ook goed op je paard?
Laat eens een paardenfysio komen, stel ik voor. Zo door blijven rijden en telkens maar opnieuw proberen heeft vooralsnog geen zin.

Mocht blijken dat je paard niks mankeert dan kan je nog naar iemand op zoek die hier ervaring mee heeft en jou kan begeleiden om je paard netjes aan te leren springen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:44

In de eerste plaats moet je kijken wat je zelf verkeerd doet. Er zijn maar weinig ruiters die hun hulpen exact spiegelken, ofwel ze doen linksom andere dingen dan rechtsom... Bij aangelopperen kan dat cruciaal zijn.
Verder is het belangrijk om er niet vanuit te gaan dat een paard harder moet in galop, maar slechts zijn beenzetting moet veranderen. Geef dus niet de hulp voor harder, maar correcte galophulpen.

Bokken kan voorkomen uit verschillende dingen:
Geen vrijheid aan de binnenschouder geven of totaal paard blokkeren (tegenhouden) bij het aanspringen.
Inwerken met hielen ipv kuit. Of te plots te hard inwerken met het been (of spoor).
Veel te ver naar achteren brengen van 1 been of beide benen.

Verder gaan paarden met knieproblemen vaak bokken in galop en met name op een hand en willen dan ook steeds overspringen naar hun makkelijker kant.
Over knieproblemen en bokken, met filmpjes

Er is dus geen sprake van moeten afleren van bokken, maar even checken wat je fout doet, wat je kunt verbeteren en of er niks met het paard is.
Paarden bokken niet om onder werk uit te komen, bokken kost nl behoorlijk wat energie, dus dat is onlogish.
Paarden die niet willen werken staken. Die gaan juist stilstaan en hooguit omkeren en naar stal proberen te komen. Maar zelfs dan moet je bedenken waarom een paard niet zou willen werken...
Ze kunnen wel bokken om duidelijk te maken dat je iets niet goed doet of dat ze ergens mee zitten.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:25

Vraag het aan iemand met ervaring die het kan bekijken, want misschien doe jij (zonder het door te hebben) wel iets fout.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:06

Op het antwoord van Lusitana valt niets aan te vullen; neem dit advies ter harte.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:42

toch zou ik ook eens naar het lijf van het paard laten kijken (rugprobleem???)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:46

Ik zou persoonlijk eerst eens gaan kijken of er geen blokkade zit in het pelvis gebied van je paard. Het komt redelijk vaak voor dat er een bllokkade zit in het SI gewricht.
Laat je paard nakijken door een goede chiropraktor zoals Karianne van Ruth.

Balance2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:48

Karianne is inderdaad súper!
En daarna inderdaad kijken wat jij zelf anders doet met aangalopperen op de linkerhand, misschien is jouw hulp wel veel sterker en dan krijg je ook een heftiger reactie volgens mij.