Undercover in actie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska15

Undercover in actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:16

Hallo Allemaal,

Hier mijn eerste topic over Undercover.

Undercover
*Jachtpaard
*kwpn x kwpn/hannoveraan
* ruin
*9 jaar
*1.73 meter
*vader Atlantic

Ik rijd Undercover sinds 1 maand en rijd 2 dagen in de week op hem. Omdat Undercover alleen voor de jacht wordt gebruikt en zijn baasje dit zonde van hem vindt ben ik op hem gaan rijden om hem soepeler te laten bewegen waardoor hij (integenstelling dan met jacht) zijn lichaam miner belasten gaat door zichzelf meer te gaan dragen.
Ik ben me er zeker van bewust dat er nog een heeeele lange weg te gaan is. En hoop dat ik deze hopelijk mooie verbeteringen met jullie kan delen.

Op onderstaande foto's ziet u mijn eerste les op hem.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWLSNBCK-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVAMDKCK-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JR4Y77TA-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CQ6CAAUO-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J3UC4NUM-D.jpg

Al het advies is welkom, ik ga niet vragen om aardig komentaar, want soms is de waarheid gewoon hard en ik hoor graag wat andere er van denken.
Ook weet ik voor mijzelf en het paard heel goed wat verbeterpunten zijn dus dit vindt ik ook niet echt noodzeklijk om op te schrijven;)

Kom maar op met jullie komentaar en tips!!

Veel liefs,

Anouska
Laatst bijgewerkt door Anouska15 op 12-08-11 21:19, in het totaal 3 keer bewerkt

JamieShanin

Re: Undercover in actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:17

de foto's zijn niet te zien ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:19

sorry:$ heb ze aangepast

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:20

Mooi paard! :)
Ik zou je beugels een gaatje langer doen. ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:23

Dank je! Ben ik inderdaad ook achter gekomen, heb vandaag voor de 2e x lesd gehad, overigens van een andere instrutrice en met ander zadel, maar ik geef toe zat toch een stuk lekkerder(van de spierpijn afgezien dan)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:23

Beugels kunnen idd een heel stuk langer. Je hebt lange benen dus die moet je ook ergens kunnen laten, nu komen je knieën niet mooi uit op de wrongen. Verder heb je een mooie ontspannen houding, dus nog even schaven en dan wordt het nog beter.

Ook moet je flink gaan denken om je terugwerkende binnenhand: je binnenhand moet altijd lucht geven, nooit tegenwerken, dan blokkeer je je paard in zijn beweging. Je moet gaan trainen om je buitenhand in alle wendingen er meer bij te houden, dan wordt het kantelen van zijn hoofd ook minder (dat doet ie nu op enkele foto's).

Leuke topictitel trouwens ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:24

ik kan ze zien ;)

op de 2 stap foto's vind ik hem erg op de voorhand lopen, je zou hem wat meer kunnen 'verzamelen' wat meer je handen sluiten en weer voorwaarts gaan.

in de draf en de galop vind ik je zelf streng met je handen, geef hem wat meer ruimte ;)
verder je teentjes naar binnen :)
probeer je hakken uit te drukken en doe dat spoortje nog maar ff af, je kantelt je voeten voor mijn gevoel daar net te veel voor.
verder idd je beugels langer.
je mag je teugels wel wat korter pakken zodat je je handen meer mee kan geven ;) dan zit je ook niet met je handen om je boven benen.
verder lekker naar voren kijken!

Erg leuk paardje!

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:26

Ik zal hem onthouden!! bedankt voor de tip, deze insturtrice was alleen maar bezig met bij me houden en been eronder, terwijl de instrutrice van vandaag inderdaad heel veel met ontspanning vanuit teugels probeert te leren.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:27

Haha, dit commentasar komt me zeer bekend voor, al moet ik zeggen dat ik juist vandaag veel complimenten kreeg over mijn rustige manier van rijden met handen. En dat ik juist wel iets strenger mag worden emt min handen omdat ze zegt dat te weinig met je handen net zo weinig zin heeft als te veel. ver een paar weken heb ik weer van mijn nieuwe instrutrice les, dan zal ik weer foto's [laatsen, dat voelde namelijk een stuk beter:D

Edit: heb vandaag ook zonder spoortjes gereden:D heerlijk vindt ik dat eerlijk gezegd!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:29

Ik leer nu heel erg met mijn jonge paardje om te verzamelen en weer voluit te gaan, zo dat ze meer op de achterhand komen te lopen en meer naar je hand gaan zoeken.

Ik moet diep gaan zitten en beetje bij beetje mijn bekken kantelen en mijn handen sluiten. als je voelt dat je paard echt tegen het halt houden aan zit, open je je handen schaken je terug met je beken en drijf je je paard voor uit op de je zit tot midden stap.

dit doen wij veel met de les ;)

je handen tonen streng omdat je ze zo dicht op je boven benen hebt ;) pak je teugeltje rustig op zo dat je je handen mee kan geven ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 23:14

Jamieshanin: dit probeerde mijn vorige instructrice inderdaad ook te leren. Maar ik moet zeggen dat zoals vandaag veel meer met ontspanning van teugels en veel been werk ik meer met hem bereik. Mijn instructrice zegt dat dit beter voor hem zal zijn omdat hij zon lang lichaam heeft.

Iemand anders nog goede tips, ik ben ze aan het opschrijven;)

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:05

Iemand die serieus bezig is! Hartstikke goed hoor !

Ik vraag me af waarom je met een martingaal rijd?

Om je paard soepeler te maken kan je met je instructrice eens overleggen om voorwaarts-neerwaarts los te gaan rijden. Goed los rijden is heel belangrijk. Neem hierbij een lekker tempo aan, maar niet te overhaast. Been geven = voorwaarts en komt hij daarbij omhoog met zijn hoofd, dat is niet erg, maar probeer hem als hij voorwaarts loopt weer na te laten geven.
Een goede instructrice moet weten hoe jou daarbij te begeleiden.

Dus: dat je je paard leert zakken in hoofd en hals tot op zijn kniehoogte, zonder daarbij de teugels uit je handen te laten trekken. Dat je paard zijn rug gaat gebruiken. Streef er naar dat hij daarbij niet sterk wordt in je hand, dat is een teken dat hij op de voorhand duikt. Licht in de voorhand = achterhand eronder. Als je wil dat je paard zich gaat dragen, moet hij eerst los zijn in de rug.
Daarna kan je pas gaan denken aan verzamelen. Een paard wat niet los is door het lijf kan zich niet verzamelen.
Je kan hierbij voltes rijden, achtjes, wissel veel van hand. Veel paarden worden ook losser door galopsessies in te bouwen met het losrijden, ook in een voorwaarts tempo. Of wissel galop en draf af.

Heel veel plezier verder en jullie zijn een leuke combinatie.

En tot slot... bij de minste goede reactie: belonen.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:07

Anda: ik rij eigenlijk zonder reden met martingaal. Hij heeft die altijd om met jacht, net als de jachtteugels. Zijn baasje rijd hier ook mee buiten of in de bak, dus heb ik verder niet zo bij nagedacht moet ik eerlijk zeggen. Wel merk ik dat undercover wel eens omhoog wilt komen als hij iets lastig vindt. Misschien heeft hij hem daarom om. Maar of ik dit nou verstandig vondt.. misschien ga ik hem er voortaan maar vanaf laten. Of ik zal aan de eigenaar vragen waarom hij hem om heeft.

Bedankt voor deze tips, een groot deel weet ik ook zeker wat te doen, maar om nogmaals dit te horen maakt je er toch weer meer bewust van.:)