hoofdstel mak, bit mak??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammelanne

hoofdstel mak, bit mak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 20:56

hoe hebben jullie je paard/pony bit mak gemaakt? misschien tips welke bit het vriendelijkst is?

Anoniem

Re: hoofdstel mak, bit mak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:08

Gewoon een enkel of dubbelgebroken trens van normale dikte.. Verder gewoon hoofdstel om en vaak doen ze daar niet zo gek op.. Niet alles meteen strak aantrekken en voordat je het hoofdstel indoet de bakstukken (voor zover je dat kan inschatten) op de goede maat maken..

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:12

Voor advies over welk bit het beste voor jouw paard is, zal je de paardentandarts even moeten laten kijken. Er zijn wel hele zachte bitten, maar die zijn redelijk dik en daar zal je paard plaats voor moeten hebben in de mond. Zo niet, dan kan je juist weer beter een dunner bit nemen. En een paard met een laag gehemelte heeft last van een gebroken bit, bijvoorbeeld.

Aan het bit laten wennen zou ik rustig aan doen. Eerst een paar dagen achter elkaar een keertje in en dan weer uit doen. Hoeft maar heel even in het begin. Daarna eens een rondje stappen enzo met bit in. Bouw het rustig aan op.

Qua hoofdstel heb ik zelf gekozen voor een hoofdstel met lage (africhtings) neusriem. Het is breder dan een sperriem, die ik sowieso niet zou gebruiken bij het wennen aan het bit. Veel te streng. Mijn neusriem zit altijd lekker los.
Het duurde bij mij een hele tijd voor ponylief het bit aan wilde nemen. Zonder neusriem was t niet te doen, ze probeerde de hele tijd t bit uit te spugen. Nu gaat t wel weer een stuk beter, met neusriem geeft haar toch meer rust (al kan ze haar mond dus nog wel een flink stuk open doen, ze is er gewoon niet meer zo mee bezig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:19

Bitje in, emmertje voer omdoen (met touwtje achter de oren langs zoals altijd) en laten uitzoeken. Bitje had ik even aan een halster vastgemaakt. Hierna nog een paar keer zonder iets eraan in gehad alleen aan een bakstuk en pony laat bitje rustig stil in de mond liggen. Hoogstens dat hij er even wat mee speelt als iets spannend is. Pony neemt bitje ook steeds makkelijk aan, al was uitspugen 1e keer even wachten tot kwartje viel. Geduld hebben en rustig hoofdstel afnemen (dan klappert het ook niet tegen de voortanden aan). Ermee sturen doe ik nog niet.

Vriendelijk hangt ook af van karakter en mondvorm. Hier ivm klein mondje een western bitje (onderlegtrens kan ook), veel engelse bitten zijn te dik, dan krijgt pony de mond niet meer fijn dicht en heb je zeker en terecht protest. Om het bitje voorspelbaarder te maken en het makkelijker te maken om het een plekje in de mond te geven heb ik liever ongebroken of beperkte beweging in het mondstuk.
Dit bitje heb ik nu voor mijn jonge pony:
http://www.kraemer-pferdesport.de/QUALC ... &ci=247595

Touwtje gemaakt tussen de bitringen ivm geen neusriem, maar dat is bij western gebruikelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:27

tamary schreef:
Bitje in, emmertje voer omdoen (met touwtje achter de oren langs zoals altijd) en laten uitzoeken. Bitje had ik even aan een halster vastgemaakt. Hierna nog een paar keer zonder iets eraan in gehad alleen aan een bakstuk en pony laat bitje rustig stil in de mond liggen. Hoogstens dat hij er even wat mee speelt als iets spannend is. Pony neemt bitje ook steeds makkelijk aan, al was uitspugen 1e keer even wachten tot kwartje viel. Geduld hebben en rustig hoofdstel afnemen (dan klappert het ook niet tegen de voortanden aan). Ermee sturen doe ik nog niet.

Vriendelijk hangt ook af van karakter en mondvorm. Hier ivm klein mondje een western bitje (onderlegtrens kan ook), veel engelse bitten zijn te dik, dan krijgt pony de mond niet meer fijn dicht en heb je zeker en terecht protest. Om het bitje voorspelbaarder te maken en het makkelijker te maken om het een plekje in de mond te geven heb ik liever ongebroken of beperkte beweging in het mondstuk.
Dit bitje heb ik nu voor mijn jonge pony:
http://www.kraemer-pferdesport.de/QUALC ... &ci=247595

Touwtje gemaakt tussen de bitringen ivm geen neusriem, maar dat is bij western gebruikelijk.

Dus dan krijgt ie ineens een bit in en ook nog een emmer om zijn hoofd gehangen? Lijkt me een rare manier om zo een paard te laten wennen.. Dan zou ik eerder gewoon handjes biks voeren met het bit in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:33

Gewoon bit in en longeren (longeren niet aan het bit natuurlijk).
Ik gebruik in het begin niet het sperriempje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:33

Deze pony krijgt voeremmer al bijna jaar elke dag om. Loopt samen met ander op paddock en ik heb geen zin in politieagentje spelen om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten. Zo kan dat niet en heb ik geen problemen met voernijd of omgegooide emmers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:35

tamary schreef:
Deze pony krijgt voeremmer al bijna jaar elke dag om. Loopt samen met ander op paddock en ik heb geen zin in politieagentje spelen om te voorkomen dat ze elkaars voer opeten. Zo kan dat niet en heb ik geen problemen met voernijd of omgegooide emmers.

Maar eten met een bit is moeilijker dan zonder...dan vinden ze het bit vaak alleen maar vervelender.

Ik leer mijn paarden.. bit in is "werken"/opletten en niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:37

Brainless schreef:
tamary schreef:

Maar eten met een bit is moeilijker dan zonder...dan vinden ze het bit vaak alleen maar vervelender.

Ik leer mijn paarden.. bit in is "werken"/opletten en niet eten.

Daar zit idd ook wat in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:40

tamary schreef:

Je bedoelt de pony van TS?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:47

Eten met bit in kan alleen als ze de tong eronder en het bit op de lagen houden, anders is kauwen onmogelijk. Door dat de 1e keer te doen weet pony waar bitje hoort en prettigste ligt. Voorkomt ook hoop geklooi als tong over het bit en tussen de kiezen nemen tijdens uitproberen wat pony met dat ding in de mond aanmoet. Emmertje op deze manier laat hoofd ook zakken en kauwen zelf ontspant ook, dus weinig stress ondanks wat frustratie over wat baas nu weer verzonnen heeft.

Ik heb dit dan ook alleen de 1e keer gedaan, daarna is het niet meer nodig. Verder verzet/protest voorkomen is kwestie van zachte hand, veel geduld en op tijd TA.

Met bitje in eten mag van mij ook niet (op beloning uit de hand na), maar dat mag ook met halster om niet als we bezig/onderweg zijn.
Relaxed schreef:
Nee mijn eigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:51

tamary schreef:
Relaxed schreef:
Nee mijn eigen.

Dan kent pony van TS die voeremmer dus niet (gok ik), dus lijkt het me geen handig advies..

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:54

ik heb bij mijn paard eerste het bit aan een halster vast gemaakt en toen ermee op stal laten staan en ermee laten eten en ermee in de paddock gezet.
Dit werkte bij haar heel goed en ze heeft daarna ook geen problemen met het bit gehad ik hou het hoofdstel voor haar neus en ze doet vanzelf het bit in haar mond.Ze is drie jaar en net drie weken onder het zadel.
Maar je moet kijken wat het beste bij jou en je paard past.
succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:11

Relaxed schreef:
Dan kent pony van TS die voeremmer dus niet (gok ik), dus lijkt het me geen handig advies..

TS vraagt hoe anderen het gedaan hebben, dus dat schrijf ik. Niet hoe ze het moet doen.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:02

bedankt voor alle ervaringen, eten is mijn pony's favourite. maar ik dacht juist dat ze met het bit in, in eten konden stikken? is dit dan een fabeltje?
hoe kijken jullie aan tegen een kunstof bit met een smaakje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:10

Je wil geen hooi of gras voeren ivm lange sprieten die knoedel/knoop kunnen worden, daarom wil je paarden ook niet laten grazen met bit in. Gewoon wat brokjes/muesli wat makkelijk uitelkaar valt of klein genoeg is om zo door te slikken.

Kunsstof kan stukgekauwd worden, zeker met een smaakje eraan. Verder is naar mijn mening een kunststof bit eigenlijk altijd te dik om fijn in de mond te passen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:25

voor de mijne hebben we een dubbelgebroken bitje gedaan, bit indoen neusriem wat losser en geen sperriem gebruikt, daarna gelongeerd op het halster.

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:55

Wanneer wij beginnen met het zadelmak maken van een paard, leren wij het paard eerst het longeren aan. Dit doen we dan enkel aan een halster, zodat het paard de commando's leert en weet dat hij rondjes moet lopen. Vervolgens doen wij een kaptoom met bit aan. Het voordeel van een kaptoom is dat je ze niet hoeft te longeren op het bit en zo kunnen ze toch wennen aan het bit. Vervolgens gaan we het paard bijzetten aan het bit, eerst enkel de buitenkant. Wanneer het paard dan reageert op de bijzet kan er niets gebeuren. Wanneer de buitenbijzetteugel geaccepteerd wordt maken we ook de binnenbijzetteugel vast. Wij maken gebruik van dubbelgebroken myler bitten. Heel veel succes en neem de tijd.

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:39

ik ben net begonnen om mijn fries te laten wennen aan het hoofdstel. ik had een nieuw hoofdstel en een bit gekocht. (enkelgebroken) en geprobeerd het om te doen, gelukkig reageerde ze er heel rustig op, toen heb ik het hoofdstel ong. 10 minuten om gelaten op stal en dat een week lang, dat ze er kon wennen. na die week had nam ik er mee naar de bak aan een longeerlijn, om rustig rondjes te stappen. nu zijn we al zo ver dat we er echt mee kunnen longeren. en op allen comando's reageert.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:56

dubbel gebroken watertrensje, en dat met hoofdstel in doen,en dan gaan longeren met halster eroverheen zodat de druk niet op het bit staat. En zo geleidelijk opbouwen en op een gegeven moment gaan wandelen met lijn aan het bit bevestigd. Allemaal heel geleidelijk en dat gaat altijd prima.