Paard loopt op buitenstelling tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Paard loopt op buitenstelling tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 09:54

Hoi,

Even een vraagje.

Als ik mijn merrie longeer loopt ze op rechterhand steeds op een buitenstelling, links om doet ze dit niet.
Ook als ik haar losgooi in de bak en ze loopt op rechterhand dan loopt ze op een buitenstelling, links ook niet.

Tijdens het rijden had ik dit probleem vroeger ook, maar nu niet meer of zelden, soms de 1ste paar minuten tijdens het losrijden probeert ze het nog eens maar na effe doorwerken is ze volledig los. En ondervind ik er geen last van.

Vroeger longeerde ik met bijzetteugels, maar mijn merrie hing daar enorm op en dat was niet de bedoeling, ze liep door die bijzetteugels volledig op de voorhand, dus daar ben ik dan maar mee gestopt ;) Maar met die bijzetteugels kon ik het probleem van die buitenstelling wel oplossen, ik deed de linker teugel wat losser, de rechter vaster.

Ik longeer soms ook gewoon eens aan de halster en dan doet ze het ook.

Nu heb ik een pessoa teugel gekocht, om zo haar achterhand meer aan het werk te zetten, op zich werkt dit erg goed! Ze loopt er ontspannen mee maar op rechterhand nog steeds met die buitenstelling ;( Ze lijkt zich erg te vermaken, maar ik vraag me af of ik hier iets aan kan doen? Zoja wat? En kan het eigenlijk kwaad dat ze dit doet? Of waarom doet ze het?

Wie kan me helpen?

xSimonee

Re: Paard loopt op buitenstelling tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:01

Is ze niet scheef ?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:04

met dubbele longe longeren? Volgens mij kan je dan begrenzen :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 10:12

Ik ga het eens proberen met de longeerlijn door het bit naar de singel te doen, ik denk dat dit wel kan helpen. Het is in ieder geval het proberen waard.

Ik weet niet hoe ik met dubbele longe moet werken en ik ken niemand die het kan en het mij dus even kan voordoen of uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:39

Vickz schreef:
Ik ga het eens proberen met de longeerlijn door het bit naar de singel te doen, ik denk dat dit wel kan helpen. Het is in ieder geval het proberen waard.

Ik weet niet hoe ik met dubbele longe moet werken en ik ken niemand die het kan en het mij dus even kan voordoen of uitleggen.

Als je het niet kent is het idd beter om niet zo te gaan proberen.
Let wel op als je met de lijn van bit naar singel werkt, als ze dit niet kent en ze raakt in paniek heb je niks te vertellen dus probeer dat rustig op te bouwen. Het is slim om de neusriem los te doen en daar de lijn doorheen te halen, zodat je niet het bit te scheef trekt.

Wat ook kan werken is bijzetten met touwtjes/slof. Dan kun je haar rechtsom aan de binnenkant wat korter doen zodat ze recht wordt. Dit moet je wel rustig aanpakken want je paard is nu eenmaal scheef.
Doe de touwtjes van hoog bovenop de singel naar het bit tussen de benen.
Wat ook kan werken is oefeningen aan de hand voordat je gaat longeren. Ga aan de rechterkant van je paard staan en haal haar hoofd naar je toe, laat haar dan in een kleine cirkel stappen met stelling. Niet te lang doen, begin met een paar passen en dan rust en ontspannen. Probeer ook niet constant druk op de lijn te houden maar ontspan ook.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:52

Natuurlijk is ze scheef. Elk paard is scheef dat is de natuur.
Ooit een paard in paniek weg zien rennen terwijl het recht bleef lopen?
Nee, ze lopen scheef om te kunnen zien of er gevaar van achter nadert. Daarom is een paard ALTIJD scheef.
Daarbij komt nog dat er geen ruiter 100% in balans zit omdat ook de ruiter (ongemerkt) last heeft van instabiliteit in de romp. Ook geen mens is recht.
Een van de moeilijkste opdrachten die wij een paard geven is recht lopen en dat vergt heel veel geduld en oefening.

Longeren met een dubbele longe is hierin wel het antwoord. Google het eens dan kom je vast bij een site uit van Lammert Haanstra o.i.d.
Als je paard het niet gewend is zou ik niet gelijk de longe tegen de achterbenen hangen (tenzij je van vuurwerk houdt :+ )
Met de dubbele longe kun je dan ook mooi de rechtrichtoefeningen doen. Longeren met binnen- en buitenstelling.
Maar het is een vak apart hoor.
Ik zou mijn paard niet vast gaan zetten met touwtjes of bijzetteugels of wat dan ook. longeren is niet alleen maar aan een lange lijn beweging geven in een voor een paard een onnatuurlijke houding.
Je kunt ze er ook aan gymnastiseren. Dicht bij je houden (in stap of rustige draf) het hoofd naar binnen vragen en met je zweep het middendeel of de kont naar buiten of binnen vragen. Zie de zweep als een verlengstuk van je arm en niet als dwangmiddel.
(Ik haat dus die pessoawerktuigen ed. Heel veel mensen weten niet hoe ze dat ding goed moeten gebruiken en trekken stelselmatig hun paard de vernieling in :( )

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:58

Mijn pony doet dit ook.
Dit had in eerste instantie een reden omdat hij twee blokkades in zijn nekwervels had aan de linkerkant. Logisch dat rechtsom lopen met stelling dan lastig is. Dit probleem is inmiddels verholpen, maar zowel met longeren als met rijden probeer om mijn paard zo recht mogelijk te houden. Van nature loopt hij dit natuurlijk niet. Longeren doe ik ook met dubbele longeerlijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:58

Judith_VB schreef:
Natuurlijk is ze scheef. Elk paard is scheef dat is de natuur.
Ooit een paard in paniek weg zien rennen terwijl het recht bleef lopen?
Nee, ze lopen scheef om te kunnen zien of er gevaar van achter nadert. Daarom is een paard ALTIJD scheef.
Daarbij komt nog dat er geen ruiter 100% in balans zit omdat ook de ruiter (ongemerkt) last heeft van instabiliteit in de romp. Ook geen mens is recht.
Een van de moeilijkste opdrachten die wij een paard geven is recht lopen en dat vergt heel veel geduld en oefening.

Longeren met een dubbele longe is hierin wel het antwoord. Google het eens dan kom je vast bij een site uit van Lammert Haanstra o.i.d.
Als je paard het niet gewend is zou ik niet gelijk de longe tegen de achterbenen hangen (tenzij je van vuurwerk houdt :+ )
Met de dubbele longe kun je dan ook mooi de rechtrichtoefeningen doen. Longeren met binnen- en buitenstelling.
Maar het is een vak apart hoor.
Ik zou mijn paard niet vast gaan zetten met touwtjes of bijzetteugels of wat dan ook. longeren is niet alleen maar aan een lange lijn beweging geven in een voor een paard een onnatuurlijke houding.
Je kunt ze er ook aan gymnastiseren. Dicht bij je houden (in stap of rustige draf) het hoofd naar binnen vragen en met je zweep het middendeel of de kont naar buiten of binnen vragen. Zie de zweep als een verlengstuk van je arm en niet als dwangmiddel.
(Ik haat dus die pessoawerktuigen ed. Heel veel mensen weten niet hoe ze dat ding goed moeten gebruiken en trekken stelselmatig hun paard de vernieling in :( )

Ga ik in mee :j
Een hulpteugel kan niet rechtrichten.

Ga je met de dubbele longe bezig neem er dan les in, want makkelijk is het niet. Diegene moet je leren hoe je een correct contact er mee houdt en hoe je het paard rechtop houdt en dus kan rechtrichten.

Toch zou ik ook naar je rijden kijken, want als het bij het rijden een stuk beter gaat zou dat ook tijdens het longeren moeten gebeuren omdat het paard rechter wordt. Blijkbaar voelt het onder het rijden wel beter maar is het schijn en train je alsnog de verkeerde spieren.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:45

mijn paardje doet het ook, linkerstelling neemt ze automatisch aan maar rechterstelling vind ze erg moeilijk. ik longeer altijd met touwtjes. gewoon de touwtjes aan de onderkant en vast maken aan de onderste ring aan de zijkant, geen knoopjes erin, zodat het touwtje gewoon kan schuiven. dan doe ik op de rechterhand de longerlijn door het bit en vast aan de singel. om te voorkomen dat ze op de voorhand gaat lopen laat ik haar beginnen met een erg actieve draf, naar voor naar voor naar voor! dan maak ik een paar overgangen naar stap. stap draf stap draf etc. dan zet ik haar weer in een actieve draf en laat haar terug komen en weer verruimen. dit doe ik ook weer een paar rondes, en dan is ze heerlijk los. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:00

Met losse touwtjes kun je weldegelijk rechtrichten en als je geen ervaring hebt met dubbele longe is dat een goede optie.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:01

Joolien schreef:
Met losse touwtjes kun je weldegelijk rechtrichten en als je geen ervaring hebt met dubbele longe is dat een goede optie.

Inderdaad!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:15

De linkerhand zal haar voorkeurs hand zijn. Op een relatief kleine cirkel is het voor een paard moeilijker om zijn evenwicht te vinden. Je kunt hieraan werken door haar te vragen het achterbeen meer te gebruiken; ze gaat dan compacter lopen. Ook bij het longeren drijf je het paard van achter naar voren aan
Je kunt het paard licht bijzetten zonder het direct stelling naar binnen te geven. Ga nooit hangen want dat win je nooit. Als het paard trekt geef je een lichte ophouden laat daarna weer los.

Longeren is iets wat je moet leren; dat is niet zo gemakkelijk. Goede tips staan in het boekje " Longeren met Lammert Haanstra" (van Lammert Haanstra heb ik diverse clinics gevolgd; die man snapt het echt!).

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:00

rechtrichten;) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:02

HilD schreef:
rechtrichten;) !

Ja duh!! Maar kun je ook vertellen hoe?

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:16

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:29

Een paard vastzetten in de houding die je wilt zien MAG NOOIT (!!!) ,maakt het probleem alléén maar erger ,omdat dit een gradatie is van het recht zijn en souplesse in de bespiering, waardoor gewicht op de binnen-achterbeen ,die been dragend maakt en er ontspanning naar voren kan ontstaan...

Hier blijft 1-zijdig spanning van het binnenbeen af ,dus achter ontlastend en voor belastend !
Dus de lange lijn in de volte wordt verkort en ontstaat het tegendraads lopen ,wat heel schadelijk is voorde algehele paard en de pezen en gewrichten v.h. paard !
Uitzoeken dus waarom het binnen-achterbeen ontlast wordt...misschien vanuit een blessure...ongelijk in bespiering (scheefheid)...of ruiter/amazone/zadel
die scheef is, waardoor in training de achterhand automatisch éénzijdig extra belast wordt....

Terug naar het onder toezicht recht-richten en vandaaruit in lengte volte-werk en als het goed gaat gymnastiseren naar dragend , blijft het terugkomen dan is er het verstandig om dit been te controleren (hoef t/m knie ) bij de da !