8-jarige draverruin Umpire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirthe_x

8-jarige draverruin Umpire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:41

Beste bokkers, Ik heb sinds kort een bijrijdpaard. Het is een 8-jarige draverruin en hij heet Umpire. Hij is ingereden door de dochter van de eigenaar maar die is 2 jaar geleden gestopt met rijden. De eigenaar heeft het toen overgenomen maar had nog geen ervaring met rijden. Zij durft niet te galopperen en Umpire had dus al 2 jaar niet onder het zadel gegaloppeert. Hij was ook erg stijf ,ik vind het moelijk om buiging te krijgen en hij tilt zijn benen niet goed op. Om hem wat soepeler te laten lopen ben ik achtjes en slangenvoltes aan het rijden. Voor de buiging ben ik vooral veel aan het rechtrichten en voor het benen optillen ben ik aan het balkjesdraven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-08-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast aan de eisen van HAW

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:51

Openingspost is aangepast en daarom gaat het topic weer open.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:54

dat ziet er nog erg gespannen uit zeg. net wat je zegt daar moet nog veel aan gedaan worden. Probeer die sjees tempo er iets uit te halen. Tempo is goed maar zo stijf op de voorhand... en snel door de bochten,..ook weer niet. Daar leer je hem ook weinig mee.

dravers zijn over het algemeen erg slim en ook mensgericht. probeer het heel kort te houden en beloon veel. Ik denk dat ie meer vast zit dan jij in je verhaal aangeeft, maar er zit vast veel meer in.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:58

Leuke draver!
Het is wel duidelijk dat jullie nog een lange weg te gaan hebben. Maar je bent zeker goed op weg.
Omdat het HAW is, mogen je tenen wel wat meer naar binnen.
Ik heb zelf ook een halve draver, en probeer voor je gevoel het tempo heel laag te nemen in draf. Dit vinden ze veel moeilijker dan hard lopen.
En ik heb het idee dat het zadel wat te klein is voor jou?

Lekker zo verder gaan met recht richten, en lang, laag en rond rijden komt vanzelf wel als hij wat soepeler is. :)

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 21:03

johanna_ schreef:
Leuke draver!
Het is wel duidelijk dat jullie nog een lange weg te gaan hebben. Maar je bent zeker goed op weg.
Ik heb zelf ook een halve draver, en probeer voor je gevoel het tempo heel laag te nemen in draf. Dit vinden ze veel moeilijker dan hard lopen.

Lekker zo verder gaan met recht richten, en lang, laag en rond rijden komt vanzelf wel als hij wat soepeler is. :)

Het zadel lijkt inderdaad te klein maar Umpire en ik hebben daar allebei geen last van.
Ik rijd ook op een manege waar ze met grotere en kleinere zadels rijden en ik vind het allebei even comfortabel.
Dus zolang het paard er geen last van heeft vind ik het goed =)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:35

mirthe_x schreef:
johanna_ schreef:
Leuke draver!

Het zadel lijkt inderdaad te klein maar Umpire en ik hebben daar allebei geen last van.
Ik rijd ook op een manege waar ze met grotere en kleinere zadels rijden en ik vind het allebei even comfortabel.

Het kan zo zijn dat je verzorg paard er nu nog geen last van heeft. Maar het is een feit dat jij het gewicht op het verkeerde punt van het zadel hebt.
Jou bibs om het zo maar te noemen, zit nu in het achterste deel van het zadel, bijna boven op de lepel van het zadel. Dit kan nooit goed zijn voor zijn rug.
Misschien is het nu nog niet een probleem te noemen, en merk je dat je verzorg paard er nog geen last van heeft, maar over een tijd zal het hem niet goed doen.

Amyy_

Re: 8-jarige draverruin Umpire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:35

Wat een leuk beestje :).
wil je echt dressuur matig rijden ? want dan zouden misschien wel je beugels wat langer kunnen , dan kan je je benen langer houden en je hakken uit drukken , tenen naar binnen.
Zie er prima uit hoor +:)+

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:23

johanna_ schreef:
mirthe_x schreef:

Het kan zo zijn dat je verzorg paard er nu nog geen last van heeft. Maar het is een feit dat jij het gewicht op het verkeerde punt van het zadel hebt.
Jou bibs om het zo maar te noemen, zit nu in het achterste deel van het zadel, bijna boven op de lepel van het zadel. Dit kan nooit goed zijn voor zijn rug.
Misschien is het nu nog niet een probleem te noemen, en merk je dat je verzorg paard er nog geen last van heeft, maar over een tijd zal het hem niet goed doen.

Oh dat wist ik helemaal niet! Ik heb het met er met de eigenaar overgehad en als ik de helft bijbetaal gaan we meteen opzoek naar een nieuw zadel en dat doe ik natuurlijk. Dankjewel!

mirthe_x schreef:
Amyy_ schreef:
Wat een leuk beestje :).
wil je echt dressuur matig rijden ? want dan zouden misschien wel je beugels wat langer kunnen , dan kan je je benen langer houden en je hakken uit drukken , tenen naar binnen.
Zie er prima uit hoor +:)+

Dankjewel ik ben ook helemaal gek op hem :)
Ik wil niet echt dressuurmatig rijden maar omdat hij nog een aantal probleempjes heeft wil ik sowieso een goede basis.
Maar ik zal wel kijken hoe het gaat met langere beugels.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-08-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:29

Het galopperen is nu niet het belangrijkste. Eerst moet zijn lijf nog soepeler worden, anders blijft hij het oplossen door heel hard te gaan. Rechtrichten en oefenen aan de dubbele lijnen is vaak een goede basis, maar alleen met deskundige begeleiding hoor. Pas als de stap en draf voor elkaar zijn, met de juiste stelling en buiging kun je aan galopperen denken. Achtjes en slangenvoltes hebben ook alleen zin met de juiste stelling en buiging, en dat is nog best moeilijk! Heb je les?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 01:51

Probeer hem ook lekker over zijn rug te rijden, dus lang en laag.
Goed bezig met al lekker voltes s voltes etc. Daardoor gymnastiseer je het paard.
Stelling naar binnen en buiten.
Succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 01:57

Probeer iets rechter te zitten, schouders wat meer terug, je beugels een gaatje langer zou ook geen kwaad kunnen.
Ik vind het zadel wel meevallen hoor, ts zit wel achterin maar dat kan ze oplossen door rechter te zitten en de beugels een gaatje langer te doen. Het zadel ligt zo te zien wel goed, hij kan alleen iets verder naar achter denk ik.
Sorry maar je mag ook wel een sportbh dragen, die zijn er niet voor niets ;)

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:05

leg het zadel maar eens wat verder naar achter, hij ligt echt of net niet of net wel op de schouder.
als hij iets verder naar achter ligt, heeft het paard een vrije schouder en kan hij wat beter bewegen in zijn voorbenen.
succes nog verder! ga gewoon door!

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:21

Wat een leuk paard!
Hij doet me denken aan de draver die ik rijd.
In het begin sjeesde we echt door de bak.
Wat mij erg veel geholpen heeft, is heel lang warm stappen.
Veel bochtjes en voltes rijden totdat hij rustig stapt. Dan verder werken op de volte. Stelling vragen en hem wat meer naar binnen en naar buiten zetten.
Daarna drag meepakken en hetzelfde doen.
Mijn tempo is hierdoor erg naar beneden gegaan en hij kan nu netjes buigen en begint nu na te geven!

Gewoon doorgaan en eraan blijven werken, dan komt het wel!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:05

Leuk paard hoor! Het ziet er alleen allemaal wat snel en niet ontspannen uit. Misschien is het een goed idee om je paard rond je been naar binnen te stellen en veel voltes etc te rijden. Ook stappen en draven aan de lange teugel terwijl je contact zoekt kan daarbij helpen.

Succes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:42

Leuk hoor!
Ik heb ook een draver gehad en weet hoe moeilijk die dieren correct dressuurmatig te rijden zijn.
Ik zou veel halve ophoudingen maken tussen het rijden door, zodat je draver meer zal leren zijn gewicht wat naar achteren te verplaatsen, waardoor de rug vrijer komt en koppie vrijer is om te zakken.