Mijn debuut met Topanga in de B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diegomexx

Mijn debuut met Topanga in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:20

Hallo allemaal,

Na al meerdere keren dit topic te hebben bekeken zelf de sprong maar gewaagd en een nieuw onderwerp aangemaakt :) .
Sinds een klein jaartje ben ik in het bezit van mijn schimmel Topanga met als "droom" eindelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden met
mijn eerste eigen paardje. Het is een ontzettend lieve merrie die met rijden niet altijd de gemakkelijkste is, waar ik waarschijnlijk zelf ook deels
de oorzaak van ben :o . De foto's hieronder zijn van mijn allereerste wedstrijd die ik deze zomer met haar gereden heb, als commentaar van de jury kreeg ik dat ze meer over de rug gereden moet worden waar ik me helemaal in kan vinden. Zelf nam ik teveel een stoel houding aan in het zadel en leg ik mijn benen te ver naar voren,waardoor zij niet lekker over de rug kan gaan lopen. Inmiddels heeft een zadelmaker dit probleem verholpen en loopt ze al beter :) !
Ben benieuwd naar jullie reacties! En hoop dat ik daardoor mijn minpuntjes kan gaan verbeteren! :D

1. Instappen..
Afbeelding
2. Even een drafje, en alles om ons heen is wel erg interessant!
Afbeelding
3. En dan de 1e proef.. Het hoofdje mag wel wat rechter!!
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. Galop.. Hier moet ik meer voor me uit kijken,en paardje loopt niet lekker over de rug..
Afbeelding
6. Dit lijkt niet heel erg verkeerd.. :o
Afbeelding
7.
Afbeelding
8. Stap,hier kijk ik eens een keertje wel voor me uit, maar loopt ze niet echt nageeflijk..
Afbeelding
9. Afgroeten, netjes vierkant en maar "lief"lachen naar de jury ondanks dat de proef alles behalve goed ging...
Afbeelding
10. Lekker uitstappen..
Afbeelding
11. Wat zou er toch omgaan in dat koppie..??
Afbeelding

hpfan

Re: Mijn debuut met Topanga in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:22

mooi paard heb je daar :)
probeer erop te letten dat je mooi recht zit, op de meeste foto's zit je namelijk een beetje naar voor.
probeer ook je handen wat meer te dragen, af en toe heb je de neiging om ze naar beneden te drukken en dat komt behoorlijk streng over.
verder ziet het er wel leuk uit voor een eerste B-proefje!
veel succes nog verder ;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:11

Zoals hierboven gezegd, netjes rechtop zitten! Je hebt het over een beter passend zadel, dus dat zal ook wel helpen. Ik vind het wel een erg net paardje, en over het algemeen ziet het er helemaal niet gek uit.

Ik zou gaan werken aan het voorwaarts neerwaarts rijden, iets lagere hoofd-hals houding, waardoor de rug beter rond kan worden. Vooral thuis kun je daar goed op oefenen, helpt ook wat tegen de stress als ze wat kijkerig is. Lekker voorwaarts blijven gaan en met het neusje er langzaam iets meer uit naar beneden.

Succes! Jullie zijn een leuk koppel!

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:33

je mag hem idd wel wat naar beneden werken, en als je hem achteren wat actiever hebt is dat wel makkelijker.
je paard kantelt af en toe ook het hoofd en is niet altijd door de nek. verder ziet het er niet heel slecht uit voor de B!
wat waren je punten? je hebt wel een mooie schone schimmel zeg! <3

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:46

Bedankt voor jullie reacties! Mijn paardje mag graag voor giraffe spelen (kop de lucht in en rug wegdrukken) en is behoorlijk voorwaarts normaal gesproken.. Doordat ze zo voorwaarts is ga ik de verkeerde dingen doen; dan stop ik met rijden en probeer haar teveel met mijn handen bij me te houden en geef bijna geen beenhulpen meer..
Nu een goede instructrice die me hier heel erg bij helpt! Van haar mag ik mijn benen niet afsteken maar moet ik contact blijven houden, ook al is ze zo voorwaarts, en er aan blijven rijden.. Dus inderdaad zoals door Jethafa ook al wordt gezegd: voorwaarts neerwaarts rijden en niet teveel freubelen aan de voorkant.
Had in de proef 164 punten, met een 2 en een 3 aangezien ze een keertje in verzet kwam.. :-(

En schoon is ze hier inderdaad wel aardig, daar heb ik dan ook flink wat tijd in moeten steken aangezien ze niet de schoonste merrie op stal is!!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:49

Jullie zien er prachtig uit!! Mooie combinatie om naar te kijken ;) . Puntje om aan te werken is de spanning die je hebt die zeer waarschijnlijk doorwerkt op je paard. Je zit helemaal vast bovenin en hebt een ongelijk teugelcontact (Links werkt veel strenger in dan rechts). Zorg eerst dat je een gelijk contact creërt op beide teugels en laat los in je schouders. Verplaats je zwaartepunt denkbeeldig onder je navel, haal diep vanuit je buik adem en maak je hoofd leeg. Zolang jij zoveel spanning in je lijf hebt is het onmogelijk voor je paard om los te kunnen laten en correct na te kunnen geven. Misschien kan je naast het werk onder het zadel wat werk aan de dubbele longe gaan doen ter bevordering van het rechtrichten van je paard.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:29

het eerste wat mij opviel is dat je bit op de meeste van de foto's een enorm stuk uitsteekt aan de linkerkant. Is je bit 5 cm te groot of ben je erg sterk met je linkerhand?

Dit is wel iets om op te letten, het is niet erg lekker voor je paard, niet lekker voor je rijden en ook niet lekker voor je punten op wedstrijden...

probeer de teugeldruk niet zo ver op te voeren dat je bit uit gaat steken, en let er ook zeker op dat je op beide teugels evenveel druk houdt.

Dit zou namelijk ook het probleem met het rechtrichten kunnen verklaren; het is zo erg moeilijk om nog rechtuit te lopen!

Misschien ook een reden voor het protest in de proef, probeer lief te blijven met je handen.

Niet aanvallend bedoeld hoor! :)

ik vind jullie een erg leuke combinatie, jullie komen er nog wel :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:59

Mooi paard! :D
Denk om je handen, als je je teugels wat langer doet kun je je handen wat hoger doen (boven de schoft)
Ook moet je om je houding denken, je valt op sommige foto's naar voren!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:17

Ik heb de bovenstaande reacties niet allemaal gelezen, sorry daar voor.

Ik vind het er netjes uit zien hoor!

Je hebt een beetje piano handjes en ik heb het idee dat je een beetje op je handen rijdt op de foto's. Probeer wat meer van achter naar voren te rijden. Wat je in je training denk ik wat meer kan helpen is veel voltes en overgangen te rijden. Volte sluiten en weer openen. Stap/ draf. zulke dingen. En lekker lang en laag rijden. Houd het zoveel mogelijk op je zit en benen. Ik denk dat het er dan al heel veel fijner uit gaat zien!

En durf jezelf wat meer te laten zien (: het is een mooi paard wat je hebt!

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:50

Jeetje hee, wat vindt ik veel herkenbare dingen terug in jullie reacties! ;)
Hier hield mijn paardje heel erg de linkerkant vast waardoor ik ook sterk ga worden op links (dat verklaart ook het bit zo scheef).
Ik weet dondersgoed dat ik dan juist los moet laten als paardje sterk wordt op 1 kant maar doe vaak het tegenovergestelde en ga
ook vastpakken ;( . En blijft (nog steeds..) erg lastig om haar voorwaarts neerwaarts te rijden, voorwaarts wil ze wel maar absoluut
niet neerwaarts..

Heb heel erg het idee dat ik bepaalde dingen niet goed doe, maar vindt het lastig om uit te vinden hoe ik het anders moet gaan doen zodat paardje wel ontspannender loopt.. Ben zelfs al eens gaan nadenken om haar te verkopen omdat het maar niet wil lukken.. |( Terwijl ik haar eigenlijk helemaal niet kwijt wil..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:20

heb je les?
Dan moet het probleem toch een beetje oplossen.
Met vastpakken van bit helpt zigzaggen/slalommen goed (: (ik bedoel dan met figuren rijden haha)
en anders tandarts?

volgens mij ben ik net zo'n ruitertje als jou haha maar echt losgaan laten, ze zoekt het bit wel op als het goed is!

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:32

Hai,

jullie zijn een hele leuke en mooie combinatie om naar te kijken en het ziet er ook heel netjes uit.
Probeer alleen iets meer aan je houding te werken.Dus recht op zitten,tenen naar binnen, hakken uitdrukken en probeer voor je te kijken en niet steeds het paard in de gaten te houden.Ik zech altijd in mijn les : zolang je onder je nog wat voelt bewegen loopt je paard er echt wel.
Tot slot nog 1 heel belangrijk punt : Geniet lekker van je paard en van het rijden en dan komt alles goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:00

Hey wat leuk, dat is mijn oude paardje!! Wat goed om te zien dat jullie zo leuk bezig zijn zeg! Wat is ze ook wit geworden in dat jaar tijd :O! Ik denk dat je op de goede weg bent met haar, lekker veel meters maken en vaak meenemen, dan komt het zeker goed!

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:01

Hey Leorah! Moest eerst ff denken toen je schreef dat ze van jou is geweest,omdat je hier een andere naam hebt!
Ja, ze is aardig wit met allemaal kleine bruine vlekjes. En moet zeggen dat ik ook weer een beetje uit mijn dipje qua rijden ben. Het kwartje bij beide is eindelijk gevallen!! haha.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:18

Oefenen met onafhankelijk zitten.... Denk dat je veel zou hebben aan zitlessen :-) Als je zelf meer in balans gaat zitten, gaat je paard al heel anders lopen :-) Succes