Spring oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Spring oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:20

Hoi hoi :)

Graag zou ik weer eens wat gaan springen met mijn paard! Ik heb van mijn instructrice een leuke opdracht gekregen, ze zei dat het goed is voor je paard om in-uitjes en dubbelsprongen te springen. Maaaaaar, nou ben ik helemaal vergeten te vragen hoeveel meter er tussen zo'n sprong moet.. Dus eigenlijk ook hoeveel meter een galopsprong is.. Mijn instructrice is nou op vakantie, vandaar :P Mijn pony is een D pony trouwens!

Wie weet er nog andere leuke oefeningen? Zowel spring- als dressuurmatig. Hou er graag wat afwisseling in!

Iedereen bedankt!

Carmen85

Re: Spring oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:28

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:33

Had die site inderdaad al gevonden, maar ik vind hem niet duidelijk... :o

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:46

Ik bedoelde eigenlijk dat ik hem niet zo goed snap.. De eerste bladzijde dan.. :o

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:12

Hoi de afstand voor een in-uitje is 3 mtr. je moet dan wel in draf inkomen.
Als je in galop inkomt moet de afstand groter maar dan is het geen in-uitje meer maar een dubbel of drie sprong.
succes

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:37

wat snap je niet mercury? Een enkel stokje met een rondje erop een een stijlsprong, 2 stokjes met rondjes is een oxer.
Bij het eerste voorbeeld, dubbelsprong op 1 galopsprong stijl-stijl, moet je voor een D pony een afstand van 7 mtr en 10 cm aanhouden. Bij een dubbelspron op 1 galopsprong oxer-stijl, voor een D pony 7 meter.
Maakt dat het wat duidelijker?

Een in-uitje op 3 meter is te groot als je in draf inkomt. Vanuit draf moet je het iets dichter bij elkaar zetten, ong 2, 80 m. Vanuit galop is 3 meter wel goed voor een D pony.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 09:41

Bedankt voor jullie reacties!

@Carmen85, lief dat je het mij uit wilde leggen. Het is nu duidelijk :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:51

Alleen die tabel klopt niet :n

Bij de paarden is een dubbel met 1 galopsprong ertussen 7 meter.. dus een D pony gaat dat echt niet redden :n
Je kan voor een dubbel gerust 6 meter aanhouden als je er 1 galopsprong tussen wilt ;)

In-uitjes voor een paard zijn 3 meter, in-uitjes voor een D pony zullen rond de 2,5 meter uitkomen..
Moeilijk zat om mee te beginnen :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:44

in-uitjes vanuit galop 3m, vanuit draf iets korter, maar niet korter dan 2,5m.
Dubbel 6 tot 7m op 1 galopsprong, op 2 galopsprongen 9,5 tot 10,5m.
deze afstanden kun je afwisselen, omdat je pony moet leren rekken, maar ook verkorten in een dubbel. Heeft ie met een van die dingen moeite, dan kun je galopbalkjes tussen de combinaties leggen.

Verder is het heel leuk en nuttig om met balkjes op de grond en cavaletti's te werken. Leg een rechte lijn neer en maak verschillend aantal galopspringen ertussen . Je kunt ook een heel parcours neerleggen en oefenen op het passend rijden, in het midden rijden, recht over de hindernis rijden, nette wendingen rijden, etc.
Dat spelen met balkjes en cavaletti's kun je zo vaak doen als je wilt en is heel leerzaam.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:00

:j klopt helemaal ik had even niet gezien dat het om een D-pony ging maar de afstand zoals hier boven geschreven klopt.
Succes met de oefening