Waarom vwnw rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fidera

Waarom vwnw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:57

Wat ik vroegâh (19 jaar geleden nu) heb geleerd toen ik begon met paardrijden, is dat een paard dat zijn hals strekt als hij met zijn hoofd ter hoogte van zijn knieën loopt. Bij de vrije stap die je vaak bij proefjes zag, was de gewenste hoogte van het hoofd, ter hoogte van de borst. (Dit alles natuurlijk met voldoende teugellengte en de neus gewoon netjes op de loodlijn, dus niet op de kop ala rollkur) Tegenwoordig echter, zie ik dat mensen bijna alleen nog rijden, met hoofd van het paard op die lijn van knieen of borst geplaats, onder het mum vwnw. Als iemand zijn paard rijdt met het hoofd wat hoger geplaatst, volgt het commentaar: rij wat meer vwnw, of probeer hem meer over de rug te rijden. Waarom? Ik weet dat je op die manier de rugspier traint, waardoor die langer wordt en het paard sterker wordt om te dragen, maar moet dat constant? Imo is dat maar een klein onderdeel van de training namelijk.

Ik streef ernaar om de paarden die ik rij zoveel mogelijk met hun hoofd op de voor hen makkelijkste hoogte te laten lopen. (let op ik heb het dus alleen over de hoogte, wel gewoon het neusje op of net voor de loodlijn en met aanleuning, dus niet dat ik sterrenkijkers maar fijn laat sterren kijken en stofzuigers fijn laat stofzuigen :D Ook verwacht ik een redelijke lengte in de hals, dus ook geen opgekropte paarden) maar zo laag als vwnw, kom ik eigenlijk alleen als ik ze daar zelf even plaats om die rugspier te laten werken.

Dus, waarom wordt dat commentaar zo vaak gegeven, en lijkt het of paarden daar constant horen te lopen, ipv dat het een onderdeel van de training is?

NatasjavE

Re: Waarom vwnw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:03

Wat ik geleerd heb is dat je het het beste kan afwisselen. Het is voor een paard heel vermoeiend om langere periode in een houding te lopen. Voor mij is het beginnen met vwnw en daarna meer opgericht om tussen door nog een keer vwnw te lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:09

Dat heb ik ook geleerd. Wij beginnen de les altijd met een iets langer teugeltje en vwnw te rijden. Als de paarden lekker los en warm zijn dan stellen we ze hoger in en proberen we meer te verzamelen. We eindigen de les ook vaak weer lekker lang en laag. Ik ben het er wel mee eens dat er inderdaad vaak commentaar bij staat als het paard even niet lang en laag loopt.

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 10:24

Jullie onderstrepen mijn punt dat het slechts een onderdeel van de training is inderdaad. :j Gelukkig :D Ik dacht al dat ik gek begon te worden. :D
Krijgen beginnende ruiters zo niet een verkeerd beeld hoe het paard hoort te lopen en hoe je hoort te trainen, vergelijkbaar met het in de krul lopen?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:29

ik vind zowieso dat beginnende ruiters een verkeerd beeld hebben en ook krijgen van hoe het paard loopt.
toen ik nog hielp met de kleine kinderen werd al heel snel gevraagd: "Hoe krijg ik een paard aan de teugel?" en dan hebben ze amper 3 maand rijervaring.. zelf vind ik dit altijd heel erg jammer.. met als gevolg dat ze het paard inderdaad echt in de krul gingen trekken op allerlei gekke manieren en ondertussen heel stoer roepen: 'kijk! mijn paard loopt aan de teugel!!' waarop vervolgens de instructrice heel trots roept: 'Goedzo!' beetje jammer..
een paard hoort gewoon lekker ontspannen te lopen en dat 'aan de teugel' komt dan vanzelf wel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:35

Ik rijd vwnw, als goede warming op! en om reactie op mijn been te krijgen! reactie= actie!
Bovendien is het heel goed voor de rug van je paard! en goed voor de ontspanning!

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 08:39

DDW1190 schreef:
Ik rijd vwnw, als goede warming op! en om reactie op mijn been te krijgen! reactie= actie!
Bovendien is het heel goed voor de rug van je paard! en goed voor de ontspanning!

Continu? Want dat is het punt :D

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:01

Citaat:
Verder zou ik me nog niet te druk maken over dat ie op de voorhand loopt want het is een jong paard.. Gewoon lang laag en rond en dat eerst een tijdje doen om balans en spieren op te bouwen

Citaat:
Ik zou voorlopig voorwaarts neerwaarts gaan rijden.

Citaat:
Ik zou gaan werken aan het voorwaarts neerwaarts rijden, iets lagere hoofd-hals houding, waardoor de rug beter rond kan worden.

Citaat:
Het paard moet voorwaarts neerwaarts lopen.

Citaat:
ik zou als tip willen meegeven om je paard wat voorwaards neerwaarts te rijden.

Zomaar wat quotes van de eerste pagina van HAW.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:04

Veel mensen rijden hun paard te laag, paard moet eigenlijk niet lager komen dan horizontaal evenwicht. Anders train je teveel op de voorhand, je wilt juist dat het paard in evenwicht loopt en dus horizontaal (50/50), meer naar verzameling word het bijv. 40/60 etc.

Wel is het als afwisseling niet verkeerd je paard zijn hals even omlaag te laten gooien, maar je moet er imo niet op gaan trainen. Maar het voorwaarts neerwaarts is dus id hoofd op borsthoogte met de neus er wat uit (de hals/nek gestrekt).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:06

Voorwaarts-neerwaarts is geen houding, het is iets wat je hele rijderij door aanwezig moet zijn.
Of je nou hoge verzameling zoals de piaffe uitoefent of aan het losrijden bent.
Betekend dat het paard ten alle tijde in de juiste nageeflijkheid behoort, waarin het paard voorwaartse drang heeft en altijd je handen wil volgen.

Het betekend EERST het motortje vanuit achteren aan, buikspieren aangespannen dus een paard wat in de juiste balans komt en dan zakt het paard vanzelf.
Tegenwoordig zie je veel, heel veel, neerwaarts-voorwaarts. Eerst in de krul zagen/trekken en dan het paard op de achterhand proberen te duwen.
Helaas wordt er door zulke mensen soms ook beweert dat ze vw-nw rijden.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:00

Air heeft het prima verwoord. De voorwaarts-neerwaartse drang moet altijd aanwezig zijn. Belangrijk is dat je je paard in iedere oefening, iedere overgang vwnw kan rijden, ookal is het maar een paar passen.

In die houding een uur rijden is niet de bedoeling. Dus constant zo rijden: nee.
Ik rij zelf altijd vwnw los en reageert hij goed op mijn hulpen en voelt hij fijn aan in de hand dan ga ik oprichten. Wordt mijn paard in de oprichting wat strak en drukt zijn rug daarbij weg, dan ga ik weer terug naar vwnw. Zo wissel ik vaak af en zeker met het schakelen in de draf en galop. Eerst vwnw, dan verruimen vanuit die positie, dat kan een lange zijde zijn, of een hele ronde door de bak, ik neem niet altijd terug voor de hoek. Dan weer in de oprichting, verzamelen.
Ook oefeningen kan je al inbouwen in het losrijden: paar passen schouderbinnenwaarts, travers, wijken, alles in de vwnw-se beweging. Mijn paard wordt er heel soepel van, gaat goed over de rug lopen en dat is mooi meegenomen in de oprichting.

Het vwnw mag niet worden verward met in de krul trekken, je paard moet vanuit de voorwaartse beweging (voor het been zijn) neerwaarts willen gaan.