western trailride paard omscholen naar een dressuur paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lennylenny

western trailride paard omscholen naar een dressuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 06:03

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met een leuke 3,5 jarige ruin. Deze is in het voorjaar zadelmak gemaakt en er worden nu voornamelijk trailrides mee gemaakt (= buitenritten) Dus er zit een rem, gas en stuur op.. maar verder echt helemaal niks. Van nageeflijk lopen heeft ie nog nooit gehoord.

Ik ben nu twee weken met de ruin bezig en ben opnieuw begonnen. Eerst in de longeercircel en zorgen dat paard gaat reageren op stem, inmiddels heb ik het paard aan de longe lopen en sinds 3 dagen met een lichte bijzet. Dit gaat hartstikke goed.. alleen soms, uit het niks, raakt hij in paniek..en dat alleen op de linkerhand. Het is zijn moeilijke kant blijkbaar, in stap niks aan de hand, aandraven ook niet, na drie rondjes draait ie ineens om...of gaat op de rem, vervolgens laat ik hem stilstaan en probeer het opnieuw. Omdat het allemaal nieuw voor hem is doe ik rustig aan en wil niks forceren. Een ander klein stemmetje in mijn hoofd zegt dat hij misschien eronder probeert te komen.

Hebben jullie tips hiermee om te gaan? Het doel is om dit jonge paard meer over zijn rug te laten lopen, westernzadel omruilen voor veelzijdigheidszadel en hem beter zijn lijf te laten gebruiken met rijden.

Ik heb ervaring met zadelmak maken, maar ieder paard is weer anders..

Bedankt alvast.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 06:37

Klinkt voor mij dat hem iets in de weg zit. Ben van mening dat een paard (uitzonderingen daargelaten) dit soort gedrag alleen vertoond omdat hij ergens last van heeft. Kan soms iets heel kleins zijn en kan soms ook even duren voor je de oorzaak gevonden hebt. Denk dat je goed bezig bent om alles rustig aan te doen. Maar zou zeker kijken of je lichamelijke klachten kan uitsluiten.
Is hij overmatig scheef als je met hem loopt, probeer ook een keer achter hem te lopen dan kan je mooi zien of hij zijn linker en rechterheup gelijk matig beweegt.

timokyana

Re: western trailride paard omscholen naar een dressuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 06:50

je schrijft dat hij licht is bijgezet, ik denk inderdaad dat hij weg schiet omdat iets hem zeer doet.Misschien iets klem of vast op die bepaalde kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:12

3,5 jaar en trailrides gedaan ........ Op zich heel erg goed voor een jong paard maar ik heb dan toch wat vraagjes:
- hoe lang waren deze ritten gemiddeld
- paste het zadel goed
- heeft hij gelopen met ervaren ruiters of onervaren toeristen
- in wat voor landschap heeft hij moeten werken, heuvels, bergen, vlaktes

Ik heb namelijk ook het gevoel dat hem ergens iets dwars zit en hij wellicht plaatselijk wat overbelast is. Vooral omdat hij het even braaf doet en daarna blokkeert.

lennylenny

Re: western trailride paard omscholen naar een dressuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:47

@ Japeloep, bedankt voor je tip, ik zal eens achter hem aan lopen en kijken. Verder is dit paard in het voorjaar zadelmak gemaakt en zijn er een aantal ritten mee gemaakt wat hij braaf doet. Geen toeristen, alleen de eigenaar die wel ervaren is, maar ook alleen in trailrides. Paard is dus echt niks gewend! Ik woon in Canada en het landschap is heuvelachtig.

Het is best een enorme uitdaging, en het paard is leuk, maar geen bewegingswonder..ook al zie ik enorme verbetering als hij meer over zijn rug gaat lopen, ik denk dat dit stukje basis hem goed doet. En hij is heel braaf, alleen wat nerveus.. hoe kom ik er nu achter waar hij last van heeft.. als hij ergens last van heeft? En wat voor oefeningen kan ik dan doen?