Ons eerste topic in HAW! Vond dat we ons daar inmiddels wel konden vertonen

Ik ben nu een klein halfjaartje bezig met het rijden van Burana. Toen ik haar kreeg was ze beleerd, maar doordat ze zo'n 5 maanden had stilgestaan konden we zo goed als overnieuw beginnen, dus aan de longeerlijn! Tegen de tijd dat we los gingen rijden bleek sturen erg lastig, op een volte etc ging prima, maar rechtuit de bak door werd vaak erg letterlijk genomen.. Ik had zelf wel meerdere paarden/pony's beleerd, maar het echte doorrijden was ik nog niet zo bekend mee, en ik kon de steun die Buraan nodig had niet altijd op de juiste manier geven. Gelukkig zijn we daar doorheen gekomen, ineens viel het kwartje, en konden we normale bochten om
Maar daar kwam het tweede 'probleem', omdat ik zo druk was geweest met het sturen, was ik minder bezig met hóe ze liep, waar we aan de longeerlijn volop aandacht aan besteedden. Intussen had Burana zich een voor haar lekkere houding aangewend, wat inhield dat ze lekker haar neus naar voren eruit drukte. In mijn vakantie had mijn instructrice haar een paar keer gereden, en daar een begin aan gemaakt, waar we nu sinds een paar weken weer druk mee bezig zijn om dat weer eruit te rijden. Dit doen we door veel overgangen te rijden, schakelen en haar zo niet de kans gunnen om zich eruit te duwen. Hierdoor zit ook de halsverlenger er weer aan, dan hoef ik er minder aan te doen van voren, en kan ik haar van achter beter 'rijden', zonder dat ze haar inmiddels beter ontwikkelde onderhals kan gebruiken. We zijn er nog lang niet, dat is ook wel aan de foto's te zien, maar ik zie persoonlijk toch wel een heel duidelijk verschil tussen de begin en de eindfoto's. (al was de camera leeg op het moment dat ze écht losliet en begon te sjouwen
) Door het eruit drukken is ze ook de verkeerde spieren gaan gebruiken, en begon ze meer een onderhals te ontwikkelen en werd de bovenlijn weer minder. Nog even wat info op een rijtje:
Burana v/d Gadedijk
Geboren op 6/6/2006
Cantos x Numero Uno
1.68 m
In mijn bezit sinds 28/12/2010 - 1e keer rijden eind feb ivm slechte bak
Ons niveau komt in de richting van B, we zijn er nog niet, maar ik hoop dit outdoorseizoen nog een keer te kunnen starten.
Ik heb haar gister met rijden ook wel aardig uit zitten dagen, waar ze nogal boos van werd, kon ze ineens pérfect achteruit lopen, alleen jammer dat dat dan weer niet de bedoeling was
Verder is ze érg soepel, waardoor ze nogal kan zwabberen en over de buitenschouder weg wil lopen, al is dat op de foto's niet zo goed te zien. Ik duikel zelf nog wat naar voren kwam ik achter, hier zal ik aan gaan werken. Commentaar op het elastiek zal ik toch wel krijgen, maar dit is een weloverwogen beslissing in overleg met mijn instructrice(s).losstappen

1e drafje, loopt onder me vandaan, en dit bedoelde ik van de verkeerde bespiering in de hals! echt een verschrikkelijke foto

Iets doorsluiten en naar activiteit rijden, was ze het niet mee eens

Kantelt iets, maar wel actief achterbeen

Dit is zo'n naar-voren-druk-en-vasthou moment (en een erg charmant sta-moment van mij)

Jammer van het verkeerde moment, ben wel blij met de halshouding hier

Vind ik een fijn beeld

De enige 'gelukte' galopfoto, nog wel teveel spanning en ik moet op mijn kont zitten, galopje daarna ging stukken beter maar toen was de camera inmiddels gestopt

Deze foto ben ik erg blij mee, een totaal ander beeld dat de beginfoto's, hier is het gewoon een lekker compact paardje.. Aan mijn houding valt nog wat te sleutelen..
) en ga desnoods naar een andere instructrise die je kan vertellen, wat hulpen inhouden, welke hulpen je wanneer geeft en wat voor effecten je kan veroorzaken bij een miscommunicatie, maar wat je juist wel aan moet voelen. Doe je paard dus een plezier en blijf communiceren ipv forceren/domineren (elastiek).