Maya de (ex)verwaarloosde haflingermerrie, @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olivia

Maya de (ex)verwaarloosde haflingermerrie, @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:30

Wij dachten dat het eens tijd werd voor een topic over Maya..
Zoals sommige op bokt wel weten hebben Balou_k en ik haar samen gekocht, toen wij bij haar gingen kijken schrokken we ons dood wat zag zij er uit !

We hadden nooit verwacht dat het allemaal zo snel zou gaan, maar wat gaat het goed met ons meisje.
In het begin hadden we plannen dat ze mee kon gaan als handpony, mee gaan fietsen en wandelen.
Ze is echter zo goed bij gekomen, heeft zoveel plezier in het werken zowel aan de hand als met het fietsen of longeren.
De dierenarts is vorige maand ook geweest om haar terug de basisenting te geven en deze gaf ons groen licht om terug op te gaan bouwen, ze zag niet in waarom zij later niet terug bereden kon worden, geen intensief werk maar op recreatieve basis.

En stiekem vinden wij dit natuurlijk hartstikke leuk, mijn dochter heeft nu echt een eigen pony gevoel en ziet het al helemaal zitten. Als het zo goed blijft gaan gaat ze volgend jaar waarschijnlijk ook mee op vakantie!
Ze is nog steeds niet op het ideale gewicht, nog steeds krijgt zij een keer per dag kuil en onbeperkt hooi, in de ochtend en avond anderhalve kg seniorenbrok.
Sinds een paar weken heeft ze een shetlandervriendinnetje waar ze helemaal verliefd op is en je ziet haar nog steeds opbloeien ! Ondertussen is dit de tweede keer in de maand dat ze bereden is geweest. We stappen vooral erg veel een klein drafje en een nog kleiner galopje maar wat vind ze het leuk !

We wilden jullie deze foto's niet ontnemen dus bij deze !

(Ik zie nu pas dat we geen stapfoto's hebben..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat ze het leukste vind om te doen !
Afbeelding

Afbeelding

Kimberly rijdt vooral recht toe recht aan en nog weinig figuren, we proberen ook een keer per week aan de longe te werken zodat ze terug spieren kan kweken.
Jammer genoeg zijn we vergeten foto's te maken zonder zadel zodat je echt kan zien dat ze erg is bijgekomen.
Laatst bijgewerkt door olivia op 09-08-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Re: Maya de (ex)verwaarloosde haflingermerrie, superhaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:33

rij je nou serieus met birkenstocks??!!
Ik vind de 4e foto het fijnst, de minste spanning. Ik denk dat dat het belangrijkst is om aan te werken. Dus recht en weinig figuren is helemaal geen ramp. Misschien wat voltes meepakken en daar ook in ontspannen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:34

Daar hebben we onze Maya !! Wat doet ze het goed hé, jammer dat de kwaliteit van de foto's zo slecht is, de volgende keer ook stapfoto's maken natuurlijk..

Ze rijdt met van die slippers ja :') Ik vroeg nog zo even naar huis je schoenen halen, maar dat vond madamme niet nodig, het was eigenlijk ook niet gepland, volgende keer rijschoenen aandoen Kim!

Balou_k

Re: Maya de (ex)verwaarloosde haflingermerrie, superhaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:37

Ik wil trouwens ook nog vermelden dat Maya vooral veel spanning in haar hals en rug heeft, wij denken dat dit te maken heeft met het feit dat zij gewoon door gereden is (voornamelijk door verstandelijk gehandicapten op de kleinschalige manege) toen zij zo vreselijk mager stond.

Zo is ze ook vreselijk claimend naar Muppit toe, ze heeft een lange tijd afgezonderd in een stal gestaan zonder contact met andere paarden dat ze dit duidelijk niet meer gewend is.

olivia

Re: Maya de (ex)verwaarloosde haflingermerrie, @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:59

Dankjullie voor de reactie's, ja he Daphne ze begint er mooi uit te zien

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:57

Wat een leuke pony.
En wat kan ik me boos maken dat mensen zo'n leuk dier verwaarlozen. Gelukkig is ze goed terrecht gekomen.
Jullie gaan veel plezier aan haar beleven.
Die slippers ach ja zie ik voor deze keer door de vingers :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:29

Ik denk dat het belangrijk is dat je veel meer bij de basis blijft. Zoek de spanning niet op maar werk eerst naar ontspanning toe in stap en dan in draf. Bouw het heel langzaam op, dan bouwt ze haar spieren ook het beste op. Zeker nu ze zo mager is kan ze snel overbelaste spieren krijgen en dat wil je niet. Dus veel laag rond werken op voltes, kleiner en groter. Maak haar soepel en los. Dit kun je mooi combineren met longeren. Wat je kunt proberen is de losse lijn: [GVL] kent iemand deze manier van longeren? Zo leren ze op een hele fijne manier de rug los te laten en op eigen benen te lopen.

En ik vind het niet verstandig om zo midden in een woonwijk te rijden, zeker niet zonder cap en normaal schoeisel. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:52

Ik wou zelf inderdaad het longeren opakken, ik longeer overigens met een longeerhulp.
Haar slippers vind ik zelf ook niet verstandig, maar dat is natuurlijk haar eigen keuze.

Ze gaat zelf nog erg snel naar mijn idee omdat ze weinig balans heeft, ze is ook redelijk stijf in haar achterhand maar dit is al veel verbeterd.

Ze heeft niet langer als een kwartier gereden overigens, vooral veel stap een paar rondjes draf en een rondje galop aan beide kanten, ze probeert nu meer lange rechte stukken te rijden alsof het een groen paard is. In haar hals heeft ze verkeerde spieren aangemaakt waardoor het erg lastig is haar laag te kunnen rijden al is ze daar ook niet echt mee bezig geweest geloof ik.

We kunnen hier volgende week wel aan werken ik zal het in ieder geval door geven mocht Denise niet meer online komen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:57

heb je dr al eens een ostheopaat bij gehad ? die kunnen soms wonderen verichten ,

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:41

Hey daar hebben we Maya :D
Zie ik daar nu stiekem een buikspier tevoorschijn komen? :oo edit: Grapje! Nixe was te bol, maar Maya juist niet... Zie het nu pas in je profiel!

Even over de birkenstocks #)
Die had ik gister in het zilver op stal aan en was te lui mijn stalschoenen thuis op te halen...
Mijn gevoel zei al *niet doen niet doen*, maar ja waarom zou je naar je gevoel luisteren?
4 passen verder zijn mijn 3 kleine teentjes ontvelt ;( En ja ik ga er niet over zeuren, eigen schuld dikke bult!
Heb nog geluk gehad dat mijn tenen er nog aanzitten _O-

Als basispuntjes zou ik hieraan denken:
Is ze aan je been?
Is ze op je zit?
Zit het stuur erop?
Oftewel is ze aan de hulpen, begrijpt zij die? Zo niet? Durf een stapje terug te doen om dit te bevestigen...

Gallop zou ik even laten en alleen tijdens grondwerk of lange stukken onder de man toepassen.
Heel veel succes met deze dame!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:07

Ontzettend leuk!

De ontspanning is er inderdaad nog niet, maar dat komt met de tijd wel. Aangezien ze nog niet fit is, kun je misschien veel in stap doen (figuren, voltes etc). Dan maak je haar al wat losser terwijl dat minder inspannend is. Succes!