ik heb sinds kleins af aan altijd paarden gereden althans het begon met pony's en vanaf m'n 13e tot m'n 20e eigen paarden gehad. Met veel plezier deed ik voornamelijk aan springen en vond ik het geweldig om ook af en toe andere paarden onder me te hebben, daarom reed ik ook wel eens voor andere. Toch wegens tijdgebrek (werk van 8 tot 18 en 18:30 tot 21:30) had ik besloten m'n paard te verkopen. Hier heb ik stiekem toch nog spijt van
Daarna heb ik nog een verzorgpaard gehad maar daar betaalde ik veel geld voor terwijl het toch een jong paard was wat ik min of meer opleidde, toen hij geblesseerd was moest ik eigenlijk ook door betalen dat was een beetje de druppel. Nu vraag ik me af of ik er nog iets van bak, heb het gevoel of ik het helemaal verleerd ben maar misschien is het wel weer snel op te pakken.Nu het volgende ik was dus gewend eigen paarden te hebben dus er eventueel altijd naar toe kunnen, nog lekker knuffelen poetsen en de verzorging erover hebben. Je rijd met een doel en kunt wat met je paard opbouwen.
Nu had ik vakantie en ga zo weer werken en is er eigenlijk maar tijd voor één á twee dagen in de week en daarbij betaalde me ouders mee maar nu betalen ze niks meer
. dus een eigen paard valt af. Zo kan ik nog kiezen tussen een verzorgpaard en manegelessen.
Manegelessen
- Je krijgt bijna elke week een ander paard dus een doel bereiken word lastig
- Je hebt geen uren en moet soms je paard direct na de les weer af staan
- Je rijd onder instructie, dat is uiteraard prima maar je kan niet even voor jezelf kiezen voor iets anders(ik heb astma en vind het bijv. rot als ik toch even moet stappen als ik een paard mag rijden die niet voorwaarts uit zichzelf is)
- springen word in de lessen zelden gedaan alleen soms voor onderlinge wedstrijden zijn er extra springlessen
- Het is vrij prijzig 18,50
Aan de andere kant is het ook wel weer een uitdaging steeds op een ander paard te mogen, je kan op die manege mee doen aan onderlinge wedstrijden alleen geen officiele. En je hoeft niet elke week verplicht 2 keer te komen als het eens niet kan maar je kan ook vaker rijden als je wilt.
Verzorgpaard
-Je bent gebonden aan waar dit paard staat, zo was de bak waar ik voorheen een verzorgpaard reed ontzettend zwaar en was het dus allemaal veel moeilijker en vermoeiender voor een jong paard. De bak was ook alleen buiten met het gevolg dat die winter een paar weken niet gereden kon worden.
- Sommige vragen toch wel de helft van het stalgeld
- Ik word soms heel zenuwachtig als ik word beoordeeld wat me niet ten goede komt als de eigenaar/eigenaresse kijkt terwijl ik wel snap dat diegene het vertrouwen moet krijgen
- Je hebt één á twee vaste dagen in de week waardoor wisselen lastig word
Aan de andere kant kan je met een verzorgpaard wel echt een band opbouwen en meer doelen stellen. Ook kun je met een verzorgpaard mits de eigenaar het goed vind wel af en toe springen.
Misschien ben ik wel gewoon verwend geraakt doordat ik eigen paarden heb gehad...*zucht* ik was al in de neiging spontaan vanavond even een les te gaan volgen maar wegens vakantietijden kan dat nu niet.