Arwen (v. Kigali) wil weten hoe ze het doet (filmpje!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Arwen (v. Kigali) wil weten hoe ze het doet (filmpje!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:09

Hallo allemaal,

Eerst zal ik me even voorstellen: ik ben Arwen, 1.70 hoog, 13 jaar oud, en mijn vader is Kigali en mijn opa van moederskant is Joost. Dat wicht op mijn rug is mijn baasje. 1.78 hoog, 23 jaar oud.

Ik ben een heel lief, knuffelig, ijverig paardje, volgens mijn baasje. Ik probeer inderdaad altijd goed mijn best te doen. Dat is één van de redenen waarom ik dit topic heb geopend.

Vroeger, ongeveer zeven jaar geleden, waren mijn baasje en ik M1. Maar mijn baasje is zo te voelen geen M1 meer en ze zegt ook dat ik stijver ben geworden. Mijn baasje heeft momenteel geen les meer op mij omdat ze ergens anders studeert. Doordeweeks sta ik dus gezellig in de wei en in het weekend gaan we weer aan de slag. Misschien zijn we nu... L1? Moeilijk te zeggen. Maar we gaan ons best doen om weer op het oude niveau te komen.

Ik wilde dit topic graag openen omdat ik een ijverig paardje ben en mijn baasje ook graag een plezier doe. Zo kan zij ook zien wat ze kan verbeteren. Haar verbeterpunten zijn (volgens haar):
- teugels een halve meter korter maken
- naar voren kijken
- trotser zitten (met ons nieuwe zadel gaat dat al veel beter, dit is het oude zadel, ze zei dat ze daar niet goed op zat)
- minder met de benen wiebelen

Maar ik denk dat ze het liever van jullie hoort. Wie geeft ons tips? :D

Billie1

Re: Arwen (v. Kigali) wil weten hoe ze het doet (filmpje!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:00

Leuk paard!
Paar puntjes :)
Teugels idd stukke korter!! Dit 'verpest' een hoop van je rijden, echt zonde! Je ziet nl dat je paard zoekende is naar je hand en dus erg onrustig in de aanleuning en niet kan aansluiten.
Hierdoor verliest ie ook veel impuls, verbinding is erg belangrijk voor jullie denk ik!

Daarbij wordt je houding van je armen er ook minder van, te veel van je lijf en te veel naar achteren.
Als je je teugels korter neemt kan je je handen meer naar voren plaatsen, voor het zadel en boven de schoft in plaats van op het zadel hangen.

Verder zou ik nog even gaan lichtrijden, dat joggende drafje is erg verwarrend voor je paard, hij neigt steeds naar de stap omdat ie niet weet of ie nou voorwaarts of terug moet. Rijd hem eerst voorwaarts, zoek verbinding en impuls, ga daarna pas verzamelen of terugrijden. Overgangen kunnen uiteraard wel.

Vind ook je galop hulp ietwat grof, probeer deze te verfijnen. Dat hoofdgooien/lostrekken wat ie op het einde doet, is onbegrip, daar moet je echt meer van achteren werken en verbinding verbeteren!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:37

Ik ga grotendeels mee met de tips hierboven, de teugels mogen een stuk korter en ik zou in draf ook lekker gaan lichtrijden en werken aan een actieve, voorwaartse draf. Veel succes met je leuke paard!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:44

Er is al goed commentaar gegeven waar ik helemaal in mee ga.
Ik vind het beeld erg onrustig en ik zie geen ritme in draf, ook zie je dat het paard constant zoekende is naar een tempo en jouw hand.

Inderdaad, probeer eens meer voorwaarts te rijden zodat de motor achter meer gaat lopen, dan komt de aanleuning ook makkelijker. Tempowisselingen en veel overgangen helpen hierbij.

Succes !

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:57

Bedankt voor het nuttige commentaar! Ik zal proberen even op alles te reageren.

De verbinding is inderdaad een zwak punt van ons. In het begin heeft ze mondproblemen gehad waardoor ik niet aan haar mond kon komen. De laatste tijd is ze juist veel gaan hangen. Het is moeilijk om een midden te vinden. Mijn paard zoekt naar mijn hand, maar als ze dat heeft gevonden vindt ze het lekker om daar aan te gaan hangen. Ik probeer het op te lossen met tempowisselingen, overgangen en zijgangen, maar we vinden het beiden nog moeilijk.

Mijn galophulp is hier inderdaad behoorlijk grof, ik ben weer met haar aan het verfijnen. Ik merk dat de verfijning en activiteit hard achteruit gaat nu ik haar niet zo vaak meer rijd.

@Nicky: bij punt 38 ben ik ontzettend grof met mijn handen, dat klopt. Deels heeft dat te maken met het punt dat ik eerder zei, dat ik koste wat kost wil voorkomen dat hij het bit weer vastpakt en gaat hangen, maar dit is uiteraard niet de juiste manier :+ . Bij 38 seconden liep ze langs haar ultra-enge stukje in de bak waar ze ene paar keer eerder opzij was gesprongen dus probeerde ik haar bij de les te houden (op een verkeerde manier :+ )

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:44

Hangen is uiteraard ook niet te bedoeling, maar ik zou toch naar die verbinging toe werken, als hij goed aan jou been is zou hij niet moeten gaan hangen. Doet hij dit wel, voorwaarts oplossen! Geef been om naar voren te gaan, altijd vanuit het achterbeen dus begrens hem met je buitenteugel zodat de achterhand onder de massa komt, mocht hij niet voorwaarts reageren is hij dus niet aan je been, dit dien je te corrigeren tot hij wel aan het been is! Mocht hij dan nog hangen, een 'strenge' (naar eigen invulling, iig strenger dan een gewone) ophouding met je buitenhand, bij sommige paarden helpt het ook om in 1 x de teugels los te laten maar hier ben ik geen fan van.

Ben er van overtuigd dat hij niet gaat hangen als hij voorwaarts vanuit het achterbeen beweegt, daarbij moet ik wel zeggen dat je de mate van druk op de aanleuning zal moeten opbouwen, anders zal hij gaan hangen uit protest.

Niet té bang zijn om in zijn mond te komen, het zijn slimme dieren en als hij dit door heeft zal hij het gaan gebruiken om eronderuit te komen, dan ben je verder van huis want dit is niet zo makkelijk af te leren!

Succes verder!

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:23

meeste is al gezegt maar ik mis de sprong in de galop en idd teugels 20 cm korter!! en de draf moet eerst ruimer en constanter dan kun je pas terug rijden en gaat ie makkelijke op het achterbeen lopen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:39

@Billie: hij is zeker goed aan mijn been, voorwaarts gaat ook goed. Ik krijg hem moeilijk op de achterhand. Ik probeer het te doen door tempowisselingen, overgangen en zijgangen te rijden (op het filmpje, waar hij zo zacht gaat, zit ik soms midden in een tempowisseling). Ons arbeidstempo zie je rond 2:33.

Zolang ik haar niet op de achterhand heb krijgt ze de neiging tot duiken en trekken. Meteen maar de grond in, zeg maar. De nog zwakke achterhand zie je ook in de galop, bij, inderdaad, het gebrek aan sprong.

:)

Verder nog tips/opmerkingen/aanmerkingen? Die zijn zeer welkom!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:16

Het meeste is al gezegd, rijd hem voorwaarts en ga nog maar even niet doorzitten in de draf.. je paard gaat dan erg tussen stap/draf in lopen.. en je ziet hem wat denken van' wat wil je nou!?
Teugels ind korter nemen, je hebt zo geen contact en geeft hem wat rukjes steeds.. ik zie je af en toe ook wel wat met je buitenhand trekken.. is niet de bedoeling om hem zo bij de les te houden ;)! Maar dat zei je zelf ook al haha lees ik net ;)!

Kwa niet te gaan hangen is voorwaarts rijden, ontspannen over de rug. Mss is het handiger om weer les met hem te nemen? Ookal rijd je alleen weekends..
Als ie duikeld, buitenhand erbij, en voorwaards rijden zodat ze leert haar achterhand te gebruiken ;)!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:22

Het grappige is: dit wás een les :')

Een eenmalig lesje :). De instructrices die ik fijn vind kunnen niet in de weekenden :)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:57

Zet je hand voor jezelf op een plaats neer, en ga daar 'doorzichtig' (dus dat je het bijna niet ziet) ophoudingen maken. Beetje spelen.

met lichtrijden kun je ook het tempo van een gang bepalen. dus zwaar zitten is rustiger.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:47

het tempo moet hoger, het is nu een beetje een sloom gezicht.
verder moet de aanleuning rustiger.

veel succes :D

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:56

Ik ga mee met het bovenstaande commentaar dus ga niet herhalen. Ondanks dat je zegt dat je veel tempo wisselingen rijdt, en dat je op sommige moment in een overgang tempowisseling zit zoals je zegt, moeten die ook constant zijn en duidelijk voor je paard. Paard mag veel actiever en ook ik raadt aan om nog even niet door te zitten. Doorzitten kan je beste doen als 'alles voor elkaar is' . Paard dus goed over zijn rug loopt en actief is van achter en fijn in de aanleuning vind ik dan erg belangrijk om te kunnen doorzitten. Iets wat nu nog even kan wachten dus.

Succes met oefenen! :)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:04

Wat een leuk paard heb je zeg!
Ik vind wel dat je op sommige stukjes wat ruw bent met je hand.
Ook mag hij iets actiever en op de voltes wat meer buigen/stelling aannemen.

Het meeste is al gezegd, als je er aan gaat werken komt het vast helemaal goed!