paard springt steeds verkeerd aan in linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

paard springt steeds verkeerd aan in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:33

ik ben mijn 6 jarige ruin met een groot verleden, sinds een klein maandje, hard aan het trainen voor ons B debuut aanstaande 19 augustus.
ik zal een stukje vertellen.
momenteel ben ik mijn 6 jarige ruin dus vrij zwaar aan het trainen zoals hierboven gezegd.
ongeveer een maand geleden voor ik begon met de training heb ik bloed laten prikken en foto's laten maken van zijn benen alles was goed op het bloed na er zat een lichte spierverzuring waarschijnlijk zegt de dierenarts doordat hij nu intensief getraind word.
voorheen was dit niet zo dan reed ik hem 3 a 4 keer in de week een half uurtje en hobbelde wat op buitenritjes.

nu is het zo dat hij vitamine E krijgt tegen de verzuring al een maandje ongeveer.
hij heeft inmiddels ook 2 keer zijn goudspuit gehad, dit hebben wij gedaan omdat mijn paard een erg slappe achterhand heeft en hij vaak weg glijd achter en zijn achterbenen een beetje raar neer liet komen tijdens overgangen van draf naar stap.
door de goudspuit moet zijn achterhand wat sneller sterker worden en moeten de spieren er sneller op komen ook mede door de training natuurlijk die wij hebben.
mijn training is als volgt op advies van mijn dierenarts.

ik rijd hem in totaal zeker ansderhalf uur maaaaar let op daarbij zit zeker 20 min los werken in stap en 10 min met lange teugel neusje over de grond los draven en uit eindelijk uitstap werk.

ik begin zoals gezegd met het loswerken in stap, ik rijd veel overgangen van stap naar halt en weer actief weg stappen en zo doe ik dat steeds weer, in rijd veel slange voltes in stap verander van hand door S.jes en rijd ook gebroken lijnen in stap zo doe ik nog vel meer oefeningen in stap net zo lang tot hij nageeft en dan draaf ik aan.
in draf doe ik ongeveer de zelfde oefeningen en dan ook weer van draf naar stap en weer actief weg draven.
ik schakel wat ik vraag hem wat schouder voor en laat hem wat naar buiten kijken op de lange zijde.
op de diagonaal of op de lange zijde rijd ik hem wat vooruit en neem ik hem terug en zo blijf ik dan even doorgaan.

maar hier komt het, als mijn paard lekker los draaft en lekker nageeft en ik wil de rechter galop aanspringen gaat alles goed 3 weken geleden scheurde hij nog door de bak omdat hij nog niet goed kon galopperen maar naar 3 a 4 keer goed oefenen en ook schakelen in de galop zoals galop half rondje terug naar draf half rondje en weer galop aanspringen gaat alles nu goed.

zodra hij lekker los in zijn lijf is loopt hij echt heerlijk en is hij bewijze van op 2 pinken te rijden, maar ik voel linksom dat hij zijn achterbeen niet goed onderzet en dat hij probeer door mijn binnen been naar binnen te vallen al druk ik mijn kuit goed hard aan of verleg ik mijn kuit naar achteren zodat hij de bocht niet afsnijdt zeg maar.

de linker galop wil gewoon niet lukken, voorheen ging dit altijd goed hij sprong goed aan nog wel met moeite en ging nog wel hard maar nu is het zo dat hij steeds maar verkeerd aanspringt in de verkeerde galop, het gekke is dat als hij in de verkeerde galop zit en je op de volte komt je pas op de volte goed kan voelen dat hij verkeerd zit doordat je wat naar buiten word gegooid op het zadel.
ik weet dat hij dan verkeerd zit maar zie het ook aan zijn schouders als zijn rechter schouder hoger naar buiten komt zie ik dat hij verkeerd aan springt en springt hij goed aan dan gaat zijn linker schouder hoger naar buiten en beloon ik hem uitbundig.
wij zijn dit nu al 2 weken aan het oefenen maar nog steeds springt hij niet goed aan.
ik heb alles al geprobeerd zoals: mijn binnenhand meer van de hals en buitenhand beter begrenzen, of mijn binnenhand niet te ver van de hals en in een verlichte zit gaan zitten, zelfs mijn handen naar voren gestoken om hem in de linker galop te laten vallen.. maar niets werkt hij blijft verkeerd aanspringen.

nu sprak ik vandaag een instructrice van de manege en was in overleg want ik wil dat de link galop goed is voor mijn eerste B debuut met hem aanstaande 19 augustus en niet dat ik een dikke onvoldoende daarvoor ga krijgen.
deze instructrice zei dat het kon komen door de spierverzuring dat een paard niet voelt of hij goed op slecht aanspringt in de galop.
ik vraag me af of dit waar is omdat hij rechts juist wel goed aanspringt.

aanstaande woensdag heb ik weer les want dan is mijn eigen instructrice weer terug van vakantie en ga ik nog met haar in overleg.
aanstaande donderdag komt de dierenarts weer langs om een nieuwe emmer vitamine E te brengen, maar om nou weer bloed te gaan prikken bij hem om te kijken of de verzuring idd nog aanwezig is vind ik zo klote.
hij is de laatste maanden al behandeld voor ontstekingen vanwege een trap op zijn sprong die hij kreeg en ook nog eens entingen gehad en hij is ook nog eens aan zijn gebit geholpen waar hij helemaal voor plat gespoten moest worden met een 4 dubbele spuit met weet ik veel wat hij allemaal kreeg omdat hij bleef vechten tegen het electrisch vijlen.

heeft iemand voor mij de gouden tip alsjeblieft?

ps: sorry voor mijn lange verhaal maar dan is er wat meer duidelijkheid in het rijden e.d.
Laatst bijgewerkt door delerium op 08-08-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo gefixed

Marchador

Re: paard springt steeds verkeerd aan in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:30

Hoe doet hij het aan de longe? springt hij dan ook verkeerd aan.
Je paard is 6 jaar zeg je, heb je hem daarvoor ook gereden?

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:21

Hoi hoi,
mijn vorige paardje deed de rechtergalop altijd verkeerd en wat wij deden is in de binnenbak oefenen.
Op de rechterhand draven en dat hij netjes nageeflijk loopt en dan in de wending naar de korte zijde zo lang mogelijk rechtdoor en op het ALLERLAATSTE moment de wending (tot dat je bijna de bakrand raakt) en in die wending proberen aan te springen in de galop.
En dit alles kun jij natuurlijk proberen op de linkerhand
Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt vind het moeilijk om te omschrijven maar ik was zo van het probleem af want idd in je proef wordt je daar slecht op beoordeeld helaas.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:27

Ik rijd altijd veel voltes en slangevoltes om lenig te maken. Moest van mijn toenmalige instructeur. Een leerling van Ernst van Loon. Geen kleintje dus. Bij jonge paarden komt dat probleem heel veel voor. Hij adviseerde om die reden altijd om met de zweep in de buitenhand te rijden. Niet om hem helemaal neer te slaan, maar gewoon als hulpje. Bij de galophulp geef je een tikje achter je buitenbeen. Met dat tikje, ga jij nog beter in de juiste houding zitten, je ontlast het voorbeen zo, en je helpt je paard, door te vertellen welk been eerst moet met het tikje achter je buitenbeen. Mijn superlange, moeilijke merrie heb ik zo het L2 in gekregen. Galopprobleem was verholpen. Mss helpt het jou ook wel.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:01

Marchador schreef:
Hoe doet hij het aan de longe? springt hij dan ook verkeerd aan.
Je paard is 6 jaar zeg je, heb je hem daarvoor ook gereden?

Aan de longe doet hij het ook, ik heb hiervoor mijn paard door iemand anders laten rijden ivm lease 2 maanden lang en bij die meid sprong hij steeds verkeerd aan zonder dat ze het wist, ik was er niet dagelijks bij maar hoorde het van andere.
Nadat ze moest stoppen van mij omdat het gewoon niet werkte ben ik hem zelf gaan rijden sinds een klein maandje nu.
Toen ik hem beleerd heb en daarvoor zelf altijd reed was het geen probleem en sprong hij goed aan, alleen ging hij nog wat hard.
Iemand bij ons op stal zegt dat het kan door de lichte verzuring die hij heeft dat hij niet voelt of hij goed aan springt of niet goed aanspringt.
Ik heb echt alles al geprobeerd ook een tikje met het zweepje aan de buitenkant en zelfs dat helpt niet.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:49

Maak een korte wending en vraag wat stelling, gallopeer dan aan.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:51

Rug en bekkengebied na laten kijken. Kan best zijn dat hij verkeerd aanspringt om of het binnenachterbeen of het buitenachterbeen te ontlasten. Heb je moeite met recht rijden en buiging?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:32

Dat hij niet zou voelen of hij verkeerd aanspringt is onzin. Als hij zijn benen niet zou voelen of er wat mankeert aan de coördinatie zou hij slingeren en of vallen.

Er kunnen diverse dingen aan de hand zijn.
Je noemt even tussen neus en lipopen door dat hij een trap heeft gehad en daardoor problemen met spronggewricht.
Het springgewricht is een zeer belangrijk gewricht waar heel veel spanning op komt bij het aanspringen. Dat hij dat wil vermijden lijkt mij logish.

Er kunnen knieproblemen zijn. Dat uit zich in het lastig zijn op een hand in galop, maar meestal zie je dan ook stevig verzet als de kont omhoog gooien en staart zwiepen.

Het kan een balans probleem zijn, dit kan zelfs gepaard gaan met een zekere onontwikkeldheid van spieren.
Als je anderhalf uur rijdt, moet dat steeds in sessies van tien minuten wat doen en dan stap lange teugel er tussen door bij een paard dat blijkbaar nog niet 100% in conditie is (anders verzuurd hij niet). Dit doe altijd je met jonge paarden, verreden paarden, paarden in herstelfase en als je zware oefeningen vraagt bij gevorderde paarden. De achterhand stereken door ook het paard te laten overstappen en pasje achterwaarts laten gaan (kan aan de hand) en balkjes lopen en klimmen en dalen kan helpen.

het aanspringen met zweep in de buitenhand is een klassieke hulp. Als dat niet lukt kun je nog vanuit een redelijk kleine volte goed in de hoek aanspringen, met nog overdreven stelling.

Twee handen naar buiten brengen, in dit geval naar rechts brengt het gewicht van de binnenschouder en zou moeten helpen.
Bedenk ook dat galop niet persee harder betekent, maar een andere voetplaatsing. Probeer het dus niet te beereiken door hulpen voor "harder" te geven, mar met correcte galophulpen, inclusief kruis aantrekken dat veel ruiters vergeten.

Doe je wat aan rechtrichten?

Is er een reden waarom je zo zwaar traint als het gaat om een B proefje? Een paar keer in de week en wat buitenritjes hobbelen was op zich ook prima als training daarvoor, als je maar de oefeningen op zich af en toe doorneemt en zorgt voor algehele soepelheid, lenigheid, tempo regulatie met het juiste ritme met voldoende impuls, rechtheid, en gelijkmatige overgangen. Ze vragen geen onmogelijke dingen in de B, paard moet voorwaarts, recht en soepel zijn, aan d eteugel gaan (en dat is niet hetzelfde als afgebogen*) en goed overgangen rijden meer niet.

De laagste punten voro je linkergalop krijg je als je het niet probeert te corrigeren. Dus probeer in de proef op een paar logische punten te herstellen (uit een volte, in een hoek, volte ingaande, op de volte zijn 4 mogelijkheden vaak op 5 punten mogelijk omdat je meestal wel twee hoeken tegenkomt). Dat scheelt echt in je score en met at geluk lukt het zlefs om hem in de goede galop te krijgen.

Dat hij aan de longe ook niet goed aanspringt is op zich behoorlijk verontrustend. Ik zou eerst dat voor elkaar willen hebben voordat je het belast gaat proberen.
Persoonlijk zou ik zijn knieën (en idd wellicht rug en het bekken) ook eens laten testen.

*
Citaat:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:52

Ollie23 schreef:
Rug en bekkengebied na laten kijken. Kan best zijn dat hij verkeerd aanspringt om of het binnenachterbeen of het buitenachterbeen te ontlasten. Heb je moeite met recht rijden en buiging?

zijn rug is helemaal nagekeken hij geeft geen kick en de dierenarts had zelden een paard gezien met zo'n sterke rug zei hij mij pas geleden.
het recht rijden en buigen gaat ook goed, ik merk wel dat linksom buigen hij meer moeite heeft.
mijn vraag is dus of dit met zijn spierverzuring te maken kan hebben zoals ik in het topic heb aangegeven.
voorheen was dit namelijk niet het probleem en kon ik hem alle kanten op buigen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:52

Inngge schreef:
Maak een korte wending en vraag wat stelling, gallopeer dan aan.

ook dat heb ik al geprobeerd en dan nog springt hij verkeerd aan.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:50

Ik heb dit probleem ook met de merrie van 6jr die ik rijd (heb ik nu 10 mnd onder het zadel), eerst was het de rechtergalop, en nu is het de linkergalop haha!
Steeds gewoon opnieuw aanspringen, en alle dingen die hierboven genoemd zijn hielpen ook niet, toen bedacht ik mezelf, als ik haar met contrastelling in de hoek of op de volte laat aanspringen, dan is de belasting anders, mijn zit is anders, en dan moet ze wel, en JAHOOR! Met contrastelling heb ik haar altijd direct in de juiste galop, het is wel even zoeken naar het juiste moment, maar dit ga je denk ik met een goede instructrice zo onder de knie krijgen en aanvoelen.
Als je paard nog geen contrastelling loopt, kan je dit eerst in stap en draf oefenen (ik nam het voorheen al veel mee in draf op de lange zijders, om haar losser te krijgen op beide handen, omdat ze soms op de linkerhand minder makkelijk stelling naar binnen geeft), dus zodra je paard dit onder de knie heeft kan je de galop op deze manier proberen, hij zal het missschien eerst niet snappen, desnoods even een zweepje erbij of stemhulp die je aan de longe gebruikt.
Succes!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:50

@Lusitana: jij geeft goede tips en legt dingen heel duidelijk uit, dat vind ik wel fijn dankjewel.

ik ga proberen op alles een antwoord te geven.
wat betreft het staart zwiepen en kont omhoog gooien doet hij niet, de knieproblemen zijn er niet want hij is ongeveer een maand geleden op al zijn benen van boven tot onder op de foto geweest en alles is goed.
hij heeft rechts achter een trap op zijn sprong gehad die nu zo goed als genezen is, je ziet alleen een soort klein piephakje nu maar ook daar zijn scans en foto's van gemaakt en alles was goed volgens mijn dierenarts en hij loopt er ook niet gek op dat rechterbeen treedt goed onder ook op de rechtergalop.
de dierenarts heeft bloed geprikt en daar kwam een lichte spierverzuring uit wat volgens de dierenarts komt omdat hij nu intensief getraind werd en voorheen weinig bereden was en gewoon voor recreatief gebruik was.
de intensieve training die hij nu heeft is op aanraden van de dierenarts omdat hij nu voor de 2de keer een goudspuit heeft gehad.
die goudspuit heeft hij gehad omdat hij een slappe achterhand heeft en de goudspuit helpt met het versnellen van de spieropbouw in de achterhand, waardoor de slapheid ook minder zou moeten worden betreft de benen.
je ziet hier ook al wel een verschil in zijn achterhand word voller en ronder en hij treedt goed onder en word sterker met de overgangen die ik steeds rijdt.

wat betreft het rechtrichten, weet ik niet ontzettend veel vanaf maar ik rij veel rechte lijnen op de binnenhoefslag en zit wat in de verlichte zit en laat hem lekker laag en rond komen.
ik rijd ook veel tempowisselingen en vraag hem wat schouder voor op een rechte lijn zodat hij leert op eigen benen te lopen en niet steeds naar de hoefslag te gaan, want wat ik merk met rijden is dat hij toch steun probeert te zoeken op de hoefslag.

het longeren merk ik dat als hij verkeerd aanspringt dat hij zijn hoofd/hals iets naar buiten brengt en zodra ik de longeerlijn die ik ook door de longeersingel naar het bit toe heb zitten wat strakker trek en hem meer stelling naar binnen vraag hij wel goed aanspringt, daarmee beloon ik hem uitbundig en dat blijf ik oefenen.

wat betreft het B proefje; ik stel wel hoge eisen aan mijzelf omdat ik al op een wat hoger niveau heb gereden en mijn andere paard ook op hoger niveau liep, hierdoor heb ik soms wat weinig geduld om weer vanaf onderaan te beginnen terug naar de basis dus.
ze verwachten bij een B proefje dat een paard fijn in aanleuning is maar als ik op de linker galop moet en hij springt verkeerd aan en neem hem terug en wil weer aanspringen dan springt hij gewoon WEER verkeerd aan, ik probeer dit steeds te oefenen maar hij blijft het doen op welk stuk ik dit ook probeer, dit zal dus in een B proefje ook gebeuren en dat wil ik niet want wil geen onvoldoende daarvoor krijgen.

wat jij zegt over de knieën heb ik hierboven uitgelegd en de rug ook ik moet er wel even bij zeggen ik weet niet of het een belangrijk punt is maar mijn paard is wat neerwaarts gebouwd het zou kunnen dat het daarmee te maken heeft.
het gekke is dat toen ik hem altijd gewoon gereden heeft mijn paard ook altijd gewoon goed aansprong, ik hem hem 2 maanden door iemand laten leasen en bij die meid begon hij steeds verkeerd aan te springen.
ze is toen gestopt op mijn verzoek omdat ik het idee had dat hij bij haar niet helemaal liep zoals ik wilde dat hij liep en ben hem toen zelf gaan rijden en merkte dat hij meer vast zat dan los.
de galop was ook een drama geworden hij wilde alleen hard gaan en dus verkeerd aanspringen steeds.

volgens mijn dierenarts zou hij met een paar maanden moeten verbeteren, die zegt omdat hij nog wat slap is sommige oefeningen nog niet gaan zoals ze zouden moeten gaan bij een paard wat beter en langer gereden is en dat dit met een paar maanden mede door de goudspuit beter zou moeten worden.

wat ook wel een belangrijk puntje is vind ik: is dat mijn paard zijn linkerbil altijd scheef afhing en rechts ronder was, nu is het zo sinds die maand ongeveer dat beide billen gelijk rond lopen.
het kan dus ook zijn dat links zijn spieren minder ontwikkeld waren dan rechts.
wat ik vandaag zag bij het zadel op zijn schouder is dat hij daar ook de spieren aan het ontwikkelen is het gedeelte bij de kniewrongen wat de klappen op hoort te vangen, voorheen was dit allemaal gewoon plat.

damnz sorry weer een lang verhaal, maar probeer zo duidelijk mogelijk te zijn met alles omdat ik weet dat het van een computer moeilijk is dingen uit te leggen en daarbij een beeld te schetsen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:54

mariellexxx schreef:
Ik heb dit probleem ook met de merrie van 6jr die ik rijd (heb ik nu 10 mnd onder het zadel), eerst was het de rechtergalop, en nu is het de linkergalop haha!
Steeds gewoon opnieuw aanspringen, en alle dingen die hierboven genoemd zijn hielpen ook niet, toen bedacht ik mezelf, als ik haar met contrastelling in de hoek of op de volte laat aanspringen, dan is de belasting anders, mijn zit is anders, en dan moet ze wel, en JAHOOR! Met contrastelling heb ik haar altijd direct in de juiste galop, het is wel even zoeken naar het juiste moment, maar dit ga je denk ik met een goede instructrice zo onder de knie krijgen en aanvoelen.
Als je paard nog geen contrastelling loopt, kan je dit eerst in stap en draf oefenen (ik nam het voorheen al veel mee in draf op de lange zijders, om haar losser te krijgen op beide handen, omdat ze soms op de linkerhand minder makkelijk stelling naar binnen geeft), dus zodra je paard dit onder de knie heeft kan je de galop op deze manier proberen, hij zal het missschien eerst niet snappen, desnoods even een zweepje erbij of stemhulp die je aan de longe gebruikt.
Succes!

ja gisteren en vanmiddag zei een instructrice bij ons op stal dat ik in de contragalop moest aanspringen en dan over de diagonaal de andere hand op rijden dan zit hij gelijk in de goede galop, maar ik vond dit niet zo'n goed idee omdat ik vind dat hij gewoon op de linker hand goed moet aanspringen.
morgen heb ik weer les, mijn instructrice was 3 wkn op vakantie en de andere die aanwezig was ging een week erna op vakantie haha dus moest ik zelf oefenen.
de oefeningen die ik mee kreeg als huiswerk voor de galop was linksom en rechtsom veel overgangen in galop rijden volgens mijn instructrice zodat hij beheerst galoppeert en dat lukt wel alleen die verkeerde galop dus nog niet.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:02

Je kan inderdaad ook gewoon in de rechtergalop aanspringen, en dan in galop van hand veranderen zo kom je dan op de linkerhand uit, maar dan zit je nog in de rechtergalop mits je paard niet overspringt (want dat zou dan mooi zijn als hij tijdens het hand veranderen van galop wisselt, desnoods met wat hulp van jou, maar ik neem aan dat je paard van 6 nog geen wissels kent?). Maar je doel is de linkergalop, als jij nou gewoon op een volte, of in de hoek het paard niet naar binnen stelt met de stelling en nageeflijkheid, maar naar buiten (dus op de linkerhand de hals en het lichaam om je buitenbeen heen gebogen, ipv de gebruikelijke om je binnenbeen heen buigen), dan is je paard contra gesteld, en dan proberen de linkergalop aan te springen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:09

Vervelend probleem. Persoonlijk zou ik een paardenfysio om advies vragen. Daar ben ik in het verleden verder mee gekomen dan een dierenarts. Ze kunnen je oefeningen geven om je paard soepeler en sterker te maken en eventuele knelpunten door massage oplossen. Een fysio voelt vaak weer andere dingen dan een dierenarts. Ik zou dan wel voor een fysio kiezen die affiniteit heeft met rijden, zodat ze ook rijtechnisch advies kan geven. Verder heb ik ook goede ervaringen met een osteopaat.

Overigens moest ik toen mijn paard een probleem had met de achterhand eerst 20 minuten longeren en daarna 20 minuten rijden en dat 6x per week. Weer een heel ander schema als jouw paard, maar goed ik ben geen expert, dus kan niet zeggen wat goed is.

Om 'm op links los te maken is het goed om regelmatig op de rechterhand wat contrastelling te vragen. Als je op de linkerhand rijdt, rijdt dan goed de hoeken door en voorkom dat hij door je been valt door 'm scherp aan het been te hebben of achter je been bij te tikken met de zweep.

Het kan goed zijn dat je paard gewoon nog niet in evenwicht is en daardoor moeite heeft met aanspringen op links. Voorheen toen ik bij een handelsstal reed, had ik ook regelmatig jonge paarden of wat verreden paarden die moeite hadden met de galop. Wilde het paard bijv. niet links aangaloperen dan ging ik in verlichte zit met een lichte stelling naar buiten en wel gewoon druk op de binnenbeugel. Vaak lukte het dan wel. Als ik in galop zat, ging ik gewoon op m'n kont zitten en stelde ik het paard recht.

Dat je paard trouwens aan de longe moeite heeft met de linkergalop vind ik niet zo raar. Juist op een volte en zonder goede ondersteuning is het extra moeilijk. Mijn paard loopt in het M1, maar als hij aan de longe in de linkergalop moet aanspringen, zit hij soms ook verkeerd of overkruist terwijl hij dat onder het zadel nooit zit.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:09

mariellexxx schreef:
Je kan inderdaad ook gewoon in de rechtergalop aanspringen, en dan in galop van hand veranderen zo kom je dan op de linkerhand uit, maar dan zit je nog in de rechtergalop mits je paard niet overspringt (want dat zou dan mooi zijn als hij tijdens het hand veranderen van galop wisselt, desnoods met wat hulp van jou, maar ik neem aan dat je paard van 6 nog geen wissels kent?). Maar je doel is de linkergalop, als jij nou gewoon op een volte, of in de hoek het paard niet naar binnen stelt met de stelling en nageeflijkheid, maar naar buiten (dus op de linkerhand de hals en het lichaam om je buitenbeen heen gebogen, ipv de gebruikelijke om je binnenbeen heen buigen), dan is je paard contra gesteld, en dan proberen de linkergalop aan te springen.

oke ik snap wat je bedoelt, idd de wissels kent hij idd nog niet hoeft ook nog niet hahaha.
morgen heb ik les dus ik ga daarvoor nog los rijden en zal het is oefenen in de contra stelling hopelijk lukt dat, wat ik wel heb dat als ik 1 keer in galop aangesprongen ben, hij gelijk heet word en bij elke volte of elke hoek gelijk weer wil aanspringen, ik geef hem dan afleiding door ineens de andere kant op te rijden of af te wenden of bijv. ineens een gebroken lijn te rijden want hij moet natuurlijk niet steeds uit zichzelf gaan aanspringen, want als hij dit steeds blijft doen word hij heet.
het is wel een paard wat ontzettend snel leert en hij biedt ook ontzettend veel aan ik probeer dat wel voorzichtig mee te zijn.
ik geef hem tussendoor genoeg ruimte door met een lange teugel te draven en ook tussen door even te stappen om weer op adem te laten komen zodra ik hem oppak probeert hij er wel even onderuit te komen maar zodra ik aandraaf wil meneertje alweer in galop over gaan.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:14

boemel schreef:
Vervelend probleem. Persoonlijk zou ik een paardenfysio om advies vragen. Daar ben ik in het verleden verder mee gekomen dan een dierenarts. Ze kunnen je oefeningen geven om je paard soepeler en sterker te maken en eventuele knelpunten door massage oplossen. Een fysio voelt vaak weer andere dingen dan een dierenarts. Ik zou dan wel voor een fysio kiezen die affiniteit heeft met rijden, zodat ze ook rijtechnisch advies kan geven. Verder heb ik ook goede ervaringen met een osteopaat.

Overigens moest ik toen mijn paard een probleem had met de achterhand eerst 20 minuten longeren en daarna 20 minuten rijden en dat 6x per week. Weer een heel ander schema als jouw paard, maar goed ik ben geen expert, dus kan niet zeggen wat goed is.

Om 'm op links los te maken is het goed om regelmatig op de rechterhand wat contrastelling te vragen. Als je op de linkerhand rijdt, rijdt dan goed de hoeken door en voorkom dat hij door je been valt door 'm scherp aan het been te hebben of achter je been bij te tikken met de zweep.

Het kan goed zijn dat je paard gewoon nog niet in evenwicht is en daardoor moeite heeft met aanspringen op links. Voorheen toen ik bij een handelsstal reed, had ik ook regelmatig jonge paarden of wat verreden paarden die moeite hadden met de galop. Wilde het paard bijv. niet links aangaloperen dan ging ik in verlichte zit met een lichte stelling naar buiten en wel gewoon druk op de binnenbeugel. Vaak lukte het dan wel. Als ik in galop zat, ging ik gewoon op m'n kont zitten en stelde ik het paard recht.

Dat je paard trouwens aan de longe moeite heeft met de linkergalop vind ik niet zo raar. Juist op een volte en zonder goede ondersteuning is het extra moeilijk. Mijn paard loopt in het M1, maar als hij aan de longe in de linkergalop moet aanspringen, zit hij soms ook verkeerd of overkruist terwijl hij dat onder het zadel nooit zit.

ik had toen een afspraak gemaakt met een chiropractor maar die heb ik toen afgezegd omdat mijn dierenarts echt een hele goede dierenarts zei dat ik daar nu nog niet aan moest beginnen dat het weggegooid geld was, hij zei je paard is gewoon nog slaap er werd nooit veel mee gedaan en nu word hij ineens intensief getraind hij moet alles dus nog leren volgens hem en hij heeft hem helemaal nagekeken op foto's gezet scans gemaakt noem maar op omdat IK dit wilde, hij vond het niet nodig nog! en op zijn rug en benen kwam niks uit hij zei dat het puur kwam omdat zijn achterhand nog slap was.

ik ga morgen proberen in contra stelling op de linkerhand aan te springen en wat in verlichte zit eens kijken of dat gaat lukken.
ook heb ik morgen les van mijn instructrice dus zal het zeer zeker met haar overleggen wat ik het beste kan doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:30

Mijn dierenarts staat ook bekend als een goede dierenarts, maar toch had ik veel aan de ondersteuning van de fysio.
Die van mij was trouwens ook goed bevonden door de dierenarts, maar de osteopaat vond alsnog een hoop pijntjes. Na behandeling is hij daar heel erg van opgeknapt. Ik laat 'm nu 2x per jaar door de osteopaat doen en dat houdt 'm soepel en vrolijk.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:32

boemel schreef:
Mijn dierenarts staat ook bekend als een goede dierenarts, maar toch had ik veel aan de ondersteuning van de fysio.
Die van mij was trouwens ook goed bevonden door de dierenarts, maar de osteopaat vond alsnog een hoop pijntjes. Na behandeling is hij daar heel erg van opgeknapt. Ik laat 'm nu 2x per jaar door de osteopaat doen en dat houdt 'm soepel en vrolijk.

donderdag komt mijn dierenarts weer langs en 17 augustus heb ik een afspraak voor een wow zadel waarbij ook mijn paard helemaal nagekeken gaat worden, deze vrouw is ook osteoptaat dus ik kan aan haar anders gelijk vragen wat zei er van vind en of ze mijn paard is kan nakijken of er ergens blokkades zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:41

Als hij schoudervoor al goed doet, kun je ook vanuit schoudervoor eens kunnen proberen aanspringen.
Verder kun je het vanuit stap doen. Dan heb je nl een paar momenten die je kunt proberen om te kijken wat het beste gaat. Als het binnen voorbeen wordt opgenomen bv, of als het binnenachterbeen wordt opgenomen.

Als je paard werkelijk een verschil in bespiering had, is er wel heel wat aan de hand geweest. Ik weet niet of de verzuring daar een rol in gespeeld heeft, of een gevolg er van is.
Maar opbouw gaat niet zo heel snel, ook niet met hulp van spuiten. Het is gewoon een proces.
misschien moet je je eerste proefje gewoon uitstellen om jezelf meer de tijd te geven om de kink uit de kabel te halen. Je hebt met een paard in herstel te maken, dat kun je niet even op laten schieten.
Ik moet er niet aan denken om met een paard dat onder behandeling staat te werken met een datum in mijn achterhoofd.

Ik ben gespecialiseerd in het opknappen van verreden paarden oa en weet uit ervaring dat spieren weer in orde krijgen gewoon een langdurige zaak is, ook met hulp van spuiten.

Dus of je stelt je proefje uit als je het goed wilt hebben, of je accepteert de kans dat de ene galop niet helemaal goed gaat. Overigens moet je ook niet van te voren er op gaan zitten met "het lukt toch niet" want dan weet je zeker dat het niet lukt. Gewoon je best doen om het wel voor elkaar te krijgen. Wat ik zeg, je hebt diverse punten om opnbieuw aan te springen en zelfs als het niet lukt, ziet de jury dat je het op zijn minst diverse keren geprobeert hebt en dat scoort meetsal hoger dan maar laten denderen in de verkeerde galop.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:52

Lusitana schreef:
Als hij schoudervoor al goed doet, kun je ook vanuit schoudervoor eens kunnen proberen aanspringen.
Verder kun je het vanuit stap doen. Dan heb je nl een paar momenten die je kunt proberen om te kijken wat het beste gaat. Als het binnen voorbeen wordt opgenomen bv, of als het binnenachterbeen wordt opgenomen.

Als je paard werkelijk een verschil in bespiering had, is er wel heel wat aan de hand geweest. Ik weet niet of de verzuring daar een rol in gespeeld heeft, of een gevolg er van is.
Maar opbouw gaat niet zo heel snel, ook niet met hulp van spuiten. Het is gewoon een proces.
misschien moet je je eerste proefje gewoon uitstellen om jezelf meer de tijd te geven om de kink uit de kabel te halen. Je hebt met een paard in herstel te maken, dat kun je niet even op laten schieten.
Ik moet er niet aan denken om met een paard dat onder behandeling staat te werken met een datum in mijn achterhoofd.

Ik ben gespecialiseerd in het opknappen van verreden paarden oa en weet uit ervaring dat spieren weer in orde krijgen gewoon een langdurige zaak is, ook met hulp van spuiten.

Dus of je stelt je proefje uit als je het goed wilt hebben, of je accepteert de kans dat de ene galop niet helemaal goed gaat. Overigens moet je ook niet van te voren er op gaan zitten met "het lukt toch niet" want dan weet je zeker dat het niet lukt. Gewoon je best doen om het wel voor elkaar te krijgen. Wat ik zeg, je hebt diverse punten om opnbieuw aan te springen en zelfs als het niet lukt, ziet de jury dat je het op zijn minst diverse keren geprobeert hebt en dat scoort meetsal hoger dan maar laten denderen in de verkeerde galop.

ik denk zelf dat de verzuring een rol speelt van de ongelijke bespiering.
het is zo dat hij verder alles prima doet hoor alleen die linker galop niet, als hij lekker los in zijn lijf is en ik spring een paar keer aan en hij doet het verkeerd neem ik hem terug en draf ik eens stukje door en dan op een ander punt spring ik weer aan als hij het wel goed doet na 2 a 3 keer proberen beloon ik hem heel uitbundig en daarna doe ik weer andere oefeningen met in mijn achterhoofd dat hij zal denken okee nu heb ik het goed gedaan dus we gaan weer iets anders doen.
klinkt misschien stom maar lijkt mij het meest logische.

misschien had ik ook wel de eerste proef nog moeten uitstellen maar ik stel het alleen maar uit.
ik heb alles al ingeleverd en heb de eerste 2 datums vast staan alles is ook al betaald.
ik weet van mijzelf dat ik ook best hoge eisen stel en dat ik mijn paard perfect wil laten lopen, maar dat ik dat eigenlijk niet kan of mag verwachten van zo'n jong paard die nog niet zo lang serieus en intensief gereden word.

wat jij zegt hem aan te laten springen in schouder voor zat ik toevallig net aan te denken dat dat ook nog een optie is misschien en gisteren heb ik hem op de rechterhand vanuit stap wel ineens laten aan galopperen en dat ging goed, linksom nog niet geprobeerd.
ik zal dat morgen zeker is gaan proberen.
bedankt voor al je goede tips en adviezen.

edit: het is niet zo dat hij nu die spuiten nog krijgt hij heeft er 2 gehad, je mag namelijk dan niet starten want het valt onder doping hij heeft wel nog de vitamine E maar die moest ik een tijdje blijven gebruiken, donderdag komt de dierenarts op stal en zou een nieuwe emmer mee brengen ik zal dan met hem zeker nog overleggen wat nu het beste is.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:41

vandaag was mijn les en wat liep mijn paard super.
ik heb nu in de gaten wat ik dus gewoon totaal fout deed op de linker hand echt echt echt zo dom van mij!!
ik zet gewoon mijn binnenhand op mijn knie volgens mijn instructrice waardoor ik mijn paard blokkeer en hij dus niet KAN aanspringen hahaha voel me zo dom.
ik zei haar nog ik heb 3 wkn zitten oefenen en steeds lukte het niet, jij komt jij zegt doe dit en doe dat en hij springt zo ineens goed aan zelfs een rustige mooie gecontroleerde galop.
ze vertelde dat mijn linkerhand gewoon sterker is en ik die sneller vast zet en mijn rechterhand vaak niet genoeg begrens.
hier ga ik nu dus op oefenen want dit was ook het probleem bij mijn andere paard.
ik moet echt opletten dus met wat ik fout doe en hard oefenen.
bedankt voor alle reacties.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:39

Nou fijn dat het zo eenvoudig op te lossen is. Goede les is goud waard :D
Veel succes op de wedstrijd binnenkort.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:10

boemel schreef:
Nou fijn dat het zo eenvoudig op te lossen is. Goede les is goud waard :D
Veel succes op de wedstrijd binnenkort.

ja dankje ben helemaal blij, vandaag weer gereden en ik ging even oefenen, dus zette mijn hand weer meer naar de knie en hij schoot weer in de verkeerde galop, toen ik mijn hand gewoon lichtjes van de hals afdeed en de hulpen gaf voor de galop sprong hij gewoon goed aan.
dierenarts is geweest vandaag en alles was weer goed en ze vonden dat hij goed aan het opknappen was zijn vitamine E moet hij nog wel een half jaartje gebruiken maar dat kan nooit geen kwaad.
ik zal laten weten hoe onze eerste wedstrijd is verlopen, ben nu al op van de zenuwen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:10

Heel vaak is het niet goed spiegelen van de hulpen. Dat je dus de ene kant op totaal iets anders doet dan de andere kant op. Bijna alle ruiters hebben een voorkeurshand (en been) die andere dingen doet dan gewenst. :D
Vanwege de problemen van het paard werd er niet meteen aan ruiterfouten gedacht (hoewel ik wel een keer heb genoemd dat je het moest proberen met correcte hulpen), maar gelukkig zag je instructrice het.

Veel succes op wedstrijd, en maak je niet te druk. Zorg dat je veel drinkt! Dat vergeten ruiters vaak, maar het helpt om je hoofd koel te houden en je bent minder snel vermoeid.