Overspringen tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renee1989

Overspringen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:49

Op de een of andere manier wisselt mijn paard boven elke hindernis van galop. Ik rijd haar in de juiste galop op de hindernis aan, en wanneer we 'landen' zit ze in de verkeerde galop.. Ik probeer wanneer wij rechtsom gaan, wat meer druk op mijn rechterbeugel te houden, ik vraag stelling, en soms geef ik zelfs een extra galopshulp boven de hindernis.. Dit laatste werkt bij de wat lagere hindernisjes wel, maar wanneer het hoger wordt heeft ook dit geen effect.. Er is echter alleen sprake van overspringen wanneer wij rechtsom springen.. Iemand misschien een idee??

zodiacje

Re: Overspringen tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:52

maw ze land dus eigenlijk steeds in de linkergalop?
Heb je geluk als je linksom springt, als je rechtsom springt moet je dus meer voorbereiden voor de sprong
en op de sprong om in de rechter galop te landen.

renee1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:59

Ja maargoed, dat probeer ik dus door meer druk op mijn rechterbeugel uit te oefenen, een extra galophulp te geven ed.. Niets werkt.. Ze blijft in de linkergalop landen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:06

ben geen spring instructrice hoor maar
misschien helpt het om die sprongen dan net iets anders aan te rijden zodat je al van te voren wat meer rechtsom gaat.
Leg ik dat duidelijk uit? ipv recht aanrijden dus net een klein beetje een hoek erin aanbrengen .

ik ben benieuwd naar de tips van de pro's!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:13

Sommigen vinden dat je juist geen druk moet geven op je rechterbeugel dan, omdat ze dan op die kant teveel gewicht hebben ofzoiets en dan juist in de linkergalop landen.

Hoe ik het mijn manegepaard leer, is dat als ik in de rechtergalop wil landen, dan spring ik de hindernis zo, dat de bocht naar rechts korter/ronder kan.
(dus eigelijk te laat afwenden, zodat het een soort van kleine S word) Boven de hinernis gewicht helemaal naar rechts, linkerbeen naar achter, handen alle twee naar links (zonder in de mond te storen!)
Later begreep hij de link en hoefde het allemaal niet zo overdreven meer.

Maar zoals ik al zei zijn er ook mensen die het juist anders doen.. Voor mij helpt dit in ieder geval goed!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:36

probeer idd eens ietsjes meer druk op je buitenbeugel te hebben. Als je het gewicht aan de binnenkant hebt, dan druk je de binnenschouder iets naar beneden, waardoor hij dat voetje eerder aan de grond wil hebben en dus in de verkeerde galop land.

Bijna alle paarden landen liever op een kant dan op de andere, dit kun je wel trainen. Rij eerst op de makkelijke kant een volte over de sprong, als dat goed gaat ga je de moeilijke kant proberen. Begin met een lage sprong en een kleine volte, kijk naar de kant waar je heen gaat, hou je binnenhand naar binnen van de hals en verlies niet het contact met de buitenteugel. Draai de buitenkant van je heup lichtjes naar voren en je buitenbeen naar achter. En hou dus een tikkie meer druk op je buitenbeugel, overdrijf dit niet.
Maak uiteindelijk de volte steeds groter en de hindernis hoger als het goed gaat.

Succes!