Pony die niets weet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Pony die niets weet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:19

Hallo!

Sinds een week of 5 heb ik een eigen Haf.
Ze wordt 9.9.11 4 jaar oud, en heeft op een manege gelopen.
Door haar jonge leeftijd en waarschijnlijk niet professioneel ingereden weet ze nog byna niets.
Gelukkig heb ik wel genoeg ervaring om haar het een en ander bij te leren maar ik ben nog niet ervaren genoeg om alles uit myn hoofd te doen (om zo even te zeggen :+)
Daarom wil ik aan jullie tips vragen.
Lindey luistert sinds kort nu goed naar het been.
Ze is alleen erg sterk in haar mond als ze een dag binnen heeft gestaan.
Ze wil dan niet meer luisteren naar het bit, en is met geen mogelijkheid te remmen.
En weet niet hoe dit te gaan oplossen...
Ze kent ook de hulpen niet met aangalloperen enz.
Omdat ze sinds kort een onverwacht veulen heb wil ik toch nog een paar weken wachten met galloperen.

Ook is het een probleem dat ze haar benen nauwelijks optild en daarom over het kleinste bergje zand struikeld.
Het door de hals lopen gaat nu aan de longeerlijn en singel goed, alleen met rijden snapt ze er nog niets van.
Ze is ook erg moeilijk in het wenden e.d.

Wie o wie heeft er tips? :o

welmoedz

Re: Pony die niets weet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:22

Ik denk dat het vanaf de computer moeilijk is om je te helpen.
Krijg je les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:22

Zoek een goede instructeur, die handig is met jonge paarden. Die kan je on the spot helpen, daar heb je meer aan dan tips hier. Ik kan namelijk niet zien wat je doet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:24

Bubbleee schreef:
Gelukkig heb ik wel genoeg ervaring om haar het een en ander bij te leren maar ik ben nog niet ervaren genoeg om alles uit myn hoofd te doen (om zo even te zeggen :+)

Ga een beetje bot zijn en bedoel dat echt niet slecht, maar neem les en ga hier niet zelf mee kloten. ALS je ervaring hebt WEET je wat je doen moet de vragen die je stelt zijn eigelijk dingen waarvan je al moet weten hoe je dat zou moeten oplossen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:25

ze ís dus nog drie en heeft al op een manege gelopen? :?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:25

Na een dag binnen staan is het logisch dat de rem ontbreekt. Probeer haar veel buiten te laten lopen. Longeren en stemhulpen aanleren. Les nemen. Wees concequent.

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:27

les nemen en overgangen ?

wat heeft ze precies op die manege gedaan dan?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:28

ja... en onverwacht en veulen.. die is dus met 3 gedekt op de manege? of drachtig ingereden en wel? ach gerum. Ben blij dat ze dan nu een beter thuis heeft.

ts, de beste manier is toch te gaan lessen. Evt veel longeren en de stemhulpen erin krijgen. Die kun je daarna dan weer gaan gebruiken bij het opnieuw inrijden.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:31

Benfan schreef:
Bubbleee schreef:

Ga een beetje bot zijn en bedoel dat echt niet slecht, maar neem les en ga hier niet zelf mee kloten. ALS je ervaring hebt WEET je wat je doen moet de vragen die je stelt zijn eigelijk dingen waarvan je al moet weten hoe je dat zou moeten oplossen.

Niet altijd hoor.....

Ben nu bezig met een merrie er de knopjes op te zetten, en ben wel een handige ruiter, maar dit heb ik nog nooit gedaan, en dat het lukt is te danken aan handigheid en gevoel van mijn kant en een heel fijne juf die echt heel goed weet hoe je die dingen aanleert.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:33

Yamcha schreef:
Ben nu bezig met een merrie er de knopjes op te zetten, en ben wel een handige ruiter, maar dit heb ik nog nooit gedaan, en dat het lukt is te danken aan handigheid en gevoel van mijn kant en een heel fijne juf die echt heel goed weet hoe je die dingen aanleert.
M.a.w.: Als je niet genoeg ervaring hebt in knopjes erop zetten heb je daar les bij nodig ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:37

Ik zou haar de eerste weken lekker laten aankomen en met rust laten. Ze is erg mager en een veulen vraagt erg veel energie. Dan over een tijdje rustig les gaan nemen en het rustiog aan opbouwen. je paard heeft het erg zwaar. heb geduld!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:44

HLPhoto schreef:
Yamcha schreef:
M.a.w.: Als je niet genoeg ervaring hebt in knopjes erop zetten heb je daar les bij nodig ;)

:j
Zeker. En sowieso is een juf altijd een goed idee. Maar zeker met dit soort dingen. Maar ook kleine dingen, zoals je handen echt naar voren meegeven als je een voorwaartse hulp geeft. Jonge paarden snappen het anders niet goed.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:05

suuzepuus schreef:
Ik zou haar de eerste weken lekker laten aankomen en met rust laten. Ze is erg mager en een veulen vraagt erg veel energie. Dan over een tijdje rustig les gaan nemen en het rustiog aan opbouwen. je paard heeft het erg zwaar. heb geduld!!

Hier ga ik in mee, had nog niet gezien hoe de pony erbij liep. Lekker laten lopen tot ze wat aansterkt voordat je er echt mee bezig gaat. Kun je ondertussen een goeie lesgever zoeken die jou kan helpen met je pony.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:01

Ik ga mee met het bovenstaande, laat haar lekker even met rust zodat ze wat bijkomt in gewicht.
En zeker les nemen daarna.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:03

danamuts schreef:
ja... en onverwacht en veulen.. die is dus met 3 gedekt op de manege? of drachtig ingereden en wel? ach gerum. Ben blij dat ze dan nu een beter thuis heeft.

ts, de beste manier is toch te gaan lessen. Evt veel longeren en de stemhulpen erin krijgen. Die kun je daarna dan weer gaan gebruiken bij het opnieuw inrijden.

succes!

Ze heeft indd een rotperiode achter haar rug denk ik..
Ze heeft indd op een manege gelopen dus ze is sowieso ingereden toen ze al drachtig was.
Persoonlijk vind ik haar ook vroeg ingereden.

Ik zit indd te denken aan lessen, alleen zou ik dat dan zelf moeten betalen , en daar heb ik het geld niet voor.
Daarom vraag ik ook tips, om mezelf toch een beetje te corrigeren.
Zal binnenkort even een rij-foto plaatsen, is toch makkelijker als typen ;)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:07

suuzepuus schreef:

Ik heb in myn topic al gezet dat ik rustig aan doe met haar.
Weet dat ze veel achter de rug heeft en met haar omstandigheden e.d.
Ik rij ook per dag ong 20 minuutjes, om toch haar conditie een beetje bij te houden.
Ik rijd niet elke dag op haar voor degenen die dat denken :+
Minstens 3 dagen in de week niet rijden of longeren.
Wissel nu ook veel met haar af.
De ene x vd, andere x rijden *recreatief, [nog] niet intensief*, en weer de andere x longeren enz.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:09

Misschien ook een beetje een bot antw. maar bedoel het ook niet lelijk.
Als je geen geld hebt voor lessen, waarom dan een eigen paard. Als het goed is weet je dat als je een eigen beest gaat aanschaffen, dat daar oa lessen bijhoren. Niemand kan zonder, zeker niet met een onervaren paard. Ook een ruiter die veel ervaring heeft met jonge/onervaren paarden heeft op zijn tijd iemand aan de kant die mee kijkt of er geen fouten insluipen en tips kan geven over hoe het wellicht verfijnder kan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:12

Waarom ga je met haar rijden dan nu? voor haar conditie is het echt niet nodig en je paardje is in een onwijs slechte conditie. Ik zou haar echt de komende 3 maanden niet rijden en eerst op gewicht laten komen. Een veuelen vreet zo onwijsd veel van je merrie. die energie heeft ze al niet, nu stap jij er ook nog eens op..... ik vind het niet eerlijk tegen over je paardje!!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:22

Huh??? Wel een eigen verdomd jong paard, maar geen lessen kunnen betalen en ook niet de kennis hebben om het zelf op te lossen (wat sowieso zonder hulp al een uitdaging is, ook mét ervaring)? Meid, waar ben je aan begonnen?! :?
Dit ga je echt niet leren door af en toe vragen te stellen op Bokt/internet...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:29

Citaat:
Ze is alleen erg sterk in haar mond als ze een dag binnen heeft gestaan.

Gooi haar eerst maar eens een jaar het land op & geef haar de kans om paard te zijn :)

Geen geld om te lessen? De veearts? De hoefsmid? Wormkuren? Hoe ga je dat dan betalen? ;)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:46

Ohjee, ik wil echt helemaal niet onaardig doen, maar als ik dit zo lees... Ik kan alleen maar denken: arm paard...

Blijf inderdaad de komende tijd van haar af. Niets van haar vragen, hoogstens lekker poetsen en knuffelen. Gewoon heel goed verzorgen en verder helemaal niets. Als je aan haar conditie wilt werken, moet je haar eerst heel erg laten aansterken en zeker niet iets van haar vragen, of dat nou VD of grondwerk of rijden of wat dan ook is. Bekijk het over een half jaar of een jaar nog eens. Ga ondertussen heel hard sparen voor les. Ik ben wel een ervaren ruiter en ik heb ook ervaring met jonge paarden, maar ik heb ondertussen WEL les met mijn onervaren paard. Ik zou het zelf absoluut niet zonder les willen doen. Ook voor mij zijn er dingen die fout kunnen gaan zonder dat ik ze door heb. Dus heb ik een hele goede instructrice die meekijkt, meehelpt en tips geeft.

En uiteraard: mijn instructrice heeft zelf ook les met haar paard dat ook nog jong is!

Edit: ik heb even naar je profiel gekeken. Sorry, maar ze ziet er echt verschrikkelijk uit. Daar kan jij helemaal niks aan doen, want je hebt haar pas net. Maar jij bent er wel verantwoordelijk voor dat het beter wordt en om er voor te zorgen dat ze nu een beter huis heeft!!
Nu op haar gaan rijden is echt een heel erg slecht idee. Zo slecht, dat als ik zelf iemand op zo'n mager paard zag rijden, ik meteen aan de telefoon zou hangen om het aan te geven.

Daarnaast zag ik dat je dertien bent. En hoe veel talent je ook hebt, je kan noooooit op je dertiende genoeg ervaring hebben om zelf een paard door te rijden. Als je als baby begonnen zou zijn, reed je pas dertien jaar paard. Eerst je pony heel erg aan laten sterken en dan les met haar gaan nemen! En als ze er zo uit ziet en ze heeft ook nog een veulen, kan je minimaal 8 maanden sparen voor je er weer op kunt gaan zitten.

alogotrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:46

Ik snap niet hoe het mogelijk is dat iemand een eigen paard heeft en niet eens lessen kan betalen, hoe zit dat dan met de andere kosten? die zijn nog veel groter dan een les nemen, hoefsmid, dierenarts e.d ??? enne laat je pony eerst eens bijkomen van de bevalling ( trouwens onverwacht zwanger???? hadden ze je niet verteld op de manege dat ze gedekt was?) klinkt alemaal heel slecht, sorry hoor.

alogotrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:54

nog even een toevoeging: ik heb je foto's bekeken en vind het veulen veel te mager, wat een scharminkel, echt zielig, je pony is ook te mager, dus: niet meer rijden maar moeder en kind bij laten komen en zorgen dat die ribben verdwijnen, steken veel te veel uit! Ik wens je sterkte en wijsheid :)))

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:26

Denk dat je beter iemand kan zoeken die samen met jullie aan de slag kan.
Maar zoals ik lees, dat het het niet kan betalen, vraag ik me af waarom je geen leerpaard heb gekocht.

Afijn, gooi die pony lekker een jaartje op de wei. En ga haar daarna oppakken met grondwerk.
In die tijd is ze wel wat aangesterkt, en zal je er een leuke pony aan overhouden. :)

ginus1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:36

Heb even op je profiel gekeken, zie dat je nog maar 13 bent... Dan snap ik dat je niet iedere week geld hebt voor lessen. Maar probeer zoveel mogelijk les te nemen.
Ik vind het heel erg meevallen hoe je merrie en veulen eruit zien, mijn veulen zag er ook zo uit toen ie er net was, trok heel snel bij en is nu uitgegroeid tot een stoere 2-jarige hengst!! Mijn merrie zag er ook zo "leeggezogen" uit, is geen prettig gezicht, maar goed bijvoeren en rust geven en dan trekt ook dat weer bij... Veel plezier met de merrie en veulen!!