Telgang en Impuls verlies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Telgang en Impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:12

Hoi,

Ik ben een meisje van 15 jaar en heb 2 pony's. met 1 pony rij ik M1 en met de andere die ik zelf helemaal aan het opleiden ben samen met mijn zus (18 jaar en 1 pony zelf naar Z2 opgeleid) rij ik B.

nou de problemen:
die in het M1 heeft telgang dus hier verlies ik altijd best veel punten op want draf en galop heb ik meestal ruime voldoendes voor. ik vind dit erg jammer en wil dus vragen of jullie iets weten waardoor ik de stap zou kunnen verbeteren. ik weet dat je telgang er bijna nooit helemaal uitgereden krijgt.in de trainingen thuis gaat het al wel beter maar op wedstrijd is het toch nog echt erg.

dan het andere probleem:
De pony die ik in de b rij is liever lui als moe.
ze is niet actief te krijgen en heb dus heel vaak in de proef impuls verlies.
nu ben ik met me trainster heel veel schijnovergangen enzo aan het rijden dit helpt wel al een klein beetje nu is mijn vraag weten jullie nog iets wat ik zou kunnen doen ?

Ik heb wel priveles en rij bijna elke dag ook wel een manege les (geeft dezelfde trainster) met mijn pony's dus heb wel genoeg begeleiding maar misschien kunnen jullie nog meer tips geven en kan ik deze ook toepassen.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 09-08-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:21

Weet niemand iets ?

zetpoint

Re: Help! 2 problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:22

Kun je misschien bij pony 2 ook iets aan het voer veranderen?
Of keer als afwisseing buitenritje maken? (lekker hard galopperen etc) ?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:50

Ja we hebben nu muesli met haver en een energie spulletje (energy activetor) dit werkt wel een beetje maar kan haar ook niet te veel voeren want dan wordt ze weer te dik en voor de rest krijgt ze sportbrok en hooi

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:58

De stap valt best wel te verbeteren hoor...het zal geen 8 worden, maar je moet het best zover op kunnen lossen dat ze niet meer telgangt. Het belangrijkste in de stap is rust en een stille, maar meegaande hand. Je hand is dus stil ten opzichte van de mond, het paard beweegt altijd zijn hoofd wat in stap.
Rust moet je niet verwarren met langzaam stappen, het paard moet juist actief stappen.
Eigenlijk is het vrij lastig om zo uit te leggen wat je moet doen, ik kan namelijk niet zien waarom en op welke momenten je pony gaat telgangen. Maar actief stappen, naar je hand toe stappen en je pony voldoende rond (over de rug) en laag genoeg in de hals houden (hoofd op kniehoogte is mooi) zijn in ieder geval dingen die belangrijk zijn.

Voor wat betreft impuls. Ik neem aan dat de pony nog vrij jong is, aangezien je schrijft dat jullie hem aan het opleiden zijn. Niet alle pony's zijn van zichzelf voorwaarts. Maar 'voorwaarts denken' is wel iets wat je een pony kan leren. Het belangrijkste hierbij is dat je de pony aanleert dat hij altijd, maar dan ook altijd, voorwaarts kan en mag. Je mag hem dus eigenlijk nooit in de mond zitten. Maak je een overgang van stap naar draf, stel hij reageert niet, je geeft een tikje en hij gaat in galop; niet terugnemen maar eerst belonen! Schrikt hij en gaat hij harder, niet terugnemen maar even laten gaan. Leer hem dat voorwaarts de enige oplossing is.
Een tweede groot probleem is dat veel mensen gewoon teveel drijven, waardoor het paard geen onderscheid meer voelt tussen een voorwaarts drijvende hulp en de 'normale' ondersteunende beenhulp. Hoe minder hulpen jij geeft, hoe beter je pony zal gaan reageren. Stilzitten dus. dat is heel lastig hoor en gaat helemaal tegen je instinct in omdat je juist een wat trager paard heel snel gaat ondersteunen met je been. Supergoed opletten wanneer je wel en niet drijft en zorgen dat de pony met minder steun van jullie leert te lopen.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:13

@eshter dankje voor de tips ga het morgen proberen heb morgen ook les dus is wel fijn kan ik het meteen goed oefenen

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:47

pony 2: heeeeel veeeeeel afwisselen zodat hij/zij er ook zin in krijgt om te rijden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:51

Mijn tip is hierboven al gegeven. Ga "signaalrijden", vraag reactie op een beenhulp, en houd je been er verder vanaf. Is heel moeilijk, als je geneigd bent om veel te drijven.

Verder kun je overgangen rijden. Vier passen stap, dan aandraven, vier passen draf, weer terug naar stap, vier passen stap, weer naar de draf. Ga ook tussendoor eens halthouden en achterwaarts. Rij fantasiefiguren in de bak, rij ook eens recht op een bakrand af en laat hem er direct voor stoppen. Hij moet op jouw wachten, met tempowisselingen en veranderen van hand. Niet zelf laten invullen.

Supervixen

Re: Telgang en Impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:57

Mijn paard had eerst ook de neiging om te gaan telgangen bij het stappen. Bleek dat ik steeds dacht dat mijn paard te langzaam stapte, terwijl dat juist het goede tempo was. Ik dreef haar dus teveel voorwaarts in stap. Ik moest van mijn instructrice erg terug in tempo, zodat ze voor mijn gevoel te langzaam stapte, maar dit was juist goed. Mijn paard heeft een superruime stap, daardoor voelt het al snel alsof je niet actief genoeg stapt. Misschien kun je het eens uitproberen, dus voor je gevoel te langzaam gaan stappen. Mij heeft het erg geholpen en mijn paard stapt nu keurig rond.

xSimonee

Re: Telgang en Impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:49

Rij je die tweede met een zweepje? Als je dat doet, zou je been = reactie, geen reactie = tik kunnen doen, paar passen laten draven, weet terug in stap, been+tik, weer paar passen laten draven, terug in stap en dan alleen maar been. Zo doe ik het wel altijd met mijn verzorgpony

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:58

voor de telgang:
Ervoor zorgen dat je pony ontspant, als er spanning op zit gaat ze sneller in telgang gaan. Misschien is je pony op wedstrijd meer gespannen en krijg je daardoor telgang. Zelf ook onspannen en meegeven met je hand is belangrijk.
Bij mijn paard was het probleem dat hij te ruim stapte en daardoor te actief werd en in telgang ging.
Maar ook weer niet te langzaam stappen want dan worden ze sneller onregelmatig.