Floor in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Floor in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:15

Floor is een drie jarige merrie die ik sinds maart heb, en sinds april/mei zadelmak is. Ze is een doodbrave pony, wil graag voor je werken en leert supersnel.
Het was voor haar de eerste keer op verplaatsing, maar dat gaf gelukkig geen problemen. Het rijden gaat elke keer beter en beter en dat is een geweldig gevoel :D

In de les hebben we vooral gewerkt aan voorwaarts-neerwaarts en die positie behouden in draf, wijken op de kleine cirkel en wijken langs de hoefslag, halthouden op subtiele hulp, en een klein beetje galop.
Aangezien de piste nogal zwaar lag en ik er normaal nooit één uur aan een stuk mee werk, was het voor haar super intensief, maar zeker ook leerzaam :)
Ze krijgt nu een aantal dagen rust, ze heeft het geweldig goed gedaan!
Mijn werkpuntjes zijn dat ik moet opletten dat ik voeling behoud met m'n buitenteugel, dat ik niet voorover kantel in galop, en soms heb ik kapstokvoetjes.

Een aantal mensen hebben foto's gemaakt:

Even de piste verkennen veilig aan een touwtje :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klaar!
Afbeelding

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:45

Ziet er keurig en relax uit! Leuke pony!

Let op dat je haar niet teveel ruimte geeft. Zorg dat een constante verbinding krijgt zonder dat ze gaat hangen.

En als je voor haar doen een zware les hebt gereden zou ik haar de dag erna wel lekker longeren bijvoorbeeld. Of kort rijden. Gewoon zonder hulpmiddelen, maar dat ze wel even wat beweging heeft tegen de spierpijn. Daarna lekker vrij geven.

Succes verder!

Elfenor

Re: Floor in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:34

Ze hangt niet hoor, ze gaat fijn naar beneden maar blijft zichzelf 'dragen' om het zo te zeggen. :)
Spijtig dat ik dit niet eerder gelezen heb. Ik heb er 2 dagen niets mee gedaan... Heb eigenlijk niet nagedacht bij het feit dat ze spierpijn kon hebben. Nu ja, ze staat 24/7 op de wei, dus die beweging zal ook wel helpen :)

Bedankt! :D

AnneSophie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:27

Je geeft inderdaad zelf aan al iets naar voren te vallen in de galop, probeer (zeker bij een jong paardje) contact te behouden met de mond van je paard. Nu laat je hem misschien iets teveel zwemmen waardoor het voor hem juist moeilijk wordt. Hou er rekening mee dat de draf een langere gang is dan de galop.
Proberen voorwaarts-neerwaarts te rijden is zeker een goede insteek maar ga niet teveel aan de voorkant zitten om dat te bereiken. Jonge paarden hebben moeite om hun balans te vinden en wanneer zij dan te snel voorwaarts-neerwaarts komen, vallen zij te snel op de voorhand. Probeer je paard van achter naar voren te blijven rijden en dan komt die ontspanning aan de voorkant vanzelf!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:44

Doe ik ;) Ik zit helemaal niet aan de voorkant om haar vwnw te laten lopen, komt dat misschien zo over op de foto's?

Bedankt! :)

AnneSophie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:57

Elfenor schreef:
Doe ik ;) Ik zit helemaal niet aan de voorkant om haar vwnw te laten lopen, komt dat misschien zo over op de foto's?

Bedankt! :)

Nee, zo komt dat niet over hoor! Maar omdat je dat in het intro-stukje schreef! Ik bedoelde alleen aan te geven dat het voor een jong paard vanzelf komt, aangezien hij eerst moet leren zijn balans te vinden en op zijn eigen benen te leren lopen! Het rijden ziet er juist heel vriendelijk uit =)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:59

Hey
Je hebt er eigenlijk niets aan als je een hulp hebt die je paard zo vast houd.
In principe loopt je hulp aan de rechterkant. Ter hoogte van de schouder van je paard. Ze heeft het touw in beide handen. Haar rechterhand heeft het touw rond de 20cm onder de haak vast en kan met haar elleboog altijd het paard in de hals/schouder overgang aan de kant duwen. Daarnaast doe je het touw niet op deze manier vast. bijv.: door de eerste ring en dan nog een keer en dan de klip aan de buitenste.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:07

Dat touw was vooral voor mezelf, Floor deed namelijk niets want ze was de piste al gewoon van de vorige dag. Ik ben nogal een stresskip en had liever iemand die haar aan een touwtje nam! :D

AnneSophie12: Oh oke, dan had ik je verkeerd begrepen :D

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:08

Leuke pony, ik vind foto 7 erg leuk! Het valt me wel op dat je Floor op sommige foto's te veel ruimte geeft, en dat ze (of het lijkt zo) een beetje op de voorhand valt. Verder niet te veel geld zoeken in de bak, de kans is klein dat je wat vind :P Ik vind het plaatje er wel ontspannen uit zien. Succes nog.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:11

Elfenor schreef:
Ze hangt niet hoor, ze gaat fijn naar beneden maar blijft zichzelf 'dragen' om het zo te zeggen. :)
Spijtig dat ik dit niet eerder gelezen heb. Ik heb er 2 dagen niets mee gedaan... Heb eigenlijk niet nagedacht bij het feit dat ze spierpijn kon hebben. Nu ja, ze staat 24/7 op de wei, dus die beweging zal ook wel helpen :)

Bedankt! :D

24/7 op de wei zal zeker helpen, maar ik vind het zelf altijd wel prettig om ze dan even 15min te laten draven en galopperen, even die spieren aan het werk zetten. Op hoger niveau vind ik de dag erna even rijden en loswerken altijd fijn. Dan hebben ze vaak minder last van de spierpijn. Maar dan weet je dat voor de volgende keer!