Fenomeen @ L1 dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Fenomeen @ L1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:40

Hallo allemaal!
Vandaag heb ik Fenomeen even dressuurmatig getraind in de bak. Wij zijn nu L1+3 en dit is het 2e wedstrijdseizoen dat we serieus wedstrijden rijden.
Fenomeen is een 15 jarige klein gebleven KWPN merrie van 1.54. Leergierig maar ook heel erg gevoelig voor druk en spanningen.
Gelukkig kan ik er het laatste jaar steeds beter mee omgaan en is rijden voor ons bijde een stuk plezieriger geworden! :)
We zijn nu vooral bezig met het actief gebruiken van de achterhand en het recht en laag blijven bij het wijken.
Het eerste doen we alleen nog in de les omdat het voor ons bijde nog nieuw is.
Het tweede pakken we er nu tijdens onze eigen training ook steeds meer bij.
Ze pakt het als we rustig aan doen erg goed op, maar als ik iets te gespannen ben kan ik de volgende dag weer van voor af aan beginnen.
Gelukkig ging het vandaag erg goed dus kunnen morgen met de privéles weer goed voor de dag komen! :D

Geniet van mijn topper :+:
Commentaar is natuurlijk welkom maar houd het netjes.
Ik dacht dat mijn chaps op stal lagen, maar die lagen nog thuis, daarom even zonder.

http://www.youtube.com/watch?v=7PEe0sxKwI8

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:12

Jammer genoeg is het filmpje niet erg duidelijk...
Ik vind het een mooi paardje en je heb haar al fijn aan het lopen.
In de galop vind ik haar nog een beetje kort, ik denk dat wat oefenen op tempowisselingen wel kunnen helpen.
In het wijken gaan er ook een paar dingen verkeerd. Wanneer je afwendt gaat je paard meteen met zijn kont voor, Je lost het daarna wel op, maar op het einde gaat ze weer met haar kont voor. Ik denk dat je beter wat meer oefent op enkele passen wijken, dan een stukje rechtrichten en weer een paar passen wijken. Ook bij het afwenden is het belangrijk dat je haar eerst goed recht richt, voor je het wijken inzet.
Verder lijk je al zeker op de goede weg te zijn, veel succes! :)

Amiigo

Re: Fenomeen @ L1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:56

Vind haar galop ook erg kort, vooral voorwaarts galoperen en even wat losser laten voor, komt vanzelf goed!
En met wijken gaat idd de achterhand voor op het begin, rijd soms ook rechte lijnen met linker of rechter stelling, zonder dat ze haar achterhand naar buiten gooit ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:20

Gister wedstrijd gehad, 2 winstpuntjes! :) Super goed oplettende jury, er stond zelfs bij dat Fenomeen idd scheef is/loopt. 4/5/5/5 voor wijken omdat ze alle keren omhoog kwam en eerst keer niet reageerde, Stap 6/7 Draf 7/7 Galop 7/7.
Bedankt _Amigo! Ik ga het proberen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:32

Hey, leuk beestje! Ik zou je beugels wat langer doen, je hebt nogal een stoelzit. Benen langer laten en die zitten. Je komt ook behoorlijk ver omhoog uit je zadel bij het lichtrijden. Blijf maar iets meer in contact met je zadel. Wijken is een kwestie van vaak kleine stukjes oefenen, en goed rechtrichten!

Succes!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:58

Bedankt! Mijn beugels zaten inderdaad nog korter van de springtraining de dag ervoor.