Jong paard heeft angst voor benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Jong paard heeft angst voor benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:34

Ik heb mijn 4 jarige fries al zo goed als zadelmak.
En nu loop ik tegen een soort van klein probleempje op. Ik kan op stappen en af stappen zonder enig probleem, maar zodra hij voelt dat ik heel minimaal mijn been aan leg wordt hij onrustig en wil weg.
Ik kan op hem trommelen, overal aanraken, er onder door lopen. Hij is hartstikke koel in zijn koppie.
Wie kent dit en hoe heb je dit aan gepakt.
(voor degene die zegt dat ik een pro moet inschakelen, ik heb zelf meerdere paarden zadel mak gemaakt. Ik weet heel erg goed waar ik mee bezig ben. Rust neem ik ook en ik heb er altijd begeleiding bij.)

996981

Re: Jong paard heeft angst voor benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:36

ik denk dat je vanaf het begin af aan teveel met je stem hebt gedaan. en daardoor onbewust je been er te veel vanaf hebt gehouden. daardoor heeft hij niet geleerd wat kuitdruk is. oplossing: kuitdruk geven gewoon minimaal wanneer je ook je stemhulp geeft. op die manier leert hij het vanzelf. bereid je wel voor op wat gekke sprongen :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:38

themuisje schreef:
ik denk dat je vanaf het begin af aan teveel met je stem hebt gedaan. en daardoor onbewust je been er te veel vanaf hebt gehouden. daardoor heeft hij niet geleerd wat kuitdruk is. oplossing: kuitdruk geven gewoon minimaal wanneer je ook je stemhulp geeft. op die manier leert hij het vanzelf. bereid je wel voor op wat gekke sprongen :)

Bodyprotector en cap zitten standaard in de uitrusting! :D
Hij kan alles idd op commando.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:10

Kuit er aan houden, ook als je terugrijdt. Moet hij even doorheen. Moet leren dat:
A) jij niet bij je knieen ophoudt
B) been aanleggen niet altijd voorwaarts betekent. Je wilt toch uiteindelijk ook actief terugrijden en halthouden neem ik aan? En been kan ook betekenen dat hij links of rechts moet (wijken voor druk) of pas moet verruimen.

Deed mijn pony ook, na drie keer oefenen was t helemaal voorbij. Ook heel groen. Eerst de rust er wel inbrengen en oefenen met op je zit terugrijden. Dan kan je namelijk terugrijden en been aanleggen tegelijkertijd.

Zeker niet je kuit afhouden!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

Idee (geen idee of het wat is) maar als ik zadelloos op mijn Fries zit voelt hij me overal natuurlijk. Is dat geen optie: zonder zadel erop zodat hij goed het gevoel van een lichaam op zichzelf leert kennen?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:30

Kan je niet ernaast oefenen met een sjaal of touw om zijn buik als hij gezadeld is?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:38

BBreedveld schreef:
Kan je niet ernaast oefenen met een sjaal of touw om zijn buik als hij gezadeld is?

Ik kan gaan hangen, en dan trommelen. Maakt hem niets uit.
Vanuit meerdere hoeken wordt gezegd dat hij er vanzelf wel aan went, maar ik probeer het een beetje vriendelijk te houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:40

Het probleem is denk ik juist dat je te vriendelijk en voorzichtig bent geweest. Hij moet er gewoon aan wennen, even door de zure appel dan is het klaar.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:42

Gineke schreef:
Kuit er aan houden, ook als je terugrijdt. Moet hij even doorheen. Moet leren dat:
A) jij niet bij je knieen ophoudt
B) been aanleggen niet altijd voorwaarts betekent. Je wilt toch uiteindelijk ook actief terugrijden en halthouden neem ik aan? En been kan ook betekenen dat hij links of rechts moet (wijken voor druk) of pas moet verruimen.

Deed mijn pony ook, na drie keer oefenen was t helemaal voorbij. Ook heel groen. Eerst de rust er wel inbrengen en oefenen met op je zit terugrijden. Dan kan je namelijk terugrijden en been aanleggen tegelijkertijd.

Zeker niet je kuit afhouden!

Helemaal mee eens, rij je paard altijd met aangesloten been.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:51

Sieppus je vraag herken ik helemaal. Zodra ik mijn been aanlegde vloog mijn paard door de bak. Ze is zeer sensibel. Ik heb haar aangeleerd dat mijn benen niet eng zijn door ze in het begin zacht aan te leggen. In het begin geen druk gegeven. Zeer langzaam opgebouwd. Het grappige is dat nu (vier jaar verder) ze nog steeds niet kan hebben, als ze niet de juiste reactie geeft op mijn been, ik dan been hulp extra geef (dan schrikt ze zich kapot en spuit door de bak) maar wel kan hebben als ik met bot knop spoortje even licht aanraak. Vind ik zelf ook raar maar het is wel zo. Mijn instructrice kwam met idee van spoortje en sindsdien kan ik haar heel goed rijden nu we met de moeilijkere oefeningen bezig zijn.