Risse @ work weer op grasveld maar dan met verbeteringen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Risse @ work weer op grasveld maar dan met verbeteringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:01

Na het topic [RT-HAW] Risse dressuur op grasveld.

Hier weer risse en ik.

Risse is mijn 6 jarige friese merrie.
Ik ben pas een jaar met het rijden bezig. Het echte rijden dan,
Hiervoor reden wij vooral buiten en voor de lol.

Risse haar niveau is B maar we pakken af en toe een keer wijken mee en allemaal
andere oefeningen zoal gebroken lijn in galop. Wij rijden vooral veel tempowisselingen
en figuren omdat zij snel afgeleid is. Hier oefenen wij dus vooral op.

Mijn eigen houding gaat stukje bij beetje vooruit. maar kan aan gesleuteld worden hoor.
Afbeelding
Dit was hem *shame*

1.
Afbeelding
Instappen

2.
Afbeelding
Linksom moet ze wat langer doen over het loskomen. Ik laat haar hierin dus
ook zoveel mogelijk vrij om op eigen benen na te gaan geven.

3.
Afbeelding
Als ze wakker is gaat ze showen en stampen ;)
hier goed te zien

4.
Afbeelding
Hier weer een spanningspunt was mijn eigen schuld.

5.
Afbeelding
Terug naar stap en opnieuw de ontspanning zoeken.

6.
Afbeelding
Heerlijk plaatje

7.
Afbeelding
Weer een draf foto beetje spanning ik kwam niet helemaal uit in mijn bocht maar toch ;)

8.
Afbeelding
Gaat best goed toch

9.
Afbeelding
Zakken maar

10.
Afbeelding
ik word er toch best trots van

11.
Afbeelding
Hier probeerde ze door mijn buitenhand te gaan.

12.
Afbeelding
na de fout proberen te ontspannen

13.
Afbeelding
Nog beetje meer ontspannen en klaar maken voor de galop.

14.
Afbeelding

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:28

handen rechtop houden :) (of het komt door de handschoenen dat ik het niet goed zie)
en op foto 2 val je iets voorover (maar is maar 1 foto dus denk dat het gewoon momentopname is)
verder ziet het er heel netjes uit :D
Laatst bijgewerkt door lovemaylo op 07-08-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:37

Ik vind het er al een stuk netter uitzien dan in het vorige topic. Fijn ook dat je de pelham weggelaten hebt, zo ziet het er al een stuk ontspannender uit!

Ik stoor me alleen nog een beetje aan het feit dat je haar op veel foto's te kort hebt. Je wilt graag dat ze gaat zakken, maar naar wat ik op de foto's kan zien geef je haar daar niet genoeg ruimte voor. Over je houding; ik vind het niet zo slecht, maar het is wel fijn dat je er zelf al op let :)

Voor de rest; Ga zo door!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:45

Je houding is al stukken verbeterd! Je mag wel nog veel meer op je billen gaan zitten, en je rug meer naar achteren.
Ik vind inderdaad ook dat je haar van voren erg kort hebt. Zo kan ze vanuit achter ook haar bewegingen niet afmaken, dat is wel jammer. Durven loslaten:) Is erg moeilijk, I know ;)

Yelly

Re: Risse @ work weer op grasveld maar dan met verbeteringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:11

Leuk paard hoor :j

Ik zou wat meer het voorwaarts neerwaarts mee proberen te pakken, dus wat lager en langer ingesteld :) Ik heb zelf een tijd een Fries gereden en mijn ervaring is dat ze best graag wat hoger ingesteld afbuigen, maar dat echt voorwaarts neerwaarts toch een moeilijker verhaal wordt. De Friezen die ik ken, hebben allemaal een voorkeur voor het wat opgekropt lopen, probeer dus juist wat lengte te creëren :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:46

Dat ik haar hier kort houd klopt. Dat komt gewoon omdat ze op een grasveldje teveel ziet en eruit peert als ik haar losser laat.

Dit is het verste wat ik haar eruit kan rijden in de bak
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nuiten doe ik dit liever niet ze is 6 jaar en een jaartje echt hard aan het werk. Dus misschien dat we het ooit doen. Dalijk heb ik gewoon altijd een bak tot mijn besschikking en zullen we deze beelden vaker zien.

Over de pelham. Ik wissel regelmatig af omdat ik naar het pelhamloze toe wil. Ik rijd er liever niet mee maar af en toe is het niet anders. Risse is een hele tempramentvolle fries die iets te druk in haar koppie is. Wat voor mij niet uitmaakt maar die 2e teugel erbij geeft mij toch iets meer veiligheid. Dit is trouwens ook gewoon een dubbelgebroken bitje. Daar loopt zij altijd prima op.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:25

je tippen lijken iets naar buiten te steken, en op 1 foto zit je wat voorovergebogen. Maar dat zal wel een momentopname zijn! Prachtig paard en prachtige foto's !

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:12

Ten eerste, wat een ontzettend gave fries heb je!

Als ik naar de foto's kijk zie ik een paard dat heel sterk van voren is en zich ontzettend sterk maakt. Het gevolg is een weggedrukte rug en een achterhand die nauwelijks ondertreed.
Het lijkt me geen makkelijk paard om te rijden en als ik het goed begrijp wil ze graag voorwaarts. Wat gebeurt er als je haar op lange, rechte stukken tempowisselingen laat maken? Wordt ze hier fris van of ze is makkelijk terug te rijden?
Ik heb het idee dat als je actief aan de gang gaat met rechtdoor en veel schakelen dat de achterhand er wel ondertreed, maar dan moet je haar wel meer ruimte van voren geven.
Je bent nu heel erg bezig om haar bij je te houden en dat is ook logisch aangezien er buiten ontzettend veel afleiding is, alleen ze trekt jou telkens uit het zadel. Je houding is helemaal niet slecht, je krijgt alleen geen ruimte om goed te zitten omdat je telkens op de voorhand word gegooid.

Heb je weleens geprobeert dit voorwaarts op te lossen? Als ze gaat drammen dus been erbij en actief aan het werk zetten. Continue haar een stap voor zijn en haar geen tijd geven om zich te vervelen. Gaat ze drammen hup been erbij en en laten lopen voordat ze zich sterk maakt. Valt ze op de voorhand, teugels losser laten zodat ze geen steun heeft en weer been erbij. Vervolgens aandacht vragen en haar terugrijden naar een langzame draf, of een overgang naar stap. Gaat het goed dan belonen en hup weer voorwaarts.
Mijn ervaring met paarden die alleen maar voorwaarts willen is dat het vaak een balans probleem is. En doordat ze maar op die voorhand blijven lopen word het alleen maar erger en door het kort houden worden ze ook nog sterker.
Het is heel eng om het dan voorwaarts op te lossen omdat dat juist niet is wat jij wil maar uit ervaring weet ik ook dat het lolletje er snel af is als ze geen tijd krijgen om zelf tot een beslissing te komen.

Verder lekker blijven oefenen zoals je nu doet. Het is helemaal geen vervelend beeld en jullie zijn een leuk stel!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:30

Ik zou juist als ze het spannend vind daar, de ontspanning van voren opzoeken. Dat is voor haar ook een beloning. Jij hebt je armen nu zo strak, dat je haar spanning alleen maar bevestigt. Rij haar lekker wat lager over haar rug en vanuit daar kun je altijd nog stukjes wat hoger instellen.

Ik vind het overigens wel een hele mooie fries met veel potentie. Jouw houding is echt stuuukkkken beter geworden, knap hoor dat je dat zo verbeterd hebt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:42

Sorry Dancie, mijn bericht was door de mods weggehaald omdat mijn commentaar niets toe zou voegen :') Wat ik dus had geschreven: leuk om jou weer eens tegen te komen, is lang geleden.

Aangezien mijn commentaar zinvoller moet zijn dan alleen dat je meer lengte in de hals moet rijden zal ik er nog wat rijtechnisch aan toe voegen omdat anders mijn berichtje weer gewieberd wordt ;)

Probeer wat meer op je zitbeenknobbels te gaan zitten, je neigt nu wat naar voren te vallen met je bovenlichaam en om juist wat meer lengte te rijden in de hals is het makkelijker om dat te bereiken wanneer je meer op je zitbeenknobbels zit en wat meer achterover leunt zodat je zit als het ware je paard vooruit dwingt. Wel zorgen dat hje handen boven de schoft blijven dan

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:21

Ze vindt het daar inderdaad spannend probleem is alleen, laat ik haar losser rent zij weg. Dat is in de bak niet erg maar liever niet buiten.

Maik ha dankje long time no see. Gaat echt wel goedkomen met er.
Wij zijn idd met lengte bezig het lukt ook maar buiten niet.

bedankt voor de leuke reacties ik zie ook veel in der maar nog niet wedstrijd gericht. Al denk ik dat ze hoge ogen gaat s oren.