Mooie tinkermerrie een tijdje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Mooie tinkermerrie een tijdje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:42

Izzy is een tinkermerrie van rond de 13 jaar. Ze heeft hiervoor altijd voor het huifbed gelopen met de merrie van mijn moeder. Sinds enkele maanden zijn ze van ons en rustig aan zijn we het rijden aan het oppakken. Izzy was wel gewend aan iemand op haar rug, maar daar is eigenlijk alles ook mee gezegd.
Sturen snapt ze inmiddels aardig, net als het halthouden, overgangen van stap naar draf en andersom gaan ook erg goed. De juiste stelling en buiging zijn nog heel erg moeilijk (en ze vind het draad ook erg spannend waardoor ze vaak juist de verkeerde stelling aan neemt ondanks dat ik vaak een stukje van de hoefslag af rijd)

(ikzelf strek mijn armen heel erg zie ik, ik wil haar vooral los laten in haar mond, maar op de foto's valt me op dat mijn handen dan heel erg naar voren steek, ziet er gek uit)

Afbeelding
Stappen
Afbeelding
Langs de enge draad (stroom staat er uiteraard niet op als we rijden)
Afbeelding
Drafje op de volte
Afbeelding
Rechtuit
Afbeelding
Afbeelding
En met mijn moeder uitstappen ;)

Laura_x_

Re: Mooie tinkermerrie een tijdje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:45

Ziet er al goed uit! Blijven trainen en dan komen jullie er wel :)

En het ziet er mischien gek uit, maar je laat je pony zo wel lekker vrij in de mond. Dan maakt het plaatje niet uit, dat is mijn mening. Als dit goed gaat zou je eens kunnen proberen iets druk te zetten, zodat ze daar ook aan went.

Succes :)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:58

Leuke foto's ze ziet er super uit. En toch redelijk ontspannen. Zo voor het begin super lekker door blijven oefenen en dan komen jullie er wel :) het vertrouwen is er in elk geval!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:44

Ik weet dat plezier en ontspanning bij jullie nu voorop staan Maartje. Dus vooral dit voor ogen blijven houden.

Maar je topic staat nu wel bij HAW en rijtechnisch commentaar vind ik lastig te geven aan de hand van deze foto's.
Rijden met een langere teugel kan onduidelijk zijn, je aanwijzingen komen te laat, onverwacht of niet door. Er hangen bijna boogjes in je teugels.

Mijn advies, de teugels korter nemen en meer contact houden met de mond, dan kun je gerichte kleine aanwijzingen geven en werken aan meer stelling en buiging. Nu ben je haar aan de voorkant helemaal kwijt.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:23

Commentaar is idd lastig aan de hand van je foto's
Je hebt zoiezo een nette houding, alleen je hoofd nog omhoog, vooruit kijken niet naar beneden! ;)
Verder zeg je dat je je armen raar vindt... maar lieve meid, je houdt ze precies zoals iedereen ze zou moeten houden ;)
Een rechte lijn van bit naar elleboog, dus je teugel gaat in 1 rechte lijn van je hand naar je elleboog, helemaal niet raar dus! Ook je handen netjes boven de schoft, alleen misschien een paar centimeter naar je toe, maar het mag geen naam hebben :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:41

bedankt voor alle goede tips en adviezen!

je hebt gelijk wat betreft mijn schoenen. normaal rij ik altijd met jodphurs, gelukkig heb ik veiligheidsbeugels, gevaar van blijven steken is er niet.

ik heb wel contact met haar mond hoor, maar nog heel licht. haar bit is altijd als rem gebruikt, en niet als stuur (altijd zelfde rondje gelopen). op been en zit reageerd ze best heel goed, langzaam wil ik mijn teugels daar iets meer bij op gaan pakken.

en geen goud meer zoeken dus :P (ze is ook zo mooi, kan mn ogen er niet vanaf houden :+ )

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:14

Het ziet er heel netjes uit! Als je idd met die teugels maar aan het oefenen bent, dat je ze over een poosje wat meer kunt oppakken, dat zou al heel fijn zijn! Nu blijft het idd een beetje bij de basis (wat overigens echt niet verkeerd is), maar om iets verder te kunnen zal ze dat bit toch ook moeten accepteren met goed contact er op. Succes!

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:19

Ik heb de beugels ook, maar het gevaar van in je beugel blijven steken is er alsnog wel.

Voor je uit kijken en de teugels iets strakker nemen.

Cathrine_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:40

Leuke paard, maar probeer uw ellebogen meer naast je lichaam te zitten en ze te buigen. Maar het komt allemaal goed. Blijven oefenen.