hoe kan ik dit bij mezelf oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

hoe kan ik dit bij mezelf oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:22

Ik heb een vraagje. Ik heb rijles 1x per week en het gaat allemaal steeds beter.
Maar mijn paard heeft soms een 'tik' met haar hals waar ik gewoon geen oplossing voor weet.
Vandaag met rijden ook. Rij ik rustig overgangen stap naar draf, bij de eerste 2 passen draf gaat het goed, maar daarna gaat ze met haar hoofd de lucht in, het lijkt dat ze haar bit vast pakt en gaat aan de ren. Probeer ik rustig haar weer terug te pakken, is het even weer goed en dan begint het weer.
Mijn paard is 4 jaar en ongeveer een half jaartje serieus onder het zadel.
Het probleem zit vooral in de overgang naar draf (dit is van stap>draf maar ook van galop>draf).
Omdat ik ergens weet dat het uit mij moet komen, maar ik gewoon niet merk/zie wat het is. Hoop ik dat jullie me misschien kunnen helpen.
Ik ben al aan 'trainen' om beter rechtop te zitten.
Soms heb ik teveel druk op de teugels. Dan zeg ik weer tegen mezelf: los laten en even met lange teugels rijden. Maar zelfs dan blijft ze het doen.

Paard is kort geleden nog naar tandarts geweest en niets in haar mond gevonden.
Zadel is ook pas geleden nagekeken.

Merk ook dat het niet uitmaakt welke kant ik op rij.
Dus het is niet specifiek erger links of rechts om.

Wanneer ik gewoon blijf doorrijden als ze dat doet en veel bochtjes ga rijden (kleine of grote voltes) dan loopt ze weer lekker ontspannen en over de rug, maar zodra ik de lange lijnen rij in de bak, gaat ze weer met haar hoofd omhoog. Het is voornamelijk bij overgangen. Maar soms ook als ze wat voltes heeft gedraafd en daarna weer op de rechte lijn ga.

Ik heb hier 3 foto's waarop het duidelijk te zien is hoe het paard loopt. Ze zijn helaas niet super scherp en ook wat van verder af (was op mijn eerste oefenwedstrijd laatst en toen paar familieleden die wat foto's maakten:))

Bedankt alvast voor de hulp. Hoop dat ik dankzij jullie misschien iets kan vinden om dit op te lossen.
Natuurlijk ga ik met mijn instructrice er ook hard aan werken. Maar hoe meer mensen er naar kijken, misschien hoe beter de oplossing is ;)

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XYSSYXJD.jpg
Afbeelding

mika11

Re: hoe kan ik dit bij mezelf oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:27

Vervelend probleem.
Heeft ze dat vanaf het begin gedaan, dat ze onder het zadel is?
Of heeft ze het zichzelf in de loop van de tijd aangeleerd, een soort van trucje zeg maar?
Longeer je haar ook? Hoe is ze dan met overgangen?

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:30

Dit gedrag is niet iets wat specifiek voor jou paard geldt. Alle jonge paarden hebben de neiging bij overgangen hun hoofd omhoog te drukken. Een jong paard verandert veel (lichamelijk) en moet leren de druk van de teugels te accepteren en over de rug te blijven lopen. Het allerbelangrijkste als ze dit doet is dat je zelf blijft rijden, trek je niet teveel aan van het feit dat ze haar hoofd in de lucht brengt en hou een constante zachte druk op de teugels. Gooi de teugels zeker niet los, daarmee beloon je dit gedrag, ga dus ook niet terug naar stap, dit is feitelijk ook een beloning. Rij rustig door, wordt niet boos (hoe moeilijk ook soms) en hou druk op de teugels totdat ze weer netjes nageeft en ontspanning vind. Beloon haar dan door nadat ze heeft nagegeven even te gaan stappen met een lange teugel.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:30

Ze heeft het (denk ik door mij) zichzelf aangeleerd. Is echt een probleem sinds kort (paar weekjes). Denk dat ik in het begin er niet zo op 'gelet' heb en dit gewoon erger wordt. Het is ook echt op momenten dat ze wat drukker is dat het erger word. Zo ook op die oefen wedstrijd. Tijdens het erheen rijden en op het oefenterrein bijna niets, maar in de bak zelf, op moment dat ik ook wat zenuwachtiger werd, begon het weer.

Met longeren is het me niet echt bewust opgevallen, dus denk niet dat ze het dan doet. Zal hier ook even bij opletten met longeren de volgende keer.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:32

Igoulooze schreef:
Dit gedrag is niet iets wat specifiek voor jou paard geldt. Alle jonge paarden hebben de neiging bij overgangen hun hoofd omhoog te drukken. Een jong paard verandert veel (lichamelijk) en moet leren de druk van de teugels te accepteren en over de rug te blijven lopen. Het allerbelangrijkste als ze dit doet is dat je zelf blijft rijden, trek je niet teveel aan van het feit dat ze haar hoofd in de lucht brengt en hou een constante zachte druk op de teugels. Gooi de teugels zeker niet los, daarmee beloon je dit gedrag, ga dus ook niet terug naar stap, dit is feitelijk ook een beloning. Rij rustig door, wordt niet boos (hoe moeilijk ook soms) en hou druk op de teugels totdat ze weer netjes nageeft en ontspanning vind. Beloon haar dan door nadat ze heeft nagegeven even te gaan stappen met een lange teugel.

Fijn te horen :)
Ik ga hier zeker rekening mee houden. De 'druk' op de teugels heeft ze eerder gewoon 'normaal' geaccepteerd en ineens begint ze met dit. Ik wil het ook gewoon met 'liefde' en rust oplossen. Boos worden doe ik niet, hooguit op mezelf :) ik weet namelijk dat het niet uit haar komt, maar vermoedelijk door iets wat ik doe met mijn zit/handen?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:37

het is natuurlijk erg moeilijk om zoiets van achter de pc te beoordelen. heb je ook al naar haar rug laten kijken? het zou kunnen dat ze last van rug heeft, dat gevoel krijg ik als ik naar de foto's kijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:37

Mijn paard is nu 9, heb haar nu een jaar.
In het begin 'stuiterde' zij heel erg bij de minste of geringste druk op de teugels.
Niet steigeren maar springen op de plaats, zeg maar.

Dit heb ik eruit gekregen door mijn handen zo stil mogelijk te houden.
Niet bezig geweest met aan de teugel lopen, dat kwam later wel weer.
Alleen maar licht contact met de mond en handen zo stil mogelijk houden, zodat ik haar zo min mogelijk 'stoorde' in de mond.

Alleen maar stap, draf, galop over de hoefslag en grote voltes, en veel overgangen rijden.
Totdat ze steeds meer begon te ontspannen.

Ook een ander bit gaan gebruiken (dubbelgebroken sprengerbit)

Toen ging het in de loop van de tijd steeds beter.
Nu kan ik haar weer gewoon rijden.

Ik weet niet of dit voor jou paard ook zal werken, maar bij mijn paard heb ik 'het verkeerd aangeleerde' er zo weer uitgekregen. Kostte mij toen wel een paar maanden voordat het 'stuiteren' er helemaal uit was.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:38

medisch is het niet, is allemaal uitgesloten :)
Hier was ik eerst dus bang voor en hebben we laten checken.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:39

met wat voor bit rij je?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:40

Zelfs als ik handen probeer zo stil mogelijk te houden, trekt ze me de teugels gewoon uit de handen. Is dan erg lastig :)
Doet zelfs pijn ;) zo'n ruk. Of ik vlieg weer een halve meter uit het zadel door de kracht van die nek :)

Met aan de teugel lopen zijn we ook helemaal niet bezig. Gewoon lekker laag en voorwaarts. En in stap doet ze dit netjes!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZKJZYSMO.jpg
(op deze foto heb ik mijn handen iets op de hals rusten...)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BAIQ3JYT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GRG34CEP.jpg
(op foto wat gespannen, eerste keer losrij terrein op wedstrijd)

Ik rij met een normaal trens bitje (enkel gebroken)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:49

wat ze mij hebben vertelt is dat het een soort bescherming is tegen de teugel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:52

denk dat je paardje er nog niet helemaal toe aan is. Halfjaartje serieus onder het zadel en ook al (oefen) wedstrijden?
mmmm ik had een stapje terug gedaan. Het gaat blijkbaar te snel. en jonge paarden moeten al zoveel veranderingen aan. Stapje terug kan uiteindelijk wel sneller zijn dan zo doorgaan en gewoon doorzetten.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 07-08-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:53

ik zie dat je met bitringen rijdt, officieel is dit op wedstrijden niet toegestaan.
probeer eens een ander bitje, een enkel gebroken bitje kan nog wel eens tegen de gehemelte aankomen, sommige paarden kunnen ook last hebben van een laag hangend rooster, dan schaart een enkel gebroken bitje sneller tegen de gehemelte aan.
ik adviseer je om met een dubbelgebroken bit te gaan rijden. je kunt het altijd proberen, baat het niet schaad het niet!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:54

Ik zie een paard dat z'n achterhand steeds achter de massa heeft staan. Daardoor valt z'n lijf eigenlijk steeds in 2 stukken. De voorkant en de achterkant. Het middendeel is eigenlijk nu alleen een verbindingsstuk.

Je wil eigenlijk dat de achterhand er ver onder komt. Zo word z'n rug sterker (en sterk is ie echt nog niet, ook te zien op de foto's). Als z'n spieren meer draagvlak hebben kunnen ze in de moeilijkste momenten (en een overgang is zwaar voor de rug) dit beter aan.

Z'n hoofd omhoog gooien is een logisch gevolg van wat ik hierboven uitleg. (Probeer maar eens uit, ga tegen de muur zitten bol je rug zo goed mogelijk hier tegen in. Je schouders en bekken gaan automatisch meer rond. Trek je vervolgens eens hol. Plots gaat je hoofd tegen de muur in en je kont ook.)

Zaak is dus om z'n achterhand te gaan trainen. Je wil dat dat been onder de massa komt. Oefeningen onder de man hiervoor zijn schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, cavalletti's, volte vergroten/verkleinen en hellingen stappen. Aan de longeerlijn is de pessoa een goed idee, of een dubbele longe. Maar ook hier volte vergrote/verkleinen en cavalletti's. Verder kun je aan de hand proberen verzameld te draven, schouderbinnenwaarts/buitenwaarts en door het water stappen en draven.

Even terug naar de basis, dit paard heeft gewoon de spieren nog niet. Rij hem met je benen naar je hand, want ook bij het 'aan de teugel' lopen zie je dat hij wel buigt. Maar niet z'n rug bolt.
Succes.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:00

Knert schreef:
denk dat je paardje er nog niet helemaal toe aan is. Halfjaartje serieus onder het zadel en ook al (oefen) wedstrijden?
mmmm ik had een stapje terug gedaan. Het gaat blijkbaar te snel. en jonge paarden moeten al zoveel veranderingen aan. Stapje terug kan uiteindelijk wel sneller zijn dan zo doorgaan en gewoon doorzetten.

De (oefen) wedstrijd was ook eigenlijk meer om even een indruk te krijgen hoe ze onder een 'andere' omgeving is, hoe ze bij andere paarden is. Dus helemaal niet voor de wedstrijd zelf ;) was op aanraden van instructrice. En vond het verder een perfecte indruk voor haar. Ze heeft er lekker van geleerd. De proef gingen we ook niet eens echt van een super iets uit (al vind ik 160 puntjes voor een eerste keer nog best netjes:)). Dat stapje terug wou ik ook denk ik wel gaan doen, aangezien ik hierdoor ook merkte dat het gewoon nog te veel was. Even voor de indruk en oefenen op ander terrein... dat was voor ons het 'leermoment' :) Ben ook nog niet van plan meerdere wedstrijden te doen :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:01

criollolover schreef:
ik zie dat je met bitringen rijdt, officieel is dit op wedstrijden niet toegestaan.
probeer eens een ander bitje, een enkel gebroken bitje kan nog wel eens tegen de gehemelte aankomen, sommige paarden kunnen ook last hebben van een laag hangend rooster, dan schaart een enkel gebroken bitje sneller tegen de gehemelte aan.
ik adviseer je om met een dubbelgebroken bit te gaan rijden. je kunt het altijd proberen, baat het niet schaad het niet!

Ik had zelf ook gedacht aan ander bitje... Hoopte zelf ook beetje dat iemand hier een advies op zou geven (zonder dat ik 't zou vragen ;)) Vooral omdat ik niet echt wist wat voor 1tje :)
Een dubbelgebroken bitje kan ik altijd eens proberen. Die zijn ook niet meteen duur en als het helpt is dat altijd goed :)
Gewoon een 'standaar' dubbelgebroken bitje van de Divoza, zou dat goed zijn?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:05

Veulen84 schreef:
Ik zie een paard dat z'n achterhand steeds achter de massa heeft staan. Daardoor valt z'n lijf eigenlijk steeds in 2 stukken. De voorkant en de achterkant. Het middendeel is eigenlijk nu alleen een verbindingsstuk.

Je wil eigenlijk dat de achterhand er ver onder komt. Zo word z'n rug sterker (en sterk is ie echt nog niet, ook te zien op de foto's). Als z'n spieren meer draagvlak hebben kunnen ze in de moeilijkste momenten (en een overgang is zwaar voor de rug) dit beter aan.

Z'n hoofd omhoog gooien is een logisch gevolg van wat ik hierboven uitleg. (Probeer maar eens uit, ga tegen de muur zitten bol je rug zo goed mogelijk hier tegen in. Je schouders en bekken gaan automatisch meer rond. Trek je vervolgens eens hol. Plots gaat je hoofd tegen de muur in en je kont ook.)

Zaak is dus om z'n achterhand te gaan trainen. Je wil dat dat been onder de massa komt. Oefeningen onder de man hiervoor zijn schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, cavalletti's, volte vergroten/verkleinen en hellingen stappen. Aan de longeerlijn is de pessoa een goed idee, of een dubbele longe. Maar ook hier volte vergrote/verkleinen en cavalletti's. Verder kun je aan de hand proberen verzameld te draven, schouderbinnenwaarts/buitenwaarts en door het water stappen en draven.

Even terug naar de basis, dit paard heeft gewoon de spieren nog niet. Rij hem met je benen naar je hand, want ook bij het 'aan de teugel' lopen zie je dat hij wel buigt. Maar niet z'n rug bolt.
Succes.

Ik was zelf al begonnen met cavalletti's rijden en voltes groter/klein :) Dus ben al beetje op goede weg dus. Dank je voor je tip.

Longeren doe ik met dubbele lijnen. Daar reageert ze het fijnste op. Pessoa heb ik nooit gebruikt en wil ik daarom ook liever niet gaan gebruiken. We hebben ook niemand in de buurt die dat ding gebruikt, ook mijn instructrice niet en dan wil ik er liever niet mee gaan klooien. Heb paard met dubbele lijnen gewoon 'laag' ingesteld. Door de longeersingel, naar het bit en terug naar de singel (1 ring lager).
Ook doe ik dan balkjes draven. Heb laatst wat leuke draf/galop oefeningen gevonden met balkjes die ik binnenkort wil proberen. Met longeer en onder de vrouw :) Samen met instructrice.

Bedankt voor je tips! Ik kan hier zeker wat mee!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:07

Ik had zelf ook gedacht aan ander bitje... Hoopte zelf ook beetje dat iemand hier een advies op zou geven (zonder dat ik 't zou vragen ;)) Vooral omdat ik niet echt wist wat voor 1tje :)
Een dubbelgebroken bitje kan ik altijd eens proberen. Die zijn ook niet meteen duur en als het helpt is dat altijd goed :)
Gewoon een 'standaar' dubbelgebroken bitje van de Divoza, zou dat goed zijn?[/quote]

ik zou voor een dubbelgebroken watertrens gaan, afbeelding kun je vinden als je ff gaat googelen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:08

Firefly4 schreef:
Ik was zelf al begonnen met cavalletti's rijden en voltes groter/klein :) Dus ben al beetje op goede weg dus. Dank je voor je tip.

Longeren doe ik met dubbele lijnen. Daar reageert ze het fijnste op. Pessoa heb ik nooit gebruikt en wil ik daarom ook liever niet gaan gebruiken. We hebben ook niemand in de buurt die dat ding gebruikt, ook mijn instructrice niet en dan wil ik er liever niet mee gaan klooien. Heb paard met dubbele lijnen gewoon 'laag' ingesteld. Door de longeersingel, naar het bit en terug naar de singel (1 ring lager).
Ook doe ik dan balkjes draven. Heb laatst wat leuke draf/galop oefeningen gevonden met balkjes die ik binnenkort wil proberen. Met longeer en onder de vrouw :) Samen met instructrice.

Je kan ook eens proberen om de dubbele longeerlijn anders te bevestigen: Door de longeersingel, naar het bit, naar een bevestiging onder d'r buik. Zo ga je iets meer neerwaarts vragen. (Zet niet je handen vast, maar laat het een soepele zachte verbinding zijn)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:12

Veulen84 schreef:
Firefly4 schreef:

Je kan ook eens proberen om de dubbele longeerlijn anders te bevestigen: Door de longeersingel, naar het bit, naar een bevestiging onder d'r buik. Zo ga je iets meer neerwaarts vragen. (Zet niet je handen vast, maar laat het een soepele zachte verbinding zijn)

Dit doe ik ook wel eens. Maar heb laatst in topic gelezen dat paard dan juist op de voorhand gaat vallen? Dit wil ik dan ook weer niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:23

Paarden vallen niet zo op de voorhand, zolang jij actief genoeg bezig bent met d'r achterhand.
Bovendien moet het een zachte verbinding zijn. Ze loopt zelf. Maar zodra jij een overgang gaat vragen (of iets anders) en ze haar hoofd er uit gooit. Dan kan jij met je hand even sponsje knijpen en zeggen. "Kom naar beneden Liberty, dit is geen fijne positie". Vervolgens ga je de achterhand weer activeren. Komt dat moment weer, dan ga je weer even vragen.

Gebruik de kracht van de dubbele longe om haar achterhand onder de massa te plaatsen. Dan gaat ze juist minder op de voorhand lopen en meer in een opwaartse richting.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:53

Bedankt voor je reactie! Ik ga dit zeker proberen! Dan moet het zeker wel goed gaan komen ;)

Heb veel tips gekregen en ben hier erg dankbaar voor! Super!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:00

Ik zou voor een dubbelgebroken bus- of dtrens gaan, ligt wat stiller in de mond en je krijgt geen vel tussen bitring en bit. Ik vind de golden bras van HH erg prettig, kost 20 euro en is oa van koper. Dit is wat zoeter dan rvs.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:30

Jotoma schreef:
Ik zou voor een dubbelgebroken bus- of dtrens gaan, ligt wat stiller in de mond en je krijgt geen vel tussen bitring en bit. Ik vind de golden bras van HH erg prettig, kost 20 euro en is oa van koper. Dit is wat zoeter dan rvs.

Heb even gekeken op paar sites, maar kan deze niet echt vinden in een winkel bij mij in de buurt. Waar heb je dit bit gekocht? Heb wel wat topics doorgelezen en het spreekt me wel aan.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 02:01

Rijd zelf met ongebroken kunststof (geen rubber) trens. Heeeeel zacht, maar redelijk dik, dus je paard moet er wel ruimte voor hebben in de mond.

Ik ben niet zo'n expert op het gebied van longeren, maar ik weet er wel een beetje wat van. Longeren zou ik sowieso niet met een bit doen, maar met kaptoom of anders op stalhalster (aan zijkant de lijn vastmaken, uitkijken dat t niet te veel schuurt op de neus). Al die touwen heen en weer van longeersingel naar bit doen me wel erg veel denken aan een slofteugel.

Ontspannen wordt een paard niet van gedwongen zijn hoofd naar beneden houden. En de lange lijnen van de buik via bit naar singel zijn wel heel hard.