Springtechniek verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Springtechniek verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:02

Hee bokkers,

Een groot probleem is het niet, maar ik zou er zelf graag verbetering in zien dus vraag ik jullie om wat hulp:)
Het paard dat ik rijd is een fries. Al heb ik haar een beetje onderschat, ze sprong nooit graag dus zijn hier uiteindelijk weer mee opgehouden.
laatst moest ik ergens anders op een belangrijke plaats rijden en dus ook springen. Aangezien ik het toen al ongeveer anderhalf jaar niet meer had gedaan vond ik dat ik toch eventjes een sprongetje moest maken. Nou begon het paard het dus enorm leuk te vinden en schijnt dus ook geweldig te kunnen springen voor een fries, veel hindernis materiaal is er niet beschrikbaar dus parcoursjes maken zit er niet in. Maar heb dus ong. een meter tot een tien gesprongen. Ze doet het wel alleen der techniek is echt bagger. Nu wil ik vragen of jullie nog manieren weten om de techniek van haar te verbeteren.
Al moeten dat geen oplossingen zijn die alleen op grote hoogtes te oefenen zijn, dat zou ik graag eerst wat dichter bij de grond doen voordat ze zich straks wat oploopt ofzo.

Alvast bedankt!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:48

Balkjes lopen, cavaletti, in uitjes, gewoon laag beginnen.
Varieer met afstanden, zodat ze zelf ook gaat leren wanneer ze moet springen en beter techniek krijgt.
Het ene paard heeft nou eenmaal een beter techniek dan de andere, denk ook niet dat je bij een fries
op een geweldige techniek moet gaat wachten..

Igoulooze

Re: Springtechniek verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:54

Los springen (dus zonder ruiter) is ook heel goed. Het paard is dan aangewezen op zichzelf en heeft bovendien geen "last" van een ruiter... Verder gewoon veel doen, oefening baart kunst geldt ook hier

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:23

ik denk dat (als dat kan) 2 of 3 inuitjes achter elkaar, ong 3.5 m afstand. en veel los laten springen.
dat heeft mijn 4 jaarige toen der tijd ook gehopen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:29

Dankjewel allemaal, de gelegenheid om haar los te laten springen heb ik niet, bij de bak aan huis hebben we geen hindernismateriaal en waar ik kan springen zit ik aan de weg en aan een groot open veld zonder omheining. Die in uitjes zal ik eens gaan proberen. Alleen dan nog even een stomme vraag. weet iemand de afstanden van dubbelsprongen en inuitjes? Al lang niets meer gedaan met springen en ben het een beetje kwijt haha.

Loveyouuxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:36

Je kan ook van 2 krukje ( of stoeltjes ) en een houten balk een hindernis maken. Dat doe ik ook . Bij mij thuis heb ik ook geen hindernissen. Misschien is dat een oplossing?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:39

Ong 3,5m per galopsprong en voor de afstand tussen een in-uitje neem ik altijd 7m.

Veel in-uitjes springen is inderdaad goed, net als lijntjes en balkjes galopperen. Gewoon laag beginnen en dan liever eerst lastiger qua techniek dan hoog bouwen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:18

wat wil je precies verbeteren, dus wat is slecht aan haar techniek? Zonder dat te weten is het lastig om tips te geven.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:08

een inuitje is bij mijn E pony 3 m en een beetje, 7 m heb je al een dubbel sprong.
ik had een invul sommetje: aantal galopsprongen x 3 (of 3.5 voor een groter paard) + 3 of 3.5
ik hoop dat het hiermee gaat lukken, de mijne komt altijd goed uit hiermee.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 02:04

Bedankt allemaal voor de reactie's!
Ze springt opzicht netjes alleen klapt ze haar voorbenen niet in, ik weet dat ik bij een fries paard niet teveel moet verwachten, dit doe ik ook niet al heeft het paard mijn verwachtingen al lang overtroffen.
Ze vind het erg leuk om te doen en een simpel kruisje of steiltje begint haar nogal te vervelen dus wil ik nogal aan haar techniek gaan werken.
Vandaar.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:58

ha leuk! iemand die met een fries springt!
zelf doe ik dat ook, de mijne vind het té leuk, maar kan de afstanden niet zien..
daarom oefenen ik nu met balkjes, 2 of 3, verschillende afstanden, en ik merk dat het al beter gaat!
vanuit draf ging het springen eigenlijk altijd wel goed, maar vanuit galop weer ze echt niet hoe ver ze nog moet, en dus gaat ze enorm racen hihi.
maar nu met die balkjes, gaat t al een stuk beter! ;)