bitloos dressuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krissie20

bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 07:22

Wie heeft er ervaring met bitloos dressuurrijden. Ik had altijd het idee dat bitloos rijden meer iets was voor recreatieruiters maar nu hoorde ik onlangs iemand zeggen dat zij dressuur rijdt met een bitloos hoofdstel. Hoe zit het dan met de aanleuning? En welke bitloos hoofdstel is het meest geschikt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:25

Ik rij ook dressuur met een bitloos hoofdstel :j
Helaas zijn er geen wedstrijden hier in de buurt waar ik ermee kan starten, dus dan rij ik wel met bit, maar thuis trainen we geregeld zonder.
Is weinig anders aan dan met bit hoor.
Je moet gewoon meer met je zit en been rijden. (maarja, moet je dat niet altijd al i.p.v. in de mond te zitten plukken ;) )

Angela

Re: bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:29

Er zijn ondertussen via de KNHS inderdaad speciale wedstrijden om bitloos te starten. Het mag (nog) niet tijdens gewone wedstrijden.

Er zijn verschillende bitloze optomingen, die op verschillende manieren werken. Wat het beste werkt is afhankelijk van je eigen voorkeur, en die van je paard.

Op www.bitloosrijden.nl kun je nog veel meer info vinden over de verschillende hoofdstellen en de inwerking daarvan.

Aanleuning is precies hetzelfde voor de ruiter, alleen zoekt het paard dan de aanleuning met de neus ipv in de mond.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:42

Ik rij bitloos dressuur. Ik rij alleen geen wedstrijden omdat allebei mijn paarden een aangeboren beenafwijking hebben (en omdat ik het zelf ook niet leuk vind), maar anders zou ik het nog bijna gaan overwegen. Ik vind het bitloos beter gaan dan met bit! Maar dat is ook een eigen mening uiteraard, het is in het begin wel een beetje wennen.

Ik heb begrepen dat je vanaf het bit het beste over kan stappen op bijvoorbeeld kaakgekruisd (mits je paard het ook een fijne optoming vindt!!) omdat de ophoudingen dan veel overeenkomen met rijden met bit. Ik kan gewoon met druk op de teugels rijden (al ga je vanzelf veeeel minder druk gebruiken), aanleuning, etc. Het is van paard en ruiter afhankelijk welk bitloos hoofdstel jullie zelf fijn vinden.

Als je benieuwd bent, kan je in mijn profiel kijken voor foto's. Ik rij met allebei mijn paarden inmiddels bitloos, maar voor dressuur zijn de foto's van Alanda het interessantst. Ik ben zelf alleen niet zo'n toptalent :')

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 07:58

Welke bitlozehoofstel zou het meest geschikt zijn om dressuur mee te rijden. Er zijn er zoveel dat ik echt niet weer welke ik zou moeten kiezen. Overigens rij ik geen wedstrijden dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:16

In principe is elk bitloos hoofdstel geschikt om te dressuren. Maar elk paard reageert anders op de verschillende optomingen. Dus dat is echt een kwestie van proberen en zelf ondervinden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:20

Lous schreef:
In principe is elk bitloos hoofdstel geschikt om te dressuren. Maar elk paard reageert anders op de verschillende optomingen. Dus dat is echt een kwestie van proberen en zelf ondervinden.

Niet ieder bitloos hoofdstel hoor. :n Bijvoorbeeld touwhalster en hackamore niet.

TS: Ik zou een sidepull proberen. :) Daar reageren veel paarden goed op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:28

Touwhalster idd niet. Maar met hackemore mag je gewoon bitloos starten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:30

Lous schreef:

Misschien mag je er wel bitloos mee starten, dat weet ik niet want ben niet van wedstrijden. ;) Maar een hackamore is niet bedoelt om met constant contact te rijden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:34

Het is idd wel een optoming waarvan je goed moet weten hoe er mee om te gaan. Zou die persoonlijk ook niet aanraden als je nog niet veel weet en/of ervaring hebt met bitloos rijden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:45

Ik zou een kaakgekruist aanraden voor dressuur. Er zijn er op bokt meerdere die hier mee rijden en dat ziet er erg netjes uit. Ik ben er zelf ook ontzettend over te spreken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:53

Lous schreef:

Dat klopt niet, de hackamore werd (heel terecht) te scherp bevonden. Bovendien is het niet geschikt / gemaakt om met constante verbinding te rijden. :)

Uit het wedstrijdreglement:
Citaat:
De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan:
– De Sidepull,
– Het kingekruiste bitloos hoofdstel,
– Het kaakgekruiste bitloos hoofdstel,
– Regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.
Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm
heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Bij het gebruik van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moet wanneer er gebruik gemaakt wordt van koorden, deze een minimale diameter van 6 mm hebben.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-08-11 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:54

Lous schreef:
Maar met hackemore mag je gewoon bitloos starten.

Niet in de dressuur (en gelukkig maar!).

Het kaakgekruist systeem, kingekruist systeem en de sidepull zijn toegestaan in de dressuur, mits deze van leer zijn en de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden.
Het zijn alledrie prima hoofdstellen om dressuurmatig mee te rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:04

Ik heb een side pull.
Paardje raakt in paniek van de druk bij gekruiste hoofdstellen.
Side pull liep hij zo op weg.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:07

ik rijd op L2 niveau met een kaakgekruist hoofdstel, en dat gaat ons prima af :) wedstrijden doen we alleen onderling, maar wel met KNHS proeven- en juryleden.

sannemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:16

Wij rijden al jaren (endurance) met een bitloos hoofdstel. Het idee dat het anders zou zijn zit gewoon tussen je eigen oren. De meeste paarden vinden het zonder bit veel aangenamer. Wij hebben de paarden allemaal op een sidepull en dat bevalt uitstekend. Geen gedoe in de mond, het paard is veel meer gefocused op je zit en gewicht. Het is zeker aan te raden om al dat ijzer uit zijn mond te laten en nee uw paard zal zonder bit niet vluchten, integendeel...En mijn paarden (allemaal arabische volbloeden)lopen ook aan de teugel, als ik dat vraag. Zeker proberen waard !! Sannemie. *\o/*

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:18

Ik rijd dressuurwedstrijden met een kaakgekruist bitloos hoofdstel.
Gaat prima, merk weinig verschil. :)

Hackamore mag vanaf Z springen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:22

Mijn paard en ik doen niet zozeer aan dressuur, maar ik vind het wel belangrijk om regelmatig in de bak wat oefeningetjes met 'm te doen. Dan moet je denken aan wat extra aandacht voor het wendingenwerk, overgangetjes finetunen enz. En wanneer ik zo in de bak aan het prutsen ben gebruik ik juist een sidepull, daar is hij veel subtieler op te sturen dan op een trens. Hij heeft nogal de neiging om het bit beet te pakken, wordt al wel minder maar het sturen bevalt ons allebei beter met sidepull.

Wedstrijden rijden we niet, althans geen "dressuur" bij de KNHS. Bij de wedstrijdjes waar wij wel af en toe aan deelnemen mag je zowel met als zonder bit meedoen.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:52

Na wat onderzoek op internet en de reacties gelezen te hebben lijkt de sidepull me wel wat maar deze vind ik alleen in leer. Is er ook een variant van zwart syntetisch (zoals de bitless bridle van Cook)??

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:57

krissie20 schreef:
Welke bitlozehoofstel zou het meest geschikt zijn om dressuur mee te rijden. Er zijn er zoveel dat ik echt niet weer welke ik zou moeten kiezen. Overigens rij ik geen wedstrijden dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Wij gebruiken zelf de rambo multibridle. Erg fijn hoofdstel. Anatomisch gevormd en je kan er ook nog een bit aanmaken als je wilt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:02

krissie20 schreef:
Na wat onderzoek op internet en de reacties gelezen te hebben lijkt de sidepull me wel wat maar deze vind ik alleen in leer. Is er ook een variant van zwart syntetisch (zoals de bitless bridle van Cook)??

Marylot heeft biothane hoofdstellen die je ook als sidepull kunt gebruiken, ze zijn wel prijzig. Misschien handig om eerst te testen of je paard er wel goed op reageert? Je kunt dan bijvoorbeeld teugels vastmaken aan je halster, om te zien of je zo kunt sturen. Het is wel handig als je een halster gebruikt met een zo krap mogelijke neusriem anders gaat het wel heel erg schuiven allemaal.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:43

ik rommel momenteel wat aan met een neckrope, bevalt me erg goed :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee rijd je echt puur op zit en minimale druk op de neckrope, en ik gebruik mn stem nog veel en zweep als extra stukje stuur bekrachtiging :) Stelling en buiging gaan prima, wat zijgangen, galop wisseltje... Zelfs al een stukje piaffe :+

Vienna is perfect stuurbaar met neckrope, slangenvoltes, achtjes, gewone voltes, van hand veranderen...

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:59

Ik rijd voornamelijk dressuur met een neckrope. Ook dan is het paard nageefelijk te rijden. Aangezien vanuit de achterhand de rugspier bol gemaakt wordt en wanneer er genoeg buiging is in de achterhand daarbij de hals ook vanzelf gebogen wordt. Ik heb in het verleden met bit gereden en ook bitloos (laatste doe ik nog wel is), maar hoe zacht je ook met de handen bent, met bit, of bitloos hoofdstel aan het hoofd, ga je daar toch mee aan de gang. Ik merk aan mijn ruin dat hij zich dan gaat spannen, omdat ik hem fosseer!
Met neckrope, doormiddel van goed van achter naar voren te rijden, buigt hij zijn achterhand en komt het halsje er op. En dan komt hij goed in zijn lijf! Maar ja dit kost wel tijd :D
Maar ik merk en zie het aan alles bij hem! Hij zit goed in zijn bespiering, hij krijgt een mooie zelfhouding en zijn bewegingen zijn veel beter, ook los! En hij gaat nog steeds vooruit, dus dat is de bevestiging voor mij, dat ik op de goede weg zit!

Overigens rijd ik geen wedstrijden: Ik rijd dressuur voor mijn paard, om hem te verbeteren. Ik wil dit niet forceren. En als ik op wedstrijden op het gevraagde ogenblik een overgang moet maken terwijl ik denk dat het niet het juiste moment is dan vind ik dat zonde ;)
Maar ik heb ook gewoon geen lol in wedstrijden. Ik vind deze manier van werken helemaal gaaf, dat een paard zo voor je aan het werk gaat!

Ik zal wel is vragen of mijn mams weer is foto's wil maken en zet ik ze hier op bokt (als ik nog weet hoe ik dat deed... Is al lang geleden ;))

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:29

Top! Respect voor jullie allen die bitloos rijden! :-)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:13

Lous schreef:

Het is bijna onmogelijk om met een hackamore dressuur te rijden, omdat je er geen constante druk op mag zetten (hoevel ik het op maneges vaak zie :n )