Problemen bij het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouckie_

Problemen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 00:33

Dag bokkers,

Vandaag ging ik rijden met het paardje van een vriendin. Ik heb al meerdere
malen met hem gereden en dit ging altijd heel vlot. Vandaag ging het echter
minder... Ik kan meneertje normaal vrij vlot rond rijden en aan m'n been laten
lopen, vandaag liep hij wel aan m'n been maar was hij super moeilijk rond te rijden.
Toen ik er toch was in geslaagd om hem rond te rijden door verschillende oefeningen
te rijden gingen we maar eens wijken. Ik heb al met meerdere paarden gewijkt maar
man, dit was een RAMP! Toen ik bij C afsloeg vanop de rechterhand en ik dus naar rechts
ging wijken plaatste ik mijn linkerhand tegen zijn hals en duwde ik met mijn linkerbeen
(iets achter de singel) hem naar rechts, ik opende een klein beetje mijn rechterhand en
plaatste mijn rechterbeen wat naar voor. Omdat ik zeker wou zijn dat de achterhand meeging
reed ik links met een zweep. Ik tikte de achterhand bij maar hij ging zijn hals helemaal naar rechts plooien,
zijn buik naar binnen geplooid en zijn achterhand weer naar rechts, niets wat op wijken leek dus.
Ik probeerde meerdere malen (ook op links) maar kreeg altijd het zelfde effect. Wanneer ik probeerde
zonder zweep maakte hij gelijk misbruik van de situatie... Later probeerde ik nog een keer in stap
helemaal rond gesteld en goed aan mijn been met dezelfde hulpen als hiervoor beschreven en lukte
het wél wat deed ik verkeerd in draf?

Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt!

Nouckie_

Sim

Re: Problemen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 05:59

Eerst rechtstellen als je de middenlijn op komt! Niet te veel begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen anders druk je 'm teveel in een bocht. Zo te lezen heb je naar rechts geweken ipv naar links. Als je op de rechterhand zit en je wendt af bij A of C wijk je voor je rechterbeen naar links.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:01

Waarom open je je rechterhand? Je hoort je paard op de buitenteugel mee te nemen en indien nodig te begrenzen bij het wijken...deze kant openen geeft veel onzekerheid en onduidelijkheid voor je paard.

Daarnaast, waarom zet je de linkerhand tegen de hals? Hoe wil je dat je paard de hals naar links buigt als daar de teugel en jouw hand tegenaan ligt?

Volgende keer je hulpen dus correct geven, binnenhand ontspannen en niet tegen de hals aanleggen, buitenkant beter begrenzen en begeleiden.

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:22

Probeer het wijken is anders. Ipv zoals we het in de proef moeten doen rij je een links of rechtsomkeer, dan ga dje de diagonaal op en wijk je dus voor het andere been. Op deze manier kan het paard minder gemakkelijk de achterhand uitzwaaien. Ik gebruik dit vaak als er jonge paarden moeten leren wijken.
suc6

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:23

Kan dit paar uberhaupt wijken? Want jij zegt dan wel eens geweken te hebben met andere paarden,
maar ik lees hier niet dat dit paard van je vriendin het kan.

Je hulpen zijn overigens niet correct..
Als je naar rechts wilt wijken leg je niet links teugel tegen de hals en open je niet rechts je hand.
en waarom je rechterbeen naar voren?
Je begrensd rechts juist, omdat paard anders over de schouder weg zou kunnen lopen.
Links zou ik juist verwachten dat je die ontspant..

jillicious11

Re: Problemen bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:39

je kunt wijken oefenen door de grote volte spiraalsgewijs te sluiten en dan al wijkend te openen.
Op de kleine volte moet het paard namelijk door de vorm van de figuur meer doen met zijn binnen achterbeen. Dat kost kracht, dus wil hij best van die volte af.
Openen doet hij daarom graag, breng je binnenbeen iets naar achteren en je gewicht naar buiten.
Neem je beide handen mee naar buiten, maar ze mogen niet over de hals komen. Je mag de hals niet inknikken.
Er is één gevaar : dat je paard over de buitenschouder wegloopt naar de hoefslag. Hij kruist daarbij voor wel over , maar gaat achter in een recht lijntje. Voor hem de gemakkelijkste weg.
Belangrijk is dat je met je buitenhand en je buitenknie die schouder begrenst, zodat hij ook echt zijn achterbenen over elkaar kruist. Niet de hals naar binnen inbuigen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:29

Dit is misschien wel nuttig om te lezen http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_wijken

Ik moet er wel bij zeggen dat je niet kan leren wijken vanaf het internet, daar heb je instructie nodig om je te corrigeren in de hulpen die je geeft.