Wat is de "perfecte" houding voor je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Wat is de "perfecte" houding voor je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 02:26

Hoii,

Ik kom weer eens stalken met een vraagje...
Maar ik vraag mezelf elke keer af of m'n beugels te kort of te lang zijn, maar wat is de perfecte houding voor je benen?

Ik snap wel dat t kan verschillen met wat je wil doen enzo (teminste dat denk ik :p), maar ik bedoel dus gewoon tijdens een beginnersles op de manege :p

Dankjewel alvast voor de reacties :)

En ohja, dat onder de okselsverhaal (geen idee of t een fabeltje of feit is :p) dat werkt niet echt bij mij, dan zijn ze zowieso te lang

poes

Re: Wat is de "perfecte" houding voor je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 02:31

Ga zitten, doe beugels uit, trek je knieën recht omhoog zo hog je kunt (zo tot aan je oor ja :D ) en laat je benen dan in 1 vloeiende beweging vallen. Nu zit je goed en liggen je benen goed, beugels afstellen tussen enkel en onderkant voet hoeft goed te zijn!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 02:33

poes schreef:
Ga zitten, doe beugels uit, trek je knieën recht omhoog zo hog je kunt (zo tot aan je oor ja :D ) en laat je benen dan in 1 vloeiende beweging vallen. Nu zit je goed en liggen je benen goed, beugels afstellen tussen enkel en onderkant voet hoeft goed te zijn!

Hmm, ik deed mn ogen dicht en zat op een paard... deed mn beugels uit en mn knieën heel ver omhoog tot mn oren (ja dat kan als je je ogen dichtdoet xD) en liet ze toen vallen... Maar toen dacht ik, hoe kan je zo nog gaan "staan" dan? :p

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 02:35

Voor lichtrijden hoef je niet ver uit het zadel hoor :D Ik zeg nog: tussen enkel en onderkant, ik pak echt wel onderkant voet :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 02:37

oke :p maar hoe "krom" zijn je benen dan? bijna helemaal gestrekt(voor zover dat kan op een zadel) toch of...?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 04:07

Staat er op de wiki geen foto? Bijvoorbeeld bij houding of beenhouding.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:13

benen moeten om het paard heen liggen, onder je lichaam gehouden kunnen worden (voor de balans) en kunnen veren in je gewrichten om zo de bewegingen op te kunnen vangen. Te korte beugels zorgt er vaak eerder voor dat het moeilijker is om te veren en je heupen te openen (tenzij je er in traint zoals springruiters), te lange beugels zorgt ervoor dat je niet kunt veren omdat je gewrichten teveel gestrekt worden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:29

Sluit me aan bij lailapri,
Maar heb nog wel een paar aanvullingen;
Je been hoort ontspannen langs je paard te liggen aan de binnenkant van je bovenbeen.
Schouder, heup en enkel in 1 verticale lijn (als je het paard onder je vandaan tovert moet je stevig op je voeten vallen, dus in balans staan)
Je knie en enkel moeten kunnen veren/scharnieren maar voor dressuur wil je ze zo lang mogelijk hebben.
Bil spieren zacht houden, anders lukt dat veren in je knie en enkel niet.

Wat ik veel merk bij mijn leerlingen is dat hun bovenbeen spieren te kort zijn, hierdoor trekken ze hun knie op. Leg je dan het been op de juiste plaats dan ontstaat er zoveel spanning dat dat ook niet wenselijk is.
Dan ook nog het feit dat elk paard anders beweegt, heb 2 paarden maar bij de een zit ik langer dan bij de ander, waarom, omdat de een hele vlakke beweging heeft en de ander hoger opgooit. Bij die laatste zit ik iets korten om meer te kunnen scharnieren in heup, knie en enkel om mee te zijn in de beweging.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:35

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:48

_Natasja_ schreef:
http://lh3.ggpht.com/-OebQ7fJrq5s/ThLc9 ... 520490.JPG

Het voorste meisje had 150 punten op de zitcompetitie behaald.
Dus zo moet het er ongeveer uit gaan zien.

Vind het nou niet echt HET voorbeeld van hoe je moet gaan zitten. Op de foto, voor wat ik aanneem een manege ruiter, zeker niet verkeerd.
Maar ze is gespannen in haar bovenlijf, komt uit het zadel, been ligt wat gespannen, knie mag meer naar binnen gedraaid dan ligt haar voet ook beter naar binnen, maar er zijn zeker mooiere voorbeelden te vinden.

Wat ik eerder helemaal vergeten ben er bij te zeggen dat een goed zadel je kan helpen bij goed zitten, ben alleen wel van mening dat een zadel nooit een dwingende werking mag hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:24

Dat meisje zit idd boven het paard ipv eromheen, de vangt de bewegingen niet op in haar bekkengebied maar neemt meer een soort van verlichte zit aan. Ze trekt zich een soort van op aan haar armen en die erachter ook, om je paard heen zitten gaat dan al niet meer. Ik zou dan eerder een foto plaatsen van klimke oid.

Vind trouwens die paardjes ook niet heel gelukkig ogen en volgens mij schiet die competitie echt zijn doel voorbij, goed zitten is belangrijk maar dat begint bij de eerste les en niet omdat het een wedstrijd is waar je alleen aan mee kan doen met een bepaald talent/natuurlijk evenwicht.
Ik zou er ook voor kiezen om de ruiters aan de longe te doen al dan niet bijgezet maar dan hoeven ze niet zelf te sturen en trekken en komt het echt aan op het zitten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:36

Ik zit ook op elk paard anders, maar het heeft bij mij ook wel veel met het zadel te maken. Diepe zit heb ik niet nodig en vind ik niet prettig, maar een goede bovenbeenwrong om je bovenbeen goed lang te maken is wel een fijn hulpmiddel.
Moet ook bij elk nieuw paard weer wennen aan de beweging, dus zit pas na een keer of 3 a 4 rijden zoals ik wil zitten.
Krijg in ieder geval veel complimenten op mijn houding en been ligging :)
http://www.fotoserve.nl/~lissy/markelo_ ... cf0048.jpg

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 07:51

Ga op je paard zitten, laat je been hangen (uit de beugel), til je tenen op (alleen je tenen, niet je knie!) en dan moet je ongeveer bij de beugels zitten met je tenen. Je krijgt ze er bijna niet in, dat doet teveel pijn ;) Maar zo lang moeten ze wel. Je benen íets gebogen, maar niet veel. Lichtrijden is ook niet echt gaan staan, het is meebewegen met het paard. Dat betekend gewoon iets mee naar voren, kom je nét uit je zadel. Dat lukt dan nog best!

Daarbij ligt het ook een beetje aan het zadel, want bij een dressuurzadel zit je dan vaak netjes tegen de wrongen aan, maar bij een veelzijdigheidszadel zit je dan meestal een beetje los van de wrongen, dus is het misschien fijner om ze daarom iets korter te doen. Maar dat is ook wat je zelf prettiger vindt, want beide (te korte beugels of los van de wrongen) is niet zo prettig.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:14

Hebben jullie geen foto's van jezelf dan?
Laat maar eens zien hoe volgens jullie de ideale zit is?

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:19

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:19

ik heb ook weleens gehoord dat je je benen moet laten hangen en dan je tenen omhoog doen en de beugel inschuiven maar kun je dan je hakken nog uitdrukken?
ik heb meestal bij dat oksel verhaal 2 of 3 gaten langer. ik vind kortebeugels trouwens lelijk staan :)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:25

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:32

Ik denk(weet wel zeker) dat die van mij meestal te kort zijn dus :p

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:46