Niet willen aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milou

Niet willen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:39

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar niet het antwoord op deze vraag kunnen vinden..

Heb mijn paad nu driekwart jaar en het rijden gaat steeds beter en beter alleen de galop is sowieso een struikelpunt..
Ze wil erg hard in de galop en vaak niet echt controleerbaar en al helemaal niet fijn te rijden. Dit gaat steeds beter en als ik (eenmaal) in de galop zit is ze ook wel weer fijn en rustig.

Maar nu, sinds 1,5 maand denk ik zo, wilt ze niet meer aanspringen in galop. Ze reageert niet meer op de hulpen.
Ik probeer nu het meest op een volte, wat stelling en binnenbeen achter de singel en buitenbeen op de singel. Ook al leg ik me been ver naar achter of maar een klein beetje, ze reageert er gewoon niet op. Gaat heel hard draven en spring er uiteindelijk dan wel in, maar dan is het meer racen..

Haar zadel ligt ook nog goed, zadelmaker recent geweest. Ook heb ik les, maar door vakanties etc nu al 1 maand geen les meer gehad.

Dus... wie heeft tips of goede raad?

Amiigo

Re: Niet willen aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:29

Lekker laten gaan zou ik zeggen..
Wat zegt je instructrice?
Gewoon de hulpen geven, diep zitten en als ze in galop 'rent' laten gaan, houd je haar niet tegen met je handen?
Houd de teugels eens op ligt contact, en dan aanspringen, dan heeft ze alle ruimte om aan te springen.
Laat haar dan maar lekker hard galoperen, dat word vanzelf beter, hoe vaker je daarop traint, hoe beter het zou gaan.
En met longeren? Doet ze het dan ook? reageert ze op stem?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:46

ehm misschien buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel ;)

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:05

Haha lekker stom, heb het verkeerd om gezegd.

Amigo: ja met longeren reageerd ze wel op stem hulp en wilt ze wel. Bedankt voor je tips!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:18

Ik geef een kusje bij aanspringen als aanmoediging, dit doe ik aan de longeerlijn ook, zo blijft het duidelijk.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:06

Misschien eens zonder zadel of met een ander zadel proberen en dan alleen met stemhulp? Daar zou ze op moeten reageren als ze het met longeren wel doet en wie weet heeft ze last van het zadel.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:13

Galloppeerd ie wel in de wei of bijv met longeren??
Ik heb dit ook met een verzorghafje van me gehad.. Toen ze in betere conditie was, lukte het wel! Nu kan ik hele lange stukken met der galloppeeren inhet bos :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:51

Herkenbaar probleem.

Mijn paard is nog niet sterk genoeg van achteren. En wil ook niet altijd aanspringen. Als ze dan wel aanspringt is er paniek. Omdat ze zich zelf nog niet goed genoeg kan dragen. Ze raakt uit balans en zet het op een lopen. Ik ben me nu aan het focussen op de achterhand sterker maken. Balkjes draven, veel overgangen en tempowisselingen, Longeren enz. Ook probeer ik buiten te galoperen op brede niet te zware zandpaden lekker rechtuit.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:10

Als ik jou was zal ik eerst zorgen dat je paard goed op je hulpen gaat reageren dus dmv overgangen zodat het voor jou ook makkelijker wordt je paard te rijden omdat hij dan wel op jouw hulpen reageerd. gewoon per dag 40 minuten stappen draven stappen stilstaan stappen draven op een gegeven moment is je paard zo aan je been dat het galopperen ook beter moet gaan!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:12

Milou, wat vervelend zeg!!
Maar toen ik foto's kwam maken galoppeerde Karin toch gewoon op haar?
En dat is echt geen 1.5 maand geleden.

oscarx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:14

ik zou zeggen heb geduld en wacht tot je weer les kan hebben want volgens mij is het pas weer sinds je geen les meer heb ik zou gewoon als je les hebt meteen aan je instuctrice vragen dat ze er op les als je in galop gaat ;)

xxx

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:58

het longeren wat er gezegt word zit wel wat in. zodat hij op stem luisterd.

als je erop zit moet je heel duidelijk en met volume GALOP zeggen bij elke keer dat je aan wilt springen.
na een tijd doet hij het veel gemakkelijker, en zou je alleen maar galop hoeven te zeggen en hij springt aan.

anders pak je er een zweepje bij. belangrijk is dat je het eerst eerlijk vraagt met je kuit, en dan pas duidelijk je zweep.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:05

vaak heeft het te maken met balans en rechtgericht zijn. Als een paard niet in balans is dan is de galop erg moeilijk en het is dan gemakkelijker om vooral hard te gaan. Je hebt paarden die in paniek raken en dus gaan rennen en je heb paarden die niet meer durfen en dus gaan staken.
Werk vooral aan rechtrichten, soepel worden en geef je paard de tijd om sterker te worden.

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:21

heel veel schijnovergangen/overgangen maken, dit houd het paard alert en jezelf ook lekker actief
voltes rijden en lekker loswerken, en als je echt wil galopperen dan laat hem maar gewoon hard gaan
hij doet dit puur uit gebrek van kracht of hij vind het gewoon nog lastig, maar dit went vanzelf.
Veel oefenen en geduld en het paardje en jij gaan het helemaal maken!!

succes :)