Crossen in parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Crossen in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:09

Hallo!

Dit is m'n laatste jaar bij de pony's, en ik hoopte dat springen & dressuur heel goed gingen gaan. Dressuur begint super te worden, hij is heel ontspannen, dus ben heel blij (aangezien ik meer dressuur ben).

Alleen het springen gaat niet meer, op tornooi dan niet. Met het inspringen is hij heel braaf en ik kan schakelen in de galop, luistert heel goed naar me. Maar eenmaal als we in het parcours zijn, het belletje rinkelt en ik hem in galop zet, gaat het niet meer goed. Hij crosst de hele tijd. Dus ik galoppeer eerst tot ik hem terug heb (en dat lukt meestal wel), maar eenmaal als we richting de sprong gaan, crosst hij er van door.
In zo'n crossgalop durf ik niet de sprongen aan te rijden, dus zet ik hem op een volte, maar na 2 voltes mag ik het parcours verlaten, dusja.
Ook staat er geen stuur meer op, hij crosst en crosst en crosst en als de sprongen met niet veel bochten achtereen komen, gaat het wel, maar eenmaal als ik een scherpe bocht moet draaien, lukt het niet (mede omdat ik aan m'n binnenteugel hang..., maar los daarvan draait hij nog niet.).

Heeft iemand tips om hem wat rustiger te laten in het parcours. Ik ben er bijna zeker van dat het door mij komt en dat ik hem een signaal geef waardoor hij begint te crossen, maar ik weet niet wat. Nu denk ik wel dat hij weet dat als hij crosst, hij niet moet springen.

zodiacje

Re: Crossen in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:55

Heb je les?
Anders kan je misschien je instructrice eens mee nemen op wedstrijd.
Kan zij goed zien wat je dan anders doet.

Laat het ook eens filmen, kan je er later eens goed naar kijken of je verkrampt ofzo.

Achterover zitten, wenden op de buitenteugel, loslaten en dat soort dingen neem ik aan dat je
al te horen krijgt van je instructie.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:57

anders een paar keer HC starten of oefen parcoursen gaan rijden. Dan kun je, je pony corrigeren zonder dat je gelijk de ring uit moet, omdat je te veel weigeringen hebt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:51

Ga met een instructeur naar een oefenparcours en probeer daar het probleem op te lossen. Blijf dit net zo lang doen totdat je in een oefenparcours direct het eerste rondje fantsoenlijk rond kunt rijden. Als dat lukt kun je het weer eens op concours proberen, het liefst onder begeleiding van je instructeur.

Een rijtechnische oplossing in via de pc haast niet te geven, omdat wij niet kunnen zien waar de oorzaak ligt.

x_sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:45

mee eens met schoentje! ;)

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:47

Inderdaad een oefenparcour doen. Mijn paard wil wel eens hetzelfde als jou doen, met mijn instructeur leggen we daardoor een balk op een galopsprong voor de sprong maar ook na de sprong waardoor hij niet kan racen. Elk paard is verschillend maar die van mij gaat hierdoor al vooruit omdat hij het technisch moet springen ipv hard.