steigeren met buitenrit....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

steigeren met buitenrit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:47

ik zal even iets over mijn paard vertellen (wat handiger om het probleem te kennen...
Rahere is een 6 jarige engelse volbloed die rengefokt is en hier is aangekomen als probleempaard (zo'n anderhalf jaar geleden) en is eindeljk wat braaf onder het zadel...

Nu als ik met hem alleen ga buitenrijden geen enkel probleem... rustig galopje, drafje stap en dergelijk geen probleem....
Nu vorige week ben ik 2x met iemand anders gaan rijden (heb er toen even pessoabit ingestopt voor zekerheid omdat het wel even geleden was dat hij butien was geweest) en stap en draf geen probleem... tot het paard van mijn nicht weggalopeerd en hij er niet 'al te snel' achter mocht (hij wilde rennen en mocht dus niet) Hij begon te steigeren en liep de hele tijd te protesteren....

Sim

Re: steigeren met buitenrit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:03

Dus? Wat is nu je vraag?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:03

Misschien een kwestie van wennen?
Aangezien je zegt dat t al een tijdje geleden is..
Weet als ik met de mijne alleen naar buiten ga ook geen probleem, en laatst voor t eerst weer met andere samen, begon hij ook dom te doen toen dr iemand ruim om hem heen aant galopperen was buiten..

of hem voorop laten lopen??

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:07

Mijn paard zou ook gaan steigeren als ze niet mee mocht met de ander... Denk dat je er rekening mee moet houden dat het kudde dieren zijn als er één vlucht, vluchten ze allemaal.
Hij is niet gewent aan het feit dat er één weg galoppeert en hij niet mag. Hij zal moeten leren dat er niks aan de hand is en dat hij even moet wachten totdat jij hem verteld dat hij ook mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:15

Zapata schreef:
of hem voorop laten lopen??

Dat is zeker geen optie want dan is hij zoizo weg

Majolen -> hij mocht wel maar het probleem was dat we rustig wilde galoperen en hij dus echt er vandoor wilde gaan...
In kudde rijden hiervoor is nooit een probleem geweest

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:26

Dat is inderdaad vervelend, als het nooit een probleem is geweest, dan zal het weer even wennen zijn voor hem denk ik zo.

Een wedstrijdje voor een renpaard is wel leuk natuurlijk.. voor hem dan alleen hey ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:03

Ja het probleem is dat ik er een jaar geleden 2x serieus ben afgevallen met 'een wedstrijdje' omdat hij gewoon niet meer te remmen was en ik dus niet meer te hard ga als ik met andere paarden ben

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:06

voor de volgende keer zorgen dat je gelijk met je vriendin aanspringt in een handgalopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:10

ik spring altijd gelijk aan (ongeveer) maar dan begint het protest

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:36

beetje spelen? laten gaan, en weer terugnemen, weer even laten gaan, en terug nemen? en daarin oefenen en uiteindelijk hand galop kunnen doen.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:44

misschien zijn jullie het niet met mij eens, maar ik zou sowieso geen andere bit ingooien als normaal! mijn verzorgpaardje houdt er ook van om lekker vandoor te gaan in het bos... Gewoon net zoals in de bak rijden, en zelf niet in paniek raken, als het paard ervandoor gaat.

Bij mijn verzorpaard helpt het als zij ervandoor gaat in het bos als ik in verlichte zit ga staan (zodat ik haar niet vooruit duw met mijn zit) en dan ophoudingen maken, en als zij iets terug komt, dan pak ik ze terug in draf/stap.

Het is inderdaad vervelend, al die protesten en ervandoor gaan, maar paarden blijven dieren, en vooral vluchtdieren en blijven dus bij elkaar als er een schrikt en ervandoor gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:23

ik vind dat het 1 dag gebeurt (dinsdag) na een paar weke nniet buiten te zijn oke.... maar de zaterdag er na was het gewoon erger