Gespannen tijdens doorzitten-->stuiteren en halsstrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Gespannen tijdens doorzitten-->stuiteren en halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:03

Hai!

Ik had hier een paar weken geleden ook al een topic over gemaakt en ben toen hard aan de slag gegaan met m'n paardje, maar het lukt tot dusver nog niet echt.

1.

Mijn paard loopt altijd súúper ontspannen, maar zodra ik ga doorzitten begint ze te dribbelen en wil ze aanspringen in de galop. ik heb al geprobeerd om vanuit de overgang stap --> draf te blijven zitten, en dat gaat redelijk.. 4 passen.. dan raakt ze in paniek en gaat ze dribbelen/galloperen.

2.

Mijn paard loopt altijd súúper ontspannen, maar zodra ik haar vraag hals te strekken, doet ze dit niet..
Dan raakt ze ook helemaal gespannen.
L&L rijden is dus voor ons ook een probleem, terwijl ik vind dat je eigenlijk wel zo met Friezen moet inrijden.

Ik heb financieel niet de mogelijkheid om lessen te nemen.

kimmysan

Re: Gespannen tijdens doorzitten-->stuiteren en halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:06

Misschien is er iets met dr rug/tanden/iets anders. Ik vind het persoonlijk niet eerlijk tegen over het paard om door te rijden, als ze aangeeft dat er iets kan zijn. Als je dat uitgesloten hebt, dan vind ik dat je gewoon door kunt rijden, en dan oefenen oefenen oefenen. Kleine stukjes doorzitten, kleine stukjes lichtrijden.

Maar als je geen geld hebt voor les, dan heb je ook geen geld om je paard te laten onderzoeken.. (denk ik)
Dat vind ik niet kunnen eignelijk.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:08

Zou je mischien een filmpjes kunnen maken en dat hier plaatsen. DAn kunnen we beter helpen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:11

En vanuit de galop terug naar de draf?

Ik krijg wel de indruk dat er medisch iets niet lekker zit, begin anders eens met een zadelmaker te laten komen.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:13

Ik denk, dat je alles met alles te snel wilt: als het goed gaat vanuit overgang stap, wees dan tevreden met 3 a 4 stappen en probeer haar dan terug te nemen, vóórdat ze gaat dribbelen (op het goede moment)
Neem haar terug naar stap en wacht tot ze ECHT helemaal ontspannen is (blijven stappen). Doe dan iets wat ze al heel goed kan (iets heel simpels, zoals 1 pasje achterwaarts). Daarna (vanuit de rust) weer stappen en aandraven in doorzit: TERUGnemen als het nog goed gaat, voorgaande herhalen en als het lukt tevreden zijn: ga iets heel anders doen, zet haar op de wei: Morgen weer een dag!
Je zult zien dat je met een paar dagen meer bereikt, dan dat je het steeds maar blijft proberen en blijft doordrammen, voor iets wat ze waarschijnlijk gewoon nog niet kan/snapt: wees eerlijk een geef haar veel tijd:pas als ze het echt snapt kan je verder vragen!
En dat allemaal gratis ;-)
Bianca

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:15

Ik denk dat je paard misschien ongeduldig is en graag wilt aangalopperen (alhoewel dat wel raar is voor een fries), maar het kan zijn. Anders zou ik zeggen dat je paard last van zijn rug heeft. Dat halsstrekken is ook niet iets wat friezen over het algemeen gemakkelijk kunnen, gaan ook snel achter de teugel lopen. Maar dat gespannen lopen kan goed een rugprobleem zijn en ligt het zadel wel goed?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:27

Of zoek het probleem bij jezelf, als je gaat door zitten zet je dan je bekken/onder rug vast waardoor je op je paard tegen de beweging in gaat en hij dat als niet prettig ervaart.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:33

Wat een onzin, geen geld om lessen te nemen. dan neem je eens in de paar weken les, van een goede instructeur. Echt, ik kan er met de pet niet bij...

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:40

Het is wat vreemd maar zolang de rest van onderhoud voor het paard goed is... Lessen is geen eerste behoefte voor een paard en ruiter. Ikzlef steek ook meer geld in onderhoud dan in les. Ik laat liever de osteopaat komen dan dat ik les heb. Als ik dan nog geld over houdt, neem ik n lesje.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:49

ZarankaII schreef:
Het is wat vreemd maar zolang de rest van onderhoud voor het paard goed is... Lessen is geen eerste behoefte voor een paard en ruiter. Ikzlef steek ook meer geld in onderhoud dan in les. Ik laat liever de osteopaat komen dan dat ik les heb. Als ik dan nog geld over houdt, neem ik n lesje.

Het is geen eerste behoefte nee, dat zijn water, voer, medische zorg en beschutting (omdat ie het anders niet lang uithoud). Maar daarna volgen bij mij in elk geval passend harnachement, eerlijke belasting (rijden dus. want wat een ostheopaat poogt recht te maken heeft een ander vaak scheef gemaakt. het gros van de lichamelijke problemen komen vanuit verkeerde belasting/rijden) en liefde/aandacht.
Mijn inziens voorkom je met les een hele hoop problemen..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:00

Als je wilt rijden, is les zeker wel een eerste behoefte. Met verkeerd belasten kan je je paard verder de filistijnen in helpen dan met slecht voer...

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:05

Dat wel, ik zeg ook niet dat les onbelangrijk is maar ze komt er eerlijk voor uit dat ze er geen geld voor heeft en vraagt hier om advies. Ik vind het dan niet echt gepast om te zeggen geen geld voor les kan ik me moeilijk voorstellen. Dat ze geen les kan nemen is niet van toepassing voor advies hier.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:08

Ikzelf zou gewoon eerst kijken of de rug van je paardje in orde is (kun je zelf eerst controleren door langs de ruggenwervel op de spieren te drukken van voor naar achter) en of dat het zadel past. Als dit in orde is zou ik gaan kijken voor les, hoef niet elke week, al is het eens in de maand.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:16

Ik heb even naar t profiel van TS gekeken en volgens mij is het niet haar paard. Ik denk dus ook niet dat de kosten voor de verzorging voor haar rekening komen. Daarnaast zit ze op school en ik kan me voorstellen dat regelmatig les nemen op die leeftijd erg duur kan zijn.

Toch, TS, zou ik eens kijken of je misschien eens 1 les kan nemen bij een goede instructeur. Misschien kan je dat al een heel eind helpen.
Wel vind ik ook dat t probleem met t doorzitten kan duiden op een rugklacht bij t paard. Als het inderdaad niet jouw paard is, zou ik dat zeker bij de eigenaar aangeven. Een goede instructeur kan waarschijnlijk ook beter zien dan wij of het aan de 'groenheid' van het paard ligt, of dat er een ander probleem is.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:20

Uit welke omgeving kom je? Anders kan ik je mijn instructice aanraden, die is niet zo heel duur maar wel supergoed. Rijd zelf grand prix niveau.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:44

Bonita_Bon schreef:
Wat een onzin, geen geld om lessen te nemen. dan neem je eens in de paar weken les, van een goede instructeur. Echt, ik kan er met de pet niet bij...

Wat als het niet mijn paard is?
Ik zou me eerst afvragen of het TS' paard wel is, voor je met zulke reactie's gaat gooien.
Ik heb het geluk dat er mensen zijn die mijn rijden goed genoeg vinden om mij een paard aan te bieden.
Ik heb het geld zelf niet voor lessen, want ik vind dat wanneer je op les gaat, je minstens eens in de twee weken moet gaan, en dat lukt financieel gewoon niet, daar kan ik niks aan verhelpen, laat staan m'n ouders die nóg armer zijn.

Het is dus NIET mijn paard nee.

Ik woon op het 3 provincie punt groningen, friesland, drenthe

EDIT:

Het zadel wat ik er momenteel op heb liggen, ligt niet perfect, maar het zou ook niet 'schadelijk' zijn.
Er komt dus een nieuw zadel, alleen dat duurt even.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:16

Dat er een goed passend zadel komt is al iets. Ik kom uit provincie gelderland dus mijn instructrice kan ik je dan helaas niet aanbieden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:26

Jep!

Het zadel is er en ik heb er vanmiddag al even mee gereden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:46

moelly schreef:
Bonita_Bon schreef:

Wat als het niet mijn paard is?
Ik zou me eerst afvragen of het TS' paard wel is, voor je met zulke reactie's gaat gooien.
Ik heb het geluk dat er mensen zijn die mijn rijden goed genoeg vinden om mij een paard aan te bieden.
Ik heb het geld zelf niet voor lessen, want ik vind dat wanneer je op les gaat, je minstens eens in de twee weken moet gaan, en dat lukt financieel gewoon niet, daar kan ik niks aan verhelpen, laat staan m'n ouders die nóg armer zijn.

Het is dus NIET mijn paard nee.

Ik woon op het 3 provincie punt groningen, friesland, drenthe

EDIT:

Het zadel wat ik er momenteel op heb liggen, ligt niet perfect, maar het zou ook niet 'schadelijk' zijn.
Er komt dus een nieuw zadel, alleen dat duurt even.

Ja maakt dat iets uit? Jij stapt erop, jouw (gedeeltelijke) verantwoording. Liever eens in de zoveel weken les dan helemaal geen les, je ziet gewoon je eigen fouten niet. Zoals dat bij iedereen zo is, ook anky heeft les. Das niet voor niets.......
Ik heb het geld ook niet op mn rug groeien, dat suggereer ik ook niet. Moet er ook keihard voor werken en dat hebben mn ouders ook altijd gedaan.. Waarom zou je perse eens in de zoveel weken MOETEN en niet gewoon een keer les zodat je in elk geval tips hebt om mee vooruit te komen?

ps. in je openingspost heb je het trouwens zelf over 'mn paardje'. dus niet zo gek dat mensen er van uitgaan dat het JOUW paard is, toch?

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:07

Mensen waarom al dat gesnauw over les. Is belangrijk maar niet aan de orde ze vraagt hier gewoon om advies en heeft zelf al erkend dat het belangrijk is. Geef advies of zeg niets.
Fijn dat het nieuwe zadel er is, merk je verschil met een nieuw zadel?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:09

Wel wat, ze ontspant zich meer, maar het doorzitten wil nog niet echt.
Ik heb eerst 4 passen doorzitten gedaan, daarna stappen, daarna wat andere oefeningen zoals wijken in draf, en toen even een galopje, daarna nog eens geprobeerd, maar daar werd ze na 2 passen doorzitten al in paniek.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:18

ZarankaII schreef:
Mensen waarom al dat gesnauw over les. Is belangrijk maar niet aan de orde ze vraagt hier gewoon om advies en heeft zelf al erkend dat het belangrijk is. Geef advies of zeg niets.
Fijn dat het nieuwe zadel er is, merk je verschil met een nieuw zadel?

omdat je dit alleen oplost met goede lessen. wie ik ben om dat te zeggen? ik zie de andere kant van de medaille. ik krijg tientallen 'verreden' paarden per jaar op stal ter correctie... en een deel beland helaas op iemands bord. daarom.

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:12

lang en laag deed die van mij ook nooit echt, maar aan de pessoa begon hij er wel lekker mee. Misschien dat je dat kunt proberen?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:42

Ja, dat was dus ook mijn idee, ik had er nog 1 in de kast liggen en heb longeerles gehad.

@bonita_bon:
Die van mij zul je niet krijgen :+

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:51

moelly schreef:
Ja, dat was dus ook mijn idee, ik had er nog 1 in de kast liggen en heb longeerles gehad.

@bonita_bon:
Die van mij zul je niet krijgen :+

ik dacht te lezen dat het jouw paard niet was? dan heb je daar waarschijnlijk weinig vat op... ik krijg ze ook liever niet binnen, vandaar mijn eerdere post