Hoe op bitje laten kauwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

Hoe op bitje laten kauwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:16

(ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt)

Ik ben de laatste tijd bezig met een grondige training van mijn verzorgpaard.
Veel overgangen en tempowisselingen rijden zodat hij zijn achterhand activeerd (lukt al aardig).
Maar ik wil hem graag op zijn bit leren kauwen want dat doet hij niet.
Hoe moet ik hem dat aanleren? Als ik halthou en ik speel met mijn vingers (of op de teugels) dan
begint hij zeg maar wat te rammelen met het bitje maar trek daarna direct de teugels uit mijn handen.

Alvast bedankt.

(ter info: een maandje geleden werd hij nog gereden met een kneveltrens nu op een dubbel gebroken watertrens)

_MG

Re: Hoe op bitje laten kauwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:19

Het zou kunnen dat je paard 'verleerd' heeft om te kauwen. Mijn pony deed ook bijna niet kauwen op zijn bitje toen ik hem dressuurmatig oppakte. Iemand gaf me toen de tip om voor het rijden een suikerklontje of een stukje (zure) appel te voeren, zodat de natuurlijke speekselproductie gestimuleerd wordt. Bij mij heeft het goed geholpen. Heb het over een periode van twee maanden gedaan (niet elke keer als ik ging rijden) en ondertussen kauwt en knabbelt ie alsof ie het nooit anders heeft gekend..

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:24

Je hebt tegenwoordig appelbitjes. Dit is een kunststof trens (ringen wel van ijzer) met een appelsmaakje eraan. Hiervan gaan de meeste paarden wel aan het kauwen.
Gr angela

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:31

Wist je dat een paard zodra hij iets in zijn mond heeft, speeksel aanmaakt om het te kunnen doorslikken?
Dus als je een bit indoet heb je een constante stimulans voor de speekselproductie, eigenlijk is een suikerklontje of stukje appel voor de speekselproductie dus niet waar :) Denk dat het wél hielp voor het kauwen. (overigens, een paard blijft zoveel speeksel aanmaken dat hij vaak té veel in zijn mond heeft en steeds moet slikken, waardoor zijn ademhaling niet constant is en hij dus moeite kan hebben met een oefening. (net zoals mensen hebben paarden ook een ritme van in- en uitademen tijdens een fysieke activiteit)

Ik vind zelf dat kauwen helemaal geen positief teken is, het is meestal irritatie door het vele speeksel, een rare smaak -die zogenaamd lekker word genoemd, wie kan nou voor onze paarden vertellen dat ijzer in je mond lekker is?- of pijn aan de kiezen/lagen.
Als ik mét bit rijd vind ik het een positief teken als hij zijn onderlip lekker ontspannen heeft, als hij schuimt of kauwt weet ik dat ik teveel met dat bit heb zitten hannessen.

Ik zou het persoonlijk laten en er eerder op letten dat zijn onderlip en kin ontspannen zijn, gestresste of gespannen paarden -die niet van zichzelf een harde kin hebben- krijgen een harde kin en niet lekker lubberende onderlip.

Smaakbitjes is, naar mijn idee, weer een ander syptoomoplossend product.
M'n paard kauwt niet, dus stop ik er iets in dat éétbaar lijkt en waar hij dus op wil kauwen, probleem opgelost.
Yeah, laten we dan gelijk maar allemaal onze koffers pakken en het wezen paard met rust laten.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:36

Het gaat mij er niet om dat hij moet gaan schuimen hoor.
Ik heb gewoon geleerd dat kauwen voor ontspanning zorgt en zo de kaakspieren gaat ontspannen

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:51

Als hij schuimt en kauwt is dat volgens mij juist goed voor de klieren die achter de kaak moeten gaan uitsteken. Een paar suikerklontjes of een pepermuntje wil nog wel eens helpen om dat voor elkaar te krijgen... De klieren moeten zacht en soepel worden. Als het met het rijden zelf niet lukt waarom dan niet stimuleren? Ik denk dat met een suikerklontje dat kauwen wel kan aanleren :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:58

voordoen..

Nee, grapje :+

Kan het zijn dat hij zich niet goed ruft te ontspannen? of niet goed durft te kauwen?
Happy mouth bitjes hebben een smaakje, misschien gaat hij/zij daar wel op kauwen?

evt voor het rijden een appel geven, dat helpt ook nog wel eens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:01

Ik vind het niet erg dat een paard niet perse kauwt, de mijne kauwt ook niet. Het is geen must, een niet kauwend paard kan net zo goed ontspannen zijn als een wel kauwend paard.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:02

Kauwen is een teken van ontspanning want mijn paard schuimt en tegelijkertijd hangt zijn onderlip ook. Je kunt suikerklontjes of appelbitje proberen maar meestal gaan ze als ze nageeflijk beginnen te worden en los in het lijf vanzelf te schuimen. Die van mij heeft het ook lange tijd niet gedaan (toen ie nog supersterk was en dus niet nageeflijk). Paard hoeft overigens niet altijd sterk te zijn hoor