Steigeren op één bepaalde plek en halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Steigeren op één bepaalde plek en halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:10

Graag zou ik eens wat advies krijgen van bokkers over dit probleem. Ik heb wel tips gekregen, waar ik zeker mee aan de gang ga, maar mischien herkent iemand dit.

Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen :)

Sinds April 2011 ben ik bezit van een ongelovelijk lief en leuk paard: Violet. Ze heeft toch haar 5e op de renbaan gelopen (draver) en ze is de laatste jaren 'recreatief' bereden (erg weinig bereden, kwam ik achteraf achter). Ze is in mei 8 jaar geworden. In het begin reed ik haar niet, ik had nog geen zadel: niks pastte. Toen ben ik gaan kijken bij boomloze zadels en nu heb ik hét perfecte zadel gevonden voor haar. Ze loopt ze ontzettend ruim en goed onder en hij lijkt wel te zijn gemaakt voor haar. Eerst heb ik dus vooral met haar gewandeld en ben ik op de grond bezig geweest.

Daarna ben ik van stalling veranderd & nu staat ze 24/7 buiten in kuddeverband.

In het begin was het net een mak schaap, maar ze begint nu praatjes te krijgen. Ze zit echt in de uitprobeerfase, zegmaar. Ze is ontzettend voorwaarts en heel erg leergierig. Ik heb haar nu druk in een afwisselende(!) training staan.

Met buitenrijden ging het laatst een beetje fout. Ik was een buitenrit aan het maken met mijn vriendin en haar fries. Er kwam een trekker aan. Eerst vond ik dat ontzettend eng, maar daar ben ik zo goed als overheen. Wij dus in de berm, paarden draaien zodat ze het zien & halthouden. Gaat Violet ineens omdraaien en achteruit de weg op. Ik bedenk me geen moment en geef haar een klap (zweep), het moet niet gevaarlijk worden. Toen maakte ze een sprongetje naar voren en kon ik haar zijwaarts zetten. De trekker kwam voorbij, met klapperende dingen, en ineens vliegt madam behoorlijk hoog de lucht in. Nu ben ik in die paar seconden totaal niet bang geweest. Ik had nog niet vaak meegemaakt dat een paard ging steigeren, maar ik gooide me wel gelijk naar voren en drukte me benen aan. Ze kwam redelijk snel naar beneden. De trekker was weg en toen ging het weer goed, liep ze rustig verder :+

Nu zijn we gisteren gaan rijden in de rijbak van een kennis van ons. Op gegeven moment hebben we gewisseld en heeft mijn vriendin fanatiek met haar gereden en ook op beide handen 'gegalopeerd'. Beide paarden waren drijfnat van het zweet en Violet was goed moe. Was tevens haar eerst keer in een rijbak, kende ze niet. Op de terugweg kwam er weer een trekker aan, op precies hetzelfde stuk & precies dezelfde kant op (richting huis). Wij dus de berm in & de trekker is nog meters van ons af of Violet begint de steigeren. Ik proberen rustig te houden, maar ze kwam 2x (niet erg hoog, maar wel iets omhoog) omhoog. Trekker kwam voorbij en daarna was ze ontzettend druk en gespannen.

Het is dus al 2x fout gegaan op hetzelfde stuk. Ik kan haar op dat moment niet aanpakken, wil niet voor de trekker belanden.

---

Met halthouden heb ik ook een probleem. Zodra ik halt wil houden komt ze omhoog (niet erg hoog), maar ze komt omhoog en maakt dan vaart (gaat vooruit) zegmaar, een soort hupje. Nu stopt ze wel als het paard van mijn andere vriendin stopt, dat zijn dikke (paarden)vriendinnen van elkaar. Maar als ik alleen buitenrijd komt ze omhoog zodra ik haar langzamer wil laten lopen/halt wil houden.

Toen maar eens gaan proberen aan de hand, dat gaat super. Ik neem haar mee aan een los touwtje en maak ondertussen veel overgangen en laat haar zeer regelmatig halthouden. Allemaal aan een lang touwtje, puur op commando langs de weg. Met longeren zitten de stemcommando's er redelijk in. Dit kende ze natuurlijk ook niet, toen ik haar kocht. Maar ze is ontzettend leergierig en wil maar al te graag voor je werken.

Galop ben ik helemaal niet mee bezig, eerst maar eens goed die stap en die draf. Als ze wat beter loopt in de bak, veel oefenen eerst, ga ik les nemen en dan pas wil ik die galop meepakken. Met longeren laat ik haar ook niet galoperen.

Heel lang verhaal, maar ik hoop dat er bokkers zijn die mij kunnen helpen :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:37

Als ze trekker aan komt zou ik tegen violet gaan praten
Praat over school muziek enz. Ik zou niet alleen bij de trekker praten maar ook op het strand als er een auto komt en nog meer.
Eigenlijk heb je al 1 ding verkeerd gedaan. Je hebt haar een klap gegeven opzich is dat niet erg maar je laat zo zien dat ze door moet gaan zo zal ze bang blijven want ze weet nu nog niet wat dat grote rammel ding is op 4 wielen. Missien ken je iemand met een heel groot voertuig je moet eens kijken op ze daar ook bang voor is (of vragen of de boer de trekker even wil stil zetten zodat hij/zij kan kijken) :D als de trekker weer langs komt zou ik haar laten kijken en rustig praten

Amable

Re: Steigeren op één bepaalde plek en halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:48

Steigeren kunnen ze eigenlijk alleen als ze kunnen halthouden, ik zou haar dus bijv in een klein cirkeltje voorwaarts laten gaan, goed ingebogen zodat ze minder ruimte krijgt om de lucht in te gaan. Tevens zou ik er een paar keer halthouden als er geen trekker ofzo aan komt en haar belonen voor braaf stil staan. Ook wat betreft het halthouden, ik ben persoonlijk echt een clickertraining mens, maar ik denk dat ze het gewoon stilstaan gewoon erg moeilijk vindt. Belangrijk is om echt de druk eraf te halen op het moment dat ze stilstaat, en ik zou dus, die ene tel dat ze even wel met 4 benen aan de grond staat, clicken en belonen. Wederom kan het helpen om haar in het begin ingebogen stil te laten staan, met haar neus tegen je voet, dan heeft ze minder mogelijkheden om omhoog te komen.

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:11

Je geeft aan dat je pas over een tijdje les wil nemen, waarom niet nu les nemen en dit probleem samen met een goede instucteur bespreken en oplossen. Zolang ze omhoog komt met stilstaan zal ze het in een situatie met een trekker zeker blijven doen. Mijn advies, nu gaan lessen en eerst het kleine probleem (nl stijgeren bij stilstaan) oplossen en dan pas weer langs trekkers gaan rijden.,.. Ongelukken kun je beter voorkomen dan genezen...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:54

Igoulooze schreef:
Je geeft aan dat je pas over een tijdje les wil nemen, waarom niet nu les nemen en dit probleem samen met een goede instucteur bespreken en oplossen. Zolang ze omhoog komt met stilstaan zal ze het in een situatie met een trekker zeker blijven doen. Mijn advies, nu gaan lessen en eerst het kleine probleem (nl stijgeren bij stilstaan) oplossen en dan pas weer langs trekkers gaan rijden.,.. Ongelukken kun je beter voorkomen dan genezen...

Ik was dit topic een soort van vergeten, mijn excuses.

Het rare is, dat dit in de bak wel bevestigd is. Ik kan haar halt laten houden in de bak & makkelijk een hele tijd stil blijven staan. Ze staat dan werkelijk als een huis, ook met lange teugel. Het is puur op buitenrit.

Trekkers blijf je toch op buitenritten tegenkomen in Drenthe he, niks aan te doen.

Ik ga nu niet meer alleen op buitenrit, maar altijd met een vriendin en haar paard. Dan is er zelden iets aan de hand.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:05

Als ze nu met een ander paard erbij al niks raars meer doet gaat het vast wel vanzelf over.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:35

Het is belangrijk om te weten of dat dit voortkomt uit angst of uit dominantie. Het geval van de trekker is denk ik angst, en dat zal ze alleen door ervaringen en een verkeersmak paard kunnen leren. Als er ook andere momenten in de bak zijn waarop ze dit doet zonder aanleiding kun je denken aan dominantie. Echter is het zo lastig in te schatten. Wellicht toch een instructrice die er samen met jou naar kan kijken? Angst en dominantie zijn een groot verschil die je ook allebei heel anders aan moet pakken. Zie je angst als dominantie of andersom kan jouw reactie hierop het alleen maar verergeren. Succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 19:30

Als het goed is heb ik vanaf volgende week les! :) Ik zal er zeker hulp bij vragen.

Ook heb ik een martingaal aangeraden gekregen. Ik ga dit proberen, want ik wil niemand in gevaar brengen ;)