Remmen met sidepull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Remmen met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:38

Okee, laat ik er dan toch maar een topicje aan wagen, zo laat op de avond (eigenlijk in het holst van de nacht, kan d'r gewoon niet van slapen :Y) ;) ) Voor mijn paard ben ik een sidepull aan het maken, die is bijna af en dan wil ik er graag mee rijden :) De reden dat ik dat wil gaan doen is dat het geweldig stuurt, op stalhalster is hij prettiger te sturen dan met bit en ook de sidepull die ik eens geprobeerd heb snapte hij direct, en met minimale hulpen.

Nu het probleem: het sturen gaat weliswaar goed maar zonder bit heb ik dermate het idee dat ik geen rem heb dat daardoor het remmen ook niet meer lukt }:0 Mijn paard weet heel goed wat HO betekent en reageert daar normaal gesproken ook goed op. Zo ook op stemhulpen voor overgangen. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijzelf ervan overtuig dat ik met de sidepull ook kan remmen? En hoe ga ik dan vervolgens rijden? Mijn paard heeft heel erg de neiging om voorover te storten en te gaan hangen, althans dat was zo toen ik hem net had. Inmiddels is het een stuk verbeterd, de onderhals is er inmiddels ook grotendeels af en hij heeft het nageven helemaal ontdekt :D Maar zodra ik probeer te remmen met de sidepull kiepert hij weer voorover en is niet te stoppen :7

ZusJacobs

Re: Remmen met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:01

Veel oefenen en les nemen.. Wij kunnen niet vanaf de computer zien wat jij doet bij die situatie.

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:13

Een paar keer rijden met sidepull en bit. Je hebt dan wel dubbele teugels, dus even wennen, maar makkelijker en veiliger. Telkens eerst je sidepull-teugels opnemen, als je geen reactie krijgt, de bit-teugels opnemen.
Je kunt ook je bit-teugels met een knoop er in op de hals laten rusten, zodat je ze kunt pakken als het nodig is...
En uiteraard eerst het nodige bakwerk voor je buiten gaat rijden ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:05

Naar buiten doe ik sowieso niet zonder bit, de sidepull zou alleen voor in de bak zijn, omdat ik daar juist met stuurwerkjes bezig ben.

Ik ga eens kijken hoe ik twee hoofdstellen om m'n paard z'n hoofd ga krijgen zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Mijn paard ken ik redelijk goed, en zoals ieder paard denk ik zou doen maakt hij er gebruik van als ik ergens niet zeker over ben, dus nu dit. Veel oefenen was inderdaad de eerste stap, technisch is er ook niet veel mis, het zit in mijn hoofd }:0

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:16

Zit denk ik een beetje tussen je oren. :o Ga er eerst eens mee rijden en kijk dan wat er gebeurt. :)
En hoe je gaat rijden? Gewoon zoals je normaal gesproken ook doet. :D Er is echt niets anders aan als met bit rijden.. Ik rij ook zonder bit buiten, gisteren nog met trekkers wat mijn pony heel eng vind. Hij ging 2 passen in galop en was zo weer bij me terug. Ondanks dat hij trekkers echt eng vind.

Succes. :) Ik ben wel benieuwd naar hoe het gegaan is. :)

Eventueel kan je ook eerst nog aan de lange lijnen, dan kan je daarmee eerst sturen en remmen en dan beslissen of je erop gaat. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:38

Somebitch schreef:
Zit denk ik een beetje tussen je oren. :o Ga er eerst eens mee rijden en kijk dan wat er gebeurt. :)
En hoe je gaat rijden? Gewoon zoals je normaal gesproken ook doet. :D Er is echt niets anders aan als met bit rijden..

Nou is het absoluut niet mijn bedoeling om vervelend te doen. Maar wat denk jij dat ik de afgelopen tijd gedaan heb?

Nog iets dat ik mij gisteravond naar aanleiding van een pb die ik over dit topic kreeg bedacht: tijdje terug was de chiropractor er, en zij heeft ook naar mijn paard zijn hoofd gekeken omdat ze ook verstand heeft van cranio-sacrale dingen. Het viel haar op dat mijn paard een deuk in z'n schedel heeft, onder z'n ene oog. We hebben een vermoeden dat hij ooit een harde dreun gehad heeft, zou het een heel rare gedachte zijn als hij gewoon druk op z'n hoofd (schedel) niet prettig vindt? Hij is één keer er als een idioot vandoor gegaan waarbij hij mij in een boom achterliet. En dat was toen ik met een hackamore op pad was. Kimblewick (dus bit met iets hefboom) werd hij ook bepaald onrustig van. Dus zou het kunnen dat hij last heeft van druk op zijn neus? Eénzijdige druk (sturen met stalhalster/sidepull) is geen probleem. Maar zodra ik wil remmen protesteert hij. Het is niet eens dat hij er vandoor wil, maar gaat heel erg tegen de druk in, waardoor hij juist harder gaat lopen. Hij is dan ook niet ontspannen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:47

Misschien te hard in je handen? Het kan ook zijn dat hij druk op zijn neus niet fijn vind.. Hoe doet hij dan als je gewoon met bit rijdt?

En een hackamore is ook wel een hele scherpe optoming, dus als hij druk op zijn neus niets vind vind hij die hackamore zeker niets..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:51

Wanneer ik gewoon met bit rijd reageert hij netjes op de teugelhulpen. Af en toe is hij in een bui dat hij wil sjezen maar uiteindelijk luistert hij wel als ik aangeef dat er gestapt moet worden bijvoorbeeld. Met de sidepull gaat hij tegen de teugels in als ik ze allebei tegelijk gebruik, wat natuurlijk niet goed is voor mijn zelfvertrouwen. Hackamore gebruik ik niet meer, vond 't niet prettig rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:53

En je wilt ook met constant contact rijden? Anders zou ik zeggen, probeer het is met een simpel touwhalster of een kaakgekruisd hoofdstel oid. Misschien is een sidepull niet de optoming voor jou paard. :)

(kaakgekruist kan je wel met teugel contact rijden).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:02

Kaakgekruist is niet bedoeld om met constante druk te rijden, omdat het hoofdstel om het hoofd wordt gesnoerd bij druk.
Een sidepull doet dit niet en is daarom beter geschikt om met constante druk te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:04

Het is niet mijn bedoeling om met constante druk te rijden. Touwhalsters wil ik niet bij mijn paard in de buurt hebben en kin- of kaakgekruisd gaat 'm ook niet worden vermoed ik aangezien hij dan tegendruk geeft.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:07

Ik zou proberen je Vos terug te kunnen rijden op je zit. Klinkt cliché, maar het is wel het makkelijkst :j Sanne kan ik inmiddels perfect sturen en terugrijden op mn zit waardoor ik mn teugels kan gebruiken voor de constante aanleuning, stelling/buiging en eventueel een beetje bijsturen als het nodig is.
Zodra Vos dit door heeft heb je je teugels niet meer nodig om hem terug te rijden.

Het is natuurlijk wel zo dat je wel graag wat met je teugels wilt kunnen als hij er vandoor gaat in het bos en je zithulpen geen nut meer hebben. Misschien toch gaan kijken naar kaakgekruist of het hoofdstel dat ik nu voor Sanne heb (een sidepull in combinatie met een kaakgekruist hoofdstel, werkt super :j )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:10

Brainless schreef:
Kaakgekruist is niet bedoeld om met constante druk te rijden, omdat het hoofdstel om het hoofd wordt gesnoerd bij druk.
Een sidepull doet dit niet en is daarom beter geschikt om met constante druk te rijden.

Ligt eraan, als het aangesnoerd wordt rij je al met teveel druk naar mijn mening. :j Er komt iets druk op de kin te staan als je met constante druk rijdt maar niet zoveel dat je paard er last van heeft. Maar TS geeft aan dat ze dus niet met constante druk wilt rijden.

Waarom niet ts? De druk wordt met een kaakgekruist hoofdstel heel anders verdeelt. Heb je het weleens geprobeert of niet? En waarom geen touwhalster?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:11

Als je de sidepull vooral in de bak wil gebruiken kan er niet zo heel veel mis gaan toch.
Waar ben je precies bang voor als hij niet stopt?
Dan kun je hem altijd nog tegen de wand parkeren.

Ik stop eigenlijk vooral op zit en soms op "ho" als ze op zit niet stopt.
Maar om te zorgen dat ze op zit kan stoppen en niet voorover stort
moet ze wel goed verzameld zijn.
Ik rij wel western dat werkt misschien iets anders.

Kun je stoppen zonder je teugels te gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:14

Marloes schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat je wel graag wat met je teugels wilt kunnen als hij er vandoor gaat in het bos en je zithulpen geen nut meer hebben.

Precies. Wanneer hij het allemaal wel best vindt en we gezellig een eind gaan hobbelen staat hij netjes stil wanneer hij ho hoort. Het is een lief paard dat het je graag naar de zin wil maken. Het gaat om de momenten dat hij en ik verschillende opvattingen hebben over het tempo.

Ben nu nav een pb gaan experimenteren met een optoming die ik in combinatie met de sidepull wil gaan gebruiken. De sidepull om te sturen en de andere om mee te remmen. We zijn er gisteren vanaf de grond mee begonnen en straks wil ik ermee gaan rijden (icm trens ipv sidepull) Als dat werkt is het probleem opgelost :)

Justkid, de hekjes van de bak zijn zo'n 15 centimeter hoog. Zélfs mijn dikke paard dat absoluut niet goed kan springen komt daar nog wel overheen :7

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:19

Combinatie trens&sidepull kan ook erg goed werken inderdaad :j
Ik heb Sanne nu op mijn bitloze hoofdstel lopen (sidepull en kaakgekruist) met een leerbitje. Voor de serieuze dressuur wordt het een stang met een bitloos hoofdstel.
Werkt bij de meeste paarden echt super, veel succes! :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:20

Citaat:
Justkid, de hekjes van de bak zijn zo'n 15 centimeter hoog. Zélfs mijn dikke paard dat absoluut niet goed kan springen komt daar nog wel overheen

:D
Tja dan is dat niet zo'n goed idee nee :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:23

Stel je voor dat hij struikelt :Y)

Marloes, nee niet sidepull + trens, dan zit de boel elkaar in de weg. Ik ga straks op pad met trens + neckrope, en als dat goed blijkt te werken verder oefenen zodat ik de sidepull heb om te sturen en de neckrope om te remmen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:24

Je hebt wel gewoon combinaties met sidepull en trens hoor. Zit gewoon aan je sidepull en extra ringetje zodat je je bit eraan kan doen.

Maar zo met neckrope en sidepull klint ook goed. :) Hopelijk werkt het!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:25

Mijn sidepull maak ik zelf, en daar zitten geen extra ringetjes aan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:26

Ja dat is anders natuurlijk, bedoelde meer dat je ze ook kon kopen. :') Maar ik vind de oplossing die je nu hebt beter klinken. :)
Nu hopen dat het werkt!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:02

Maar op de neckrope reageert hij dus wel als hij er vandoor gaat in het bos..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:42

Geen idee, maar ik kan je wel vertellen dat ik zonder bit niet het bos in ga. De sidepull is voor in de bak, aangezien ik daar juist specifiek stuurwerkjes met 'm doe. En dat gaat beter met sidepull dan met trens.