Aan het werk met manegepaarden Cliffert en Sjors!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Aan het werk met manegepaarden Cliffert en Sjors!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:23

Hallo bokkers!

Vandaag gingen Britt_Sisi (Link naar haar topic: [RT-HAW] 2 manegepaarden @ work ) en ik lekker vrijrijden op de manege. Flink wennen want net zoals beide paarden hebben wij ook al ruim 3 weken niet echt serieus gereden daar er een zomerstop is op de manege! We hadden eigenlijk andere paarden in gedachten om op te rijden alleen deze stonden helaas in het zomerland. Geeft helemaal niets van Cliffert en Sjors zijn beide ook erg leuk te rijden!

Zelf ben ik begonnen op Cliffert, het ging op zich wel lekker vond ik zelf. Wat ik erg merk bij Cliffert is dat ik onwijs naar voren val bij haar, veel minder dan dat ik bij Sjors heb. Overigens weet ik dat het zadel te krap is voor mij, houdt alsjeblieft rekening met het feit dat het een manegepaard is en ik dus geen zeggenschap over het tuig heb.
Op de helft ongeveer hebben we gewisselt en ben ik verder gegaan op Sjors (die heel stout was bij Britt, het monstertje!) Na hem door de galop heen te hebben gekregen liep hij eigenlijk wel erg lekker! Hij was wel erg zwaar op de hand vond ik zelf.

Ik heb bij beide paarden geen directe leerdoelen, tips zijn altijd welkom maar dit was meer een uurtje even lekker aan het werk zijn.

Over de paarden:
Cliffert is een leuke merrie van rond de 17 jaar vermoed ik. Met Cliffert lopen we tegen de problemen aan dat zij slecht aan het been is en snel op de voorhand valt. Daarnaast wordt ze niet vaak écht aan het werk gezet daar zij voornamelijk voor beginnende ruiters gebruikt wordt.
Sjors is een kruising tussen een shire en een tinker, ik vermoed rond de 15 jaar. Het is een echte doerak en na 3 weken stilstaan was hij vandaag toch echt wel een beetje stout! Wat hij vaak doet is zichzelf erg sterk maken en dan de bak uitrennen :+

Mijn eigen aandachtspunten:
- Rechtop zitten
- Handen rechtop en op de juiste hoogte
- Hakken uitdrukken

We beginnen uiteraard op Cliffert:
Afbeelding
Ja dat is 1 hele grote grasbuik (en ze waren aan het mennen in het land wat even heel spannend was)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier val ik duidelijk heel erg naar voren toe

Afbeelding
En hier valt mevrouw heel duidelijk op de voorhand

Afbeelding
Dit vind ik een erg fijn beeld!

Afbeelding

Afbeelding
Knap koppie zit erop!

En verder op Sjors!

Afbeelding
Galop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou brand maar los! Maar wees wel een beetje vriendelijk alsjeblieft :)

Edit: ik zie nu pas hoe vreemd ik mn zweep houd :+ misschien toch maar eens op gaan letten haha

Britt_Sisi

Re: Aan het werk met manegepaarden Cliffert en Sjors!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:32

hee Suus, ik vond dat je cliffert netjes reed! en erg fijn dat je sjors even van me over nam want met die draak was niets te beginnen haha!
Tips geef je zelf al, rechtop zitten vooral en sjors mag wel wat meer lengte in zijn hals op de laatste foto bijvoorbeeld!

We gaan snel weer een keertje rijden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:46

Nog een tip: je hand ligt bijna op je bovenbeen. Neem de teugels een tikje korter en houd je handen wat meer gedragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:51

ik vind je beugels erg kort :o
en van mij zouden voor het fijne beide paarden nog net iets ronder mogen :)
ze zitten er nu net tegen aan :)
verder, leuke fotos en paardjes :))

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:00

Klopt!
Was meer voorzorg daar de paarden een tijdje stil gestaan hadden, ik merk zelf dat ik met kortere beugels dan meer grip heb haha.
Wellicht dat ik daardoor zo naar voren viel zit ik me te bedenken?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:04

jup :)
je verplaatst je evenwichtspunt meer naar voren toe dus daardoor zou je inderdaad wel meer naar voren kunnen vallen ja :)
en als je dan een wat breder paard hebt valt dat over het algemeen weer wat mee :)
ik heb het ook met mijn springzadel, als ik daarmee rijd zit ik automatisch iets meer naar voren dan met mijn dressuur zadel :+

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:02

leuk dat je het zo naar je zin hebt! en als puntje dat je beugels wat langer mogen, ga ik zeker in mee! beugels langer betekent meer zitten op je kont, betekent dus ook rechterop zitten en betekent gelijk je handen mooi dragend! dus pak je alles tegelijk aan! succes!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:26

Leuke paardjes zijn het!

Je beugels zijn erg kort, die mogen zeker een aantal gaten langer. Daarnaast vind ik het zadel aan de kleine kant voor jouw achterwerk. Bij het 1e paard sowieso, bij het 2e paard kan ik het niet duidelijk zien.
Verder mag je je hakken wat meer uitdrukken.
Overige puntjes van je handen, teugellengte en rechtop zitten sluit ik me aan bij wat al eerder gezegd is.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:38

Dankjullie wel voor de tips! Toch best grappig wat het langer doen van beugels voor effect kan hebben, ben benieuwd of ik het zelf ook merk volgende keer met rijden :)

@ Destino: Ik heb duidelijk in mij OP gevraagd om geen commentaar op eht tuig te hebben. Het zijn manegepaarden, als dit mijn eigen paarden waren dan lag er uiteraard ene zadel op waar ik perfect in pas, maar ik heb hier geen zeggenschap over helaas.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:01

@ TS, dat snap ik wel, maar juist doordat je zo ver op die lepel zit lijkt het me dat je ook verder naar voren kiept?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:07

Destino schreef:
@ TS, dat snap ik wel, maar juist doordat je zo ver op die lepel zit lijkt het me dat je ook verder naar voren kiept?

Hmm weet nog niet of ik het daarmee eens ben, wil volgende keer eerst eens kijken hoe het gaat als ik mn beugels een stuk langer doe :)

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:08

Je trekt aardig je hakken omhoog, ik zou proberen ze meer uit te drukken vaak ga je dan ook al een stuk neter zitten. De beugel lengte veranderen is dan een goed idee. Ze lopen wel erg leuk voor manage paarden.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:12

Ik denk dat het zadel iets aan de kleine kant is voor je,dat je daarom ook minder fijn zit.
Probeer de eerste iets ronder te houden.
En minder op je binnenteugel te rijden.
Succes

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:50

Leuke foto's Suus! Wat mij opvalt is dat je inderdaad naar voren kiept, beugels 2 gaten langer en dat zit al een stuk beter denk ik! Ook zie ik op sommige foto's wat kapstokjes... en bij Cliffert rechtop zitten ja, bij Sjors zit je over het algemeen wel netjes rechtop!
Maar wat wil je als de paarden en jij vakantie hebben gehad, dan gaat het natuurlijk niet allemaal meteen toppie hea! Lekker zo doorgaan en het komt weer helemaal goed!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:05

Heey Suus nou moet ik bij jou natuurlijk ook reageren! Vind Sjors en leeeuuwk, waar blijven nou die foto's van mij op Sjors :P...? Ik denk inderdaad dat het helpt wanneer je je hakken goed gaat uitdrukken dat je dan meer rechterop komt omdat je dan meer gewicht in je beugels zet.
Ik vind stiekem jou op Sjors toch wel leuker, jullie zijn echt heel leuk samen!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:20

Suuuuuus! :D

Vond dat je ze allebei goed reed!
Cliffert mag wat meer energie in, denk dat als je haar iets meer naar voren rijdt, ze iets fijner gaat lopen! :)
En Sjors.. Je merkt gewoon dat jullie op elkaar ingesteld zijn, je ging op hem echt rijden! Vond het tof om te zien hoe je hem even liet merken wie er de baas is :)

Als tip ; je mag idd meer op je kont zitten, probeer eens te kijken naar de toppen van de bomen, misschien dag dit helpt rechtop te zitten :)

Nu moet je toch echt snel bij reen komen kijken! :D

Enne mensen, ze vraagt niet voor niks geen commentaar op het tuig, geef dit dan ook gewoon niet! Als ze er wat aan had kunnen veranderen had ze dat vast al gedaan ;)

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:53

Wat lopen ze leuk voor manege paarden!
Het lijkt mij voor zowel jou als de paarden niet echt prettig met een te klein zadel...
Kan je hier niet (in overleg) een ander passend zadel voor zoeken? Gewoon een maatje groter?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:30

NiNM schreef:
Wat lopen ze leuk voor manege paarden!
Het lijkt mij voor zowel jou als de paarden niet echt prettig met een te klein zadel...
Kan je hier niet (in overleg) een ander passend zadel voor zoeken? Gewoon een maatje groter?

Dan zou dat helaas voor elk paard moeten waar ik op rijd op de manege, ik heb geen vast lespaard. Het is ook niet iets normaals om voor elke ruiter die je hebt een apart zadel te vragen. Bovendien rijd ik neit vaak op Cliffert omdat zij beginnerslessen loopt en sjors zijn zadel pas ik makkelijk in kan nog meer dan een vlakke hand achter leggen :) En ik vind eht stiekum wel vervelend dat er toch over het tuig begonnen wordt terwijl ik in mijn OP al aangeef geen zeggenschap te hebben hierover..

Bedankt voor de tips verder, als de lessen weer beginnen ga ik ze gelijk gebruiken :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:12

Ik vind het een beetje raar dat je alle schuld bij het tuig wil leggen.... Het is niet alleen het zadel wat te klein is voor jouw, jij bent ook te groot voor het zadel en daar kan je wel mee bezig.

Verder vind ik je teveel met de voorkant bezig, bij de foto 'fijn plaatje' valt het paard volledig uit elkaar en op de voorhand en heeft een vals krulletje. Daar is weinig fijns aan.
Een paard kan niet ontspannen in de rug wanneer het zadel te klein is voor diegene die er op zit, het zadel drukt dan achteraan.
Het is dus niet helemaal eerlijk om dan wel een krul te verwachten.
Laat je teugels dus langer en ontspan, ga met je eigen houding bezig en probeer daarbij het paard zo min mogelijk in de weg te zitten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:25

Geef me 1 post waar ik alle schuld bij het tuig leg?
Ik geef alleen aan dat ik geen zeggenschap over het tuig heb en er imo dus neit voor kan zorgen dat ik een groter zadel heb. als het mijn eigen paard was dan had er echt wel een zadel opgelegen waar ik prima in pas. Helaas ben ik manegeruiter en heb ik het geld neit voor een eigen paard en zal ik het hier toch echt mee moeten doen. Bovendien weet je niet hoe erg ik bezig emt mijn gewicht ben geweest en imo kan je daar geen uitspraken over doen.

Je geeft aan dat ik met mijn houding bezig moet, dat is waar maar wat voor tips geef je hierin evt ezelsbruggetjes zodat ik weet waar ik aan moet werken? Want daar is HAW voor niet om over het tuig door te gaan terwijl er al vriendelijk verzocht is in de OP om daar niet daarover te beginnen. Ik rijdt eigenlijk zo zelden op Cliffert dat ik pas merkte dat het zadel krap was toen ik erop stapte.

En XXXDessy heb je mijn OP gelezen, met mijn verzoek? Ik kan hier niets aan doen.
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-08-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:36

Beide zadels zijn te klein voor je, maar ik denk dat je met je beugelriemen 2 gaatjes langer al een stuk beter zit.
Je moet je been langer maken, meer druk op de beugels en je hak uitdrukken. Je hand gaat vaak op je bovenbeen, je teugels mogen iets korter en je hand zeker 15cm hoger, voor het zadel en boven de manenkam.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:56

Moderatoropmerking:
Ik heb een hele boel off-topic reacties verwijderd. Ts heeft inmiddels antwoord gegeven over het zadel enz. Dus bij deze geen reacties meer over het tuig.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:10

Vind je rijden er goed uitzien hoor plaats nog eens foto's als je beugels langer zijn en trek je niet te veel aan van onterechte kritiek

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:24

Vind dit totaal geen fijn beeld geven, paarden lopen niet lekker, gebruiken de rug niet, en worden met de hand vastgezet in een houding.
Dit kunnen momentopnames zijn, maar ik zie het terug op elke foto.

Dan vind ik inderdaad de zadels te klein, maar daar geef je zelf al op aan dat je daar niets aan kan doen..

En doordat je wat steviger bent, doe je ook al snel je beugels korter, zodat je evenwicht hebt, want je bent als je langere beugels hebt sneller uit evenwicht... Maar toch zou ik het wel proberen.
Want je rijd nu meer op je doos in plaats van op je kont.

Succes!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:29

@gabjj8, heb je vet nog ezelsbruggetjes of tips hoe ik ze beter de rug kan laten gebruiken? ik merk zelf niet dat ik mijn handen vastzet namelijk en dan zijn tips handig :)
Wel jammer dat je toch over de zadels begint terwijl er zelfs al een modopmerking over geplaatst is.