Vliegende Galopwissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Vliegende Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:53

Hee allemaal!

ik heb nou zo een paar keer een poging gedaan tot een vliegende galopwissel bij mijn paard,
maar het mislukt elke keer weer en raak hem helemaal kwijt

wat ik doe is dat ik hem gewoon rustig verzameld onder me laat galopperen, dan zeg maar op de volte op X een volte andere kant op maak, en op de X op het goeie moment m'n nieuwe binnenbeen aandruk en nieuwe stelling aanneem.

maar wat er dan gebeurd is dat mijn paard alleen met z'n voorhand overspringt, daarna zo over de zeik is dat ie gekruisd galoppeerd dat ie super hard gaat racen en ik 3 voltes nodig heb om hem terug te krijgen, en wat ik ook probeer die achterhand wil maar niet omspringen

wat doe ik fout? of heeft iemand een manier om dit goed aan te leren? want ik weet niet meer wat ik moet doen, raak steeds totaal de controle kwijt

en ooja ik wil hem dit aanleren omdat hij ook moet omspringen in een springparcours. Ik ben ook al hard mee bezig dat hij na de sprong meteen in de goede galop terecht komt, maar dit vind hij ook nogal moeilijk.

ik train op M dressuur niveau

little_birdy

Re: Vliegende Galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:55

een balk in het midden leggen en daarover laten overspringen wil weleens helpen

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:55

ponylies schreef:

ookal geprobeerd, maar dan begint ie al met racen als ik alleen maar op die balk af rij :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:57

en als je een stapje terug doet,
dus van hand verandere in galop en dan in de volgende hoek net terug nemen en proberen gelijk over te springen, wat doet je paardje dan?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:58

ehm, een pasje terug naar draf en dan pas overspringen?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:58

StalNollie: nog niet geprobeerd! ga het eens proberen

maar ben bang dat ie dan gewoon kop in de lucht steekt en ook heel hard gaat rennen, maar zal het eens proberen :) in een hoek lijkt het me wel makkelijker ja

@ponylies: dat doet ie gewoon goed :+
Laatst bijgewerkt door Laura01234 op 02-08-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:00

Zoek goede begeleiding die je in alle rust kan helpen met de wissels. Balken etc zou ik niet aan beginnen. kan prima zonder dat soort dingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:00

Even door een ervaren (spring)ruiter de knoppen erop laten zetten. ALs je zelf nog niet heel ervaren bent met de galopwissel dan is het erg moeilijk om dit aan een paard te leren. Het lukt mij ook niet goed en ik laat het dan liever even een paar keer een ander doen dan dat ik het paard over de zeik help.
Als ze het eenmaal door hebben is het makkelijker.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:02

Probeer er eerst een goede contra in te krijgen en van daaruit, als dat bevestigd is, buiging gaan vragen om je binnenbeen. Als je die buiging hebt en je paard galoppeert normaal door dan de hulp geven voor de wissel. Op moment dat je voelt dat het paard onder je uit loopt, de wissel nooit doorzetten.
Wat ook goed helpt is veel wisselen in stelling en buiging. Dus op de volte van binnen naar buiten laten buigen (ook om je been) en hierin de lossigheid bewaren. Ik denk wel dat het heel handig is als er eerst iemand met je mee kijkt, bv instructeur oid.

Succes!

Let_be

Misschien les nemen van een goede instructeur die je kan helpen?
Wij kunnen vanaf hier niet zien wat het 'mis' gaat.

Algemeen geldt inderdaad het balkje of let op dat je een goede verzamelde contragalop hebt en dan ietwat travers rijden en dan kan het iets makkelijker zijn voor het paard. Let op dat je dit goed aanleert (liefst met hulp), aangezien wissels vaak verkeerd gesprongen worden ('na, te vlak, niet recht).

setteke

Niet overkruist door blijven racen, maar even terugnemen en weer opnieuw aanspringen. Anders gaat het echt een stressonderdeel worden.
Over een balkje kan helpen, dus HXF van hand veranderen en vlak voor de F een balkje neerleggen. Als hij over het balkje springt, je nieuwe hulpen geven. Sommigen vinden dit geen fijne methode, maar mijn eerste Z2 paard heeft er hele fijne wissels door leren springen.
Sowieso ook zorgen voor goede instructie en het ook niet gefixeerd gaan oefenen.
Te verzameld galopperen is ook niet handig, vanuit een arbeidstempo gaat het fijner.

Zie nu dat er al wat dezelfde tips gegeven zijn :D

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:06

Je zult in ieder geval al op je nieuwe buitenbeen moeten overspringen (en niet op je nieuwe binnenbeen)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 04:33

Let_be schreef:
Algemeen geldt inderdaad het balkje of let op dat je een goede verzamelde contragalop hebt en dan ietwat travers rijden en dan kan het iets makkelijker zijn voor het paard. Let op dat je dit goed aanleert (liefst met hulp), aangezien wissels vaak verkeerd gesprongen worden ('na, te vlak, niet recht).

Het is maar een wissel voor in het springparcours hoor, die hoeft dressuurmatig niet helemaal correct te zijn.

Ik moet van mijn springinstructeur juist gewoon in een arbeidstempo doorgalopperen en niet terugnemen naar een verzamelde galop. Vlak voor de wending je nieuwe buitenbeen iets achter de singel leggen en binnenhand iets openen. Geef 'm de ruimte om door zijn lijf heen over te kunnen springen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:51

Kan hij goed appuyeren? Als hij dat goed kan dan afwenden midden korte zijde dan appuyeren naar de hoefslag, na inzetten appuyement omzetten van de stelling voorde hoefslag 1 pas terug appuyeren en handen naar voren in de eerste sprong en volte (wending) rijden. voorwaarts rijden. niet aan de binnen teugel trekken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:19

_Sim_ schreef:
Let_be schreef:

Het is maar een wissel voor in het springparcours hoor, die hoeft dressuurmatig niet helemaal correct te zijn.

Ik moet van mijn springinstructeur juist gewoon in een arbeidstempo doorgalopperen en niet terugnemen naar een verzamelde galop. Vlak voor de wending je nieuwe buitenbeen iets achter de singel leggen en binnenhand iets openen. Geef 'm de ruimte om door zijn lijf heen over te kunnen springen.

Dat wil niet zeggen dat door dressuurmatig rijden het makkelijker kan worden voor de ruiter en het paard. Op topniveau kunnen alle springpaarden alle dressuurknopjes tot zeker Z2. Over het 'fout' aanleren wilde ik met name het belang van goede begeleiding aangeven.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:11

bedankt voor alle tips! ik ga het zeker proberen!

@montyjansen: appuyeren kan ie wel goed, maar nog niete cht bevestigd, en in galop ben ik er al helemaal nog niet aan begonnen :=

@sizzle: dat is geen optie

en ja het isi nderdaad vooral voor in een springparcours, maar daar is het ook best wel handig dat ie niet overkruist gaat galopperen :P

en ik heb goede begeleiding, maar was nooit echt serieus met springen omdat we daar thuis niet de goede faciliteiten voor hadden, dus daar ook nooit echt aandacht aan besteed, maar nou zijn we verhuisd en wil ik me meer gaan richten op het springen en toen kwam ik erachter dat ie dus zo idioot ging doen :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:12

Laura01234 schreef:
ponylies schreef:

ookal geprobeerd, maar dan begint ie al met racen als ik alleen maar op die balk af rij :P

terug beginnen bij de basis een paard hoort niet te racen bij een balk als paard gaat racen kun je nooit een fatsoenlijke enkelvoudige galopwissel maken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:54

_Sim_ schreef:

Dat dacht ik dus ook totdat ik 'per ongeluk' Z2 dressuur werd, wat was het lastig om die springwissel af te leren en een mooie rechte en gelijkgesprongen wissel te krijgen. Voor mij dus nooit meer 'maar een springwissel' :n Vanaf de basis direct een goede wissel aanleren!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:00

Maak de changementen niet te ingewikkeld met travers, appuyementen, ect. Vaak krijgen ze daar alleen maar meer spanning van. Probeer het hele wisselgebeuren zo simpel mogelijk te houden en spanning uit de weg te gaan.

Voordat je paard kan wisselen moet je zorgen dat je de stelling naar de nieuwe kant heeft, zodat de binnenkant vrij is, om het achterbeen onder te laten springen. met stelling naar buiten kan het paard de achterhand niet naar binnen en het binnenachterbeen niet naar voren brengen.
Vaak krijgen ze met het vragen van de stelling al spanning. Zorg dus dat ie daarin ontspannen blijft door hem in de galop regelmatig een keer naar buiten te buigen, zowel op het rechte stuk als in de wending. Als hij dat normaal gaat vinden kun je hem op de diagonaal ook makkelijker rustig houden.

Dan probeer je een lange diagonale lijn op te zoeken, de stelling naar de nieuwe kant op krijgen en je wisseld je been om. geef daarbij wat druk met je buitenbeen duidelijk achter de singel, want hij moet changeren op het buitenbeen. ga niet naar de binnenkant hangen, want dan geef je het paard geen ruimte het binnenachterbeen onder te brengen. blijf evt verlicht zitten en probeer niet te veel terug te rijden.

Gaat je paard op de diagonaal al vluchten, dan galopeer je gewoon weer door naar de kant waar je op bezig was, totdat hij niet meer vlucht. Gaat hij rennen na het changement, probeer dan zo snel mogelijk terug naar draf te gaan en weer in de goede galop aan te galoperen.

Zorg dat je hier goede hulp bij krijgt en laat het changement er evt op zetten door een ruiter die deze oefening beheerst.

Succes!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:02

malloesje schreef:
_Sim_ schreef:

Dat dacht ik dus ook totdat ik 'per ongeluk' Z2 dressuur werd, wat was het lastig om die springwissel af te leren en een mooie rechte en gelijkgesprongen wissel te krijgen. Voor mij dus nooit meer 'maar een springwissel' :n Vanaf de basis direct een goede wissel aanleren!

Ik leer ze meestal zo vroeg mogelijk een wissel aan, omdat het gewoon praktisch is in een springparcours. Vaak is het in het begin niet dressuurmatig correct, zolang hij maar wisseld. Als je dit langzaamaan gaat verbeteren leren ze vlug genoeg de correcte wissel. Laat je deze oncorrecte wissel vasroesten in het paard z'n systeem, dan word het idd moeilijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:09

malloesje schreef:
_Sim_ schreef:

Ik bedoel er mee te zeggen dat je in het springparcours niet zo'n correcte wissel hoeft te rijden als in een dressuurproef. Je tempo in het parcours is al heel anders dus is het onnodig om daar een wissel te springen zoals je in je proef zou doen. Maar ik ben wel met je eens dat je je paard een correcte wissel moet aanleren. Die correcte wissel kun je dan weer perfectioneren voor je dressuur. Dat bedoelde ik.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:15

aah dat maakt weer een boel duidelijk ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 07:10

Als springruiter galoppeer je meer en vaker, dus is de galop beter bevestigt, meer balans dus ook betere galop om te wisselen, dressuur rijd men veelal minder in galop, (vind ik), dus minder balans, minder sprong om te wisselen.
als je nog niet bezig ben met appuyeren/opzij gaan in galop, dan reageert hij ook te laat en te weinig naar voren in de galop, zou dan maar even wachten met de wissels.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 07:58

Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard kan heel scherp aan het been zijn, maar het opzij gaan voor de eenzijdige kuitdruk nog niet kennen. Dan kun je gerust het paard een galopwissel leren.
Voor een springruiter liggen de prioriteiten anders. Een jong springpaard leer ik als eerste een rechte lijn lopen, goede wendingen om het binnenbeen gebogen beide kanten op, naar voren en terug en de vliegende galopwissel en dat alles in ontspanning en nageeflijkheid. Als dat springpaard-basis-pakket erop zit, dan ga ik pas werken aan dingen die we niet direct nodig hebben in een parcours, maar die wel het paard kunnen gymnastiseren en de balans kunnen verbeteren zoals zijgangen en contragalop. Een galopwissel kunnen maken is gewoon een van de belangrijkste dingen die een springpaard moet kunnen, anders kom je gewoon in de problemen in een parcours. Een goed gebpuwd gezond paard kan zo'n wissel ook al heel vroeg maken, dat nemen we mee in het zadelmak maken en inrijden, vaak als je met zo'n jong ding van hand veranderd, dan wisselen ze automatisch. Daar kun je dan gebruik van maken en op verder werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:17

Bij lag het rennen echt aan mijzelf en niet aan het paard.
Ik heb namelijk tijdens mijn springles destijds even een paardwissel gedaan en bij de springruiter sprong mijn paard gewoon een normale wissel zonder dat ze dit al kende. Daarna ben ik het zelf verder gaan uitbouwen. Voor mij werkte het heel goed om van E naar B te galloperen en dan bij B van hand te veranderen. In die scherpe wending sprong ze vanzelf om.