Tayina Tavera (Z1) @ Dressuur werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margriet94

Tayina Tavera (Z1) @ Dressuur werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 13:30

Hallo bokkers!!

Mag ik jullie voorstellen aan Kim? (wedstrijdnaam is Tayina Tavera)
Afbeelding

Vorige week al, kwam een vriendin wat foto's maken toen ik aan het rijden was en dat leverde wat leuke plaatjes op.
Kim heeft nog nooit eerder op bokt gestaan dus ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!!
Even wat info over haar;

Tayina Tavera,
Kwpn merrie,
172 centimerer,
10 jaar,
Z1 dressuur,
M springen,
Super lief dier, heeft alleen heel erg last van haar hengstigheid.

Nu mijn eigen commentaar over de foto's;
Kim loopt nog te vaak op de voorhand,
Meer de achterhand er onder,
Niet een te holle rug trekken,
Soms wat meer recht op,
Hakken hier en daar wat beter naar beneden,
Handen rechterop en meer dragen,
Kim mag er af en toe wat meer doorheen,
Ja ik rij zonder cap (EIGEN KEUS)

Nu de foto'ss. Ik ben niet van porselein maar hou het een beetje lief? :j

1. Beetje gek doen met losstappen.
Afbeelding

2. Kim haar hoofdje.
Afbeelding

3. Onderhand al wat losser.
Afbeelding

4. Lekker wat rond draven. ( op de voorhand dan ;) )
Afbeelding

5. Hier ging ik even bukken voor de takken en kim loopt op de voorhand.
Afbeelding

6. Drafje, sta moment :P
Afbeelding

7. Beetje ruimer.
Afbeelding

8. de bak was toch wel erg zwaar dus ben ik in het gras verder gegaan.
Afbeelding

9. Galopje, jeetje zitten is moeilijk..
Afbeelding

10. al iets beter..
Afbeelding

11. Verzameld, hier zit ik al beter ja :P
Afbeelding

12. Pasje wijken.
Afbeelding

13. Uitgestrekte draf
Afbeelding

14. Uitgestrekte draf
Afbeelding

15. Tevreden met dit beeld
Afbeelding

16. Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

17. Schouderbinnenwaarts, ik zet mezelf vast hier..
Afbeelding

18. Uitgestrekte draf
Afbeelding

19. Appuyeren
Afbeelding

En dat waren ze :')
Ik verveelde me dus het zijn er nog al veel geworden :D

Geef je mening en alles ik ben erg benieuwd!!!

<3

nannah

Re: Tayina Tavera (Z1) @ Dressuur werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:46

Ziet er netjes uit :D. Bij de laatste foto (appuyeren) gaat de achterhand voor.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:04

sorry, maar vind het niet echt Z waardig ogen.

De oefeningen doet ze netjes, maar jou hulpen lijken erg grof en der hals houding vind ik ook niet echt geweldig. De foto die jij zegt een fijn beeld te geven is het duidelijk te zien dat het paard erg tegen de hand komt.

Vind het een erg leuk aansprekend paardje, maar zal toch meer aan de ontspanning in der lichaam gaan werken.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:10

Pashon schreef:
De foto die jij zegt een fijn beeld te geven is het duidelijk te zien dat het paard erg tegen de hand komt.

en ze mond open doet en dus pijn heeft(oef het moet een kouw momet zijn maar dat doet ie op bijna alle fotos dus dat denk ik niet)
Laatst bijgewerkt door utleta op 02-08-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:14

utleta schreef:
Pashon schreef:
De foto die jij zegt een fijn beeld te geven is het duidelijk te zien dat het paard erg tegen de hand komt.

en ze mond open doet en dus pijn heeft(oef het moet een kouw momet zijn maar dat doet ie op bijna alle fotos dus dat denk ik niet)

Nou dit paard is juist erg kauwerig op het bit dus dat zal wel fotomoment zijn..
Ik rij haar op 5 gram je hebt echt amper handen nodig soms doe IK dat niet goed maar het paard zal nooit tegen de hand zijn ;P

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:36

ook ik vind dit paard absóluut niet z-waardig. ik vind hem niet goed genoeg verzameld, niet over de rug en geen fijn beeld geven om te zien. misschien wat extra les nemen? op veel foto's kantelt hij/zij het hoofd een beetje probeer dat in de gaten te houden

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:41

Aaaah nichtje :')
Ik vind dat ze wat gespannen loopt in haar hals houding. Probeer haar iets losser hier in te laten :j
Op sommige foto's kantelt ze haar hoofd ook, probeer veel recht te stellen!

edit; nieuwe aanwinst? :D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:49

Voor het Z moet het beter, maar dat komt wel goed. Jullie vormen een leuke combinaties, dus dat is al de helft :D

Probeer je paard is wat lager in te stellen maar wel lekker rond voor meer ruggebruik, want dat onbreekt, waardoor hij z'n voorkant vast zet, z'n achterhand er niet onderzet. En al je oefeningen door de spanning een heel stuk minder gaan.
Vanuit dat lage kan je meer gaan oppakken, maar zorg dat hij over z'n rug blijft ;)
Succes ermee :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:57

Ik vind dit ook nog niet Z-waardig. Zou graag wat meer ontspanning (van jullie beide!) willen zien.

Je paard drukt zichzelf zo te zien nog wel eens weg. Hou haar vooral tussen je benen :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:27

Vind het er best wel gespannen uit zien eigenlijk.. niet bepaald Z-waardig, ik weet niet of ze Z opgeleid is of rijd je echt Z wedstrijden?
Zorg dat hij wat meer over zn rug komt.
Tips zijn hier boven al gegeven.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:58

Jeetje, wat een strenge commentaren allemaal! Ik vind dit wél Z-waardig! Ik zie juist een hele leuke, aansprekende combinatie met een amazone die er netjes opzit en op een vriendelijke manier inwerkt op haar paard. Verder vind ik dat, ondanks dat het paard niet zo opwaarts is gebouwd , er op verschillende foto's een fijn, opwaarts beeld wordt getoond waarbij de achterhand voldoende onderkomt en het paard mooi ontspannen en opgericht loopt (zie o.a. foto's 8, 9, 12,..). En kijk bijvoorbeeld eens naar de uitgestrekte draf op foto 14: paard pakt ruim bodem, loopt bergop, de achterhand komt er super onder en bovenal: kijk hoe belachelijk netjes de amazone erop zit! Zelden ruiters zo netjes zien zitten bij een verruiming!
Kortom, om meteen te roepen dat het niet Z-waardig is, vind ik gewoon niet eerlijk omdat deze combi ook hele mooie dingen laat zien. Tuurlijk kunnen er altijd dingen beter, maar het is nog "maar" Z1, en dan mag je echt nog wel fouten maken hoor!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:05

Eens met hierboven! Wat heb jij een ontzettend mooie houding! Ziet er erg vriendelijk en fijn uit, en dat is ook wat jij uitstraalt! Haha, je bent één van de weinigen die ik zo veel heb zien lachen op een paard! Ik ga me verder niet uitlaten of het wel of niet Z-waardig is, want daar ben ik niet in thuis als recreatieve ruiter! Vind dit in ieder geval een veel fijner beeld geven dan menig ander Z combinatie met gesjor en getrek.

karlijnup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:26

op de foto van de verzameling zie je hem wel gespannen lopen en ook met zijn staart zwiepen, kan natuurlijk ook tegen de vliegen zijn kunnen we op een foto natuurlijk niet zien. schouderbinnewaarts hoor je echter niet te rijden met je binnen been naar achter maar op de plek, anders druk je de kont naar buiten en dat is niet de bedoeling als je de schouderbinnenwaarts op de a-c lijn moet rijden. vind hem met strekken ruimte genoeg hebben. leuk paard. oog trouwens kleiner, of ben jij zo lang? groetjes

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:55

Ziet er netjes uit toch? Of het Z-waardig is, daar kan ik niet over oordelen... Dat rijd ik zelf namelijk nog niet :P. Misschien een beetje meer ontspanning in je lichaam en je paard iets meer bij elkaar rijden. Dan wordt de gestrekte draf misschien wat duidelijker zichtbaar.

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:39

Ik vind het er netjes uitzien!
Ik vind alleen dat het er iets overtuigender uit mag zien.
Daarmee bedoel ik dat je oefeningen wat duidelijker naar voren mogen komen
het ziet er erg mak uit. Je zit wel netjes en het plaatje is leuk dus het
zal vast allemaal wel goed komen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:56

Alhoewel ik jullie een prachtige combinatie vind, vind ik dit echt geen Z waardig. Voor het z verwacht ik eerlijk gezegt, meer gedragenheid en enige vorm van verzameling. Ik vind dit paard erg vast houden in zijn lijf, lijkt de rug niet fijn te gebruiken en voor niet na te geven, hij lijkt zich aardig op te drukken. Dit paard mag wat mij betreft wel beter los gewerkt worden en wat meer ontspanning en richten op de basis. zodat je hem voor door kunt sluiten ,want nu ziet dat er allemaal te strak uit.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:07

Allereerst zijn jullie een leuke combinatie om te zien. Ben het grotendeels wel met mijn voorgangers eens. Voor het Z mag je paard meer gedragen en meer op het achterbeen gaan. Of veel foto´s blijft ze ook te hoog in het kruis (ze mag meer gaan zitten), op foto 6 zie je al wat meer gedragenheid overigens, op de overige foto's stuuwt ze teveel waardoor de voorhand wat meer de grond in drukt.

Denkt je paard wel genoeg naar voren? Vooral op de foto's met uitgestrekte draf zie ik een paard wat meer stuuwt dan draagt. Eerst zorgen dat je paard onvoorwaardelijk naar voren denkt (beter een paard houden dan douwen) en dan eens heel fijn en kort gaan schakelen om haar meer op het achterbeen te krijgen en hierdoor meer lucht van voren krijgt om vanuit de schoft te rijzen. Zolang je paard niet voldoende op het achterbeen loopt en wil gaan zitten zal ze minder makkelijk en minder fijn wat hoger ingesteld ingesteld kunnen worden.

Moet wel zeggen dat je een mooi houding hebt.

waurette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:31

ik vind het er netjes uitzien... mag idd meer op de achterhand ( maar weet hoe lastig het is heb er zelf ook een die op de voorhand 'valt' )

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:23

Ik vind het eerlijk gezegd er ook niet op lijken dat dit paard Z-dressuur loopt met de TS. Op de foto's zijn teveel dingen te zien die eigenlijk in de Z niet meer aanwezig mogen zijn.
Het ziet er nog niet helemaal uit als 1 geheel. Tis een leuk dier, maar valt mij teveel uit elkaar.
Hoop dat je veel voorwaarts-neerwaarts in de training mee pakt :) Dat zou dit dier niet verkeerd doen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:37

eerst en vooral wil ik toch zeggen dat je een mooie paardje onder je kont hebt en dat ik veel van je houding kan leren! ik vind je echt super fijn op je paard zitten.
Wat me opviel was dat je op foto 17 bij de schouderbinnewaarts je been naar achteren legt. Dit is niet echt nodig. je moet de voorhand naar binnen brengen en niet de achterhand naar buiten. een tip die ik zelf steeds toepas: ik kijk steeds wat naar binnen. zo zet ik mijn bekken goed voor de schouderbinnewaarts. anders wou ik steeds mijn paard naar binnen doen komen maar ik zat gewoon vooruit, dan werk je je paard tegen. hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd :o

Veel succes nog samen en blijf er plezier in houden want dat is het belangrijkste!

rottweiler1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:25

Mooie combinatie. Ben het grotendeels wel met mijn voorgangers eens maar vraag me af of jij dit paard zelf naar de z hebt gereden of dat het paard z is maar jij nog niet. Dat kan dan ook een hoop verklaren denk ik. Vind wel dat jij er supernetjes opzit, naar mijn idee soms iets te streng met de handen. Veel succes!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:13

Probeer eens aan meer controle met minder te gaan werken. Ik heb het idee dat je alles nog graag wilt vasthouden. Het zal meer ontspanning teweeg brengen als jij per oefening die je gaat rijden dit met zo min mogelijk teugel en inwerking te gaan proberen te rijden. Ga er eerst over nadenken wat je wilt, bijv. met je ogen dicht en laat je wat meer leiden door alleen je gedachtes. Ik zeg dit omdat ik je paard af en toe wat stram vindt worden en hier is duidelijk jou inwerking te zien. Het zal even oefenen zijn, wees blij als je paard al de schouderbinnenwaarts inkomt op jou gedachtes (bijv) en geef er dan niet om hoe hij loopt met zijn hoofd ed, als hij maar op jou gedachte iets doet.

Je hebt meer aan inwerken op je paard door je onderbewustzijn dan dat je echt denkt: nu doe ik zo met mijn handen en dan zo en dan dit en dit. Dit zijn teveel stappen ;) Beetje rare post, maar hopelijk heb je er wat aan.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:30

mooi paard, goed achterbeen gebruik. Kan allemaal wat meer bevestigd. Ik vind zelf mooi verschil tussen de foto voorafgaand aan schouderbinnenwaarts (daar vind jij hem goed lopen, ik minder, bovenlijn is niet ontspannen, niet opgericht) en de 1e foto van het schouderbinnenwaarts (daar zie je het paard mooi opgericht met ontspannen bovenlijn) Helaas je het de foto daarna weer kwijt; maar probeer naar dat gevoel toe te blijven werken. succes! en jij zit erg netjes over het algemeen. probeer ook steeds tussendoor je handen te ontspannen.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:37

Je moet niet boos worden, ik wil je alleen een opbouwende mening geven!
Je paard geeft eigenlijk gewoon niet na.....Dus, even terug naar de basis. Eerst goed voor het been maken, dan na laten geven op de weerstandbiedende hand.
Ik zou hem ook eerst wat ronder rijden. Maar wel varieëren in de mate van rond rijden.
Je zult zien dat je oefeningen dan ook beter/makkelijker gaan.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:53

Pashon schreef:
sorry, maar vind het niet echt Z waardig ogen.

De oefeningen doet ze netjes, maar jou hulpen lijken erg grof en der hals houding vind ik ook niet echt geweldig. De foto die jij zegt een fijn beeld te geven is het duidelijk te zien dat het paard erg tegen de hand komt.

Vind het een erg leuk aansprekend paardje, maar zal toch meer aan de ontspanning in der lichaam gaan werken.

Probeer haar dan tips te geven in plaats van direct negatieve dingen te vermelden. Iedere (nagenoeg iedere) ruiter hier zal het beste met zijn/haar paard voorhebben en opbouwende kritiek dan ook graag in ontvangst nemen om er iets mee te kunnen doen. Echter zie ik dit niet als opbouwende kritiek... nu komt dit wellicht heel "gemeen" over, en zo is dat ook weer niet bedoelt. Echter gewoon om misschien ervoor te zorgen dat je er volgende keer ook wat tips bij zet en ook naar positieve dingen kijkt. Is voor die betreffende persoon ook wel zo fijn.

Margriet: Rij jij zelf ook Z1 met het paard, of is dat het niveau van het paard zelf? Dat kon ik nergens uit de tekst opmaken (sorry als ik hier overheen gekeken heb...). Verder vind ik er erg leuke dingen tussenzitten en inderdaad een paar verbeterpunten. Je kunt zien (voor zover ik dat van foto's kan zien) dat het paard bepaalde hulpen (wijken, middendraf) lekker aanneemt en hier ook op reageert. Kunst is echter om het wel goed te verfijnen. Zorg hierbij inderdaad dat het paard niet op de voorhand valt, uitelkaar valt of teveel vastpakt van voren. Let op de juiste stelling (zonder kantelen) en probeer af en toe eens iets meer door te vragen om vervolgens wel te ontspannen. Heb het idee dat je zelf iets teveel druk en aanleuning op je teugels pakt. Dus zelf niet teveel steun zoeken op de teugels zodat het paard meer zelf gaat lopen.Verder betreft houding zitten er hele nette momenten tussen. Handen blijven zover ik kan zien ook netjes bij elkaar op de juiste plek. Probeer gewoon wat rust te vinden in het geheel. Succes!