Na lang zoeken en lange tijd bij verkeerde paardjes, of eigenlijk verkeerde eigenaren, terecht te komen in de verzorgerswereld, heb ik nu eindelijk weer een fijn adresje waar ik naartoe kan, en dit voelt ook echt goed aan.

Ik doe halve stal met de eigenares van de pony, d.w.z. kosten in 2 en ik krijg 5 lessen per maand van de eigenaars.
Verder mag ik gewoon komen wanneer ik wil en met de pony doen wat ik wil.
Pony in kwestie is een D-pony, 13/14 jaar dacht ik. Hij is de laatste tijd verdikt door bijna niets meer te doen, het is nu de bedoeling dat ik hem meer beweging geef en dat we het er langzaamaan aftrainen.

Heel lief beestje en ook echt goed om te rijden, het zit alleen allemaal wat ver weg..
We lopen tegen wat problemen aan, en ik zoek deze zeker ook aan mijn kant.
De pony heeft zoals ik al zei maanden niets deftig meer gedaan qua werken, enkel kinderlesjes van een halfuurtje lopen waarin hij eigenlijk zichzelf aangepraat heeft dat hij mag gaan en staan waar hij wil (wat hij dan ook doet, maar die kindjes zijn daar ook nog niet zo mee bezig
)Vandaag was de 2de keer dat ik ermee heb gereden, dus het is allemaal nog wat wennen, maar er komen wel al wat problemen naar boven.
Door die lesjes waar hij kan gaan en staan waar hij wil en niet veel hoeft te doen is hij érg lui geworden, impuls is vaak zoek maar eens hij door heeft dat ik meer vraag loopt hij wel al beter. Maar hij is helemaal niet goed meer aan het been. In stap en draf gaat het eigenlijk vlotjes, aangalopperen en impuls in galop lopen we het meest bij vast.
Even vermelden dat ikzelf lange tijd niet heb kunnen rijden dus mijn houding is niet altijd perfect, mijn problemen zijn vooral ook bij aangalopperen, veel spanning langs mijn kant, benen optrekken en spanning loopt door pony dus stuiterstuiter en dan galop.
Ik heb wel les en werk hier echt aan, dus dat zit wel goed.Ponylief houdt niet echt van aangalopperen. Ik weet niet waar dit te zoeken, bij mijn spanning, bij hem of bij alletwee?
Het duurt echt (te) lang voor ik hem eindelijk in galop krijg, met alle spanning vandien. Hij versnelt wel en als hij eenmaal galoppeert moet je ook wel blijven drijven of hij valt er weer uit.
Bij het aangalopperen zie ik zijn oren wel naar achteren gaan, niet plat in zijn nek, maar het is geen concentratie. Pijn? Spanning? Ik weet het niet.
Eigenares is heel goed voor hem, DA komt ook geregeld langs enzo dus ik veronderstel niet dat het iets medisch is aangezien hij geregeld wordt gecheckt, maar ik ga het zeker eens navragen.
Een hele tekst.. Maar samengevat zijn mijn vragen:
-Zijn er bepaalde oefeningen om een paard beter aan het been te krijgen? Is dit een kwestie van afwachten en wennen aan de nieuwe ruiter die ineens meer van hem vraagt?
-Wat te doen met het aangalopperen?
Ohja.. Pony heeft angst voor de zweep, ben van plan binnenkort grondwerk met hem te doen en kijken hoe hij reageert (het zgn 'aaien met de zweep' om angst weg te nemen en te wennen), maar uiteraard is een zweep geen oplossing.

Groetjes, Amber
Hier pas ik hetzelfde toe, vooral belonen als hij het wel goed doet en dan merk ik wel dat het na een tijd beter gaat. Ik denk dat het voor hem ook erg wennen is dat er nu ineens een ruiter is die meer van hem vraagt.