beleren: wil niet blijven stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

beleren: wil niet blijven stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:26

ten eerste weet ik niet of het hier helemaal op zn plek staat of dat er nog een appart kopje voor het beleren van paarden is.

Het gaat om mijn 3 jarige tinker ruin. sinds een paar maand ben ik rustig bezig met grond werk en een klein beetje longeren. Dit longeren heb ik puur gedaan om hem te laten wennen aan dingen als het zadel en hoofstel. ook stem hulpen heb ik hier mee getraind.

sinds 4 weken heb ik eens per week op zn rug gezeten. de eerste keer een enkel voorzichtig stapje, vanaf de 2e keer wil ze wel kleine stukjes lopen. maar dat is dan echt sjokken. nu heeft hij steeds vaker de neiging om gewoon stil te gaan staan. en op kuitspanning reageerd hij dan niet. mijn vader moet dan wat spanning op de lijn zetten zodat hij een paar pasjes doet.

en voor dat iedereen begint met goed bedoelde adviesen als zoek hulp bij iemand die weet wat hij doet. vanaf volgende week komt ook iemand mij helpen. ik was alleen benieuwd wat jullie zouden adviseren.

fro

Re: beleren: wil niet blijven stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:35

Misschien inplaats van een beetje spanning op de lijn zetten, dat er iemand achterstaat die gelijk met jouw kuitdruk het paard vooruit probeerd te drijven. Zo doen wij het althans en dit werkt goed.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:54

Een jong paard moet leren dat hij voorwaarts moet gaan op kuitdruk, dat snappen ze niet vanzelf. (Sterker nog, de natuurlijke reactie zal zijn om af te remmen)
Door het longeren snapt hij het al als iemand hem voorwaarts drijft vanaf de grond. Dat gebruik je dus ook als je erop zit. Ik zou dus niet aan de longeerlijn gaan zitten maar hem (met een zweep) voorwaarts laten drijven vanaf de grond. Ze koppelen dan heel snel jouw kuithulp aan de drijvende hulp en gaan na een paar keer voorwaarts op je been.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:58

bedankt voor de tip, ik had zelf ook al het opdrijven in gedachte, maar ik gebruik zelf het liefst zo min mogelijk dingen als zweepjes en zo. maar inderdaad een extra iemand vragen is misschien niet zo gek idee.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:05

Er is niet zoveel mis met het gebruiken van een zweep, je hoeft hem er niet mee af te slaan oid :?

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:44

ja oke ik begrijp de methode. Ik zag alleen vorig jaar met een georganiseerde rit iemand een 4 jarige hoogdrachtige fries met behoorlijke sporen rijden. en daar gaan mn haren wel van recht op staan. als je begrijpt wat ik bedoel. een buiten rit moet toch lukken zonder sporen.
Laatst bijgewerkt door sophie84 op 02-08-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:48

Ik zag laatst ergens dat ze een paard eerst met longeren en aan het halster mee laten lopen leren dat een bepaalde stemhulp vooruit betekend.
En zo diezelfde stemhulp gebruiken bij het beleren onder het zadel en die dan koppelen aan een kuithulp.
Mischien is dat een optie?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:51

Kent hij de longeerzweep?
Wat wij altijd deden was: Been geven en tegelijkertijd de longeerzweep erbij en als ie dan voorwaarts ging, belonen.
Dat steeds weer herhalen en op een gegeven moment alleen been geven en geen zweep erbij. Gaat ie dan lopen, belonen. Belonen op het juiste moment is bij jonge paarden heel belangrijk!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:01

sophie84 schreef:
bedankt voor de tip, ik had zelf ook al het opdrijven in gedachte, maar ik gebruik zelf het liefst zo min mogelijk dingen als zweepjes en zo. maar inderdaad een extra iemand vragen is misschien niet zo gek idee.

Kan prima zonder zweep, die van mij heeft in de eerste 2 jaar nog nooit een zweep gezien. Gewoon je handen en lichaam gebruiken.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:06

Longeer zweep in combinatie met stemhulp kent hij als het goed is van het longeren. toen reageerde hij wel als het van hem gevraagd was. maar waarschijnlijk is alleen stemhulp nu gewoon nog te weinig.

Ik zal vanavond of morgen eens proberen met de combi.
en inderdaad de longeerzweep alleen gebruik om op te drijven, niet om te slaan (voor dat ik daar reacties op krijg.)