Paard heeft obsessie voor halthouden op X. Hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Paard heeft obsessie voor halthouden op X. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:33

Tja, het klinkt vast vreemd, maar mijn paard "weet" dat hij op X moet halthouden in de proef en is zo hulpvaardig dat hij dat zelf wel even zal regelen. Alles wat ik er aan rijdt en dus anders doe dan hij in z'n koppie heeft maakt 'm behoorlijk kwaad.
Het is zelfs zo erg dat als ik moet halthouden bij de G i.p.v. X ik hem zo'n beetje de middenlijn over moet trappen omdat hij volledig op de rem staat.
Verder is door een S van hand veranderen ook een probleem, want ook dan kom ik op X en gaat hij accuut in de ankers.

Ik heb al veel geprobeerd om het op te lossen. Thuis alleen nog maar middendraf rijden op de AC lijn. Of halthouden op heel andere plaatsen bijv de D en de G. Nooit staan we stil op X, behalve in de proeven. Mijn huidige instructrice zegt dat ik het 'm niet uit z'n kop krijg en ervoor moet zorgen dat het halthouden gecontroleerder wordt en van mij i.p.v hem.
Dat lukt nu aardig, zolang het dus wel bij het halthouden op de X blijft. Ik kan 'm redelijk gesloten houden en krijg 'm wel recht op de AC lijn. Hij loopt vooraf wel wat te wringen, dus heb steeds een 5 of een 6.
Maar doorrijden naar G is dus echt een probleem.

Verder is hij helemaal niet zo eigenwijs en is het best een braaf paard. Alleen die "X" krijg ik niet uit z'n koppie.
Ik vind het zo zonde omdat ik hier echt punten op verlies. Bovendien begin ik de proef ook niet echt prettig met een paard dat nogal beledigd is.

Iemand tips? Ik rijd M1 en mag niet meer met zweep rijden. Hij mag wat scherper aan het been, maar is echt niet slecht aan het been. Behalve dan zo rond die X :o

lovebobby

Re: Paard heeft obsessie voor halthouden op X. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:16

Ja denk dat het probleem meer bij jou ligt dan bij hem, je bent zeker in de proef bezig van als hij maar niet stil gaat staan, miss hel ergens anders aan gaan denken als je bij x komt, wat doet hij als er een ander op rijd?
Bedenk dat het jou probleem is en niet van het paard , het paard doet dit echt niet om jou te pesten maar omdat jij het vraagt op de een of andere manier.
Miss rij je te gespannen?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:18

Hihi ik ken het.. Goldy ging of op de rem, of in uitgestrekte draf over de AC lijn omdat ze het zo had geleerd.
Ik heb haar het stemcommando DOOR! aangeleerd, wanneer ze vlakbij X kwam en niet mocht stoppen zei ik door, en zo heeft ze leren doorlopen over X. Nu zit ik in de M2 en heb ik die lijn niet meer.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:26

Alle oplossingen die ik had verzonnen bij het lezen van de titel heb je al geprobeerd lees ik... :=

Maar hij doet het dus alleen in de ring? Dan zou ik misschien een keer een proef 'opofferen' om het probleem aan te pakken. Dan maar geen winstpunt. Netjes je proef rijden en bij het halthouden je paard een paar keer flessen door een volte tien meter te draaien of aan te springen in de galop. Wakker houden die hap. Alsje verder gewoon rijdt krijg je er geen verliespunt door en je kunt het voor of na de proef even aan de jury uitleggen. En inderdaad nooit meer een overgang halthouden op x rijden thuis, hihi! Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:32

Thuis drafbalkjes op de AC lijn leggen (op het punt van de X dus)
Of een kruisje of laag sprongetje. Dit kun je dan ook gebruiken met de S van hand veranderen.
Zodat ze de X gaat combineren met iets anders?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:43

Ik beweer niet dat ik heel ontspannen m'n proefje rijd, maar ik geloof niet dat hij dit doet omdat ik er te gespannen op zit.
Toen ik in juni weer op concours ging, was ik 10 maanden niet meer op concours geweest. Ik heb echt geen seconde over dit "probleem" nagedacht. Gewoon lekker vlot die AC lijn opgereden tot hij net voor de X in de ankers ging. Toen had ik zoiets van "o ja, die X". Was er zelf helemaal niet mee bezig.
Net zo min als dat ik nadenk dat als ik door een S van hand verander ik op de X kom en hij dan begint af te remmen.

Ik weet zeker dat dit geen pesten is. Dat doet een paard ook niet. En hij al helemaal niet. Het is eerder helpen op de verkeerde manier :D Hij onthoud heel erg veel en ik moet continue in m'n oefeningen en rijden blijven wisselen anders is hij mij voor. Dat doe ik in de training dus ook. Alleen in de proef herkent hij dingen en reageert er dus op.

In de B en in het L kon mijn voorlezer geen "galop" zeggen of hij zat al keurig in galop. Dat heb ik eruit gekregen door het woord "galop" over te slaan in de proef en een paar keer op een heel onzinnig moment "galop" te laten roepen, zodat hij het niet meer kon rijmen met de werkelijke galop.

Een balkje op X kan ik thuis in de traing wel eens proberen. Denk alleen dat de associatie anders ligt bij hem in de proef.
Alleen ik rijd wedstrijden op hem. Ik heb wel een bijrijdster, maar ze start hem niet.
Ik denk dat de oefening helemaal overslaan tijdens de proef nog wel eens het beste kan werken. Alleen 2x niet uitgevoerd in de proef tikt wel heel zwaar aan. Ben ook een beetje bang dat ik dit na iedere 3 wedstrijden weer moet herhalen. Durf 't ook niet zo goed eigenlijk.
Ik zou het onderling eens kunnen proberen. Heb dan toch niets te verliezen en weet hij veel dat het onderling is. :o

Zat zelf te denken om nu toch een tijdje regelmatig de AC lijn oprijden te trainen en dan een schijnovergang te maken op de X en dan door te rijden en bij G halt te houden. Wellicht kan ik zo in de proef aan het rijden blijven doordat ik meer controle ga krijgen.
Iemand daar ervaring mee?

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:58

Hay boemel,

Ik zou je aanraden om nu gewoon even die ac lijn niet meer te rijden. Als je nou gaat starten, en je moet over die ac lijn begin dan ineens een liedje te zingen! Dit lijdt heel erg af.. Ik hoop dat je er wat aan hebt en probeer het gewoon! success! *\o/*

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:23

Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad. Paard dacht teveel mee. Wat bij mij goed gewerkt heeft, is inderdaad een schijnovergang rijden op x en dan doorrijden en helemaal niet halthouden. Vooral ook in de wending naar de AC lijn al vlot doorrijden. Of net voor de x een overgang naar galop rijden of middendraf of juist vlot door stappen. Eigenlijk op het moment dat jij voelt dat hij teruggaat, juist een overgang naar voren maken. Belangrijk hierbij: steeds weer iets anders doen zodat je paard steeds verrast blijft. Je zou ook eens kunnen proberen om net voor x middendraf naar H of M van hand te veranderen. Pas op het moment dat je helemaal geen enkele hapering meer voelt van je paard, kun je weer eens halt gaan houden op x. Paar seconden stilstaan en meteen weer vlot wegrijden en paar passen later herhalen. Met deze reactiespelletjes is het bij mij helemaal weggegaan en wacht mijn paard nu netjes op mijn hulp. Misschien heb jij er ook wat aan. Succes!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:35

een bekende usa westerntrainer heeft een methode voor als paarden naar een bepaalde plek toe willen en dus gaan duwen ed. wellicht heb je er iets aan.

het gaat erop dat je het punt wat het paard zelf als prettig ervaart (en er dus naartoe wil of in jouw geval wil gaan stilstaan) als minder prettig maakt.

dus, je laat hem naar X gaan en laat hem stilvallen (dus NIET voorkomen, laat hem die keuze maken stil te staan). vervolgens ga je hem daar op X enorm aan het werk zetten, dingen die hij niet leuk vind, je blijft hierbij zo veel mogelijk bij die x (dus geen grote voltes ofzo) tevens mag je hem best een beetje 'etteren' en 'straffen'. nadat je dit even goed hebt gedaan rijd je hem rustig naar een andere plek en zet hem daar stil. teugels lang, belonen.
je doel is namelijk dat hij ZELF die plek niet meer leuk gaat vinden en er dus niet meer vanzelf heengaat/stil gaat staan.

als je dit concequent 2-3 keer hebt gedaan zul je merken dat hij niet meer vanzelf stil gaat staan daar want hij vind dat helemaal niet meer zo leuk daar op die x.

belangrijk is:
laat hem ZELF de keuze maken daar stil te gaan staan
pak hem even GOED aan precies op die plek
ga daarna rustig naar een andere plek en geef daar rust en beloning

zo gaat hij snappen dat het veel leuker/belonender is om dat te doen wat jij wilt ipv wat hij zelf wilt en gaat dus de keuze maken jouw te volgen ipv zijn eigen wil.

dit werkt echt bij alle paarden die ik ken. werkt ook super als paarden bv heel erg naar een hoek toe trekken of naar de deur. laat ze gaan, pak ze dan daar aan en geef ze elders rust.

succes!

caressaa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:23

Ga met quarterH mee .
Dan gaat hij de X niet meer leuk vinden dus zal die daar niet maar automatisch stil gaan staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:25

Mijn Rousseau merrie heeft dit ook een tijdlang gehad. Erg lastig in de M1 met die voltes halve baan :+
Uiteindelijk is ze eroverheen gegroeid. En in de M2 geen last meer van gehad.

Ik ga mee met de gegeven tips. Ook richting het halthouden even een paar keer middendraf doen in de proef, dan maar wat minpunten, maar het zal toch uit zijn systeem moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:28

doet hij het alleen met de proeven op onbekend terrijn?
anders kun je een paar keer met hem ergens anders heen gaan om in de bak te rijden en hem late merken dat niet altijd dat je in een andere bak rijd, stilstaan op de x moet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:30

Misschien moet je fencen :P
http://www.youtube.com/watch?v=S1W8Lxam78k
(dom filmpje er van maar die andere daar komt heel veel kritiek op)
maar zou dat niet werken? naar de bakrand rijden over de AC en laatste moment (wel vóór de bakrand aub) stoppen, en niet te hard anders krijg je een sliding stop :P word gedaan bij reining paarden zodat ze niet zelf al te vroeg de stop ingaan.

ow trouwens die van quarterH is ook een goeie, is ook een filmpje van
http://www.youtube.com/watch?v=Wm-xZeI1jlo
dat paard wilde steeds naar de uitgang, wat hij doet is het paard bij de uitgang op een kleine volte zetten en flink aan het werk zetten.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:34

Die van mij maakt ook geregeld een sliding stop op X als 'ie doorheeft dat we gaan remmen. Maar hij wacht gelukkig wel netjes wanneer ik de hulp van afremmen ga beginnen te geven. :P Als het de spuigaten uitloopt, dan rijd ik gewoon door hoor. Dan laat ik 'm bij I of G halthouden. Als dat niet werkt, 'm echt een goede trap voor z'n knar geven en dan gewoon een volte 10m maken en dan weer de aclijn oprijden en dan halthouden en groeten. Dan maar een dikke 2 -2, maar dan leert 'ie het wel. Want 't is gewoon een kunstje.

Mocht het nou echt niet verbeteren, dan zou ik een keer HC gaan starten en vragen of je met zweep mag rijden en 'm dan even erop attent maken dat we niet zomaar gaan halthouden op X. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:57

Bedankt voor alle reacties en tips.
Hij deed het alleen op vreemd terrein, maar dat zal ongetwijfeld komen doordat we thuis nooit op dezelfde plek halthouden.

Gisteren heb ik besloten het probleem thuis ook echt op te gaan zoeken. Na 3x op X halthouden begon hij inderdaad met afremmen en wringen. Ben toen de AC lijn op blijven rijden. Als hij zich scheef gooide naar rechts, reed ik snel een volte 10m rechts. Als hij begon te remmen gaf ik de hulpen voor de middengalop. Hij was erg boos op me :D

Toch na een keer of 6 bleef hij rechter in z'n lijf en was er veel minder drang om stil te staan. Toen hij goed voorwaarts liep ben ik weer gaan halthouden. En weer flink tempo erop als hij alsnog ging remmen. Ik ga dit eens even volhouden. Over 1.5 week start ik weer. Als hij het dan nog zo erg doet in de proef, dan ga ik HC starten en neem ik een zweep mee.

Ik kan me ook wel in de tip van Quarter H vinden, maar ik weet niet of het goed voor mijn paard werkt. Hij is heel lief, maar wel ontzettend sensibel en behoorlijk snel gestressed. Maar als mijn huidige aanpak niet lukt, dan ga ik het zeker uitproberen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:41

ben benieuwd of dit lukt!
Ik start sinds kort ook M1 en heb net hetzelfde probleem. Alleen het rare is dat mijn paard ook exact weet wanneer er een halt is op de X. Dus met de kleine voltes ofzo heb ik geen probleem, of met de "S". Ook niet met afwenden en doorrijden. het is echt bij het begin van de proef en het einde. Na 2x de proef gereden te hebben, weet ze ook exact wanneer het gedaan is. Bij D sta ik dus vaak al stil en dan al springend en huppelend tot X..

Inderdaad doet die van mij het thuis ook niet, omdat ik het hier niet oefen.
Buiten wedstrijd starten en met zweep zou ik ook nog overwegen! Alleen die van mij is daar niet van onder de indruk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:27

Nu een paar dagen fanatiek veel op de AC lijn gereden. Veel middengalop, travers, SB, middendraf en zo af en toe eens halthouden. De stopdrang is wel weg. Ik houd dit even goed vol. Volgende week zondag weer concours, dan zullen we zien of het gewerkt heeft :D